wanneer goed genoeg om paard te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

wanneer goed genoeg om paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:47

Hallo,

ik lees regelmatig op bokt dat mensen te jong zijn om een paard te beleren enz.
maar wanneer ben je goed genoeg?
stel, een meisje van 13 die zo ongeveer tussen de paarden is geboren, goed les krijgt enz. is niet goed genoeg om haar leeftijd? ( lees je erg vaak..)

zelf beleer ik ook paarden ( vanaf mn 15e al) en het is nog nooit mis gegaan. lopen ook een aantal in de sport ( denk aaan M2 )

_Marinke_

Re: wanneer goed genoeg om paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:37

Het ligt er aan vind ik, ook aan hoe de persoon in kwestie zelf is (niet iedereen, al rijd die gene nog zo goed en heeft nog zoveel ervaring is geschikt om paarden in te rijden). Ik vind dat iedereen die paarden inrijd ook de juiste begeleiding op de grond moet hebben een persoon die ook daad werkelijk weet waar hij / zij het over heeft en wat hij / zij doet. Iemand die de ruiter ook goed kan helpen en aansturen.

Iemand van 13 zou dus mits het een juiste ,,persoonlijkheid'' heeft, en de juiste begeleiding best paarden in kunnen rijden naar mijn mening. Helemaal in de pony's denk ik dat je veel jonge meiden / jongens ziet, en dit kan wel. Wat alleen wel snel is dat met zo'n leeftijd (en wat ouder en wat jonger) de meiden / jongens zichzelf snel overschatten en denken " het wel even te kunnen ", en daar zit dus het gevaar.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 08:01

ik hem de paarden tot nu toe bijna allemaal in mn ëentje"beleerd.
wel iemand die er bij staa mocht er wat gebeuren.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:14

Je bent goed genoeg om een paard op te leiden als je weet hoe alle hulpen werken en hoe je een paard leert om deze hulpen te begrijpen. Een goede onafhankelijke zit is daarbij heel belangrijk.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:00

Wat versta je onder beleren? Is dat het zadelmak maken en het installeren van de basishulpen?
In dat geval moet je vooral handig zijn, geen angst kennen en veel vlieguren gemaakt hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:12

Ik heb mijn pony zelf ingereden toen ik 11 was. Zolang je begeleiding krijgt, is er niets aan de hand. Je moet alleen niet denken dat je alles in je eentje af kan. Ik vind dat je onder de 16 altijd onder supervisie van een volwassene moet staan.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:40

Misschien voor de veiligheid, maar waarom zou je het vanaf je 16e ineens wel alleen kunnen doen?
Onder beleren versta ik het zadelmak maken en door rijden van (jonge) paarden

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:47

ik denk wel dat dat kan, ik zelf vind het verstandiger als je eerst een pony/ paard in rijd dat je dat een beetje kent, en dan pas eentje zadelmak te gaan maken.
ik zelf was zelf 12 toen ik mijn D pony ging inrijden, en kende verder nog niks. daar was de 1e jaar wel begleiding bij. toen ik ongeveer 13/14 was heb ik een shet zadelmak gemaakt, en ongeveer 2 jaar geleden heb ik een A pony gehad, en nu een D, zo groei ik langzaam steeds hoger. mijn paard heb ik zadelmak gekocht, maar mijn volgende wil ik misschien ook wel zadelmak maken

supersalsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:51

Een paard beleren heeft niets met leeftijd te maken maar met ervaring en durf, en een goede zit is natuurlijk ook belangrijk. Eerst een band scheppen met het paard, poetsen longeren met en zonder zadel, aan de hand stappen, zodat je bijna zeker weet dat het paard er vertrouwen in heeft. Wat ook belangrijk is, iemand die het paard goed vasthoudt als je opstapt!! Je moet het altijd samen doen, niet alleen!
Ik ben 38 en maak regelmatig paarden zadelmak, ik ben ermee begonnen toen ik 14 was, toen pony's, nu allebei.
Als er een kleinere pony zadelmak gemaakt moet worden, neem ik het handigste meisje uit mijn gevorderde kinderles, natuurlijk met toestemming van ouders, en maken we de pony samen zadelmak! Veel geduld is belangrijk! Sommige paarden vinden alles prima, en met anderen ben je 2 weken langer bezig om vertrouwen te winnen! En moet je keer op keer voorzichtig alleen maar hangen aan 1 kant van het zadel.
Succes!!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:47

Vanaf mijn 16de ben ik paarden zadelmak gaan maken en daarna zorgen dat het stuur erop kwam en de hulpen voor de stap/draf/galop/nette overgangen en het halhouden en voorwaarts/rechtrichten,daarna werden ze verkocht.
Moeilijke paarden gereden van eigenaren die er zelf niet meer op durfden.

Parcoursjes springen met paarden die nog niet veel balken gezien hadden en daarnaast had ik een goed leerpaard waarmee ik slipjachten reed,springwedstrijden en dressuurwedstrijden.

