Onenigheid hoofdhouding paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Onenigheid hoofdhouding paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:29

Het betreft een 5 jarige merrie. We hebben in het begin een aantal problemen gehad met haar na ziekte (spierbevangen,...). Nu vermoeden we eigenlijk dat ze rhino heeft gehad, maar dat dit niet gediagnostiseerd is geweest op dat moment. (Is wat vreemd maar indien interesse hoe dit kan pb me gerust)

Nu ondertussen bijna een jaar later ( |( ) kan ik er 'normaal' mee rondrijden.

Het probleem: Ze is nogal op haar voorhand gebouwd, en haar hals komt te diep uit haar borst.
Als ik haar laag rij, ietsje diep (maar kan perfect dat neusje terug voor de loodlijn brengen door wat ruimte te geven) is er eigenlijk geen probleem. Kan haar ook iets inkorten dat ze iets onder schofhoogte komt zeg maar.
Enkel ze valt op haar voorhand. En als ze moe wordt gaat ze gaan hangen. En dan is ze echt niet meer van je hand af te krijgen. Been negeerd ze dan ook volledig. Enkel nog lager laten lopen verhelpt het probleem...

Mijn instructeur is nogal van de oude stempel :Y). Is zelf GP ruiter. Rijdt zijn paarden ofwel voorwaarts neerwaarts ofwel oprichting van de hand af en neusje altijd voor de ll.
Nu daar zit het probleem. Hij vindt dat ze teveel op haar voorhand loopt omdat ze te diep loopt naar zijn normen. Dus ze moet opgerichter lopen volgens hem. Maar dan wordt ze echt moelijk te rijden. Hij heeft er nu enkele malen mee gereden en bevestigd ook dat dit bijna niet te doen is. Ze duikt letterlijk terug naar beneden, gaat meteen hangen. Is dan ook stug in haar mond. Wil blokkeren,... Je moet dan echt ubersnel zijn om haar voor te zijn. Dit gaat voor hem als GP ruiter al moeilijk. Dus laat staan dat ik snel genoeg ben.

Zijn conclussie is dus ook dat ze te weinig aanleg heeft om goed te fungeren als dressuurpaard. En daar zijn we het dus oneens (ik als amateur.. :o ). Natuurlijk zal ze geen GP-paard worden, heb haar daarvoor ook niet gekocht. Wil provenciaal (mss ooit nationaal) wedstrijdjes rijden en gewoon een fijn gevoel hebben op mijn paard.

Nu denk ik dat het beter is haar gewoon wat lager te rijden, ook al valt ze dan op haar voorhand (doet ze nog sowieso volgens mij). En gewoon zo te gaan schakelen, balkjes,... Want dan en alleen dan is ze fijn in haar mond. Is dan ook redelijk voorwaarts, maar wel uit elkaar. Terwijl als je teveel haar van haar voorhand wil rijden (niet naar boven trekken he, begrijp me aub niet verkeerd) dan loopt ze niet meer uit haarzelf.
Hij denkt dus dat ze dan totaal niet meer van die voorhand zal afkomen en het dus eigenlijk hopeloze zaak is.

Wat denken jullie?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:23

Heb je misschien foto's of een filmpje van je rijden?

Ik heb het paard natuurlijk niet gezien dus dat is lastig zeggen, maar ik geloof er niet zo in dat ze niet geschikt zou zijn als dressuurpaard.

