Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:Is het alleen een ervaren ruiter die weet hoe je een betrouwbare hefboom werking in de achterhand kan krijgen door de wervelkolom geleidelijk te werken en hoe het te gebruiken in overeenstemming met het paard, en dit op zijn gevoel kan doen, en hoe doen jullie dat en wat wil je op dat moment voelen?
Pentax schreef:S_Halley schreef:Is het dan mogelijk de achterhand onder te brengen zonder correct rug gebruik?
Jazeker, hier een hoogopgeleid paard dat al begint te passageren als je perongelijk been geeft en tegenhoud. Maar dan wel met het hoofd in de sterren en een rug zo hol als een kommetje.
waar dient die groene lijn voor?Moll schreef:Dan nog eens de vraag hoe doe je dat zelf wat wil je voelen wanneer de achterhand kantelt en buiging in heup, knie en hak aanwezig zijn en de draagkracht van uit een losse rug naar de oprichting word gewerkt, wat wil je voelen en hoe werk je er naartoe?

abeltje_xx schreef:ik kan trouwens niet zien waar die groene lijn voor staat, het ene eind ligt op de heupkom geloof ik, maar het andere eind eindigt ergens halverwege het schouderbladwaar dient die groene lijn voor?
Moll schreef:Dan nog eens de vraag hoe doe je dat zelf wat wil je voelen wanneer de achterhand kantelt en buiging in heup, knie en hak aanwezig zijn en de draagkracht van uit een losse rug naar de oprichting word gewerkt, wat wil je voelen en hoe werk je er naartoe?
Er zit volgens mij alleen een veer-werking (in de achterhand). Verzamelen geeft dan het gevoel alsof de veer 'ingeduwd' is (waardoor de voorhand relatief iets omhoog komt, maar dat is volgens mij dus niet vanwege een hefboomeffect) maar elk gewenst moment zou kunnen 'opspringen.'Moll schreef:Met het kennen heb ik geen ervaring, het aan de hand is ook discutabel.
.
Moll schreef:Dan nog eens de vraag hoe doe je dat zelf wat wil je voelen wanneer de achterhand kantelt en buiging in heup, knie en hak aanwezig zijn en de draagkracht van uit een losse rug naar de oprichting word gewerkt, wat wil je voelen en hoe werk je er naartoe?