schuimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paard dat op het bit kauwt is...

...ontspannen
47 (82%)
...gespannen (teken verzet)
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 57

corientjuhh

schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 08:22

Ik las net ergens in een topic dat als een paard bij de mond schuimt het komt door kauwen op het bit
En dat dat geen ontspanning is maar verzet
Maar mij is altijd vertelt dat als een paard op het bit kauwt hij juist ontspannen is en het bit daardoor loslaat oid
Wat is nou waar?

Schoentje

Re: schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:39

een paard dat normaal op een bit kauwt is vaak ontspannen en zal door het knabbelen gaan schuimen.
Een paard dat zich verzet zal zijn kaak spannen en dus niet kauwen. Bij deze vorm van spanning slikt een paard ook vaak niet en zal daardoor gaan kwijlen.
Er zijn ook paarden die van de spanning heel overdreven veel en snel gaan kauwen, deze gaan ook vaak kwijlen omdat ze vergeten te slikken.

Een paard dat dus normaal af en toe op het bit knabbelt en daarbij schuimt is vaak ontspannen. Nou zijn paarden individuen en zijn er dus altijd uitzonderingen, op het gebied van het kauwen en schuimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:56

Je hebt het niet goed gelezen, TS. Je stelt het te simpel.

Hard kauwen, extreem schuimen duidt op spanning.

Zacht knabbelen duidt op ontspanning.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:59

Vlokkerig schuim is goed, kwijlslierten niet.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:00

Mijne krijgt altijd wat schuin op d'r bekkie en beetje knauwelen op het bitje niet echt keihard bijten gewoon wat kauwen en knabbelen :)
Dus dat is wel gewoon ontspanning

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:01

in de tijd dat die van mij nog met bit reed knappelde ze wat als ze ontspannen was , maar het schuimen kwam alleen als echt gespannen was. Ik denk dat het ook hier weer verschilt per paard ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:02

Het verschilt per paard, en per bit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:02

In_Black schreef:
Het verschilt per paard, en per bit.

per bit?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:04

Ja, per bit. Er zijn nogal wat verschillende bitten in de handel en een paard zal het ene bit prettiger vinden dan het andere bit en daardoor ook meer of minder schuimen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:05

In_Black schreef:
Ja, per bit. Er zijn nogal wat verschillende bitten in de handel en een paard zal het ene bit prettiger vinden dan het andere bit en daardoor ook meer of minder schuimen.

ik vind het persoonlijk niet logisch klinken en heb het ook nog nooit gehoort (en gemerkt , heb toch met veel bitten gereden)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:09

Probeer het verschil maar eens uit tussen RVS en argentaan of aurigan. En het verschil tussen enkel- en dubbelgebroken en ongebroken. Zoveel bitten, zoveel verschillen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:10

In_Black schreef:
Probeer het verschil maar eens uit tussen RVS en argentaan of aurigan. En het verschil tussen enkel- en dubbelgebroken en ongebroken. Zoveel bitten, zoveel verschillen.

ik reed mijn paard op een enkel en dubbel gebroken en mede op ongebroken , echt nooit verschil gemerkt op het gebied van schuimen ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:12

Dat kan ook aan je zelf liggen ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:12

In_Black schreef:
Dat kan ook aan je zelf liggen ;)

aan mij? hoe als ik vragen mag?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:48

Schuimen bij een paard is dus geen bewijs van nageeflijkheid of losgelatenheid. :)
het ene paard schuimt heel veel, het andere paard schuimt heel weinig.
Paarden die heel erg lopen te staan schuimen op het bit en die een stuk met hun mond open gaan lopen, dat is een teken dat je paard in verzet is tegen jou hulpen. als je paard licht loopt te kauwen op het bit en licht in je handen aan voelt en als je paard zijn, kaken loslaat tijdens het schuimen die paarden worden correct nageeflijk gereden. en die paarden schuimen dan uit ontspanning :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 22:04

jazzgps schreef:
Schuimen bij een paard is dus geen bewijs van nageeflijkheid of losgelatenheid. :)
het ene paard schuimt heel veel, het andere paard schuimt heel weinig.
Paarden die heel erg lopen te staan schuimen op het bit en die een stuk met hun mond open gaan lopen, dat is een teken dat je paard in verzet is tegen jou hulpen. als je paard licht loopt te kauwen op het bit en licht in je handen aan voelt en als je paard zijn, kaken loslaat tijdens het schuimen die paarden worden correct nageeflijk gereden. en die paarden schuimen dan uit ontspanning :D