Je zegt het zelf eigenlijk al.. Je paard is op de voorhand gebouwd en als ze moe is gaat ze hangen en kiepert ze nog meer op haar voorhand. Omdat ze haar bouw al niet 100% mee heeft zal ze het waarschijnlijk lastig vinden om op de achterhand te komen, iets wat nodig is bij oprichting. Dat vindt ze moeilijk, en dus wordt ze zwaar en niet fijn in de aanleuning. Eigenlijk heel logisch. Ik denk dan ook dat je niet opeens kan verwachten dat een paard in de oprichting kan lopen, daar moet je naartoe trainen. Zoals ik uit je verhaal op kan maken ben je eigenlijk nog helemaal niet zo lang echt aan het werk met haar, dus dan kun je naar mijn mening ook nog niet verwachten dat ze sterk genoeg zijn. Ik zou zelf ontzettend veel schakelwerk gaan doen (paar passen vooruit, en weer opvangen en bij elkaar rijden) in alle gangen. Ook kun je nog bv heuvelwerk gaan doen, balkjes lopen en longeerwerk (bv met passoatuig, om de achterhand te stimuleren) om haar sterker te maken. Dit duurt gewoon een tijd, maar daardoor zal ze steeds iets makkelijker op de achterhand kunnen komen en dus in de oprichting kunnen komen.

Ik rijd zelf ook een 5-jarige merrie die een iets te lage halsaanzet heeft. Zij vindt ook de oprichting moeilijk en vindt het heel lastig op haar achterhand te komen. Ik ben daar nu al een hele tijd op aan het trainen en het gaat al steeds beter, ze hebben de tijd nodig genoeg kracht te ontwikkelen om gedragen te lopen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:11

Als je regionaal wil rijden (kan ook in de B), gaat het je al lastig worden. In de B mag je ze nog laag rijden, in het L wordt het door de vingers gezien soms. In het M en vooral het Z wordt je er kei hard op afgestraft.

Sowieso moet je een paard wat naar beneden gebouwd is, al niet diep en rond (willen) rijden. Altijd wat hoger houden en zorgen dat ze over de rug blijft gaan. Nu heb je echter al het probleem gevonden, waarom je zo'n dier eigenlijk niet zo kan rijden. Je krijgt ze never nooit niet meer omhoog.

Wat je wel kan proberen is haar enkele weken (doel ik op een week of 10) haar te gaan longeren en zo kijken of je haar spieren in de bovenlijn kan gaan laten gebruiken zichzelf zo gaat dragen. Dus alléén longeren en niet rijden. Wel altijd op een correcte en goed bijgezette manier. Anders heeft het natuurlijk nog geen nut.

Maar eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat jouw paard geschikt is als dressuur paard (uit je verhaal). Een overbouwd paard is al vele gemakkelijker dressuur matig te rijden dan een neerwaarts paard wat de grond in wil duiken. De B en L kom je er nog wel mee rond, M vast ook nog wel, maar zal je nooit boven in rijden en als je punten haalt maar net net. Nationaal kan je dan vergeten, zoals regionaal in hogere klasses ook waarschijnlijk. Tenzij je dier van het longeren gaat opknappen en de juiste spier groepen gaat gebruiken.

Hoe oud is het paard? Edit: Zie dat ze 5 is, dan is het sowieso nog een kwestie van trainen om zo sterker te maken. Zeker als je er niet lang mee aan de gang bent en ze flink ziek geweest is.

Edit2: Als het 1 van de paarden uit je profiel is, vind ik het reuze meevallen met op de voorhand gebouwd zijn!!!! Daar kan je gemakkelijk met goed trainen en vooral veel longeerwerk zo de spierkracht trainen, een hoop van maken!!!!

Urielle

Re: Onenigheid hoofdhouding paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:37

Quir, TS komt uit Belgie, daar kun je ook de gewone klasses op nationaal niveau rijden, je hebt de regionale, provinciale en nationale competities. Dus ze spreekt niet per definitie over de Nederlandse subtop.

Ik denk dat het moeilijk is om iets te zeggen zonder je paard te zien lopen. Voor het meer opwaarts rijden zal je paard meer draagkracht moeten ontwikkelen en dat kost natuurlijk tijd. Maar met te diep rijden kun je ook de ontwikkeling bemoeilijken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:48

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Eigenlijk zijn jullie het met mijn instructeur eens. Vandaag heb ik nog eens proberen te vertellen dat ik het moeilijk te aanvaarden vind dat ik ze altijd iets hogerin gesteld moet rijden. Omdat ze eigenlijk zo fijn te rijden is als ze iets dieper mag. Maar daar heeft hij me een uitleg aan kunnen geven dat ik verstond (eindelijk :)* ). Dat het logisch is dat ze fijner te rijden is waar ze het zelf het gemakkelijkst vind.... Heel erg logisch. Net zoals merel zegt eigenlijk.
Merel ik zal de volgende keer eens vragen dat hij een stukje film maakt.

