Leeftijd rechtrichten aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Leeftijd rechtrichten aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 01:48

Ik ben wel benieuwd vanaf welke leeftijd bokt een paard oud genoeg vindt om te beginnen met het rechtrichten aan de hand. Uiteraard niet gelijk volop in training, maar opbouwend naar het kunnen van het dier.

Equimotion

Re: Leeftijd rechtrichten aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:08

Wat wil je bereiken met het "rechtrichten aan de hand"?

Rechtgericht zijn zegt iets over de gelijkzijdige ontwikkeling van een paard. Het woord ontwikkeling geeft al aan dat het niet iets is dat je in 1x voor elkaar hebt. Elk jong paard is scheef (als in: niet gelijkzijdig ontwikkeld) en door je training ga je ervoor zorgen dat hij de oefeningen op beide handen op dezelfde wijze kan gaan uitvoeren.

Voor een jong paard is werken aan de hand nog meer belastend dan onder het zadel. Een jong paard leer je eerst om op een rechte lijn of flauwe bochten (grote voltes) zijn balans te vinden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:10

Wij zijn toevallig sinds kort bezig met rechtrichten gewoon omdat ik meer wil leren dan gewoon standaard rijden.

Paard is 3.5jaar en ik moet zeggen dat het behoorlijk pittig is, maar lijkt wel te werken want onder zadel voelen sommige dingen toch anders.

Zou wel les in nemen want zomaar zelf te werk gaan vind ik beetje link.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:11

Wat versta jij dan onder rechtrichten Tita? Wat voor werk doen jullie met je jonge paard?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:08

Zit nog in beginfase

Werken met een speciale kaptoom waarbij het paard moet nageven neusje eruit dus niet in de krul op druk.
Daarbij bewegen we ook de nek naar links en rechts om de spieren even lang te gaan maken.

Vanuit daar gaan we in een volte stappen (ik lopend ernaast) om het paard lengtebuiging te leren.

Dit gaat nu alles redelijk (heb helaas nog halster dus nageven stilstaand is moeilijker) bij goede lengtebuiging met juiste sporen. Ga je vanuit de volte paar passen rechtdoor, paard moet nagefelijk blijven en goed ondertreden en de sporen moeten op elkaar zitten (afdruk) recht uit

Verder ben ik nog niet :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:26

Waarom kies je ervoor dit zo te doen en niet onder het zadel? Wat is het doel van het op deze manier aanleren van lengtebuiging aan een 3,5 jarige?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:33

Balans kun je beter aanleren en nu kan ik zien wat men bedoelt met lengtebuiging en zien hoe het moet.

Ondanks ik Z mag starten weet ik eigenlijk helemaal niks ik heb jaren van alles gemist door mijn doofheid en desintresse.

Ik rij de merrie 2x per week en met deze grondoefening die zometeen verder gaat in les onder het zadel hebben we meer afwisseling

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:14

Ik heb een 2,5 jarige guppie waarmee ik dmv lange lijnen (met longeersingel en dan erachter lopen) een begin wou maken met het aanleren van het stuur en de rem/voorwaarts. Dit pikt ze super op en ze vindt erg leuk om wat te doen. Zolang ik het maar kort hou (anders kan ze de concentratie niet meer opbrengen en wordt ze ten gevolge daarvan erg dwars omdat ze niet meer kan nadenken over wat ik vraag, inmiddels ben ik in staat voordat dat punt komt te stoppen). Echter beheerst ze dit nu volledig in stap, en in kleine stukjes draf, zelfs achterwaarts wil al wel lukken (al dan niet scheef, maar dat geeft niet, het gaat om het wijken voor de druk)

Ik merk dat als ik volte's vraag dat ik er een bordje op kan plakken "pas op, zwengt uit". Ik neem haar dat uiteraard niet kwalijk en ga haar daar niet op doorvragen, het gaat mij omdat ze wijkt voor de druk, niet om de buiging in haar lichaam. Dat komt over een jaar of twee wel, vind ik nu echt nog niet van belang, maar het is wel duidelijk.

