Trainen van bepaalde spiergroepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Trainen van bepaalde spiergroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:32

Als ruiter wil je je paard uiteraard in optimale bespiering laten verkeren.

Dit doe je door training aan de longe door met bijv. dubbele lijnen om bepaalde spiergroepen te activeren dmv aanspanning, ontspanning.. denk aan over de rug dalen naar vwnw en dus rugspieren oprekken. Achterhand activeren om de bilspier/bekken etc. sterker te maken.

Als ruiter wil je om je paard fijn in de sport te krijgen dus ook je paard onder het zadel optimaal laten werken met zo min mogelijk dwang maar met zoveel mogelijk aanspanning van het paardenlichaam (met aanspanning bedoel ik optrekken buikspieren, aanspannen bilspieren en vermogen tot gedragen draven..) denk aan vwnw rijden, van achteren naar voren rijden zodat het front omhoog komt en het paard over de hals ontspant en vervolgens weer de hals uitschuiven (verlengen met neus op ll) schakelen, overgangen.. zodat je de juiste spieren meeneemt in je training.

Het ene paard is echter sneller bespierd aan het front terwijl de andere aan het front iets achterblijft maar op de rug en bij de billen wel sterker wordt.

Nu open ik dit topic omdat ik denk dat het een interessante discussie kan zijn waarom het ene paard voor achterblijft in bespiering en het andere paard achter achterblijft in bespiering terwijl je toch al deze oefeningen in je training blijft herhalen.

Wat zouden nou juist DE tips zijn om het ene paard in het front ook te optimaliseren en om het andere paard in de achterhand en rug te optimaliseren.

Ik zelf denk.. dat bij deze paarden het kan betekenen dat ze geen optimale bouw hebben, denk aan minder schuine schouder/korte broekspier/gezonken rug/geen optimale beenstand. Niet persee dit allemaal in 1 paard.. maar het gaat om MEERDERE paarden.

(waarom ik dus twijfel aan mijn mening.. is omdat je vaak ziet bij bijv. GP-paarden, dat ze (meestal) wel optimaal bespierd zijn terwijl ze toch vaak genoeg absoluut niet de perfecte bouw hebben. Denk aan scheve voeten/knieen (maaien) niet optimale croupe/kruis voor het werk dat ze verrichten enz.)

Ieder paard hoort in principe op dezelfde wijze te worden getraind, maar de ene spiergroep heeft meer afwisselende oefeningen nodig dan de andere. Bij welk van de paarden zou je welke extra oefeningen meenemen in je training en op welke wijze (ohz of longe)

Ik ben erg benieuwd wat dit topic gaat opleveren. Groetjes Samantha

Agossie

Re: Trainen van bepaalde spiergroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:51

Dit lijkt mij een interessant topic! Ik ga het volgen. Ik denk dat ik hier veel van kan leren!
(ben nu erg druk met iets anders om echt een wel doordachte mening te geven... ;-) )

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:19

S_en_Z schreef:
(waarom ik dus twijfel aan mijn mening.. is omdat je vaak ziet bij bijv. GP-paarden, dat ze (meestal) wel optimaal bespierd zijn terwijl ze toch vaak genoeg absoluut niet de perfecte bouw hebben. Denk aan scheve voeten/knieen (maaien) niet optimale croupe/kruis voor het werk dat ze verrichten enz.)

geef mij eens een voorbeeld van een GP-paard dat egenlijk geen goede bouw heeft?
Kijk jij behalve naar bouw en bespiering ook naar de techniek van bewegen?
Iedereen weet dat karakter minstens zo belangrijk is voor een fijn paard

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 11:03

Er zijn nog genoeg discussies over de voor en nadelen van een opwaartse en neerwaartse romp, een recht of een hellend kruis. Er zijn genoeg paarden met Duitse voeten die enorm kunnen uitslaan maar toch ook maaien.

Er lopen paarden met een heel sterk achterbeen in de gp maar ook paarden met een "zwakker" achterbeen, dit is lang niet altijd alleen de training hoor...

En als ik dan toch een voorbeeld moet geven Totilas is als jong paard niet aangenomen als ggk maar later pas door zijn prestaties.

Wbt bouw valt er genoeg te discussiëren maar ik heb het meer over.

Hoe krijg je een paard met wat steile achterbenen zonder te trixen zo ver dat hij zijn benen echt op gaat tillen en dragen ipv stuwen en schuifelen.

Hoe krijg je aan paard met een hoge halsaanzet en een korte nek TOCH in een ontspannen oprichting zonder het dier in een houding te forceren.

Hoe train je een paard die overbouwd is om te dalen in de achterhand zodat hij daarna kan klimmen ipv dat je hem de grond in laat lopen?

Dus eigenlijk, hoe kun je een paard met een bouw met beperkingen rijtechnisch zo voor elkaar krijgen qua bespiering zodat ze toch nog net dat beetje meer kunnen geven?

Het karakter is ook belangrijk, maar ik denk dat merendeel van de "gebruikerspaarden" echt wel karakter heeft maar dat de ruiter daar niet mee overweg kan. Heb het idee dat er weinig echt brave dooie bokken rondlopen van een jonge leeftijd. Tenzij ze zo "gemaakt" zijn door baasjes die ze afstompen

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:05

Karakter is inderdaad belangrijk, Abacap, maar het zou zo leuk zijn om een paard met het juiste karakter, met niet de juiste bouw, juist te trainen en niet te focussen op slechts bepaalde punten. De vraag die ik dan ook in de OP zie is Hoe train je de bepaalde spiergroepen en hoe weet je welke je bij een bepaald paard zou moeten trainen. Snap je? Dat zie ik in de OP, alleen ik ben een enorme leek en nog niet vergevorderd in het hele trainingsproces. Vandaar dat het mij zo'n leuk topic lijkt, want ik kan hier veel van leren.