Quir: Op welke manier longeren stel je dan voor? Pessoa is geen optie, want die trekt ze kapot of als die lang genoeg is dan is het terug een duikboot. Los is het een duikboot die af en toe rondkijkt. Alles wat vast is, zoals slof of touwtjes zijn ideaal om in te gaan hangen. Nu longeer ik haar met dubbele longe met touwtjes bijgezet, aangezien nog eens moeilijk door die hals heen buigt met momenten. En zowel touwtjes als dubbele longe bevestig ik hoog. En door de dubbele longe kan ik inwerken zodat je niet gaat hangen op de touwtjes. Maar zonder touwtjes neemt ze haar bit vast.
En inderdaad ze is nog maar 5, ernstig ziek geweest en vooral haar spieren hebben te verduren gekregen.

Oefeningen zijn suuper simpel te rijden. In 1 dag heb je wel schouderbinnenwaarts of travers of een eenvoudige wissel geleerd. Maar ze blijft in dat basiswerk echt heel moeilijk..
Vanaf ze iets ook moeilijk vind (dus wat meer bij elkaar) dan neemt ze ook nog haar bit vast en springt ze door je teugel of duikt ze blokkeerd ze of gaat ze gaan lopen. (Lekker gezellig he) En ben geen ruiter die van zichzelf hard is in de hand trouwens.
En het betreft het onderste donkerste paard op mijn profiel. Ze is ook eigenlijk best wel opwaarts. Heeft een hoge schoft en haar kruis is lager dan de schoft. Heeft een gemiddelde lengte rug en een hellend kruis. Staat soms wel met achterbenen achter de massa. En haar hals is gewoon laag aangezet en ze draagt die meestal redelijk horizontaal. En dat is het probleem volgens mij... (Foto's zijn redelijk flatterend voor haar halshouding :) )

(Ook is ze trouwens al meerdere malen nagekeken door een erkend veearts. Bloed getrokken, rug bekeken en aangezien ze zo ziek is geweest en moeilijk te rijden is dit elke 2 maand! Tanden al 2x bekeken in 6maand de tijd om toch maar zeker te zijn. Zadel past perfect voor paard en ruiter aangepast door een master fitting sadle consultant. Dus het is enkel nog rijtechnisch dat er het een en ander niet pluis zit.)

:list: Dus laat jullie maar gaan. Verschillende rijstijlen mogen aangeboden worden en aangezien we in RT-D zitten over gediscussieerd worden. En ik kan er ideeen uit halen om mijn lieftalige merrie te rijden. :):)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:37

Ah, excuses. Dat wist ik niet Urielle. :D

Qua longeren vind ik lastig zeggen zo, omdat ik geen goed beeld heb hoe ze precies loopt.
Vaak een paard wat diep loopt, stel je hoog (of hoger) in. Passoa is geen voorkeurs teugel, juist een goede teugel voor een paard wat (veel) te hoog uit zich zelf loopt en zich wat opdruk. Verder kunnen ze zich hier mee scheef trekken.

Als ik zo op woorden moet zeggen, zou ik haar longeren met slof en wat hoger. Als ze in een slof gaat hangen dient er maar 1 ding gedaan te worden. Naar voren stúren! Dan maar te hard of over tempo, maar élke keer wanneer ze gaan hangen moet je m flink naar voren sturen. Betekend absoluut niet dat je moet gaan meppen. ;)

Maar het paard wat ik in je profiel zie, is absoluut geen paard wat op het eerste oog niet gewoon mee kan komen in de dressuur hoor. Misschien een waar je meer moeite voor moet doen en in beweging zien scheelt natuurlijk ook wel. Maar vanaf de foto, ik zie daar gewoon een fijn paard. Inderdaad wat diep uit de borst, maar dat zegt niet zoveel. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:07