Omdat de lange lijnen nu erg goed gaat ben ik begonnen met een beetje lange teugelen, gewoon simpel, mijzelf in positie en eigenlijk hetzelfde vragen als wat ik met de lange lijnen ook al deed. Verder nog niks wat als doel heeft lichamelijk iets aan haar te veranderen. Ook heb ik, nadat het lange lijnen zo goed ging, het longeren geprobeerd (uiteraard enkele rondjes, grote rondjes, en zonder hulpteugels). Echter dwing ik haar dan op een volte en dat krijgt ze gewoon niet voor mekaar. Ik heb dan vanaf punt een een dwars paard waarvoor ik mn hakken in het zand moet zetten haar om me heen te houden. Op deze manier wil ik niet werken met een paard, zeker op deze leeftijd moet alles wat ik vraag voor beiden leuk zijn, en anders maar niet. (op latere leeftijd staat dit ook voorop, maar soms moet je gewoon ergens doorheen dan, dat hoeft nu nog niet!). Dit is duidelijk een balansprobleem en geen onwil, want verder wil ze praktisch alles. Rechtuit lopen met een longeerlijn eraan en in "longeurpositie" is geen enkel probleem.

Dit in combi dat ze op de ene hand duidelijk makkelijker loopt dan op de andere (ze verkiest los in de bak ook een hand zo erg dat ik haar praktisch niet langer dan een zijde op de andere kant kan laten draven/galopperen, in stap wel omdat ik haar dan met mijn lichaam kan opsluiten).

Gisteren kwam ik viavia uit bij de site van Marijke de Jong, http://www.paardenbegrijpen.nl/. En daarmee dus het rechtrichten aan de hand. Enerzijds heb ik het idee dat een deel van de oefeningen mijn paardje alleen maar kunnen helpen het werken makkelijker te maken, de nadruk ligt ook op de pezen en spieren verlengen en versterken op een bepaalde manier, wat in mijn ogen niet veel kwaad kan. Anderzijds vraag ik me af in hoeverre dit invloed heeft op de lichamelijke ontwikkeling van zo'n jong dier en hoeverre je daar, bewust en onbewust, toch het beenderenstelsel, en daarmee de groeischijven, in betrekt. Daarnaast moeten de oefeningen kort en eenvoudig in praktijk te brengen zijn, ivm de korte concentratieboog en de positieve werkervaring voor mijn paardje. Zoals ik al eerder zei, ik wil haar niet ergens negatief doorheen moeten helpen.

Het idee zou zijn gewoon langzaam aan te beginnen met het rechtrichten aan de hand, naar het kunnen van zowel het paard als mijzelf. Geen haast, niks overvragen, gewoon puur vanuit de ontspanning en de werkwil van mijn jonkie. Het zou in de toekomst mijn paardje kunnen helpen minder moeite te hebben met de balans en het dragen van mij als ik erop stap.

Vanaf de zomer dat ze drie is (ze is van begin april) wil ik af en toe, achter een ervaren paardje aan, haar meenemen op korte ritjes buiten, dat uitbouwen naar mate de winter nadert, en dan het voorjaar daarop volop met haar naar buiten gaan. Het jaar daarop (mocht ik haar het jaar ervoor niet laten dekken, anders pas in het najaar als eventueel veulen eraf is), ze is dan dus 5 jaar, wil ik haar (als ik die behoefte heb) wat meer echt gaan rijden en misschien ooit wel de ring in. Bij alles zit dus geen haast, maar we vinden het beiden leuk om wat te doen, soms twijfel ik alleen aan de grens wat ik wel en niet kan doen omdat ik van buiten niet kan zien wat het van binnen met haar doet (vooral lichamelijk).

Wil hier nog wel bij zeggen, uiteraard ben ik niet alleen in de bak bezig met lange lijnen/teugelen. We tutten heel wat af, we wandelen erg graag, zo nu en dan gaat ze mee als handpaard, en uiteraard krijgt ze ook haar rustdagen (ik ben meestal zo'n keer of 4 per week gevarieerd met haar bezig). Ik werk trouwens met een side-pull. Mijn bedoeling is haar hier volledig mee te beleren, zowel aangespannen als onder de man.

