Rijden met twee paar teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsiej

Rijden met twee paar teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 11:46

Ik zit al een tijdje met de vraag wie er nog meer met twee paar teugels rijden.
Ik word namelijk heel vaak raar aangekeken en ondervraagd waarom ik met twee teugels rijd. Nu komt het regelmatig voor op stormachtige dagen dat ik met martingaal rijd. Daarbij ben ik van mening dat een martingaal alleen in werking mág komen als mijn paard zijn hoofd gigantisch omhoog doet of aanstalte maakt om rare dingen te gaan doen. Daarom heb doe ik de martingaal aan de extra teugel, zodat als ik dressuur ga rijden ik deze 'los' kan laten, zodat hij op geen enkele manier inwerkt.
Nu komt er ook nog bij dat ik sowieso met mijn paard de weg over moet om ergens te kunnen rijden en ik vind het dan verantwoordelijk om zowel de veiligheid van mijzelf, mijn paard en de mede weggebruikers in acht te nemen. Stel je voor dat er één teugel op breekt, kan ik terug vallen op de extra teugel.

Nu ben ik benieuwd, wat vindt bokt hier nu van?

Magrathea

Re: Rijden met twee paar teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:50

Als jij goed geinstrueerd bent op het gebruik van die twee teugels, en je ze daadwerkelijk zo gebruikt dat je paard er geen last van heeft onder goede omstandigheden vind ik er niks op tegen. :)

Maar vergeet niet dat veel mensen een paard al heel snel ssieeellluuuug vinden, zonder even na te vragen waarom je dit precies doet :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:52

Als je er voldoende handigheid in hebt en een goede instructrice hebt die je begeleid vind ik er niets op tegen. Aangezien je dan nog beter rekening kan houden met je paard kan het zelfs een hulpteugel vriendelijker maken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:53

je eerste reden is wel begrijpelijk, maar laat je die andere teugels dan zo los hangen, is dat dan weer niet gevaarlijk?

en de 2e reden vind ik wel super nagedacht, betreft veiligheid! Maar gebeurd dat nu vaak, dat er een teugel breekt? ik heb het nog nooit gehad in ieder geval, als je met goed materiaal rijdt..? maar met een ongeluk kan alles kapot gaan natuurlijk.
Misschien kun je dan nog beter een extra paar teugels aan je zadel binden, dus dan rijd je wel met 1 paar teugels en kun je mocht het gebeuren je kapotte teugels verwisselen met de nieuwe teugels.

Ik rijdt zelf ook met 2 paar teugels, maar met een heel andere reden: namelijk bit en bitloos. Dus 1 paar teugels gaan aan het bit dat met bakstukken+kopstuk om het hoofd zit. En het andere paar teugels zit aan de sidepull, die over het andere hoofdstel zit. Zo rijd ik alle paarden in zodat ze gevoelig op het bit blijven en dat je niet perongeluk aan het bit trekt als ze er vandoor gaan, of als ze bitloos verder willen maar nog op bit gewend zijn kan ik dit ook gebruiken.

Maar hoe doe jij dit dan. je doet 2 paar teugels, aan 1 bit? dat is wel extra gewicht aan het bitje lijkt mij voor je paardenbekkie.
ik vind het op zich nog niet zo heel raar hoor, wat ik wel raar vind als mensen 2 paar teugels gebruiken "omdat het paard zo wild is". of je nu met 1 of 2 paar teugels trekt, jou kracht blijft het zelfde? ze zitten dan aan 1 bit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:53

Als je weet hoe een martingaal werkt... zou je weten dat, als je hem goed bevestigd, hij niet inwerkt als je normaal contact hebt ;) En hier heb je dus geen extra teugel voor nodig.

Ik reed ook altijd met extra teugel, ligt me lekkerder in de hand, en stukje veiligheid. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:43

Jolliegirl schreef:
Als je weet hoe een martingaal werkt... zou je weten dat, als je hem goed bevestigd, hij niet inwerkt als je normaal contact hebt ;) En hier heb je dus geen extra teugel voor nodig.

Ik reed ook altijd met extra teugel, ligt me lekkerder in de hand, en stukje veiligheid. :)

Dat klopt, maar als het paard een vreemde sprong maakt of aan het headshaken is (waarbij je dus geen martingaal moet gebruiken), dan is het wel een optie om een extra teugel erbij te pakken. Dat krijgt het beest in ieder geval niet onterecht een harde ruk in de mond.

