flexie van de achterhand, welke wijze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:10

Is het alleen een ervaren ruiter die weet hoe je een betrouwbare hefboom werking in de achterhand kan krijgen door de wervelkolom geleidelijk te werken en hoe het te gebruiken in overeenstemming met het paard, en dit op zijn gevoel kan doen, en hoe doen jullie dat en wat wil je op dat moment voelen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:44

Ik kan totaal geen vraag uit je beginpost halen...Ik opende het topic eigenlijk omdat ik hoopte op iets interessants (en dat kan het vast nog worden) maar hier kan ik kop noch staart aan vinden...Zou je voor mij kunnen omschrijven wat je precies bedoelt met flexie van de achterhand en wat je vraag erbij is?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:55

Ik denk ook dat de intentie van dit topic heel interessant kan zijn. Maar dat je de beginpost iets duidelijker moet formuleren ;)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:58

Moll schreef:
Is het alleen een ervaren ruiter die weet hoe je een betrouwbare hefboom werking in de achterhand kan krijgen door de wervelkolom geleidelijk te werken en hoe het te gebruiken in overeenstemming met het paard, en dit op zijn gevoel kan doen, en hoe doen jullie dat en wat wil je op dat moment voelen?

Wat bedoel je met een betrouwbare hefboomwerking :?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:28

Kom kom mensen hoe werkt een hefboom, en dus de werking van uit de achterhand
Afbeelding

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:31

Maar wat bedoel je dan met een betrouwbare hefboom?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:37

Dat doe je niet eventjes, de spieren moeten erop getraind zijn en daar gaat ook een hele tijd overheen.

Het is erg zwaar voor de paarden en als je ineens erg veel vraagt door constant te passageren dan maak je de paarden hiermee kapot.

Je kan beter lessen nemen van iemand die weet wat ie doet.

Er zijn helaas ook lesgevers die graag snel resultaat willen zien maar niet denken aan de gezondheid van paarden, dus met als gevolg heel veel afgekeurde paarden om diverse redenen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:50

Doma_clasica schreef:
Maar wat bedoel je dan met een betrouwbare hefboom?

Wat ik daar mee bedoel is dat het het onderbrengen van de achterhand ten allertijde met correct rug gebruik is word bewerkstelligd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:50

Ik begrijp nog steeds niet of je met flexie nu de verzameling zelf bedoelt, het 'gaan zitten' of de weg daarnaar toe?

Overigens lijkt mij dat de druk met name op de spieren komt en niet op de wervelkolom? Ik geef nu maar een voorzetje, want ik weet het echt niet hoor, maar ik ga er altijd vanuit de ik de spieren sterker probeer te maken, die moeten immers het dragen bewerkstelligen en niet het skelet? Of wel?

Ik kan wel vertellen wat ik doe mbt het verkrijgen van draagkracht en verzameling: overgangen rijden. Eerst heel veel stap-halt, later draf-stap en draf-halt. Met een al wat sterker paard galop-stap en galop-halt. Hierbij gebruik ik een zweepje om het paard achter ligt bij te tikken zodat hij leert in die overgangen het bekken te kantelen. Pas veel later gaan we werken aan het verder verzamelen van de draf en de galop zelf waarbij wederom dat zweepje komt kijken zodat het paard ook in beweging het bekken verder leert kantelen.
Overigens ben ik maar een basisruiter en heb ik maar een eenvoudig paard, dat op deze manier toch heel correct in verzameling kan bewegen.

Om nog even terug te komen op je beginpost, ik denk zeker dat je daar een bepaalde ervaring, of in ieder geval een ervaren instructie bij nodig hebt. Ik zie tenminste vaak mensen overgangen rijden met het idee 'dan word mijn paard sterker' terwijl ze in de praktijk gewoon het paard op de rem en op de voorhand knallen.

Ik ben er niet zo zeker van dat ik nu in de juiste richting zit met mijn post, en ik weet dat TS meer klassiek opgeleid is maar ik ben wel heel benieuwd hoe dit topic verder gaat dus ik ben heel benieuwd of iemand iets met bovenstaande kan in relatie tot de openingspost/het onderwerp.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:53

Is het dan mogelijk de achterhand onder te brengen zonder correct rug gebruik?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:59

S_Halley schreef:

Jazeker, hier een hoogopgeleid paard dat al begint te passageren als je perongelijk been geeft en tegenhoud. Maar dan wel met het hoofd in de sterren en een rug zo hol als een kommetje.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:12

Pentax schreef:
S_Halley schreef:

Jazeker, hier een hoogopgeleid paard dat al begint te passageren als je perongelijk been geeft en tegenhoud. Maar dan wel met het hoofd in de sterren en een rug zo hol als een kommetje.