Ik zou het gewoon niet meer in de hoofdhalshouding zoeken maar meer gaan 'krachttrainen'.
Kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl
Ik ben benieuwd hoe je daar tegenover staat en wat je daar van vindt?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:35

Quir: Dat longeren zal ik zeker eens proberen.
Qua bewegen is ze niet spectaculair. Gewoon netjes. Aan de longe of als ze laag mag beweegt ze ruim. Stappen vind ze moeilijk en in een lage houding kan ze gewoon mooi in takt 2 passen over stappen. Maar vanaf je haar hoger wil instellen om haar dus van haar voorhand te halen, wil ze gaan hangen en wordt ze sterk (negeerd dan ook compleet alle hulpen, en gaat gewoon haar eigen gangetje) en dan loopt ze allesbehalve ruim. Zowel in draf als in stap.
Galoperen daarintegen is altijd ruim. Als ze laag loopt is ze licht maar valt ze uit elkaar en galopeerd ze te haastig. Als je haar echt bij elkaar rijdt dan komt ze eigenlijk best netjes op dat achterbeen. Het lijkt heel gedragen en is van de grond gesprongen. Maar allesbehalve aangenaam in haar mond.
Ik denk dan meteen ze houdt vast dus ik moet loslaten maar dan heb je meteen het duikbooteffect... Dus ik moet dan razensnel kunnen loslaten en terug opvangen maar dan heeft ze wel zelf de tijd niet om los te laten in die houding.

Maar daar ben ik dus ook bang voor. Ze mag eigenlijk niet te laag gereden worden maar zal het ruggebruik daar dan niet onder leiden? Ik ben namelijk altijd van het principe geweest dat je je paard in gelijk welke houding zou moeten kunnen sturen.(En ben eigenlijk verwend geweest door mijn vorig paard waarbij dat echt wel mogelijk was, terwijl dat ze kwalitatief toch een minder paard is dan de merrie in questie)
En zeker aangezien deze merrie echt heeel stug wordt en enkel aangenaam als we haar rijden waar het haar eigenlijk niet ten goede komt (laag dus).

TerdusMerula: Krachttraining is inderdaad welkom.
Ik versta daaronder eigenlijk meer cavaletti werk, wat ik af en toe doe en ze doet dit eigenlijk wonderbaarlijk goed! We kunnen de balken heel ruim uiteen leggen, of zelf heel kort. Van 1m50 naar 90 cm is geen probleem. Vol overgave gaat ze over de balkjes die toch 30 cm hoog staan.
Paardenbegrijpen wat ik ervan vind tja... Ik ben heel ruimdenkend en doe ook oefeningen aan de hand dat ze haar binnenachterbeen meer onder de massa moet gaan zetten enzovoort. Heel veel effect heb ik er niet van. (Maar ik heb iets van ach kwaad kan het nooit) Verder vind ik het knap van hun, maar het is niet waar ik persoonlijk naar toe wil... (Vind de paarden eigenlijk meestal niet goed qua bespiering, ze doen het wel, maar de souplesse straalt er niet echt van af, dat probleem hebben we in de moderne dressuur ook trouwens. Sorry indien ik iemand daarmee persoonlijk aanval. Dit is niet mijn bedoeling)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:53

Zo klinkt het meer als wat kracht te kort vanuit achteren. Met heeeeeeel veel galop werk maak je een paard sterk en krijg je een fijne bespiering in het lichaam.

Zowel aan de longe als in het rijden veel galop werk doen en allemaal heeeeel simpel houden en alleen maar enkelvoudige hulpen geven. Goed voorwaarts houden, van het been af laten lopen (begrijp je daarmee wat daar bedoeld wordt?), goed in de hand gesteld hebben (in galop hoeft ze echt niet boven in te lopen en mag ze wat in een lagere houding lopen, míts ze op het achterbeen blijft en van jouw been af blijft). Ook aan de longeerlijn heel erg veel laten galopperen. Goed voorwaarts houden, zodat ze continue van achter blijft aan treden. Sowieso moet je een paard aan de longeerlijn meer laten galopperen dan draven, aangezien draf op een volte meer belastend is en galop een stuk minder (door manier van de gang beweging).