S_en_Z, moet jij niet richting stal??

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:13

Qua paarden ben ik geen expert met spiergroepen, maar bij mensen weet ik wel dat spieren op 2 maniere kunnen groeien.
lang en dun, en dik en (vaak) kort. Lange spieren verkrijg je door rustige/langdurige training, dikke spieren krijg je door 'klappen' te geven aan je spieren (heel intensief en kort).
Wij stalmestvrouwen herkennen de biceps in onze armen hier vast wel van :D

Voorbeeld bij het trainen van... noem maar op... je buikspieren.
Wil je opvallende dikke buikspieren dan kun je beter een oefening 8x heel zwaar doen (en dan steeds een minuut rust en weer een 8x). Lange spieren krijg je door diezelfde oefening 12x wat rustiger te doen.

Lange spieren zijn soepel, dikke spieren zijn krachtig. Mijn theorie lijkt me dan om hier een gulle middenweg in te vinden. Een sterk maar harkerig paard heeft niemand wat aan (tenzij je alleen vooruit wilt).

Leuke discussie

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:59

S_en_Z schreef:
Dus eigenlijk, hoe kun je een paard met een bouw met beperkingen rijtechnisch zo voor elkaar krijgen qua bespiering zodat ze toch nog net dat beetje meer kunnen geven?

Je zou je eens moeten verdiepen in wat bijvoorbeeld een Edward Gal doet, zijn visie op trainen en wat een goed sportpaard is. Het jammere is dat wanneer daarover begint je meteen de fundamentalisten op je dak krijgt en er geen discussie meer mogelijk is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 10:04

True..

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:46

Waarom wil je een bepaalde spiergroep trainen?
De bedoeling van paard rijden is er voor te zorgen dat het lichaam en de geest van het paard getraind worden. Dit wil dus zeggen dat je niet bezig bent met een bepaalde spiergroep te trainen maar met het hele lichaam te trainen.
Het doel van trainen is niet spieren lang en soepel te maken maar juist kort en sterk. Gevoel mag nooit verloren gaan, kort en sterk wil niet zeggen een blok beton. Hierdoor kan een paard gewicht dragen, zijn eigen gewicht. Dit is niet voor ieder paard weggelegd want de bouw en karakter(werkwilligheid) spelen een grote rol bij het trainen van een paard daarom is de Rijkunst niet voor ieder paard weggelegd, de Dressuur wel. Zo geldt dat ook voor de ruiter. Je hebt intelligente ruiters en minder intelligente ruiters, hier is overigens niet mis mee.

Als je gaat kijken naar een paard met een minder goede bouw of een paard met een correcte bouw is de training in eerste instantie hetzelfde. Je zult alleen zien dat het paard met de juiste bouw sneller toe is aan nieuwe oefeningen omdat het lichaam sneller sterker wordt. Het paard met een minder goede bouw doet daar veel langer over. Wat ik al zei, de Dressuur is voor ieder paard weggelegd alleen de Rijkunst niet.
Een paard wordt niet alleen beter van losse oefeningen het wordt pas beter als de ruiter echt gaat rijden. Zelfs op de korte/lange zijde moet een paard nog getraind worden. Het rijden is eigenlijk constant een grote oefening.

Wat is nou eigenlijk precies je vraag?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:11

Sombra schreef:
Het doel van trainen is niet spieren lang en soepel te maken maar juist kort en sterk.

ik denk dat dit een beetje te kort door de bocht is. Een paard moet sterk genoeg zijn op zijn eigen gewicht te dragen maar hij moet ook over de nodige souplesse beschikken bijvoorbeeld voor de uitgestrekte- en de zijgangen.

Je wilt van je paard geen body-builder maken, wel een turner.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:16

Ik doe gallop oefeningen dmv arbeidspirrouettes, galloperen voorhand hoefslag achterhand naar binnen (travers in gallop) hierdoor krijg je veel stekere achterhand en daardoor gaat hij voor meer omhoog komen.
Voor hals bespiering (niet meer nodig dan nu) doe ik laag en rond rijden

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:17

Interessante discussie die ik graag zou volgen.
Ik ben erg benieuwd naar de meningen/visies die aangedragen worden om hier zo meer over te leren.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:26

Abacab schreef:
Sombra schreef:
Het doel van trainen is niet spieren lang en soepel te maken maar juist kort en sterk.

ik denk dat dit een beetje te kort door de bocht is. Een paard moet sterk genoeg zijn op zijn eigen gewicht te dragen maar hij moet ook over de nodige souplesse beschikken bijvoorbeeld voor de uitgestrekte- en de zijgangen.

Je wilt van je paard geen body-builder maken, wel een turner.

Als je verder leest dan zul je dit lezen
Sombra schreef:
Het doel van trainen is niet spieren lang en soepel te maken maar juist kort en sterk. Gevoel mag nooit verloren gaan, kort en sterk wil niet zeggen een blok beton.

Soepel en souplesse is ook weer een verschil. Kon even niet op dat woord komen en wilde geen soepel gebruiken dus vandaar mijn andere uitleg.
Souplesse is het 'gevoel' wat door het lichaam heen beweegt, soepel is 'los'.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:44

ok helder :)