Marietje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:46

Heb ook wel eens gehoord dat mensen die een lange rit maken het doen voor als er één teugel stukgaat. Dan hebben ze nog een op reserve.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:49

Ik heb het gebruik van een 2e teugel aan hetzelfde bit nooit begrepen.
Als je een martigaal goed bevestigd, dan werkt hij niet in als je paard zijn hoofd normaal houdt, of zelfs maar een klein stukje hoger. En het is een behoorlijk gedoe om in de fractie van de seconde dat je paard zijn hoofd omhoog brengt, de andere teugel los(ser) te laten. Dit is veel simpeler met 1 teugel.
En als je je teugels netjes bijhoudt met een goed onderhoudsproduct, zal het niet breken. Dus ook daarvoor zijn 2 teugels niet nodig.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:15

FahyaFemke schreef:
je eerste reden is wel begrijpelijk, maar laat je die andere teugels dan zo los hangen, is dat dan weer niet gevaarlijk?

en de 2e reden vind ik wel super nagedacht, betreft veiligheid! Maar gebeurd dat nu vaak, dat er een teugel breekt? ik heb het nog nooit gehad in ieder geval, als je met goed materiaal rijdt..? maar met een ongeluk kan alles kapot gaan natuurlijk.
Misschien kun je dan nog beter een extra paar teugels aan je zadel binden, dus dan rijd je wel met 1 paar teugels en kun je mocht het gebeuren je kapotte teugels verwisselen met de nieuwe teugels.

Ik rijdt zelf ook met 2 paar teugels, maar met een heel andere reden: namelijk bit en bitloos. Dus 1 paar teugels gaan aan het bit dat met bakstukken+kopstuk om het hoofd zit. En het andere paar teugels zit aan de sidepull, die over het andere hoofdstel zit. Zo rijd ik alle paarden in zodat ze gevoelig op het bit blijven en dat je niet perongeluk aan het bit trekt als ze er vandoor gaan, of als ze bitloos verder willen maar nog op bit gewend zijn kan ik dit ook gebruiken.

Maar hoe doe jij dit dan. je doet 2 paar teugels, aan 1 bit? dat is wel extra gewicht aan het bitje lijkt mij voor je paardenbekkie.
ik vind het op zich nog niet zo heel raar hoor, wat ik wel raar vind als mensen 2 paar teugels gebruiken "omdat het paard zo wild is". of je nu met 1 of 2 paar teugels trekt, jou kracht blijft het zelfde? ze zitten dan aan 1 bit.

Ik heb de teugels, zonder martingaal, altijd op gelijke lengte dan is er geen extra gewicht op het bit. En los laat ik hem dan niet te lang als er een martingaal aan zit. Het is ook niet de bedoeling dat hij op een of andere manier zelf ergens in gevaar komt.
Nu woon ik in de randstad en ervaar ik tegenwoordig steeds meer mensen die geheel onoplettend zijn ivm paarden. Dus ik zelf vind het verantwoordelijker om dan zelf maar de veiligheid in eigen hand te nemen. Het gebeurd namelijk geregeld dat brommers, auto's op nog geen meter van je af rijden. En als mijn paard dan bijvoorbeeld wegspringt vind ik voor iedereen een geruststelling dat hij niet zomaar weg stiert. Wat verder niets met de martingaal of extra teugel te maken heeft.
Wat betreft een extra teugel aan je zadel ben ik niet zo van te spreken. Al geeft het voor de mensen om me heen denk ik een vriendelijker beeld. Ik heb namelijk een enkele keer ervaren dat mijn teugel brak en ik de extra teugel nog in mijn hand had. Dit gebeurde overigens gewoon tijdens het stappen. Nu ben ik ook wel zo dat ik altijd netjes mijn spullen controleer en deze regelmatig in vet.
Ik heb hem ook ingereden op de manier waarop je rijd, en ben hier ook zeer zeker over te spreken!!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:18

Jolliegirl schreef:

Dat is ook een reden. Ik vind het persoonlijk fijner in de hand liggen, maar dat is waarschijnlijk omdat ik zo heb leren rijden.

@magrathea en s6801881; ik heb goede instructie, sowieso twee maal per week. Hier krijg ik geen commentaar op maar meestal complimenten.

KiaraTailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:02

Ook ik rij meestal maar zeker buiten met dubbele teugels. Puur voor veiligheid.
Heb van anderen meegemaakt dat een teugel brak onder het rijden en die kon dus niets meer doen.
Zal mij niet gebeuren was mijn motto en ik nam het voorbeeld over van de bereden politie die ook altijd met een dubbele teugel rijdt. (neem aan dat ze dat nu ook nog steeds doen, kom er niet zo veel meer tegen :-))

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:10

Het rijden met twee teugels kan een voorbereiding zijn op het rijden met stang en trens. Om het gevoel te ervaren. Maar in dat is in het geval TS niet zo.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:34

Fritsiej schreef:
FahyaFemke schreef:

Ik heb de teugels, zonder martingaal, altijd op gelijke lengte dan is er geen extra gewicht op het bit. En los laat ik hem dan niet te lang als er een martingaal aan zit. Het is ook niet de bedoeling dat hij op een of andere manier zelf ergens in gevaar komt.
Nu woon ik in de randstad en ervaar ik tegenwoordig steeds meer mensen die geheel onoplettend zijn ivm paarden. Dus ik zelf vind het verantwoordelijker om dan zelf maar de veiligheid in eigen hand te nemen. Het gebeurd namelijk geregeld dat brommers, auto's op nog geen meter van je af rijden. En als mijn paard dan bijvoorbeeld wegspringt vind ik voor iedereen een geruststelling dat hij niet zomaar weg stiert. Wat verder niets met de martingaal of extra teugel te maken heeft.
Wat betreft een extra teugel aan je zadel ben ik niet zo van te spreken. Al geeft het voor de mensen om me heen denk ik een vriendelijker beeld. Ik heb namelijk een enkele keer ervaren dat mijn teugel brak en ik de extra teugel nog in mijn hand had. Dit gebeurde overigens gewoon tijdens het stappen. Nu ben ik ook wel zo dat ik altijd netjes mijn spullen controleer en deze regelmatig in vet.
Ik heb hem ook ingereden op de manier waarop je rijd, en ben hier ook zeer zeker over te spreken!!

De reden voor de veiligheid kan ik goed begrijpen, vind ik ook echt een super goed advies voor buitenrijden!

maar voor het tegen gaan van het er vandoor schieten, scheelt het volgens mij echt niet of je nu 1, of 2 teugels hebt. dus daarvoor zou je geen 2 teugels voor hoeven te gebruiken. toch?

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:08

ik vind dat alleen maar onhandig :o
als je je martingaal goed afstelt heb je geen extra teugel nodig hoor

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:19

Toen ik nog bij de pony's reed vroegahh was er 1 viertal van een andere pc als waar ik lid was. Die reden allemaal met 2 teugels. Men geeft ook wel eens als rede op dat ze met 2 teugels rijden om alvast te leren omgaan met 2 teugels voor als ze met s & t gaan rijden.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:17

Buiten rij ik ook vaak met twee teugels, één voor met bit en de andere voor bitloos. Al vind ik het toch nog lastig.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:23

ben erg benieuwd hoe het er uit ziet,
heb je misschien een foto?

ik vind het niet raar ofzo

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:49

Ik reed ook altijd met extra teugel, ligt fijn in de hand inderdaad.

Rosan2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:13

Ik vind het eigelijk maar zoelig, zon dubbele teugel

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:31

Rosan2001 schreef:
Ik vind het eigelijk maar zoelig, zon dubbele teugel

Zucht.. En weer zo'n on onderbouwde mening van de pennybrigade (sielugh!). Het is beter met 2 teugels rijden dat je meestal 2de teugel losjes hebt en als het misgaat ed even ingrijpen door die teugel erbij te nemen dan met 1 teugel op het scherpe deel rijden .. Neem als voorbeeld pessoa bit. Met 2 teugels , 1 op eerste ring (normaal) 2de op 3de ring (scherp) en dan is je paard rustig..dus 2de teugel losjes is veel vriendelijker dan 1 teugel op de 3de ring en bij elke ophouding scherpe ophouding krijgen. Bij 1 teugel geef je altijd scherpe hulp ,maar bij 2 teugels kun je kiezen nav de situatie ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:49

Fritsiej schreef:
Ik zit al een tijdje met de vraag wie er nog meer met twee paar teugels rijden.
Ik word namelijk heel vaak raar aangekeken en ondervraagd waarom ik met twee teugels rijd. Nu komt het regelmatig voor op stormachtige dagen dat ik met martingaal rijd. Daarbij ben ik van mening dat een martingaal alleen in werking mág komen als mijn paard zijn hoofd gigantisch omhoog doet of aanstalte maakt om rare dingen te gaan doen. Daarom heb doe ik de martingaal aan de extra teugel, zodat als ik dressuur ga rijden ik deze 'los' kan laten, zodat hij op geen enkele manier inwerkt.
Nu komt er ook nog bij dat ik sowieso met mijn paard de weg over moet om ergens te kunnen rijden en ik vind het dan verantwoordelijk om zowel de veiligheid van mijzelf, mijn paard en de mede weggebruikers in acht te nemen. Stel je voor dat er één teugel op breekt, kan ik terug vallen op de extra teugel.