Liever 10minuten hard, goed en correct werken dan 30 minuten half werk.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 08:36

Kracht tekort ja dat klopt. Maar is dat dan op te lossen hoe mijn instructeur zegt. Hij wil eigenlijk altijd bedoelen van achter naar voor gaan rijden en opvangen vanvoor en terug loslaten. Van die voorhand af en achterhand eronder. Maarja. Ze loopt dan keihard tegen mijn hand aan. En ik laat los maar dan duikt ze terug. En zo blijven we hangen steeds in dat basiswerk. Dus eigenlijk echt correct van achter naar voor krijg ik haar gewoon niet.
Veel galop zal ik doen. Van het been af? Ik veronderstel dat je bedoeld goed aan je been houden? Goed voorwaarts aan je been is ze niet echt. Reageerd nogal traag aan je been. Maar wel heel fel op mijn zit. Kan haar eigenlijk echt doen verruimen puur op mijn zit met mijn been als ondersteuning altijd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:56

Zou graag eerst fotos en of filmpje willen zien alvoords ik een mening kan geven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:35

Van het been af, bedoel ik inderdaad (extreem) voorwaarts reageren op het been. Of wel, lichte beendruk = náár voren. Dat moeten ze gaan denken. :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:46

Filmpjes proberen te maken maar de cameraman had vergeten op de record knop te duwen. :o?

Dus zal een poging 2 moeten ondernemen.

Wel liep ze redelijk fijn de laatste dagen.
Wel wat problemen met rechts aangaloperen. Ze neemt dan haar buitenteugel vast. Maar bedoel dan werkelijk vast tussen haar tanden vast.
Moest het nog de binnenteugel zijn dan kan ik haar daar nog doordrijven, maar neen enkel de buitenteugel. Drijf je haar door met je buitenbeen dan valt ze uit de galop want om met buitenstelling te galloperen heeft ze de balans nog niet voor (en mijn instructeur slaat mijn kop in als ik met buitenstelling zou rijden, hoor hem al roepen: Waarom zou je in godsnaam het binnenachterbeen willen blokeren!!)
En terug draven dat is net wat ze wil. Gallopeer je terug aan heeft ze meteen die buitenteugel terug vast. Dus dat wordt even serieus doorrijden.

En in een hogere halshouding wil ze nog niet nageven links. Wil ik haar doordrijven dan geeft ze na maar duikt ze meteen naar beneden. Maak ik een halve ophouding komt ze terug naar boven maar terug vasthouden in die kaak.
Zit precies soms op een piratenschip van in een pretpark. Maakt echt zo'n verschil van diep naar terug omhoog :j

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:53

Als ik het paard op de onderste foto in je profiel bekijk is de voorhand verder ontwikkeld als de achterhand.
Ik zou de tips in het topic aannemen en krachttraining voor de achterhand doen vanaf de grond alvorens er weer op te gaan.
Je instructeur klinkt als iemand die er verstand van heeft, ik zou het met hem bespreken. Hij kent het paard en je rijstijl.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:16

Citaat:
TerdusMerula: Krachttraining is inderdaad welkom.
Ik versta daaronder eigenlijk meer cavaletti werk, wat ik af en toe doe en ze doet dit eigenlijk wonderbaarlijk goed! We kunnen de balken heel ruim uiteen leggen, of zelf heel kort. Van 1m50 naar 90 cm is geen probleem. Vol overgave gaat ze over de balkjes die toch 30 cm hoog staan.
Paardenbegrijpen wat ik ervan vind tja... Ik ben heel ruimdenkend en doe ook oefeningen aan de hand dat ze haar binnenachterbeen meer onder de massa moet gaan zetten enzovoort. Heel veel effect heb ik er niet van. (Maar ik heb iets van ach kwaad kan het nooit) Verder vind ik het knap van hun, maar het is niet waar ik persoonlijk naar toe wil... (Vind de paarden eigenlijk meestal niet goed qua bespiering, ze doen het wel, maar de souplesse straalt er niet echt van af, dat probleem hebben we in de moderne dressuur ook trouwens. Sorry indien ik iemand daarmee persoonlijk aanval. Dit is niet mijn bedoeling)