Dat ik nu al met een paardje van nog geen 3 jaar bezig ben is mijn eigen keuze, die keuze is bewust, commentaar geven is prima, maar weet dat ik er toch niks mee ga doen. Ik heb me inmiddels breed genoeg georiënteerd en ingelezen om te weten dat ik wel wat wil doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:31

Naar mijn idee moet je onder de 3 sowieso niks lichamelijks vragen (laat het eerst lekker kind zijn), tussen 3 en 4 rustig opbouwen met werken aan de hand (kaptoom, klassieke/academische rijkunst). Niks te moeilijk, beetje volte werk en evt. schouderbinnen en later draf. Moeilijk genoeg voor een jong dier, korte sessies waar ze over na moeten denken. Pas na 4 jaar ga ik erop, waarbij het paard dus al sterker is geworden door het trainen aan de hand, ook is wat mij betreft het werken aan de hand iets wat je altijd blijft doen (ten eerste, je ziet je paard, ten tweede afwisseling en een mooie manier om te trainen zonder je paard extra te belasten met ons gewicht).

Dit is wat ik zou doen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:44

Ik snap niet waarom je dat werk met een 2,5 jarige of 3,5 jarige uberhaupt zou willen doen. Het is een grote belasting op de gewrichten. Het is niet voor niets dat je er nog niet op gaat zitten!

Dat "pas op zwenkt uit" moet je je helemaal niet druk over maken bij een 2,5 jarige. Die zijn volop in de groei en hebben nog amper genoeg kracht om zichzelf te dragen, laat staan dat ze gedragen een wending door kunnen gaan!

Als je straks op je 3,5 jarige gaat zitten (zo'n beetje de leeftijd van die van Tita) dan ga je beginnen met hem heel simpel naar voren te rijden tegen een contactteugel aan, zodat het paard leert om een klein beetje aanleuning aan te nemen. Met jonge paarden rijd je lange lijnen en flauwe bochten. élk jong paard is scheef. Elk mens is ook van nature scheef. Dat is niet iets waar je je zorgen over moet maken en al helemaal niet iets wat je op jonge leeftijd moet gaan trainen om het te "corrigeren". Dat is totale flauwekul en het enige dat je ermee bereikt is dat je je paard de vernieling in helpt.

Een jong paard moet je als eerste leren dat je hem voorwaarts naar je hand toe kunt rijden. Hij moet naar voren op je kuit en die energie moet je in een soepele, vriendelijke, maar wel licht contact biedende hand kunnen opvangen. In stap aan een kaptoom is er geen voorwaartse drang en leren 9 van de 10 mensen een totaal verkeerd lichaamsgebruik aan.

Pas als een paard in balans op eigen benen kan rondgaan en aanleuning aan je hand aan wil nemen kun je heel rustig eens gaan nadenken over lengtebuiging. Maar dan ben je al een paar stappen verder.
Gedragsproblemen bij jonge paarden komen vrijwel altijd voort uit lichamelijk ongemak dat door de ruiter zelf wordt veroorzaakt doordat ze ze niet op twee teugels naar de hand toe rijden.

Van een 5/6 jarige mag je gaan verwachten dat hij gedragen en "in spoor" een wending doorgaat. Maar dan ben je inmiddels al richting M niveau in je opleiding. Je paard moet al gehoorzaam zijn aan je eenzijdige kuithulpen (wijken) en je zit je ook al op een punt dat je schoudervoor en schouderbinnenwaarts kunt gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 25-11-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:46

En daar krijg je het ''probleem'' dat iedereen zijn eigen doelen en methodes heeft (om die doelen te bereiken).

