slof om nageeflijk te rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boehhh

slof om nageeflijk te rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 08:17

Hallo allemaal.

Ik heb een vrij jong paard onder het zadel. en ikzelf ben nog wat groen als het om dressuur gaat (recreatieruiter geweest afgelopen tien jaar).
Nu ben ik dit paard meer dressuurmatig aan het oppakken. hiervoor heb ik ook les genomen.

nu vond ik de lessen al wat appart kwa opbouw. in plaats van eerst de achterhand eronder en se voorkant komt vanzelf. wilde mijn lesgeefster dat ik ook aan de voorkant kwam. zachte kleine kneepjes alsof ik in een spons kneep.
dit met de uitleg dat hij zijn ruf enorm wegdrukt en daardoor gaat sterren kijken. ze wilde hem iets lager instellen dat de rug de kans had te ontspannen.

nu heb ik een aantal lessen gehad. en hoe meer ik met die voorkant bezig was hoe meer verzet ik kreeg. paardlief wilt niet meer vooruit. gaat langzaam lopen. en blijft dat hoofd omhoog doen?

Nu gaf mijn instructrice mij de tip om een slof te gaan gebruiken? Zodat ik hem kon vegrensen nog met zijn hoofd te hoog te gaan?

Nu heb ik al een maand geen les meer gehad. paardje krijgt rust nu. (ofja vrouwtje..15 wk zwanger en mag wel wat voorzichtig gaan doen vind mn vriend).

Maar ik twijfel nog steeds aan deze manier van.lessen. was dit wel goed?

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:22

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar een slof is volgens mij niet om een (jong) paard nagefelijk te rijden. Ik vind je manier van lessen ook vreemd, want een goede instructeur zal nooit zeggen dat je een jong paard een slof om moet doen om die reden (denk ik). Ik zal een andere instructeur zoeken, want met verkeerd slofgebruik, kun je je paard verprutsen..

Aieshja

Re: slof om nageeflijk te rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:25

Ik ben van mening dat dit niet werkt bij een jong paard, ben sowiezo niet zo van in de mond zitten.
Ik denk dat je dit paard het beste kan leren door hem goed aan je been te zetten, mooi contact te houden en hij zakt vanzelf wel.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 08:29

Mijn paard reageerde ook totaal niet fijn op de manier van rijden. ik heb een zevental lessen bij deze vrouw gevolgd. en daarna ben ik gestopt. ik zag geen resultaat dat mijn paard ging ontspannen. eerder steeds meer gespannen.

Hij is ook nog jong en hoeft het niet allemaal van mij. buitenrijden en wandelen vind hij eerlijk. dat doen we nu ook. ik geef mijn verzorgster les op hem nu. (zij rijdt mijn andere paard).

En voor nu is het goed zo. over een klein jaartje wanneer bij mij ook wat meer rust is dan gaan we weer rustig aan aan het werk.
dan wil ik op zoek naar iemand die naar mijn gevoel wel bij ons past.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 08:31

Aieshja schreef:
Ik ben van mening dat dit niet werkt bij een jong paard, ben sowiezo niet zo van in de mond zitten.
Ik denk dat je dit paard het beste kan leren door hem goed aan je been te zetten, mooi contact te houden en hij zakt vanzelf wel.

Dit dacht ik zelf ook inderdaad. dit heb ik in mijn vrije uren toegepast. en dan loopt hij naar mijn mening veel fijner. wel gaat hij enorm hangen als hij zakt. dan gaat hij knauwen en voel je hem echt aan de teugels zitten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:32

Waarom zoek je niet een andere instructie als deze je niet bevalt?

Er zijn instructeurs in overschot (of ze allemaal juist zijn is de vraag maar er zal er vast wel een tussen zitten die wel bij jouw denk en werkwijze past).