Toen ik 22 was heb ik pas mijn eerste eigen paard gekocht omdat ik dat kon veroorloven op eigen houtje te bekostigen.
Deze zelf zadelmak gemaakt en doorgereden naar het Z1,ondertussen ook nog paarden van kennissen gereden/gecorrigeerd en wat paarden voor de handel die toendertijd als broodjes over de toonbank vlogen en vaak na een aantal weken of maanden alweer verkocht waren en weer een nieuw uitprobeersel onder mijn reet.

Ook nam ik vreemde paarden/ponie's mee naar buiten voor mensen die zelf niet durfden om dat te proberen met hun eigen dier.

Mijn tweede paard wat ik nu nog heb hetzelfde verhaal en alles zelf en alleen gedaan zonder hulp,puur op ervaring en inzicht.

Ik denk dat het kindafhankelijk is qua durf,snelheid,souplesse en balans om een paard/pony zadelmak te kunnen maken,zelf zou ik een 13jarige of jonger niet zomaar op een paard zetten om zadelmak te maken.

Nu met mijn 40+ ben ik eindelijk wat rustiger daarin geworden alhoewel ik nog steeds wel eens op een paard of pony stap om te voelen waar de eigenaar(esse) tegenaan loopt om daarna verder te kunnen helpen.
Zadelmak maken doe ik niet meer,of het paard moet van mezelf zijn maar niet meer voor anderen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:53

Ik vind je goed genoeg als je onder begeleiding meerdere paarden hebt ingereden en veel ervaring hebt met rijden van (jonge) paarden. Een goede zit hebt en voldoende rust en zelfvertrouwen uitstraalt naar het paard toe.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:23

Wil je het helemaal alleen doen? Dat zou ik nooit doen.. hoe goed je ook bent. :n

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:29

Tja, toen ik 13 was dacht ik ook dat ik wel een paard kon gaan inrijden, ik reed immers altijd op de wilde paarden op de manege :)
Gezond verstand is belangrijk, geduld, kunnen inschatten/toegeven wanneer je hulp moet inschakelen. En durf is ook zeker nodig. Begrip voor je paard dat hij niet alles in 1x kan begrijpen. Er zijn vast nog veel meer dingen te noemen ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:40

lovemario schreef:
Misschien voor de veiligheid, maar waarom zou je het vanaf je 16e ineens wel alleen kunnen doen?
Onder beleren versta ik het zadelmak maken en door rijden van (jonge) paarden

Nee zo bedoel ik het niet. :) Ik doelde er meer op dat kinderen sowieso altijd begeleid zouden moeten gaan rijden, helemaal op jonge pony's. En dat wil niet zeggen dat ik vind dat als je 16 ben je het allemaal zelf kan hoor. :+
Dat is helemaal niet aan de orde. Om een pony / paard te kunnen beleren heb je in ieder geval een stille hand en een onafhankelijke zit nodig. Verder ervaring met grondwerken en longeren en daarnaast goed je in kunnen leven in paardentaal en kleine signalen oppakken. Daar is geen leeftijd aan gebonden, wel ervaring.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:10

Als jij je pony naar mensen laat gaan die hem gaan beleren heb je vaak kans dat meisjes misschien ook wel jongere als 13 hem zadelmak gaan maken..

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:12

Toen ik 9 was reed ik mn eerste shet in.gilng ook goed

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:44

KadySurkana schreef:
Als jij je pony naar mensen laat gaan die hem gaan beleren heb je vaak kans dat meisjes misschien ook wel jongere als 13 hem zadelmak gaan maken..

Dit ligt er imo wel erg aan naar wie je hem brengt en hoe groot je pony is! Op een shet kan maar heeeeeel erg zelden een volwassene gaan zitten *voorbeeldje*. ;)
En als je hem ergens heen brengt (en dan niet de buren, maar echt wel iemand die weet wat hij / zij doet en er al wel degelijk heel wat ervaring in heeft), dan kan het inderdaad zijn dat bij pony's ook jongere meiden / jongens je pony inrijden maar dit gebeurt dan wel met erg goede begeleiding!

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:50

Heb zelf wel 2 van mijn shetlanders beleerd(voor de wagen) Ging ook goed maar dankzij ervaren hulp en een goed beleerde pony.(Eerst in tweespan) Zou zelf geen grotere paarden/pony's willen beleren, dat laat ik aan mensen met ervaring over.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 19:03

_Marinke_ schreef:
Wil je het helemaal alleen doen? Dat zou ik nooit doen.. hoe goed je ook bent. :n

heb bijna alle paarden álleen" beleerd. alleen iemand er bij voor het geval er wat gebeurt, en ik er af lig oid.

1 keer met iemand anders gedaan. ik zou opstappen ( al een paar keer gehangen). vrouw had de pony vast ( grote e pony) en ik had gezegd, wat er ook gebeurd, niet loslaten!
ik zat ernet op en ponylief sprong een halfe meter opzij. vrouw laat los met een snelle beweging, pony schrikt en vliegt er vandoor enbegint als een idioot te bokken en te doen.

sinds dien ook weer een paar paarden alleen gedaan. ging prima.
van t zomer wel weer met iemand. eigenaresse van het paard.

