Loopt een paard met het hoofd laag áltijd over de rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Loopt een paard met het hoofd laag áltijd over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:22

De titel zegt het al, als een paard tijdens het rijden, longeren of fietsen zijn hoofd naar beneden brengt (ongeveer neus ter hoogte van de knieen), loopt hij dat ook automatisch over zijn rug?
Je zou zeggen dat het paard de lange rugspier automatisch gebruikt, simpelweg omdat de hals gestrekt wordt.
Ik zal wel een denkfout maken, kan iemand mij uitleggen hoe het zit?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:23

Nee. Om de lange rugspier te gebruiken moet ook de achterhand onder gebracht worden.

Paarden die in de krul getrokken worden lopen daarom ook niet over de rug.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:45

Air schreef:
Nee. Om de lange rugspier te gebruiken moet ook de achterhand onder gebracht worden.

Paarden die in de krul getrokken worden lopen daarom ook niet over de rug.

Zo heb ik het ook altijd begrepen. Daarom wil je een paard voorwaarts-neerwaarts rijden, en niet alleen neerwaarts.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:56

Om antwoord te geven op je vraag; een paard met het hoofd laag, loopt niet automatisch over de rug. Als je met over de rug lopen bedoeld, dat de rugspieren zo ongestoord en ontspannen mogelijk kunnen bewegen.
Ik denk dat een paard dat het hoofd hoog gedragen houd, de rugspieren wel nog meer opspant, dan een paard met een gewone of lage hoofdhalshouding.
Een lagere hoofdhouding draagt dus zeker wel bij aan het ontspannen houden van de rugspieren. Wil je die spieren vanuit die ontspannen houding ook aan het werk zetten, dan zal je inderdaad onder andere activiteit nodig hebben.

Meganyr

Re: Loopt een paard met het hoofd laag áltijd over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:21

Duidelijk.
Ik kwam op de vraag door het volgende: als ik mijn merrie rijd (20 jarige Fjord) en ze loopt rechtuit in draf dan kan ik (zeker zonder zadel) goed voelen hoe ze haar rug gebruikt.

Als ik haar niets vraag en ze loopt met haar hoofd uit zichzelf naar beneden dan voel ik haar rug duidelijk opkomen. Ze begint meer te dragen zonder dat ik haar achterhand actief onderbreng.

Loopt ze dan 'uit zichzelf' al actief genoeg? Of heeft dit niks met ruggebruik te maken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:45

Meganyr schreef:
Duidelijk.
Ik kwam op de vraag door het volgende: als ik mijn merrie rijd (20 jarige Fjord) en ze loopt rechtuit in draf dan kan ik (zeker zonder zadel) goed voelen hoe ze haar rug gebruikt.

Als ik haar niets vraag en ze loopt met haar hoofd uit zichzelf naar beneden dan voel ik haar rug duidelijk opkomen. Ze begint meer te dragen zonder dat ik haar achterhand actief onderbreng.

Loopt ze dan 'uit zichzelf' al actief genoeg? Of heeft dit niks met ruggebruik te maken?

Jij voelt zelf al duidelijk verschil in haar rugspier.
dit is dus heel goed wat je doet.
je traint dus wel degelijk met deze methode
het is juist belangrijk dat de rug ontspannen (en aanspanning afwisselend) in de beweging volgt, met een recht skelet. Als je haar iets meer zou terugnemen in tempo (ook zonder meer te vragen) zal je voelen dat ze nog verhevener gaat dragen en haar hoofd iets meer omhoog gaat brengen om deze langzame gang goed uit te voeren.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:59

Aha, thanks!
Dat ga ik proberen :).

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:29

Nee, mijn paard loopt graag als een stofzuiger, maar loopt dan nog niet over zijn rug. Pas als hij actief zijn onderbenen gebruikt merk ik dat hij over zijn rug gaat lopen.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:36

Je paard loopt over de rug wanneer zijn achterbenen er goed ondertreden, wanneer jij je paard lang en laag rijd en je de ontspanning kan voelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:39

Kayleigh__ schreef:
Nee, mijn paard loopt graag als een stofzuiger, maar loopt dan nog niet over zijn rug. Pas als hij actief zijn onderbenen gebruikt merk ik dat hij over zijn rug gaat lopen.

wat bedoel je met actief zijn onderbenen gebruiken??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:41

Netam89 schreef:
Je paard loopt over de rug wanneer zijn achterbenen er goed ondertreden, wanneer jij je paard lang en laag rijd en je de ontspanning kan voelen.

wat bedoel je met zijn achterbenen "goed" ondertreden?
treden de achterbenen niet onder als het paard uit zichzelf beweegt? beweegt het paard dan niet "over de rug?"

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:49

nombrado schreef:
Wat bedoel je met zijn achterbenen "goed" ondertreden?
treden de achterbenen niet onder als het paard uit zichzelf beweegt? beweegt het paard dan niet "over de rug?"

Dat was precies mijn vraag. Mijn paard doet het dus blijkbaar (soms) uit zichzelf.

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:42

Bij mij is het geval naar beneden met het hoofd of in een krul geen probleem. Maar owe als mw haar achterbenen er onder moet ziteen en de rugspieren beter moet gebruiken. Dan is in die krul lopen niks meer aan. Ik probeer haar rechter te rijden, waardoor ze beter op 2 teugels rijd en haar achterbenen er onder zet. Wat leidt tot goed rug gebruik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:55

Quinty1987 schreef:
Bij mij is het geval naar beneden met het hoofd of in een krul geen probleem. Maar owe als mw haar achterbenen er onder moet ziteen en de rugspieren beter moet gebruiken. Dan is in die krul lopen niks meer aan. Ik probeer haar rechter te rijden, waardoor ze beter op 2 teugels rijd en haar achterbenen er onder zet. Wat leidt tot goed rug gebruik.

Dan is "de krul" en valse knik en geen echte nageeflijkheid. Nageeflijkheid is immers het gevolg van een stuwende, ondertredende achterhand die door het lijf (rug) aan de voorkant wordt opgevangen. Zonder actieve achterhand kan je paard imo dus ook niet nageeflijk lopen.

Daarom ook het scala der ausbildung:

Takt, Losgelassenheit, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling.

Dus eerst een los paard (dat dus over de rug loopt), waardoor aanleuning (en nageeflijkheid)

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:03

Ik heb altijd geleerd: eerst je paard naar voren rijden en dan pas naar beneden.
Als hij niet loopt (dus ook niet met achterhand eronder) zou hij ook nooit nageefelijk kunnen gaan lopen.