KNHS rondje educatie Janina van der Drift.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

KNHS rondje educatie Janina van der Drift.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 23:38

Hee,

Ik vroeg me af of er nog meer Bokkers vanavond op het KNHS centrum geweest zijn voor een rondje educatie met Janina van der Drift; inzicht in het paardenbrein.

Ik kom net terug en ben zwaar teleurgesteld en zelfs een beetje boos.

Wat vonden jullie er van?

Mij viel het enorm tegen. Ze was onzeker, onduidelijk en praatte zichzelf contstant tegen. Ze legde dingen niet goed uit en was niet consequent met antwoorden geven (gelijksoortige vragen werden steeds anders uitgelegd???). De demonstratie met haar eigen paard vond ik allesbehalve getuigen van kennis en ervaring. Ook daar liet ze meer dan een steken vallen en als zij als voorbeeld moet dienen voor de aanwezigen van vanavond dan gaan er een aantal op heel verkeerde wijze dingen aan hun paard aanleren.

Het was mij echt een raadsel hoe zij zo bij rondje educatie terecht is gekomen. Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Persoonlijk vond ik het dus geld- en tijdverspilling en daar baal ik best van. Had hoge verwachtingen van vanavond.

Heb in Ermelo na afloop van de demonstratie al met meerdere mensen gesproken die er hetzelfde over dachten als wij (met wie ik was).

Xx Nikki

O ja. Je kon je opgeven voor een 'boek' (pdf-bestand) over grondwerk oefeningen en nog wat theorie. Misschien dat ik na het lezen daarvan mijn mening nog enigszins bijstel en dat het de zenuwen waren die maakte dat ze een aantal dingen zei die echt niet klopten (weet niet hoe ervaren ze is?).
Laatst bijgewerkt door Elles op 11-11-11 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd. Je kunt binnen een half uur je bericht nog zelf aanpassen.

Bonny_CT

Re: KNHS rondje educatie Janina van der Drift.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:38

Ik kan het grotendeels wel met je eens zijn. Het was voornamelijk basis, ik had veel meer verwacht van hoe nemen paarden dingen op, hoe leren paard, hoe is hun intuitie en hoe ziet een paard iets.

Dit is eigenlijk iets wat emiel voest, monty roberts en parelli enz ook allemaal doen. Viel mij ook aardig tegen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:38

Ik heb een klacht gestuurd naar KNHS maar niks gehoord ofzo verder. Kreeg via PB nog 2 aanwezigen die óok een klacht gestuurd hebben. Vond het zonde van mijn geld én tijd. :P En de ergernis was compleet toen we tijdens het praktijk gedeelte háar paard moesten laten wennen aan publiek en applaus. Ik ga toch zeker niet betalen om andermans paard braaf te krijgen. :+

jvddrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:27

Bedankt voor jullie aanwezigheid tijdens de lezing. Het was een druk bezochte avond vol deelnemers met verscheidene achtergronden die om verschillende redenen geïnteresseerd waren in het onderwerp.

Tijdens de avond stond het effectief, veilig en stressvrij trainen van paarden centraal en kwamen de volgende vragen aan bod:

- Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in het denkvermogen van het paard en de mens?
 - Hoe leert het paard via gewenning, klassieke conditionering en operante conditionering?
 - Wat gebeurt er als je je paard straft?
 - Hoe kan je probleemgedrag voorkomen en oplossen?

Mijn doel voor de avond was om het onderwerp op een laagdrempelige manier over te brengen met veel voorbeelden uit de praktijk. Een onderwerp dat voor sommige mensen vernieuwender is dan voor andere.

Na afloop namen veel mensen de moeite mij persoonlijk te vertellen hoe leuk, leerzaam en helder ze het vonden. Naar aanleiding van deze avond ben ik dan ook gevraagd voor een drietal clinics op verschillende plaatsen in het land en hebben een aantal ruiters zich opgegeven voor 1 op 1 coaching. Andere positieve reacties kun je vinden op http://www.janinavanderdrift.nl.

Mochten jullie nog concrete vragen hebben, dan kunnen jullie me altijd mailen via info@janinavanderdrift.nl. Dan licht ik graag alles persoonlijk toe.

Met vriendelijke groet,
Janina van der Drift

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 00:12

Laagdrempelig was het idd. Ik vond het persoonlijk meer wat voor op maneges ed. Het is wel interessant, maar bij veel mensen al wel bekend. Natuurlijk leer je altijd wat maar over het algemeen was het pure herhaling van kennis die mensen al bezitten. Ik heb ook mensen gesproken die enorm enthousiast waren. Dit waren mensen met een paard over het algemeen.

Laagdrempelig is niks mis mee. Maar ik vind het niet thuishoren op een KNHS rondje educatie.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:28

Zo te lezen , zijn de meningen nogal verdeelt.
Ik heb ooit een clinic van Monty Roberts gezien. Ook ik verwachtte magie, maar wat ik kreeg was niks anders als dingen die ik al wist en toepas in het dagelijks leven. Ben ik dan zo'n snob of worden deze clinics vereenvoudigd voor de doorsnee leek. Het gaat nooit eens diep in op echte problemen. Of ben ik nou gek ??

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:26

@ Janina, leuk dat je zelf even reageert.

