natuurlijke houding van het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

natuurlijke houding van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 15:44

Het speelt al een tijdje in mijn hoofd..
Ik hoor iedereen over aan de teugel lopen etc. En ik zal eerlijk zijn, ik vind het prachtig om te zien als een paard nageeflijk en ontspannen loopt..
Maar sommige vind ik er wel een beetje te ver in door draven..

Want wat is nu eigenlijk echt de natuurlijke houding van het paard.
In de natuur heb ik nog nooit een paard standaard nageeflijk zien lopen..
Waarom strekt een paard vrijwel meteen zijn hals als hij weer goed de ruimte krijgt?

Voor een ruiter is het fijn als een paard aan de teugel loopt, want er is meer controle en het ziet er natuurlijk ook mooi uit.

Maar is het echt zo natuurlijk zoals een paard in het wild ook loopt?

Waarschijnlijk trekt dit onderwerp veel meningen en discussies op, maar ik vraag het mezelf gewoon écht af!

Urielle

Re: natuurlijke houding van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:26

Natuurlijke houding varieert, een paard wat opgewonden met staart en hoofd op rondrent is anders dan een paard wat ontspannen wat staat te doezelen met de hals en hoofd laag.
Natuurlijke houding is niet handig met rijden, met het opgewonden hals omhoog, weggedrukte rug idee zou je de rugspieren vastrijden met je gewicht en loopt het paard ontspannen met de hals laag maar zonder aanspanning van achteruit dan zijn de rugspieren niet opgebold en ondersteunen de buikspieren de romp niet en zou je met je gewicht klappen op de wervels geven bij het rijden. Aan de teugel rijden is dus niet voor het mooie plaatje, mooi plaatje is aangeleerd, maar is voor het gezond houden van het lichaam van je paard.

Overigens kun je het plaatje van aan de teugel wel zien bij paarden die een beetje patseren, uitdagen. Soms tot rollkur toe.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:28

Een paard dient zo te lopen omdat dan de spieren gebruikt worden die een paard nodig heeft om jou te dragen.
Paarden moet je leren dragen, die zijn niet geboren om op te gaan zitten.

Oja en natuurlijke houding, zo mogen ze onder mij ook wel lopen;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pentax op 23-12-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:29

Met de neus in het gras....dat is het eerste wat ik dacht.
Dus de eet-houding.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:32

In ieder geval onder normale omstandigheden met voldoende lengte in de hals. En het gemiddelde dressuurpaard krijgt die lengte niet en zal om die reden dus direct weer wegstrekken als het even mogelijk is.
Mijn mening is dan ook dat een paard altijd met voldoende lengte in de hals moet blijven en als je toe bent aan de verzameling/oprichting, mag de hals absoluut niet korter worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:34

ja is wel gek eigenlijk dat het ideaal plaatje voor de ruiter toch anders is dan de natuur.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:34

@MiniMouse dat is inderdaad ook waar ik vaak aan denk als ik denk aan 'natuurlijke' houding ;-)

@ijssnuiver vind ik echt een super goede instelling, wou dat iedereen dat deed!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:36

Maar spijtig genoeg is dat niet zo...
Moet wel eerlijk zeggen dat er steeds meer mensen gaan inzien dat het wel belangrijk is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:37

Wat is voldoende lengte?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:38

Het is trouwens ook niet alleen het aan de teugel lopen waar ik vaak vragen over heb..

maar vooral ook het hoge dressuur.. hoe natuurlijk zijn piaffes, appuyeren, verzin zelf maar verder..

De TOP-dressuur paarden zijn na een aantal jaar helemaal kapot van binnen, de benen worden slecht en lopen ontzettend moeilijk naar mate ze écht ouder worden.

Hoe gezond is dit dus voor een paard vraag ik me dan af? Wat doen we ze aan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:39

Hoe gezond is topsport bij mensen? Vele hebben ook lichamelijke klachten, ze gaan niet voor niks meestal tussen hun 30e en 40e stoppen met de topsport.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:39

Die zijn heel natuurlijk. Wel eens hengsten gezien die elkaar het licht uit de ogen willen slaan? Moet je eens kijken hoe mooi die piafferen.
Appuyeren zie ik zelfs veulens doen in spel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:41

De natuurlijke houdingen van het paard is vooral hoofd naar voren, gestrekt naar beneden tijdens het eten en omhoog tijdens het rennen. Het 'aan de teugel' lopen komt in de natuur niet veel voor alleen tijdens het showen/spelen. Een paard ziet namelijk ook minder als hij rond loopt en dat is niet handig als prooidier zijnde!

Paarden onder het zadel en in training zijn niet natuurlijk. Aan de teugel is niet omdat het er mooi uitziet en ook niet voor meer controle want controle heb je als het goed is sowieso.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:41

@moonsparkle Dat is inderdaad ook een punt, maar ik snap ook daarvan niet dat mensen dat zichzelf aan doen.
Maar dat is een keus van die persoon zelf.

Paarden vragen er niet om om zo gereden te worden.. En het gaat mij vooral nu om het natuurlijke..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:43

samanthaaxx schreef:
@moonsparkle Dat is inderdaad ook een punt, maar ik snap ook daarvan niet dat mensen dat zichzelf aan doen.
Maar dat is een keus van die persoon zelf.

