De Perfecte hoofd hals houding voor een dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

De Perfecte hoofd hals houding voor een dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 16:05

Wat vinden jullie de perfecte hoofd hals houding voor een dressuurpaard.
De laatste tijd zie je telkens meer paarden die te strak worden gereden. in de hals en te weing ruimte krijgen van voren
Vandaar deze vraag, wat vind jullie een fijne hals hoofd houding voor een dressuurpaard
In je dagelijkse training. en het is ook wel leuk om te vertellen over je eigen training hoe je een paard in de juiste hals hoofd houding kan gaan rijden.

maaikedewit

Re: De Perfecte hoofd hals houding voor een dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:38

zelf probeer ik met trainen haar altijd goed door de hals te rijden en lekker lang, vaak lukt dat niet goed want ze heeft de neiging om haar hals wat kort te maken maar daarvoor is training. en op de wedstrijd komt ze vaak uit haar zelf al wat hoger in. ik vind het dus fijn om met een goed door de hals lopend en over de rug lopend paard te trainen en dan pak ik hem op wedstrijd wat op.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:41

Afbeelding
Ik vindt dit een fijne hoofd-hals houding om los te rijden met een dressuur paard.
Hier bij loopt het paard dan ook fijn door het lijf en over de rug.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:45

ponyparadijs Dat ziet er fijn :D en vriendelijk uit !!!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:46

je kunt niet 1 beeld voor ogen hebben , naar gelang de verzameling opleiding de gang enzo enzo is de hoofdhalshouding bepaalt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:47

Thanks. Uiteraard rijden ze de proeven niet met deze hoofd-hals houding. Tenslotte wordt er in de Z meer oprichting gevraagd.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:48

liberty22 schreef:
je kunt niet 1 beeld voor ogen hebben , naar gelang de verzameling opleiding de gang enzo enzo is de hoofdhalshouding bepaalt

Ik denk dat je best een basis hoofd-hals houding voor ogen kan hebben.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:48

Jazzgps, er bestaat geen voorgeschreven vorm van hoofd-halshouding. Het is een proces waarbij het één een gevolg is van het ander.
Doordat je steeds weer met iets anders bezig bent, verandert de hoofd-halshouding voortdurend van wat hoger naar wat lager en wat langer in de hals.
We noemen dit: RELATIEVE oprichting. Het paardenlichaam is constant in beweging, is dynamisch en daarom verandert de positie steeds weer van de hoofd- halshouding.
Een paard in verzameling, dat zichzelf draagt en als gevolg daarvan diep door de grote gewrichten in de achterhand buigt heeft dus het gewicht meer naar achteren.
Het directe gevolg hiervan is dat de nek het hoogste punt wordt, waardoor de neusrug vóór de loodlijn hoort te komen.
Dit wordt niet door de hand afgedwongen, dit is een gevolg van...
Als je vervolgens hieruit weg wilt naar een uitgestrekte draf, zul je zien dat de hoofd-halshouding verandert:
het paard verlengt het frame (wordt a.h.w. langer), hij verruimt zijn passen waarbij de achterbenen ver naar voren moeten grijpen. De hand staat dit toe en mag het paard niet op de "rem" zetten, zodat de hals en het frame de ruimte krijgen om te verlengen. Het gevolg híervan is dat de hoofd-halshouding dus uit die vorige oprichting (v.d. verzameling) moet komen om de uitgestrekte draf goed uit te kunnen voeren:
De hoofd-halshouding verandert dus voortdurend, past zich aan aan de gevraagde nieuwe situatie, mits de ruiter juist handelt.
Daarom noemen wij dit RELATIEVE oprichting. Dit is vanuit de biomechanica gezien, de enige juiste oprichting, omdat deze steeds een gevolg is van...

Daarnaast spreekt men van een ander soort oprichting, indien de ruiter deze oprichting níet aanpast aan het bewegingen van het paard.
Deze oprichting wordt afgedwongen door de ruiter: de ruiter "plaatst het paard bovenin":
we spreken over ABSOLUTE oprichting.
Mijns inziens is deze oprichting níet correct, omdat het 't paard belet zijn lichaam aan de nieuw gevraagde "opdracht" aan te passen: het paard blijft bovenin, knikt doorgaans in de 3e en 4e halswervel en heeft de neusrug áchter de loodlijn.
Paarden die in de absolute oprichting gereden worden, krijgen dus níet de ruimte om in bijv. de uitgestrekte draf het frame te verlengen. Doorgaans ziet men dat de achterbenen "achter" de massa blijven ipv ver onder de massa te treden. Het ruggebruik is daarbij allesbehalve optimaal, meestal geen losse, swingende rug.
Waarom kiezen ruiters hier dan voor, kun je jezelf afvragen?
Het geeft een bepaald spektaculair beeld, wat men tegenwoordig schijnbaar graag wil zien en ook vaak door juryleden beloond wordt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:54

ponyparadijs schreef:
Thanks. Uiteraard rijden ze de proeven niet met deze hoofd-hals houding. Tenslotte wordt er in de Z meer oprichting gevraagd.

Dat snap ik dat je in het Z hoger in de oprichting moet gaan rijden omdat dit gevraagd word in de proeven, maar in het losrijden mis je dit beeld altijd vaak

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:58

jazzgps schreef:
Dat snap ik dat je in het Z hoger in de oprichting moet gaan rijden omdat dit gevraagd word in de proeven, maar in het losrijden mis je dit beeld altijd vaak

Dat ben ik volledig met je eens!