Je valt niemand aan, je denkt erover na en concludeert dat het op dit moment jouw ding niet is. Niets mis mee, denk ik. :)

Ik kijk anders naar sommige zaken (waaronder hoofdhouding) dan jij dus ik denk dat je beter anderen kunt laten meedenken in het topic dan mijzelf, maar wil even zeggen ik het tof van je vind dat je zo over de zaken nadenkt. :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 07:42

guccio schreef:
Als ik het paard op de onderste foto in je profiel bekijk is de voorhand verder ontwikkeld als de achterhand.
Ik zou de tips in het topic aannemen en krachttraining voor de achterhand doen vanaf de grond alvorens er weer op te gaan.
Je instructeur klinkt als iemand die er verstand van heeft, ik zou het met hem bespreken. Hij kent het paard en je rijstijl.

De onderste foto is van de zelfde dag als de foto erboven hoor. Ze mist eigenlijk allround nog bespiering en heeft nog een onderhals. Wat wel al veel beter is dan voorheen.

Vanaf de grond krachttraining zal niet genoeg zijn hoor. Geloof mij.
Mijn instructeur heeft inderdaad veel verstand :) (En als het aan hem ligt zou ik elke dag! moeten rijden met haar ook al is ze 5)
Maar daar gaat dit topic ook over dat hij vind dat ze te moeilijk te rijden vind en dat ze dus te weinig aanleg heeft als dressuurpaard.
Ook karakterieel gezien geen wil om te werken, die haar mindere aspecten aan haar bouw zouden compenseren.

En daar ga ik dus niet mee akkoord en wil verder trainen met haar. Ik ben even eigenwijs als mijn paard :Y)

Ook al heeft mijn instructeur veel verstand en weet hij 100% met wat hij bezig is.
Soms heb ik de indruk dat iedereen altijd overtuigd is van hun mening maar nooit openstaan voor andere ideeen.
Mijn methode werkt niet zoals gewenst dus zal het wel aan het paard liggen. Zeg dit nu redelijk cru, maar daar komt het op neer.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:20

Indien interesse in een filmpje. Pb me. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:22

Citaat:
Mijn methode werkt niet zoals gewenst dus zal het wel aan het paard liggen. Zeg dit nu redelijk cru, maar daar komt het op neer.

Natuurlijk ligt het niet aan je paard, je zult je methode moeten aanpassen. :)

Het kan best zo zijn dat je paard niet past bij wat jij voor ogen hebt, maar da's wat anders.

Ga je er nog wel uitkomen met deze instructeur?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:43

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Natuurlijk ligt het niet aan je paard, je zult je methode moeten aanpassen. :)

Het kan best zo zijn dat je paard niet past bij wat jij voor ogen hebt, maar da's wat anders.

Ga je er nog wel uitkomen met deze instructeur?

Ik zeg dit niet he. Ik stel dit gewoon in vraag.

Want hij is niet de 1ste instructeur dat ik uitprobeer (met elk verschillende methode), en als ik eerlijk mag zijn is hij wel de eerste die ermee kan stappen draven en galloperen zonder dat ze je tussen haar en de muur plet. Dus dat noem ik vooruitgang! (ter info: Dat absoluut niet meer willen werken is gekomen na ze ziek was)
Voor elk probleem is er ergens wel een oplossing en dus ook het probleem met mijn instructeur. En daar komen we sowieso samen uit.

Maar ik hoor graag meningen uit verschillende invalshoeken. Want alle instructeurs die ik tot nu toe heb gehad vond ik soms wat vastgeroest in hun methode.

En natuurlijk moet je je aanpassen aan de kwaliteit van je paard. Maar dat is perfecto mundo gepast (Heb zelf ook niet veel kwaliteit haha)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:41