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:48

Er zouden een hoop minder kapotte en verreden paarden zijn als mensen wat meer aandacht zouden hebben voor de wijze waarop je een jong paard opleid en wat minder "ik vind" en "eigen methodes" erin zouden gooien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:53

Ben ik met je eens.. Doen teveel, lekker zelf en zonder begeleiding.. Teveel paarden worden idd. heel makkelijk verkeerd gereden en gaan hun hele leven scheef door de bochten.. Maar we zijn ook maar mensen, en fouten maken betekend zeker geen einde van de wereld, in plaats van mensen af te kraken kunnen de gene die het zo goed weten, beter les geven aan de mensen die dat dus nog niet weten. Schrikt mij meer dat er ook mensen zijn die het prima weten en toch niet goed doen (uit gemakzucht)..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:54

@ Equimotion elk paard is verschillend zijn zat jonge paarden die graag werken. En als ik naar jouw methode kijk dan doen heel veel mensen het fout.

* Pavo-paarden
* Prinsenstad paarden
* hensten in Verden
* alle wedstrijdpaarden blijkbaar iig voor 5-6 jaar en dat zijn er veel

Aangezien ik begeleiding heb van een pupil van Marijke de Jong ga ik er vanuit dat zij wel weet waar ze mee bezig is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:01

Zusjacobs: Vanwaar de grens drie jaar?
En wat versta jij onder lichamelijk vragen? Behoort daar ook het lange lijnen wat ik hierboven beschrijf (dus nadruk op het aanleren van stuur en rem/voorwaarts, geen aandacht voor het lichamelijke loswerken oid) ook hieronder?

Equimotion: Kan je concreet aantonen dat deze belasting zo groot is?
Het erop zitten is een heel ander verhaal in mijn ogen. Door het ruitergewicht druk je direct van bovenaf op de verticaal liggende groeischijven in de rug, waardoor je hier erg makkelijk schade aanricht. Door ernaast te lopen is die directe druk er sowieso niet. Uiteraard zal er wel druk komen, ook op andere plekken idd, maar de rest van de groeischijven liggen min of meer horizontaal waardoor een verschuiving/beschadiging minder *kan ff het goede woord niet vinden* is.
Dat uitzwenken maak ik me niet druk om, net als om het scheef zijn. Feit is wel dat het er, net als bij ieder paard idd, is.
Als ik het goed lees dan zou jij dus eerst onder de man leren tegen de contactteugel aan te rijden? Dan stap jij dus op een paard waar aan de hand nog vrijwel geen aandacht is geweest voor het versterken van de bespiering oid? Dat zou voor mij al een twijfel zijn. Ik vraag me af of de buikspieren van een paard van nature sterk genoeg zijn om de ruiter te dragen (ik ga ervan uit van niet), het dier zal gaan dragen met de rug, en dát vind ik dan weer "not done". In mijn ogen is werken aan de hand vrijwel noodzakelijk ter voorbereiding op het dragen van de ruiter. Daarnaast kan het ook het ook zowel voor het paard als voor de ruiter het starten van het trainen onder de man vermakkelijken omdat het dier geleerd heeft spieren los te laten/aan te spannen en enigszins rechtgericht is.

@ beiden: Wat is volgens jullie dan "verkeerd", en wat is de goede methode? Vooral Equimotion lijkt daar een uitgesproken idee over te hebben? (is niet aanvallend bedoeld, gewoon interesse, om bij te leren en om kritisch na te kunnen denken over mijn huidige kijk op dingen)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:03

En waarom doen die paarden het allemaal verkeerd volgens jou? Omdat ze niet recht door de baan gaan?
Misschien moet je er even bij stil blijven staan dat rechtrichten een onderdeel van het Skala is en geen doel op zich. De definitie van rechtrichten is: de gelijkzijdige ontwikkeling van het paard. Daarin ligt het antwoord al besloten, het heeft helemaal niets te maken met de soort "meetkundige rechtheid" die Marijke de Jong er van maakt en het woord ontwikkeling geeft al aan dat het een proces is en niet iets dat je in 1 keer bereikt.