Paarden vragen er niet om om zo gereden te worden.. En het gaat mij vooral nu om het natuurlijke..

Wat wil je eigenlijk doen met de informatie dat het niet natuurlijk is?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:44

Nou niets eigenlijk, ben gewoon super benieuwd wat de gedachten en meningen zijn van anderen.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:49

De dressuuroefeningen zijn wel natuurlijk, genoeg paarden kunnen piaffe of passage in de natuur.
Nageeflijkheid is niet voor het plaatje. Het is wel mooi, natuurlijk, maar het is er vooral zodat paarden ons goed kunnen dragen. Ze zijn niet gemaakt om op te gaan rijden en door de opbolling van de rug, waarbij de hals daalt, kan het paard ons beter dragen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:51

De dressuuroefeningen zijn alleen totaal niet zo beheerst als wij het onder het zadel willen.
Maar je kunt een dier niet of bijna niet iets leren wat het van nature nog niet kan. :) Alleen kun je het wel heel erg veel verbeteren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:56

samanthaaxx schreef:
Het speelt al een tijdje in mijn hoofd..
Ik hoor iedereen over aan de teugel lopen etc. En ik zal eerlijk zijn, ik vind het prachtig om te zien als een paard nageeflijk en ontspannen loopt..
Maar sommige vind ik er wel een beetje te ver in door draven..

Want wat is nu eigenlijk echt de natuurlijke houding van het paard.
In de natuur heb ik nog nooit een paard standaard nageeflijk zien lopen..
Waarom strekt een paard vrijwel meteen zijn hals als hij weer goed de ruimte krijgt?

Voor een ruiter is het fijn als een paard aan de teugel loopt, want er is meer controle en het ziet er natuurlijk ook mooi uit.

Maar is het echt zo natuurlijk zoals een paard in het wild ook loopt?

Waarschijnlijk trekt dit onderwerp veel meningen en discussies op, maar ik vraag het mezelf gewoon écht af!

Ik zou zeggen... als je wil dat een paard zo "natuurlijk" mogelijk loopt, moet je hem sowieso niet belasten met het gewicht van een mens!
Dan loopt hij altijd anders dan met een mens op zijn rug.
Maar... aan de andere kant willen wij als ruiter zo veel mogelijk het paard laten lopen zodat hij weinig tot geen last van heeft met dat extra gewicht, dan moeten we hem dat leren.
En jammer genoeg gaat dat tegenwoordig wel heel vaak mis.
De topics over jonge paarden die problemen hebben rijzen de pan uit, en ook de jonge al " zadelmakke" paarden die ineens rare dingen gaan doen! Het paard is een gebruiks voorwerp geworden. Vroeger ( in mijn jeugd) was het een elite sport! Tegenwoordig kan iedereen een paard houden als ze geld genoeg hebben.
En zeker de 13/14/15 jarige krijgen nu veel eerder een eigen paard of pony, ondanks dat er vaak alleen manege ervaring is.
Oeps... ik zit in mijn praat straatje vrees ik!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:00

Volgens mij wil de ts alleen haar mening horen. Dan is discussieren niet nuttig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:02

LDR:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K6ZBAHKD.jpg

zijgangen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RBBQZEEM.jpg
dit is mijn tweejarige die nog nooit een zadel opgehad heeft of op een andere wijze getraind is ...

ik denk dat je de natuurlijke houding niet kunt vergelijken met de houding onder het zadel. de paarden zijn kwa gewicht perfect in evenwicht gebouwd, en wij zetten er gemiddel 75 kilo éxtra gewicht op.
de balans is weg, en moet opnieuw gevonden worden, dwz: door een nageeflijk, dragend paard.
Alle bewegingen dat het paard kan uitvoeren zijn imo natuurlijk, echter moet er wel met beleid opgebouwd en sterker gemaakt worden, zodat het paard zichzelf niet kapot loopt ...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:09

Pentax schreef:
Volgens mij wil de ts alleen haar mening horen. Dan is discussieren niet nuttig.

NIVEA oftewel; Niet Invullen Voor Een Ander... :7

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:09

Hetgeen wat het niet "natuurlijk" maakt is dat wij op de rug gaan zitten, een paard kan ons alleen goed dragen als hij zijn buikspieren aanspant en dus zijn rug "bolt", dit kan hij/zij niet als hij zijn hoofd hoog in de lucht gooit.
Ga zelf eens op handen en knieën zitten en probeer je rug te bollen met je neus in de lucht. Doe ditzelfde met je hoofd licht naar voren gebogen en je zult zien dat dit veel makkelijker gaat. Onze anatomie scheelt niet zo heel veel als dat van een paard dus dit werkt voor het paard net zo.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:11

rhian schreef:
Pentax schreef:

NIVEA oftewel; Niet Invullen Voor Een Ander... :7

Je hebt gelijk, vergeef me.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 18:22

@Pentax Ik ben juist super benieuwt naar wat anderen van dit onderwerp vinden. Na al deze reacties ben ik zoiezo al anders gaan kijken, ik heb nieuwe dingen geleerd en er zijn wel degelijk een soort van discussies die hierover kunnen ontstaan?