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:39

En als hij hangt is het natuurlijk belangrijk dat je nog meer kuitdruk gebruikt en 'm des noods even naar voren rijdt.
In welke omgeving woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:51

Alleen maar voorwaarts jagen terwijl een paard zich volledig op slot zet heeft ook geen zin, dus je instructeur zou best eens gelijk kunnen hebben. Is echter niets van te zeggen zonder er wat van te zien danwel meer info te hebben over alles.
Als jij zelf net zo'n handige ruiter bent (?), komt de voorkant echt niet "vanzelf" als je voorwaarts blijft rijden. Dus mogelijk 'beschermt' je instructeur het paard een beetje tegen zichzelf en jouw gebrek aan techniek (?) door 'm middels de slof wat te begrenzen.

Ik vind echter wel dat je je instructeur moet kunnen vertrouwen. En zo te lezen doe jij dat niet. Dat zou voor mij al een reden zijn om eens goed te praten over het waarom van alles ( en ook echt inhoudelijk, tot je het écht snapt), en dan evt alsng een keuze maken.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:55

Ik heb er eentje die het bit volledig tussen de kiezen stopt en om het op te lossen rij ik hem actief(dus niet voorwaarts) aan het been en hou ik mijn hand op de plek en hij zakt zo weer. Dus ook niet je handen vastzetten, gewoon met gelijke druk op de plek houden. En wanneer hij zakt dan geef jij 'm weer ruimte als beloning, dan valt het kwartje binnen no time.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:57

Ga 'm eerst eens bijzetten als je een paar keer gaat longeren... En dan niet de bijzet op half 11, maar gewoon even een beetje knap bijzetten. Dat hij enigszins bekend raakt met het fenomeen...
Dan ga je erop zitten en ga je stilstaan en zet je twee handen bij het zadel en sluit je deze net zo lang (weerstand bieden) totdat hij daalt in het hoofd en nageeft. Dan ben jij weer vriendelijk en luchtig. Desnoods beloon je even met een stem/een hand. Hij moet eerst een beeeeetje leren begrijpen wat de bedoeling is. Dan stap je rustig weg, belangrijk daarbij is dat hij onder geen voorwaarde in tempo terug mag komen als jij weerstand biedt. Hij moet het verschil leren tussen een weerstandbiedende hand en een remmende hand. In het begin zullen er wat miscommunicaties zijn, maar gewoon rustig blijven doorgaan. Dus je moet wel altijd van achteruit blijven denken, maar in de allereerste fase van leren nageven moet je even op de koop toenemen dat hij wellicht iets achter een been zal kruipen. Maar het mag nimmer tot verzet leiden, want dan denkt hij te weinig vooruit.

En geen gerommel met kneepjes in je hand etc. Gewoon handen sluit en als hij nageeft, weer openen en vriendelijk zijn. Denk voorwaarts-neerwaarts voor jezelf.

Als dit eenmaal een beetje vertrouwd is in de stap, dan ga je gewoon rustig draven en galopperen. Handig is om vaak voltes te draaien, want dan kun je dmv een beetje inbuigen het zakken van het hoofd ook een beetje bevorderen. En nageven houdt voor mij echt in dat hij het hoofd echt laat zakken (dus niet neusje op de loodlijn, want in die eerste fase zijn ze dan niet nageeflijk! Voor de wedstrijd zet je 'm maar bovenin, maar thuis rijd je 'm gewoon wat ronder en dieper), gewoon voor het mooie veel te diep en dat hij daar dan enigszins 'loslaat' en ook vriendelijk aanvoelt.

Een andere tip is om er voor te zorgen dat je een instructeur hebt die bekwaam is en er ook eens een paar keer voor je opstapt, want zo te lezen hebben jullie er beide niet al teveel kaas van gegeten.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 16-12-11 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:00

@Smeetjoew, dat is precies perfect verwoord.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 09:00

Aieshja schreef:
En als hij hangt is het natuurlijk belangrijk dat je nog meer kuitdruk gebruikt en 'm des noods even naar voren rijdt.
In welke omgeving woon je?