Okee mijn paard is dus duidelijk lekker ontspannen ze is zoo licht in de hand ze is heerlijk te rijden
Alleen begin is het even stuiterstuiter en even wegvliegen voor de bakkabouters maar dan gaat het super :)

Maar ik zie altijd bij paarden met S&T eigenlijk altijd wel schuimen
Komt dat doordat ze 2 bitten in hebben, ontspannen zijn, gespannen?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:08

corientjuhh, ontspannen gaan paardrijden heeft niks te maken met je bitten, of welk bit je ook gebruikt bij je paard,
Die van mij is in het begin ook erg gespannen en trekt dan alles strak. ik kan dit zelf er goed uit gaan rijden ,door haar goed los te gaan werken, en goed aan werk te zetten ,ik laat haar eerst over haar eigen tempo lopen dan pak ik haar op en dan ontspant ze zelf ook. :D

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:25

Yamcha schreef:
Je hebt het niet goed gelezen, TS. Je stelt het te simpel.

Hard kauwen, extreem schuimen duidt op spanning.

Zacht knabbelen duidt op ontspanning.

hier ben ik het mee eens. Een paard dat zachtjes op het bit kauwt is echt niet gespannen, ze accepteren het bit gewoon.
Ook denk ik dat het aan het paard ligt, dat kan verschillen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 12:27

Weet zo niet in welk topic het stond maar stond zo van ja als het paard kauwt en veel schuimt is het een teken van verzet, kan ook zijn dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:19

Het gaat om een nuanceverschil :j
Een beetje schuimen is prima. Een beetje knabbelen ook.

Maar echt heel hard kauwen, en grote vlokken schuim en kwijlen is niet goed.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:25

Mijn pony knabbeld altijd op zijn bitje.
Als ik zijn hoofdstel af doe,
blijft hij altijd nog zo'n 30seconden met zijn bit in zijn mond staan.

Maarja,
Hij heeft dan ook het lekkerste bitje van de hele wereld :Y)

Maar mijn pony knabbeld dus op zijn bitje omdat hij het lekker vind ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:50

Ekeif96 schreef:
Mijn pony knabbeld altijd op zijn bitje.
Als ik zijn hoofdstel af doe,
blijft hij altijd nog zo'n 30seconden met zijn bit in zijn mond staan.

Maarja,
Hij heeft dan ook het lekkerste bitje van de hele wereld :Y)

Maar mijn pony knabbeld dus op zijn bitje omdat hij het lekker vind ;)

bedoel je dat er een smaakje aan zit :P?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:55

Ik vind de beredenering dat door het bit in combinatie met 'in de krul' houding, het paard niet kan slikken, en dus het speeksel wel naar buiten MOET gooien, best logisch. Maar goed, ik ben geen onderzoeker. Maar ik ben wel benieuwd naar een argument waarom het goed zou zijn als een paard schuimt. Een paard moet toch gewoon in staat zijn te slikken? En ik heb zelf ook nog nooit een paard wat bitloos gereden werd en niet in de krul, zien schuimen.. Dus ik ben zeker benieuwd naar de reactie van mensen die zeggen dat het goed is. :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:00

Sodeletuut schreef:
Ik vind de beredenering dat door het bit in combinatie met 'in de krul' houding, het paard niet kan slikken, en dus het speeksel wel naar buiten MOET gooien, best logisch. Maar goed, ik ben geen onderzoeker. Maar ik ben wel benieuwd naar een argument waarom het goed zou zijn als een paard schuimt. Een paard moet toch gewoon in staat zijn te slikken? En ik heb zelf ook nog nooit een paard wat bitloos gereden werd en niet in de krul, zien schuimen.. Dus ik ben zeker benieuwd naar de reactie van mensen die zeggen dat het goed is. :j

hahaha ik dacht echt precies het zelfde , maar ik dacht ik plaats het maar niet want die bredenatie zal wel komen omdat ik alleen maar bezig ben met bitloos :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:01

MaritAriel schreef:
Sodeletuut schreef:

hahaha ik dacht echt precies het zelfde , maar ik dacht ik plaats het maar niet want die bredenatie zal wel komen omdat ik alleen maar bezig ben met bitloos :=

Nouja ik vond de vergelijking met bitloos juist best wel logisch, dat er dan geen schuimende mondjes zijn (mits het paard in een gezonde houding loopt). :)