Waarom rij je een clinic?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Waarom rij je een clinic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:29

Je kan om diverse redenen op een clinic gaan.

Wat zijn jullie beweegredenen?

1. Je wilt wat leren, dus als er tijdens clinic iets fout gaat, is dat niet erg, het is per slot van rekening eigenlijk gewoon een les.

2. Je wilt daar foutloos rondrijden en vooral jezelf showen, dus er mag niets fout gaan!
Dat datgene wat normaal fout gaat dan niet gebeurt dus allicht geen tips opleverd, maakt niet uit.

3. Ik rij toch al foutloos, dus je hoeft er niet heen om wat bij te leren.

4. Om paard op andere locaties te laten lopen en zo ervaring op te laten doen.

5. Andere reden....

Ik ga voor reden 1 en 4.
Die van mij is, dat ik wat wil leren, dus ik hoop dan, dat dat wat er normaal fout gaat dan ook gebeurt
en ik allicht van de clinic geven nog wat nuttige tips voor dat probleem krijg.
Ik dacht dat de meeste mensen dat dachten, totdat er laatste iemand helemaal over de z%$k ging in de les (paar dagen voor clinic),
want zo kon hij toch niet op clinic!!! Dan reed hij voor gek...
Waarop ik nog doodleuk zei: "Ja, maar clinic is er toch om iets te leren? Dus mag je fouten maken?"
Dat zag ik totaal verkeerd.... moest perfect zijn...

Wie, waarom?

Anoniem

Re: Waarom rij je een clinic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:35

Er zijn genoeg pieps die er alleen heen gaan om een beetje blits te doen in hun setjes. Ik vond de ervaring sowieso leuk, en ik heb er heel veel van geleerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:38

6. omdat ik het leuk vind om van een andere instructeur zijn (of haar!) kijk op de zaak te krijgen.

Ik probeer dus ook echt zoveel mogelijk te gaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er enerzijds absoluut naartoe ga om te leren en juist het paard meepak waar flink wat werk aan is op dat moment, en anderzijds voel ik me dan toch wel steeds weer beroerd als ik daar dan als enige stuntelpino bezig ben. :o Stom he, onderbewust hoop ik blijkbaar toch dat het paard ineens de sterren van hemel loopt :roll:

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:39

Nummer 1, zonder twijfel. Ik ben nooit uitgeleerd, van een topper die zo'n clinic geeft leer je zo veel, doe mij er maar elke week 1!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:29

Ik gaat voor 1 en 4.
Het fijnst is nog als die persoon bijv ervaring heeft in het hogere werk met ras typische paarden.
Moet eigelijk zeggen dat ik zelf heel erg blij ben met me eigen instructie maar zelfs die zeg dat het wel eens goed is om een persoon van buiten af tips/les te krijgen

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:37

waarschijnlijk héél dom maar wat is een clinic precies :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:21

Een clinic is een openbare les van vaak een bekende ruiter. Die kan dan meestal tegen betaling, bijgewoond worden, de combinaties krijgen dan les van de topruiter, die via microfoon de toeschouwers uitlegt waarom hij bepaalde oefeningen laat doen etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:07

Ik zou niet naar clinic gaan :n
Dat gaat gegarandeerd mis, ik zou gaan om de sterren van de hemel te rijden en de blitz te maken, nah, dat wordt niks, want als ik teveel wil, wordt Miss Miep heet, en valt er niet meer te rijden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:18

Zelf rij ik nooit een clinic, ik krijg goed les en wil daarom juist niet bij iemand anders rijden.

Maar er zijn idd zat mensen die willen dat alles perfect gaat omdat ze anders vinden dat ze voor gek rijden. Lijkt mij juist dat je er heen gaat om te leren en om de problemen aan te pakken waar je tegen aan loopt. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:39

4: ervaring opdoen op ander terrein.

Heb eens een clinic gereden bij mijn eigen instructeur haha. Gewoon om bovenstaande reden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:22

Ik zou het doen om eens een keer bij een (normaal voor mij lastig bereikbare) instructeur te kunnen rijden. Gewoon eens horen wat deze van ons rijden vind en hoe hij dat zou verbeteren. Er zijn tenslotte meerdere wegen naar Rome.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:24

Omdat het een andere instructeur is hoop ik op andere inzichten. Ik hoef niet foutloos te rijden, dat kan ik sowieso niet, maar ik hoop niet dat ik volkomen voor joker rij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:59

Ik heb een keer een clinic gereden en dat was een cowclinic. Daar heb ik voor gekozen omdat ik mijn pony over haar koeienangst wilde krijgen en het me leuk leek om eens mee te maken. Zelf heb ik geen koeien dus dan moet je al snel uitwijken naar een andere locatie. Verder doe ik dat niet vaak, want ik ben daar veel te zenuwachtig voor, ga altijd uit van het slechtste en uiteindelijk moet je het ook voor je plezier doen uiteraard :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:13

Ik rijd weleens een clinic mee, om zo een andere kijk op mijn manier van rijden te krijgen. Andere 'handigheidjes' leren om zo problemen op te kunnen lossen. Vooral omdat ik alleen van Ton & Aletta les krijg, kan het erg verhelderend zijn om eens iemand anders te laten kijken hoe ik het doe :D Wel vind ik het dan belangrijk om van iemand een clinic te krijgen, die ook dezelfde denkwijze over de manier van rijden heeft.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:36