Ja maar brengt hij dan zijn achterhand ook onder? Een beetje op en neer hupsen wil ik nog wel geloven.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:13

doel je nou op het SI-gewricht en de iliopsoas?
ik kan trouwens niet zien waar die groene lijn voor staat, het ene eind ligt op de heupkom geloof ik, maar het andere eind eindigt ergens halverwege het schouderblad :? waar dient die groene lijn voor?
wat betreft je vraag denk ik zeker dat je als ruiter een bepaald gevoel hebt moeten ontwikkelen om te kunnen voelen wat er gebeurt. zo moet je eerst het gevoel leren (her)kennen, dan weten wanneer het wel of niet fout gaat én leren voelen waar het aan ligt dat het niet goed gaat. de doorsnee beginner zou op een geweldig onderkomend paard kunnen zitten, maar het gevoel niet kunnen herkennen.
ik wil zelf echt het kantelen en zitten voelen. ik zit nu nog in de fase het paard te leren actief en op mijn hulpen te kantelen en te gaan zitten.

Moll

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 14:54

Dan nog eens de vraag hoe doe je dat zelf wat wil je voelen wanneer de achterhand kantelt en buiging in heup, knie en hak aanwezig zijn en de draagkracht van uit een losse rug naar de oprichting word gewerkt, wat wil je voelen en hoe werk je er naartoe?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:36

Moll schreef:
Dan nog eens de vraag hoe doe je dat zelf wat wil je voelen wanneer de achterhand kantelt en buiging in heup, knie en hak aanwezig zijn en de draagkracht van uit een losse rug naar de oprichting word gewerkt, wat wil je voelen en hoe werk je er naartoe?

poeh he! simpele vraag, maar wat een antwoord erbij hoort....

euhm, ja ik begin maar gewoon, hou even in je achterhoofd dat we nog heel erg in de beginfase zitten en pas net dit aan het trainen zijn op deze manier. hoewel ik de *meeste* theorie dus wel beheers, zijn we in de praktijkuitvoering nog niet zo ver. ;)

maar goed, ik merk dat het voor mij en mijn paardje het makkelijkst werkt in galop tot nu toe. dan kan ik het duidelijkst voelen wat ze wanneer doet en het geeft mij een uitstekend ritme om in te corrigeren en ondersteunen. daarnaast is de galop een gang waarin een paard automatisch al een grote(re) buiging in het SI gewricht heeft dan in bijv draf, dus daar maak ik handig gebruik van.
ik ga er pas selectief op trainen helemaal aan het eind van de sessie, alles daarvoor is om haar los, ontspannen en actief te krijgen en ook om mezelf daarin te corrigeren aangezien ik bezig ben mijn eigen houding eens flink onder de loep te nemen.
ik begin meestal met sb in stap op rechte lijnen en voltes, veel van hand veranderen en neklengte veranderen. dan wat overgangen stap-draf om wat actiever te worden, dan wissel ik sb in stap en draf met elkaar af. soms maak ik overgangen van stap naar draf op de volte in sb. dat vind ik vooral een fijne oefening om het een beetje voor te bereiden. ik kan haar * mits goed uitgevoerd* dan echt voelen zakken en onderkomen om de overgang te maken en ze blijft prettig in de hand.
ik blijf overgangen en tempowisselingen maken, pak stukjes opzij mee, dan weer een volte enz..
dan ga ik overgangen galop draf maken, korte stukken en veel overgangen. tusendoor stukjes draf of stap ( eventueel met sb ) als ze te heet wordt of ik mijn houding verlies. dan haakse wendingen. ik rijd eerst in draf totdat het paard goed genoeg luistert naar mijn gewichts en zit hulpen en ik haar op de buitenteugel de wending door kan begeleiden. die gehoorzaamheid is erg belangrijk voor me, ik wil dat ze vlak voor de wending terugkomt in tempo, de achterhand onderbrengt en lossig op gewichtshulpen ( ondersteund met been) de wending inzet, met de buitenteugel begrens en begeleidt ik haar dan. als ze echt los is accepteert ze deze begrenzing en blijft ze lossig in de aanleuning zonder contact te verliezen.
dan in galop, zelfde principe, ik vind het in deze gang makkelijker om te voelen.
ik vind het moeilijk te beschrijven, maar wat ik wil hebben is vlak voor de wending op mijn zit hulp iets terugkomen in tempo en verzamelen. ik voel dan ( naar mijn idee) haar achter mijn zadel flexteren en zakken, onder mijn kont komt ze hierdoor iets ronder en van voren komt ze hierdoor omhoog. de volgende sprong heb ik de wending al ingezet en voel ik vooral het binnenachterbeen goed onderkomen, ik heb nog wat moeite om buitenachterbeen te plaatsen in mijn gevoel, maar dat komt met oefening. ik voel het achterbeen echt neergezet worden. vanuit heup voel ik het naar voren grijpen en ik voel de rug ook weer buigen en bollen. op het moment dat het gewicht over het been verplaats voel ik het buigen en verend dragen. naar mijn idee zijn we dus goed op weg.
wat ik vooral erg fijn vind is dat ik merk dat na deze gelop oefening de draf veel swingender is, meer activiteit met meer veer erin. ook de middendraf wordt veel meer bij elkaar gereden zonder dat het paard uit elkaar valt. ik heb dan ook weinig moeite om haar weer terug te rijden naar een arbeidsempo. het is net alsof het effect van het verzamelen nog even doorwerkt.
ik wil in de toekomst dan ook proberen dit gevoel zo ver mogelijk uit te breiden, maar nu zijn we beiden nog aan het leren. we staan nog echt aan het begin.