AnnaCameron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:05

Ik denk dat het per persoon verschilt , Iemand van 9 jaar kan een paard misschien nog wel beter beleren dan iemand van 20 xD omdat iemand van 9 misschien nog wel rustiger kan zijn dan die van 20 en aangezien paarden dingen goed aanvoelen.

Ik zeg dus "het hangt enorm van de persoon af, de ervaring niet alleen maar ook de houding/karakter.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:28

Je zult mij niet zomaar op voorhand horen zeggen dat iemand ongeschikt is om een paard te beleren enkel en alleen op basis van leeftijd. Degenen die het met de paplepel in gegoten hebben gekregen zullen het een stuk beter doen dan degenen die 10 jaar op de manege rijden. En dan heb je nog de doorzetters die gewoon afwerken waar ze begonnen zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:02

lovemario schreef:
_Marinke_ schreef:

heb bijna alle paarden álleen" beleerd. alleen iemand er bij voor het geval er wat gebeurt, en ik er af lig oid.

1 keer met iemand anders gedaan. ik zou opstappen ( al een paar keer gehangen). vrouw had de pony vast ( grote e pony) en ik had gezegd, wat er ook gebeurd, niet loslaten!
ik zat ernet op en ponylief sprong een halfe meter opzij. vrouw laat los met een snelle beweging, pony schrikt en vliegt er vandoor enbegint als een idioot te bokken en te doen.

sinds dien ook weer een paar paarden alleen gedaan. ging prima.
van t zomer wel weer met iemand. eigenaresse van het paard.

Dan heb je de verkeerde persoon als hulp erbij gehad, het feit dat je al hebt moeten zeggen; niet loslaten wat er ook gebeurd zegt imo al genoeg. :o
Volgens mij doet Urielle het ook helemaal alleen, maar krijg van haar wel de indruk beter te weten waar ze mee bezig is. En dat ligt niet aan leeftijd, maar aan ervaring.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:03

Persoonlijk zet ik alleen mensen op mijn jonge paarden die beschikken over een onafhankelijke zit (en ik kan je vertellen... dat is zoeken), minimaal 2 paarden reeds zelfstandig hebben opgeleid tot het Z + winst, en beschikken over gerenomeerde referenties.

Ik durf inmiddels wel te stellen dat ik een bulk aan (rij)ervaring heb met zeer diverse paarden, waarvan ook een behoorlijk aantal probleemdieren die ik met succes goed heb gekregen. Maar ik zou op dit moment nimmer durven te pretenderen voldoende kennis en ervaring in huis te hebben om een compleet groen paard zadelmak te maken, nooit. Ik doe het voorwerk; Halster wennen, grondwerk, longewerk, makkelijk maken in omgang, verkeersmak maken etc..... En een geschikte ruiter maakt ze zadelmak.... Op het moment dat ze rustig ontspannen 3 gangen kunnen laten zien, een cavaletti kunnen springen en zachtjes opzoek gaan naar ontspanning, dan ga ik er zelf een keertje opzitten. Van daaruit leid ik ze veelal zelf verder op...

Die 1e ervaringen onder het zadel zijn van dusdanige belang dat het een paard bij blijft voor de rest van zijn leven. Ik vind het zeer onverantwoord als mensen zelf hun dieren inrijden als ze niet aan de bovenste eis kunnen voldoen en zelf maar wat aan klooien. Doodzonde!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:12

Ik heb jaren geleden mijn eerste paardje gekocht, een Fjord.
Zou al bereden zijn, kon haar niet uitproberen, ja dom zal me nu niet meer overkomen maar goed.
Eenmaal thuis, bleek dat ze helemaal niks kon, snapte de beenhulpen totaal niet, dus moest haar eerst rijden met stemhulpen.
En achteraf vroeg ik me zelfs af of ze werkelijk al wel met iemand had gelopen met zadel erop.

Dus heb haar praktisch zelf ingereden en doorgereden, overigens nooit problemen gehad, geen gebok of andere dingen.
Natuurlijk zijn er andere paardjes met meer temperament, maar deze ging dan wel erg makkelijk.
We zijn nu bezig met 1 van onze merries, en ook die gaat tot nu toe erg makkelijk, vind ook eigenlijk alles wel goed.
Als deze ingereden is, doen we onze andere merrie, ook zelf.

Had voor de Fjord nooit een paard ingereden, en ook geen begeleiding gehad, ik was overigens toen 30 jaar.
En idd. op veel stallen worden de pony's ook beleerd door meiden van 14, heb ik niks op tegen hoor, maar zo'n meid van 15 heb ik zelf ook thuis.
Dus daar ga ik niet grof voor betalen.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:19

Hangt van de persoon en ervaring af. Vindt ik leeftijd heeft er niets mee te maken.