In die situaties rijd ik hem inderdaad iets meer naar voren toe. helaas levert dit op dat hij weer omhoog schiet.

ik woon in noord brabant. paarden zelf staan bij nijmegen.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:01

Je kan je instructrice ook vragen waarom zij een slof aanbeveelt, dan zal het waarschijnlijk een stuk duidelijker worden..
Ik heb ook een jong paard gehad wat zich van voren verzette omdat ik teveel bezig was, ipv een slof heb ik toen een martingaal gepakt. Dan kan hij zijn hoofd wel wat omhoog doen maar niet extreem en als hij dan zn hoofd omhoog gooit werkt het niet in de gevoelige monhoeken. Is wel een tip voor paarden met een gevoelige mond (vaak zijn jonge paarden dat! :) )

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:02

@TS, oeh. Nee dat is iets ver voor mij, anders had ik je graag geholpen.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 09:07

Ik heb er inderdaad geen kaas van gegeten helaas. vroeger meerdere maneges.gehad. maar nooit ver gekomen. (kreeg weinig aandacht in de lessen en.ouders hadden geen geld voor andere lessen). Later een verzorgpaard gekregen welke ik na drie jaar heb overgenomen.
en nu sinds een half jaartje samen met mijn vriend er een leuk paardje bijgekocht. en dan merk je toch wel de weinige kennis die je dan hebt..

bijzet heb ik helaas niet. ik zal op stal eens informeren of ze me daarbij kunnen helpen! (zelf ook nooit meer geleerd als alleen rondslingeren aan een touwtje :+)

Ik vind jouw uitleg echt heel verhelderend! Ik ga hier zeker mee aan de slag! Ik ga ook op stal eens vragen (sta hier nu twee weken dus ken nog niet veel mensen) wie bekend is hiermee en mij helpen wilt!

smeetjoew schreef:
Ga 'm eerst eens bijzetten als je een paar keer gaat longeren... En dan niet de bijzet op half 11, maar gewoon even een beetje knap bijzetten. Dat hij enigszins bekend raakt met het fenomeen...
Dan ga je erop zitten en ga je stilstaan en zet je twee handen bij het zadel en sluit je deze net zo lang (weerstand bieden) totdat hij daalt in het hoofd en nageeft. Dan ben jij weer vriendelijk en luchtig. Desnoods beloon je even met een stem/een hand. Hij moet eerst een beeeeetje leren begrijpen wat de bedoeling is. Dan stap je rustig weg, belangrijk daarbij is dat hij onder geen voorwaarde in tempo terug mag komen als jij weerstand biedt. Hij moet het verschil leren tussen een weerstandbiedende hand en een remmende hand. In het begin zullen er wat miscommunicaties zijn, maar gewoon rustig blijven doorgaan. Dus je moet wel altijd van achteruit blijven denken, maar in de allereerste fase van leren nageven moet je even op de koop toenemen dat hij wellicht iets achter een been zal kruipen. Maar het mag nimmer tot verzet leiden, want dan denkt hij te weinig vooruit.

En geen gerommel met kneepjes in je hand etc. Gewoon handen sluit en als hij nageeft, weer openen en vriendelijk zijn. Denk voorwaarts-neerwaarts voor jezelf.

Als dit eenmaal een beetje vertrouwd is in de stap, dan ga je gewoon rustig draven en galopperen. Handig is om vaak voltes te draaien, want dan kun je dmv een beetje inbuigen het zakken van het hoofd ook een beetje bevorderen. En nageven houdt voor mij echt in dat hij het hoofd echt laat zakken (dus niet neusje op de loodlijn, want in die eerste fase zijn ze dan niet nageeflijk! Voor de wedstrijd zet je 'm maar bovenin, maar thuis rijd je 'm gewoon wat ronder en dieper), gewoon voor het mooie veel te diep en dat hij daar dan enigszins 'loslaat' en ook vriendelijk aanvoelt.