ik heb hier zo een beetje beschreven hoe ik het voel, het kan best zijn dat ik iets vergeten ben of onduidelijk heb neergezet, maar ik hoop dat het toch begrijpelijk is.
het is erg moeilijk om iets abstracts als ruitergevoel te beschrijven. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 18:47

Vind het goed verwoord, het is klaarblijkelijk voor veel mensen toch een moeilijke vraag.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:33

Voor jou blijkbaar ook anders had je de vraag hier niet neergezet :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 11:39

Abacab schreef:
Voor jou blijkbaar ook anders had je de vraag hier niet neergezet :D

Zo kan je het zien, het was en is voor mij een vraag hoe andere dit ervaren of dat het een interessante discussie te doe worden

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:40

abeltje_xx schreef:
ik kan trouwens niet zien waar die groene lijn voor staat, het ene eind ligt op de heupkom geloof ik, maar het andere eind eindigt ergens halverwege het schouderblad :? waar dient die groene lijn voor?

Die groene lijn is een denkbeeldige lijn om te bepalen of het paard correct verzamelt, opgericht is.

De lijn begint achter bij de zitbeenknobbels en eindigt voor het schouderblad op het punt waar de ruggewervels overgaan in de halswervels. Aan de hand hiervan kun je bepalen of de oprichting relatief is of niet.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:57

hoe ervaar jij het dan Moll?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:02

Moll schreef:

Is jouw vraag alleen bedoeld voor ruiters?
Bij werken aan de hand en voor de koets kan ook richting de oprichting worden gewerkt. Maar dat voel je als begeleider of koetsier heel anders dan onder het zadel. Dat voel je alleen in de hand/aanleuning.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:57

Met het kennen heb ik geen ervaring, het aan de hand is ook discutabel.
En hoe ik het ervaar zal ik ook nog wel beschrijven.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:01

In het geposte tekeningetje zit toch nergens een hefboom? Er ontbreekt een draaipunt... (maar correct me if I'm wrong.) :) Er zit volgens mij alleen een veer-werking (in de achterhand). Verzamelen geeft dan het gevoel alsof de veer 'ingeduwd' is (waardoor de voorhand relatief iets omhoog komt, maar dat is volgens mij dus niet vanwege een hefboomeffect) maar elk gewenst moment zou kunnen 'opspringen.'

En wat bedoel je met "door de wervelkolom geleidelijk te werken"? Ik denk dat daar wellicht een woord is weggevallen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:14

Moll schreef:
Met het kennen heb ik geen ervaring, het aan de hand is ook discutabel.
.

en met 'kennen' bedoel je vast 'mennen :D

Van waar het woordje "ook" discutabel?

Bij mennen wordt in de dressuur, afhankelijk van de klasse, ook oprichting en verzameling gevraagd in alle 3 de gangen. Alleen heb je hier de moeilijkheid dat je als koetsier alleen leidsel-, stem- en zweephulpen hebt en je paard 2 meter voor je loopt in plaats van onder je zadel.
Verder moet het paard als extra moeilijkheid ook de koets blijven trekken met het borsttuig. Dus extra sowieso andere spieren aanspannen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:31

Moll schreef:

Vraagstelling is beetje ingewikkeld Moll.
Naar mijn idee word de mate van kanteling in het bekken en bijbehorende buiging in de gewrichten bepaald door in welke fase
de opleiding van het paard zich bevind.
Hoe hoger opgeleid,des te meer flexie.Daar naartoe werken behelst dus een complete opleiding en dat word nogal uitgebreid om hier te beschrijven.
Wat je wil voelen is:Het paard spant de bovenhalsspier aan,draagt zijn hoofd en wordt vederlicht in de hand,je voelt de rug bollen.De schoft opent en de schouders liften zich.
De voorhand komt daadwerkelijk "omhoog",als ruiter word je ahw opgetild vanuit de voorhand.Het gevoel lijkt een beetje op de eerste fase van een sprong