Waar ik erg benieuwd naar ben is of je zelf actief bent geweest in de sport en in welke disciplines en tot op welk niveau jij actief bent met je paard. Ik ben ook erg benieuwd naar je eigen achtergrond in het werken met dieren of paarden? heb jij een beroepsopleiding genoten die zijdelings iets met dieren en diergedrag te maken heeft?

Op jouw site kan ik hier niets over vinden. Op de avond van de KNHS heb je alleen verteld over je 3 maanden ervaring bij Andrew McLean en dat je met je paard Rocky op hoog niveau in de sport hebt gereden. natuurlijk maak je me dan nieuwsgierig naar wat dat dan precies inhoudt.

jvddrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:19

Bedankt voor je interesse. Tijdens mijn lezing heb ik niet verteld dat ik op hoog niveau gereden heb, maar dat ik van TOP instructeurs les heb gehad. Zij hebben mij nooit duidelijk kunnen maken hoe ik mijn paard kon laten ontspannen en zo gedragsproblemen kon oplossen en zelfs voorkomen. Dat betekent niet dat zij geen goede instructeurs waren. Vaak zijn dit zulke goede paardenmensen met zoveel gevoel dat ze minder goed kunnen uitleggen hoe je het technisch voor elkaar kunt krijgen. Dan heb ik het niet alleen over rijtechnische zaken, maar ook over praktische zaken, zoals trailer laden, wormenkuren geven, sprayen etc. Ik ben enkele jaren geleden vanwege een heftige blessure op M niveau dressuur gestopt. Om toch mijn paard en mezelf te blijven ontwikkelen ben ik me op andere zaken gaan richten dan de wedstrijdsport. Dit heeft er mede voor gezorgd dat ik me middels zelfstudie in paardengedrag ben gaan verdiepen, waaronder de trainingsmethode van Andrew McLean. Uit zijn methode heb ik met name geleerd hoe je meer controle over je paard kunt krijgen door gebruik te maken van de manier waarop hij leert en bijvoorbeeld met “overshadowing” en het installeren van de basishulpen: halt, voorwaarts, achterwaarts en parkeren. Het allermooiste is dat je met deze “tools” op een vrij eenvoudige manier je paard kunt trainen, zodat jij en je paard weinig stress hebben en je problemen kunt voorkomen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:01

Dank je voor je reactie.

Erg jammer dat je met de begeleiding van goede trainers je gedragsproblemen bij je paard niet hebt kunnen voorkomen. Dat kan inderdaad liggen aan het feit dat een top-ruiter veel vanuit gevoel werkt en zelf didactisch, wellicht niet al te sterk onderlegd is. Maar ik weet ook uit mijn eigen praktijk dat er af en toe een leerling tussen zit die gewoon echt het gevoel niet heeft of beschikt over een erbarmelijke motoriek, balans of coordinatie. Als je zo'n leerling dan ook nog op een ril of sensibel paard zet heb je de juiste ingredienten voor het onstaan van gedragsproblemen. Ik weet niet of dat met jou en Rocky het geval is/was maar dit kan ook een plausibele verklaring zijn waarom het toen niet is gelukt gedragproblemen met jou en Rocky te voorkomen.
Voor dergelijke combinaties is grondwerk bijv. met clickertraining vaak een goede oplossing er ontstaat meer begrip en vetrouwen omdat de ruiter vanuit het zadel niet allerlei tegenstrijdige signalen afgeeft aan het paard. Jij spreekt over 4 basishulpen, en die zijn voor dergelijke ruiters, inderdaad het beste aan te leren met grondwerk en niet vanuit het zadel. Het is leuk om te lezen dat je door het grondwerk nu wel leuk met je paard kunt bezig zijn.

Op een KNHS avond weet je dat je te maken krijgt met ruiters die allemaal [semi]professioneel actief zijn in de sport. Het niveau ligt daar dus een heel stuk hoger dan op de manege waar de amazone die M geklasseerd is al behoorlijk aanzien geniet. Een KNHS publiek heeft al veel meer gezien en meegemaakt dan de gemiddelde paardenliefhebber en is daarmee ook een heel stuk kritischer naar jou en je verhaal en de manier van omgang met je paard.

Als ik jouw site bekijk dan krijg ik de indruk dat je je richt op de recreant [veilig, stressvrij paardrijden, trailerladen, sprayen] en niet op de semi-professional. Zo'n verhaal past niet op een KNHS avond. En in dat geval kan ik me de weerstand die hier geuit wordt, maar die, zoals ik heb begrepen ook op de avond zelf en richting de KNHS is geuit, heel goed begrijpen.

jvddrift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:45

Bedankt voor je heldere visie. Je hebt duidelijk inzicht en verstand van zaken.

Een door ruiters veel gemaakte en begrijpelijke vergissing is, te denken dat je uitsluitend met talent en aanleg een echt goede ruiter kunt worden. Door inzicht te hebben in de manier waarop een paard leert en door te begrijpen wat wel en niet werkt kan een ieder ongeacht postuur, motoriek en coördinatie leren hoe je een paard zo kunt trainen dat zowel ruiter als paard ontspannen kunnen rijden. Ieder paard is anders, maar de trainingsmethodiek blijft hetzelfde.

Ik wil jullie allemaal ontzettend bedanken voor het delen van jullie persoonlijke kijk op de zaak. Voor verdere vragen kunnen jullie me altijd mailen op info@janinavanderdrift.nl. Veel plezier op bokt.nl!