Een andere tip is om er voor te zorgen dat je een instructeur hebt die bekwaam is en er ook eens een paar keer voor je opstapt, want zo te lezen hebben jullie er beide niet al teveel kaas van gegeten.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 09:11

Cash87 schreef:
Je kan je instructrice ook vragen waarom zij een slof aanbeveelt, dan zal het waarschijnlijk een stuk duidelijker worden..
Ik heb ook een jong paard gehad wat zich van voren verzette omdat ik teveel bezig was, ipv een slof heb ik toen een martingaal gepakt. Dan kan hij zijn hoofd wel wat omhoog doen maar niet extreem en als hij dan zn hoofd omhoog gooit werkt het niet in de gevoelige monhoeken. Is wel een tip voor paarden met een gevoelige mond (vaak zijn jonge paarden dat! :) )

Ze gaf dit aan omdat mijn paard dan wel moest zakken met zijn hoofd. ze wilde dat ik de slof dan.zou aannemen zo zodat hij niet omhoog kon met zijn hoofd. ik heb dit nooit uitgeprobeerd omdat ik dit niet echt de manier vind.

paardlief heeft helaas geen gevoelige mond. bij zijn vorige ruiter (baas voor mij) werd hij op een zwaar bit gereden en werd als het ware rondgetrokken. (vandaar dat bij mij de kneepjes niet hielpen).
Hij loopt nu op een dubbel gebroken argentaan bithe. en hij gaat hier steeds meer op kauwen gelukkig. hij is ook losser in zijn rug na twee behandelingen van de ostheopaat.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:15

Het is ook absoluut geen schande hoor. Je hoeft je nergens voor te schamen joh! :D Iedereen moet het toch leren??
Een bijzet kan al twee halstertouwen zijn. Het hoeft geen meeverende stiek te zijn ofzo. Je klipt de twee halstertouwen aan de bitringen vast en bindt deze aan de singelstoten van je zadel vast en daar is je bijzet. En dan niet meteen vol gas longeren, maar rustig stappen, even kijken hoe hij reageert, want ze reageren allemaal anders. Mooiste is om de eerste keer even een stiek om te doen, omdat ze dan makkelijker even met dat hoofd kunnen trekken en sjorren, maar opzich volstaan twee halstertouwen ook. En er is vast wel iemand op stal die een stiek heeft :) Maar als hij de slof al kent (die druk) dan zijn twee halstertouwen prima.

En dan longeer je 'm gewoon en als hij daar gewoon braaf (en niet heftig trekkend) op reageert in stap-draf-galop, dan haal je de bijzet eraf en ga je er gewoon op. Dan is hij al een beetje losgewerkt en ga je gewoon halthouden en dus je handen bij het zadel zetten en weerstand bieden totdat het hoofd zakt. Je mag hier best je handen iets breder bij zetten. Hij zal even trekken, maar je zet je duimen gewoon op het zadel en gewoon effekes volhouden. En als hij daar zn hoofd laat vallen, meteen weer vriendelijk in je hand (Let op! Vriendelijk is niet hetzelfde als de verbinding verliezen. Je behoudt gewoon verbinding, alleen een hele luchtige). Hij kan dan misschien weer z'n hoofd omhoog gooien, maar dan zet je gelijk weer je handen bij het zadel en bied je weer weerstand.

Alleen als je voorwaarts gaat (stap, draf, galop), dan ervoor zorgen dat hij niet afremt voor je weerstand biedende hand. Remmen is je handen naar je toe halen, weerstand bieden is je handen bij het zadel plaatsen (en dus niet 'trekken').

Een beetje instructeur kent deze wijze, dus kan je er ook prima mee helpen :)
Succes.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:18

Mocht je nou zelf niet met slof om kunnen gaan, dan kunn je altijd eerst met bijzet gaan longeren om zo het paard te leren op eigen benen te lopen in een "fijne"houding.

Ik ben van mening dat een ontspannen jong paard fijner is ipv een gevecht

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 09:20

Aieshja schreef:
Ik heb er eentje die het bit volledig tussen de kiezen stopt en om het op te lossen rij ik hem actief(dus niet voorwaarts) aan het been en hou ik mijn hand op de plek en hij zakt zo weer. Dus ook niet je handen vastzetten, gewoon met gelijke druk op de plek houden. En wanneer hij zakt dan geef jij 'm weer ruimte als beloning, dan valt het kwartje binnen no time.