Getalenteerde paarden doen het allemaal een pietsie sneller maar die zijn ook op hun 8e GP klaar. Dat kan alleen maar omdat dat voortraject er goed in zit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:07

Nou dan zit heel Nederland blijkbaar vol met getalenteerde paarden.. want op een Doorsnee wedstrijd wacht niemand een jaar of 6 voordat ze B gaan starten

Is iid een proces en ontwikkeling, met recht richten en werken aan lijnen lijkt me niks verkeerd.
Met gewoon rijden kun je ook veel schade veroorzaken

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:07

@Lot: als jij je paard gaat laten inbuigen en voltes laat maken belast je de gewrichten in de benen nogal. Daar heeft hij meer last van dan van het feit dat je erop gaat zitten (tenzij je 100+ kilo weegt) Daarom moet je dat niet doen met een jong paard. Hij heeft er ook niets aan want hij word er niet beter van.

Als je een paard aan de longe iets bijzet en daar leert om contact te zoeken als hij van achteruit voorwaarts wordt gedreven kan je dat vrij snel onder het zadel ook doen. Je rijdt hem in het begin ook niet meer dan 15-20 minuten dus zo groot is die belasting niet mits je maar lange lijnen blijft rijden. De belasting door het inbuigen en maken van te kleine wendingen is veel groter.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:09

Bijzetten vind ik dus al helemaal niks en ook niet voor een jong paard. Eerst balans

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:12

tita schreef:
Nou dan zit heel Nederland blijkbaar vol met getalenteerde paarden.. want op een Doorsnee wedstrijd wacht niemand een jaar of 6 voordat ze B gaan starten

Nee, na 6 jaar training kan je hem GP klaar hebben... ;)

Je zet een paard bij om hem vanaf de grond te leren dat hij verbinding kan aannemen op het bit. Je kunt hem ook zo bijzetten dat hij in een vrijwel natuurlijke houding zijn balans leert vinden (ik zei niet voor niets, "een beetje" )
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 25-11-11 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:13

Ik sluit mij graag aan bij de berichten van Equimotion.
tita schreef:
Bijzetten vind ik dus al helemaal niks en ook niet voor een jong paard. Eerst balans

En hoe denk jij het onderstreepte voor elkaar te krijgen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:17

Tja bijzet is hier in de omgeving behoorlijk in de krul of pessoa.

@ Doma recht uit rijden. en daar gaan we weer rechtrichten aan de hand.
Ik ben sowieso niet echt voor longeren (stap draf galop) dus hooguit 1x per week vind ik al veel en dan vanaf 4 jaar lichte bijzet.

Ik merk bij ons wel het verschil we zijn er nog lang niet maar sinds ik lengtebuiging oefen op de grond gaat het in volte ook makkelijker.
Lengtebuiging oefenen op de grond doe je niet constant.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:19

@Equimotion waarom ben je zo tegen werken aan de hand?
Als iemand als _Lot met haar 2,5 jarige spelenderwijs wat rechte lijnen en grote voltes stapt aan de lange teugel, wat is daar mis mee? Als ze nou meteen een galoppirouette en een piaffe zou willen was het een ander verhaal ;-)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:20

Ik heb altijd het idee het is of engels of klassiek maar middenweg is er blijkbaar niet.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:29

@Rhys: ik zie het in mijn omgeving teveel fout gaan en mensen langdurig gaan zitten klooien met zo'n jong dier. Tegen de tijd dat ze er dan op gaan zitten komen ze al niet meer aan rijden toe. Je moet niet met een 3 of 4 jarige dingen als inbuigen, schoudervoor, achterhand naar binnen plaatsen, etc gaan doen aan de hand en dat voor jezelf goedpraten dat het niet belastend is omdat je er niet op zit.

Ik ken prof stallen waar ze jonge paarden in de periode januari - maart als 2,5 jarige zadelmak maken en ze daarna nog weer een vol seizoen de groep ingaan het land op. Ik zeg dus niet dat je pertinent niet moet werken met een 2,5 jarige. Maar je moet dat met beleid doen, kort werken, lage belasting, lange lijnen.

@tita: het heeft niets te maken met de naam die je er aan geeft maar met het principe dat er achter zit. Als je een paard niet van achter uit naar de hand toe rijdt gebruikt hij zijn lichaam verkeerd en rijd je hem dus de vernieling in (fysiek danwel mentaal, meestal beide)