aan de teugel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLovePonyx

aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:20

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag an jullie over aan de teugel te rijden.
Want ik hoor vele meningen over aan de teugel rijden bijv. :

-Trekken en drijven :( deze vind ik persoonlijk absoluut niet kunnen!!!
- ook zie ik mensen die hem naar beneden zagen :( en vinden dat het zo moet
- Door goed te rijden zal die vanzelf we zakken
- Door speling in je hand te brengen als die echt heel gespannen omhoog loopt

Dit is geen technische rij vraag voor mezelf (anders had ik hem ook ergens anders geplaatst :+ )
Maar het was meer een vraag over hoe jullie vinden dat het moet en natuurlijk hoe jullie het doen :j
Ik ben benieuwd!

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:25

mijn paardje gaat al aan de teugel als ik erop ga zitten :D

xLovePonyx

Re: aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:26

dat heb ik ook! (met sommige) maar als het niet zo is ga ik altijd lekker veel voltes en slangevoltes rijden:D Dan raakt die wat lossre in de nek

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:47

de bokkers hebben hier geen mening over??? :p

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:48

Ik begin steeds meer te leren dat er geen pasklaar antwoord is dat voor elk paard geldt.
Overigens geef je weinig mogelijkheid tot open discussie wanneer je in je openingspost je eigen mening al zo duidelijk weergeeft, tip voor de volgende keer :)

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:55

ja weet ik maar ik vroeg me af wat jullie vinden . Want ik basseer mijn mening vooral op wat mij wel en niet prettig lijkt voor en paard in mijn gedachtten. Maar misschien is het niet eens zo erg. Daarom heb ik dit topic geopend:) Zodat ik en misschien zelfs anderen er van leren:D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:06

Mijn mening is dus dat je moet doen wat er werkt, uitproberen en voelen wat de reactie is.
Idealiter zeg ik: paard goed aan de hulpen zetten, soepel naar twee kanten, zelf een stille hand, genoeg impuls, als het paard daarop naar de hand zakt belonen en dan komt het helemaal goed. Maar het is niet altijd ideaal, sommige paarden zijn al verreden door een eerdere ruiter; sommige paarden raken door ongelukken, slecht harnachement, slecht rijden,... vast in hun lijf; sommige paarden hebben geen zin om hard te moeten werken en gaan zich onttrekken als er meer verzameld moet worden; noem maar op. En dan is een stille ruiterhand, genoeg impuls en een soepel paard soms niet genoeg om de aanleuning voor elkaar te krijgen en ga je zoeken naar andere wegen naar Rome. Zolang een paard dan weer op weg is om terug los door het lijf te komen, zijn spieren goed te gaan gebruiken, achter te dragen, dan vind ik het best.

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:21

ja zelf vind ik dat ook de beste manier:D

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:28

Ik heb mijn paard nu 2maanden maar ken haar al 6jaar. In al die 6jaar verzette ze zich tegen het trekken en drijven om aan de teugel te gaan. Niet gemeen over doen, het was niet mijn keus. Op les moesten we het weleens proberen, maar kwamen we erachter dat het niet lukte en daarna was het paard van een vriendin, die vond het er mooi uitzien. Maar dat deed het paard dus echt niet :P
Vorige week maandag begon ze ineens te knikken en een beetje te knabbelen en ineens, floep!, liep ze mooi met haar neusje ietsje achter/op/voor de loodlijn, nog heel erg zoekend, maar ze ontspande en liet het neusje mooi zakken! Werd lekker licht in de hand, ik was zo trots :P
Afgelopen zaterdag deed ze het weer, al veel eerder en heb ik dus een beetje gezocht naar wat ze fijn vindt. Dit was allemaal in stap, in draf wordt ze te gespannen (wordt stevig aan gewerkt!) en dan lukt het echt niet, zelfde als galop.
Ik denk ook dat veel figuren rijden maar ook correct rechtuit en vooral rust in het koppie goed werken. Maar dat ligt natuurlijk ook heel erg aan het paard.
Nooit het paard trekken, als het niet wil doet ie het toch niet, er echt naartoe rijden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:18