Zo heb ik de afgelopen weken zelf proberen te rijden.
Van voren contact en verder alleen actief tempowisselingen stelling en vele voltes.
hierbij zakte hij dus wel. Maar als hij zakt gaat hij meer teugel vragen. geef ik dit word hij minder actief en valt zijn achterhand weg.
geef ik geen teugel bij gaat hij wat hangen en gaat enorm knauwen.

op zon moment vind ik het erg lastig inschatten van wat te doen?
Als ik niks doe word hij zwaar van voren maar loopt hij naar mijn inziens wel ontspannen. geef ik kuit t om het hangen tegen te gaan. dan is het net of hij opschrikt uit een droom. hij gooit zijn hoofd dan in ene omhoog. en trekt zijn rug enorm aan.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 09:24

Ach af en toe voel ik me een doos :')
ik ben echt volluit recreatieruiter geweest. en merk wel dat dressuur enorm lastig is als je het niet kunt :D

de manier die jij nu uitlegd heeft mijn instructrice ook eenmaal geprobeert met hem (toen wilde ze hem even voelen. en kijken waarop hij wilde ontspannen). en zij zei dat hij daar.erg slecht op reageerde? daarna begon ze met kneepjes (en af en toe flinke halen :=) en kwam hij wel.
moet ik dan wat meer doorzetten als ik dit probeer?

smeetjoew schreef:
Het is ook absoluut geen schande hoor. Je hoeft je nergens voor te schamen joh! :D Iedereen moet het toch leren??
Een bijzet kan al twee halstertouwen zijn. Het hoeft geen meeverende stiek te zijn ofzo. Je klipt de twee halstertouwen aan de bitringen vast en bindt deze aan de singelstoten van je zadel vast en daar is je bijzet. En dan niet meteen vol gas longeren, maar rustig stappen, even kijken hoe hij reageert, want ze reageren allemaal anders. Mooiste is om de eerste keer even een stiek om te doen, omdat ze dan makkelijker even met dat hoofd kunnen trekken en sjorren, maar opzich volstaan twee halstertouwen ook. En er is vast wel iemand op stal die een stiek heeft :) Maar als hij de slof al kent (die druk) dan zijn twee halstertouwen prima.

En dan longeer je 'm gewoon en als hij daar gewoon braaf (en niet heftig trekkend) op reageert in stap-draf-galop, dan haal je de bijzet eraf en ga je er gewoon op. Dan is hij al een beetje losgewerkt en ga je gewoon halthouden en dus je handen bij het zadel zetten en weerstand bieden totdat het hoofd zakt. Je mag hier best je handen iets breder bij zetten. Hij zal even trekken, maar je zet je duimen gewoon op het zadel en gewoon effekes volhouden. En als hij daar zn hoofd laat vallen, meteen weer vriendelijk in je hand (Let op! Vriendelijk is niet hetzelfde als de verbinding verliezen. Je behoudt gewoon verbinding, alleen een hele luchtige). Hij kan dan misschien weer z'n hoofd omhoog gooien, maar dan zet je gelijk weer je handen bij het zadel en bied je weer weerstand.

Alleen als je voorwaarts gaat (stap, draf, galop), dan ervoor zorgen dat hij niet afremt voor je weerstand biedende hand. Remmen is je handen naar je toe halen, weerstand bieden is je handen bij het zadel plaatsen (en dus niet 'trekken').

Een beetje instructeur kent deze wijze, dus kan je er ook prima mee helpen :)
Succes.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:25

Hij legt gewoon gewicht in je handen. In het begin zijn ze altijd zwaarder in je hand, omdat ze er nog sterker in moeten worden. Dus absoluut geen teugel geven. Gewoon proberen licht te zijn in je hand, maar geen extra ruimte geven in de hals, ze vallen dan direct uit elkaar en op de voorhand. Doordat je ze rond (!) en nageeflijk hebt, moeten ze door hun hele lijf gaan lopen en dat voelen ze.

