Nu ondertussen bijna een jaar later (
) kan ik er 'normaal' mee rondrijden. Het probleem: Ze is nogal op haar voorhand gebouwd, en haar hals komt te diep uit haar borst.
Als ik haar laag rij, ietsje diep (maar kan perfect dat neusje terug voor de loodlijn brengen door wat ruimte te geven) is er eigenlijk geen probleem. Kan haar ook iets inkorten dat ze iets onder schofhoogte komt zeg maar.
Enkel ze valt op haar voorhand. En als ze moe wordt gaat ze gaan hangen. En dan is ze echt niet meer van je hand af te krijgen. Been negeerd ze dan ook volledig. Enkel nog lager laten lopen verhelpt het probleem...
Mijn instructeur is nogal van de oude stempel
. Is zelf GP ruiter. Rijdt zijn paarden ofwel voorwaarts neerwaarts ofwel oprichting van de hand af en neusje altijd voor de ll.Nu daar zit het probleem. Hij vindt dat ze teveel op haar voorhand loopt omdat ze te diep loopt naar zijn normen. Dus ze moet opgerichter lopen volgens hem. Maar dan wordt ze echt moelijk te rijden. Hij heeft er nu enkele malen mee gereden en bevestigd ook dat dit bijna niet te doen is. Ze duikt letterlijk terug naar beneden, gaat meteen hangen. Is dan ook stug in haar mond. Wil blokkeren,... Je moet dan echt ubersnel zijn om haar voor te zijn. Dit gaat voor hem als GP ruiter al moeilijk. Dus laat staan dat ik snel genoeg ben.
Zijn conclussie is dus ook dat ze te weinig aanleg heeft om goed te fungeren als dressuurpaard. En daar zijn we het dus oneens (ik als amateur..
). Natuurlijk zal ze geen GP-paard worden, heb haar daarvoor ook niet gekocht. Wil provenciaal (mss ooit nationaal) wedstrijdjes rijden en gewoon een fijn gevoel hebben op mijn paard.Nu denk ik dat het beter is haar gewoon wat lager te rijden, ook al valt ze dan op haar voorhand (doet ze nog sowieso volgens mij). En gewoon zo te gaan schakelen, balkjes,... Want dan en alleen dan is ze fijn in haar mond. Is dan ook redelijk voorwaarts, maar wel uit elkaar. Terwijl als je teveel haar van haar voorhand wil rijden (niet naar boven trekken he, begrijp me aub niet verkeerd) dan loopt ze niet meer uit haarzelf.
Hij denkt dus dat ze dan totaal niet meer van die voorhand zal afkomen en het dus eigenlijk hopeloze zaak is.
Wat denken jullie?

). Dat het logisch is dat ze fijner te rijden is waar ze het zelf het gemakkelijkst vind.... Heel erg logisch. Net zoals merel zegt eigenlijk.
)
Dus laat jullie maar gaan. Verschillende rijstijlen mogen aangeboden worden en aangezien we in RT-D zitten over gediscussieerd worden. En ik kan er ideeen uit halen om mijn lieftalige merrie te rijden.