Ik heb nog nooit een clinic gereden en weet ook niet of het zinvol voor me zou zijn; ondanks dat ik daar dan zou komen met het idee van, fouten maken en lekker leren, ben ik toch bang dat mijn onderbewuste me zenuwachtig zou maken en zou willen dat alles perfect ging. Natuurlijk gaat het dan juist helemaal niet foutloos, maar ik denk wel dat ik dan juist fouten zou gaan maken die ik anders nooit zou maken.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:46

ik zou gaan omdat mijn paardjes nog ervaring moeten opdoen op vreemde terreinen.. daarnaast wil je in een clinic toch zo goed mogelijk rijden.. net als op wedstrijd.. dus jij zelf hebt toch een bepaalde spanning, dit beïnvloedt vervolgens je rijden.. als je naar zo'n clinic gaat, leer je ook om met deze spanning om te gaan enzo..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:50

1 om wat te leren natuurlijk.
Natuurlijk is het leuk als je paard lekker showt, maar als je paard perfect loopt, kun je net zo goed je geld aan andere dingen uitgeven.

4 is ook een leuke. Andere locaties zijn altijd spannend.

en de 6. van Urielle is ook wel een goede.
Een andere lesgever kan soms net ergens anders tegenaan kijken.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:05

Ik rij niet veel clinics maar als ik ze rij neem ik vaak een paard mee die er een hoop van kan leren en het is juist super om handige tips te krijgen bij bepaalde problemen tenslotte vele wegen leiden naar Rome en werkt de ene tip beter bij een paard als de andere tip, uitgeleerd ben je tenslotte nooit, en soms is het ook wel lekker om een fijn/makkelijk te rijden paard mee te nemen zodat je tijdens een clinic juist de tips van de punten op de I krijgt waar je ook met een ander paard weer veel aan kan hebben.
Aan het eind gebruik je de tips die het beste bij jou en je paard werken en dus door inzicht en know how van meerdere mensen verkrijg je dus ook meer verschillende dingen die jij zelf samenvoegt tot 1 geheel voor jou als combi met een paard.

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:25

Ik heb nog nooit aan een clinic meegedaan. Ik heb tot nu toe enkel gewone lessen genomen.
Maar ik zou meedoen om reden 1: bij te leren. En door iemand anders eens op een andere manier les te krijgen. Ik vraag mij wel af of de meesten tevreden zijn na een clinic over wat ze bijleerden. Leer je echt veel bij of is er niet veel verschil met een gewone les volgen bij een instructeur ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:49

Kirach, elke instructeur heeft weer zijn eigen speerpunten of net een andere oplossing voor de problemen die je tegenkomt. De ene keer ligt je het natuurlijk beter dan de andere keer, maar dan heb je dat iig ook geprobeerd en weet je of het voor jou en je paard werkt/bij je past. Soms is het jammer dat je niet gelijk wekelijks verder kunt bij iemand, de andere keer denk je 'gelukkig nooit meer'.

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:33

Bedankt Urielle, dat is inderdaad logisch: de ene keer zal het klikken met de instructeur, en een andere keer niet. Ik ben er nog nooit toe gekomen naar een clinic te gaan, omdat het meestal toch een eind weg is, maar het zal er toch wel eens van komen.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:40

Nrs 1 en 4 :) Wil graag meer leren :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:28

Ik ga voor nummer 1. Ik rijd op mijn leasepony Mandy clinics, dressuur & springen. Mandy is een manegepony en daarom kan ik niet weg met haar. Zowieso, tijdens elke clinic oefenen we een keer iets anders. De vorige dresuurclinic moest ik oefenen met voelen op het goede ben licht te rijden en die keer ervoor vooral het L1 proefje oefenen.

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:09

Je wilt meer leren van andere bekende ruiter, en natuurlijk opscheppen met je knappe pony HAHA :)

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:07

Sjolvir schreef:
Je kan om diverse redenen op een clinic gaan.

Wat zijn jullie beweegredenen?

1. Je wilt wat leren, dus als er tijdens clinic iets fout gaat, is dat niet erg, het is per slot van rekening eigenlijk gewoon een les.

2. Je wilt daar foutloos rondrijden en vooral jezelf showen, dus er mag niets fout gaan!
Dat datgene wat normaal fout gaat dan niet gebeurt dus allicht geen tips opleverd, maakt niet uit.

3. Ik rij toch al foutloos, dus je hoeft er niet heen om wat bij te leren.

4. Om paard op andere locaties te laten lopen en zo ervaring op te laten doen.

5. Andere reden....
Wie, waarom?

bij mij vooral puntje 1 en een beetje 4.
4 is een beetje omdat ik dat eigenlijk niet doe. Het zou wel goed voor je pony zijn om ergens anders te zijn. Daar kan hij/zij weer anders reageren op dingen en dan kan je er iets van leren puntje 1.
En bij clinics zijn het vaak "andere" instructrices of instructeurs en dat is ook wel goed. Sommige hebben net een andere kijk. Dat vind ik denk ik het prettigst.