Probeer dmv oefeningen deze kilo's wat te verminderen. Volte sluiten, volte openen, slangenvoltes etc. Zet 'm maar een beetje aan het werk. En als hij daar dan wat op je hand gaat 'hangen', dan niet nog extra been geven, want vaak gooien ze dan nog meer in je hand. Maar probeer 'm wat 'terug te zetten op een achterbeen' en dan luchtig aan de voorkant als hij daar íets terug komt. Hij mag niet achter je been kruipen, maar als ze zo gaan hangen, dan lopen ze gewoon lekker op de voorhand te sjouwen. Dus iets terug zetten, lucht geven en dan er weer voorzichtig tegenaan rijden, zonder dat hij zich dan meteen weer in je hand stort en zich lang probeer te maken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:29

boehhh schreef:
Ach af en toe voel ik me een doos :')
ik ben echt volluit recreatieruiter geweest. en merk wel dat dressuur enorm lastig is als je het niet kunt :D

de manier die jij nu uitlegd heeft mijn instructrice ook eenmaal geprobeert met hem (toen wilde ze hem even voelen. en kijken waarop hij wilde ontspannen). en zij zei dat hij daar.erg slecht op reageerde? daarna begon ze met kneepjes (en af en toe flinke halen :=) en kwam hij wel.
moet ik dan wat meer doorzetten als ik dit probeer?

Ik ken het paard niet, dus het is een beetje lastig zo vanaf de pc te adviseren.
Maar als hij daar zo onwijs stug blijft op dat weerstand bieden, dan kan je idd gewoon eens een beetje stelling naar links en naar rechts vragen. Dat het niet zo'n muur wordt. Maar dat zou ik dan vanuit halthouden doen. Dus halthouden, kuit aandrukken(belangrijk! en dan mag hij voor die kuit niet naar voren), weerstand bieden met twee handen, even volhouden en als hij écht onmogelijk is, dan behoorlijke stelling naar rechts en links vragen. Gewoon vriendelijk wat meer doorbuigen. Geen geruk ofzo. Dat is niet nodig.

Maargoed, dat is voor mij een beetje 'gissen'. Maar je mag best doortastend zijn hoor!
Maar daarom adviseer ik je ook 'm eens te longeren met goede(!) bijzet. Niet dat hij z'n hals lekker lang en half hoog kan houden, maar gewoon laag (niet lang) en rond. Dat dat gewoner voor 'm wordt. En mooi is, dat als hij er voor afremt, kun je eenvoudig met de zweep 'm voorwaarts houden, zonder dat die kop dan meteen omhoog kan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:29

Ik vind wel dat als je smeetjoews methode toe gaat passen dat je dit onder begeleiding van een professional moet doen. Helemaal als het 'de eerste keer' is. En dit omdat je moet leren doseren, het komt echt ontzettend nauw. Dat kan zo verkeerd uitpakken als je dat niet doet. En dat is het allermoeilijkste van paardrijden, leren doseren.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:31

Eens. Vandaar ook de opmerking bekwame instructeur.
Met paardrijden moet je altijd goede belegeiding hebben.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:31

Ik zou beginnen met de achterhand er onder te rijden. Hierbij hoef je hem uiteraard niet op te jagen, want achterhand er onder kan in ieder tempo. Zonder dat de achterhand er onderzit kan je paardje niet over de rug gaan lopen, als hij over zijn rug loopt gaan ze al vrij snel zelf wat meer dalen.
Wel zoals je instructrice zegt, kneepjes geven, en beetje spelen in de mond om het kaak-nek-gewricht los te maken.

Daarbij kan dan wel een slofje als hij te veel tegen de hand aan komt dat hij dan tegen de slof loopt.

Zelf pas ik dit toe op een lastig nagefelijk te rijden haflinger en het werkt super! Mijn vorige instructrice heeft mij de slof laten vast zetten, wat hem ook meer liet vast zetten. Sinds ik overgestapt ben maken zowel hij als ik grote sprongen vooruit!