Nu ben ik benieuwd, wat vindt bokt hier nu van?

Bokt vindt hier vanalles van en niet alles is even gefundeerd :D

Maarre, waarom zou je teugel breken tijdens een buitenrit? Dat is mij in 40 jaar maar 1x overkomen en toen heb ik de boel gewoon weer aan elkaar geknupt en ben verder gereden :+

Elin_ schreef:
Het is beter met 2 teugels rijden dat je meestal 2de teugel losjes hebt en als het misgaat ed even ingrijpen door die teugel erbij te nemen dan met 1 teugel op het scherpe deel rijden .. Neem als voorbeeld pessoa bit. Met 2 teugels , 1 op eerste ring (normaal) 2de op 3de ring (scherp) en dan is je paard rustig..dus 2de teugel losjes is veel vriendelijker dan 1 teugel op de 3de ring en bij elke ophouding scherpe ophouding krijgen. Bij 1 teugel geef je altijd scherpe hulp ,maar bij 2 teugels kun je kiezen nav de situatie ;)

Jij hebt het hier over twee teugels die op verschillende manier aan een wat heftiger bit vastzitten. Als je met een pelham of pessoabit rijdt is het inderdaad beter om met dubbele teugel te rijden, maar het gaat hier, voor zover ik kan nagaan, over 2 teugels aan een gewone trens.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:55

Als jij dit fijn vind en het geeft je een bepaalde zekerheid dan lekker die dubbele teugel er aan laten wat iedereen ook zegt!
Het kan in elk geval voor je paard totaal geen kwaad!
Zelf heb ik het in een donker verleden ook een tijd gedaan, je leert ook sowieso met dubbele teugels om te gaan. Stel je moet/mag zo in de Z met stang en trens, heb je al wel een streepje voor w.b.t die " volle" hand en de handigheid van het los kunnen laten van een van die 2!
Daar struikelen heel veel ruiters op in het begin.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:29

jouw reden voor veiligheid snap ik op zich wel, ookal ben ik van mening dat waneer je je tuig goed onderhoud het niet zomaar knapt, maar ik zie er ook wel het nut van in.

jouw reden van martingaal vind ik niet logisch. Als je een martingaal gebruikt tijdens het rijden horen de ringetjes waar de tugels doorheen gaan tot aan de onderkant van de kaak (ongeveer) te komen. Dat betekent dus dat als je paard zijn hoofd ''normaal'' houdt de martingaal zijn werk niet doet, dus merkt et paard er niks van. Ook als het paard zijn hoofd maar een klein stukje omhoog zou doen, zou hij er nog niks van merken. Pas als hij zijn hoofd veel verder de lucht in doet komt de martingaal strak te staan en doet het dus zijn werk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:04

Precies. Als de martingaal bij een normale of iets foute hoofdhouding in zou werken, is hij te strak afgesteld. Hij moet alleen volkomen horizontaal komen van het hoofd voorkomen omdat dan het bit naar de kiezen gaat en niet meer op de lagen inwerkt. De martingaal is er om het bit ten alle tijden op de lagen in te laten werken, ook als de handhouding van de ruiter te hoog is of het paardenhoofd horizontaal komt.
Hij is niet bedoeld als krachtmiddel, stopmiddel of wat dan ook, hij is er om de hulpen van de ruiter op de lagen door te laten komen. Hierin verschilt hij van alle andere hulpteugels.

Ik gebruik ook twee paar teugels als een aan de neusriem (in mijn geval halster) zit en een aan het bit om bij druk zijn en noodgevallen niet in de mond te zitten en bij jonge paarden om stoppen en sturen duidelijker te maken.

Er zitten wel voordelen aan het rijden met dubbele teugels. Ze glippen niet snel uit je handen, je grip is beter. Je zult ook geen blaren krijgen, immers die krijg je als teugels kunnen wrijven= iets door je handen glippen.

Breuk heb ik nooit meegemaakt, wel van een bit toen ze nog van koper waren. Dat is echt slecht onderhoud als je teugels breken, of niet op tijd vervangen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:24

Lusitana schreef:
Dat is echt slecht onderhoud als je teugels breken, of niet op tijd vervangen.

Nee hoor, dat was een combinatie van onhandigheid en lomp gedrag. Als je je teugel even niet vast hebt en je paard er dan met een hoef op gaat staan dan wil een netjes onderhouden teugel best breken :+