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:14

Dat hangt af van de trainingsfase, een B-paard wil je anders zien dan een Z-paard in de proef.
In het algemeen: een dergelijke houding dat de bespiering wordt aangesproken, en veel variatie om te spieren te ontwikkelen, aan te spannen en weer te ontspannen.
Hoofd/hals kan ik ook niet loszien van de hele bovenlijn en achterhand erbij.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:39

Ik ben stille meelezer,
heb er niet genoeg verstand van om mee te kunnen praten maar leer er wel heel veel van! :)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:11

Liesje1611 schreef:
Ik ben stille meelezer,
heb er niet genoeg verstand van om mee te kunnen praten maar leer er wel heel veel van! :)

Dat geeft helemaal niks hoor liesje :(:) Als je vragen hebt gewoon vragen hoor ,of als je zelf iets weet waar je graag antwoord op wilt hebben mag je dat ook vragen :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:47

Mijn merrie loopt uit zich zelf erg opgericht, daarom vraag ik haar juist een stuk lager. Pas als ze lekker laag over de rug loopt en goed ontspant vraag ik haar wat hoger. 3 kwart van de trainig loopt ze laag, en ongeveer een kwart van de training werk ik aan oprichting. Zo probeer ik mijn paard te leren haar eigen houding los te laten.
Mensen die haar voor het eerst rijden denken altijd dat ze haar erg goed kunnen rijden omdat ze zo mooi opgericht loopt, wat ze dan niet door hebben is dat paardlief achter geen flikker doet.
Ik vind dat Murphy102 het heel mooi uitlegt!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:18

Monster_tos schreef:
Mijn merrie loopt uit zich zelf erg opgericht, daarom vraag ik haar juist een stuk lager. Pas als ze lekker laag over de rug loopt en goed ontspant vraag ik haar wat hoger. 3 kwart van de trainig loopt ze laag, en ongeveer een kwart van de training werk ik aan oprichting. Zo probeer ik mijn paard te leren haar eigen houding los te laten.
Mensen die haar voor het eerst rijden denken altijd dat ze haar erg goed kunnen rijden omdat ze zo mooi opgericht loopt, wat ze dan niet door hebben is dat paardlief achter geen flikker doet.

Die van jou en die van mij hadden famelie kunnen zijn :P die van mij loopt ook altijd opgericht uit zich zelf ,het ziet er wel super mooi uit :))
maar ik rij haar liever richting halsstrekken :D
Als ik mijn teugels een klein stukje korter pak loopt ze al weer boven in, maar ik heb zelf liever een paard die opgericht loopt dan een paard die in je handen loopt te gaan hangen , omdat je paard zich zelf niet kan gaan dragen van boven

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:38

Het is welke gradatie van africhting en hoever het paard in de verzameling is.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:35

jazzgps schreef:
Als ik mijn teugels een klein stukje korter pak loopt ze al weer boven in, maar ik heb zelf liever een paard die opgericht loopt dan een paard die in je handen loopt te gaan hangen , omdat je paard zich zelf niet kan gaan dragen van boven

De oprichting die jij beschrijft zou ik zelf nooit voor kiezen.

murphy102 geeft exact aan hoe oprichting in elkaar steekt. Oprichting kan niet zonder zakken van de achterhand. Als je in dat kader het bovenstaande leest denk ik dat er nog wat werk aan de winkel is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:46

jazzgps schreef:
Monster_tos schreef:

Die van jou en die van mij hadden famelie kunnen zijn :P die van mij loopt ook altijd opgericht uit zich zelf ,het ziet er wel super mooi uit :))
maar ik rij haar liever richting halsstrekken :D

Met een mooi woord is dat de vaste oprichting, deze komt van uit de ruiter en niet van uit het paard.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:17

MoniqueB schreef:
jazzgps schreef:

murphy102 geeft exact aan hoe oprichting in elkaar steekt. Oprichting kan niet zonder zakken van de achterhand. Als je in dat kader het bovenstaande leest denk ik dat er nog wat werk aan de winkel is.

Ik weet hoe de oprichting werkt , ik kan mijn paard in elke houding instellen die ik zelf op dat moment wil hebben bij mijn paard
Er is elke dag werk aan de winkel. daar word je paard alleen maar fijner en beter van :D
Dat is het zelfde verhaal als de nageeflijkheid , een paard kan nooit van voren gaan zakken als de motor van achteren niet aan staat :)*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:22

jazzgps schreef:
MoniqueB schreef:

Ik weet hoe de oprichting werkt , ik kan mijn paard in elke houding instellen die ik zelf op dat moment wil hebben bij mijn paard
Er is elke dag werk aan de winkel. daar word je paard alleen maar fijner en beter van :D
Dat is het zelfde verhaal als de nageeflijkheid , een paard kan nooit van voren gaan zakken als de motor van achteren niet aan staat :)*

Je haalde relatieve oprichting met vaste oprichting door elkaar, het eerste krijg je, het 2e vraag je met je handen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:30

Je haalde relatieve oprichting met vaste oprichting door elkaar, het eerste krijg je, het 2e vraag je met je handen.
En met je benen niet te vergeten ;) maar ik snap wat je bedoelt :) moll

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:40

Heb je helemaal gelijk in Moll. Mijn merrie is bij vorige eigenaar M geweest, en werd dus ook vastgezet in de " M houding". Dit is echter een houding die ze creeert zonder de achterhand te gebruiken, en daarom rij ik haar juist uit deze houding, aangezien dit niet is wat ik wil.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:34

Imo is de perfecte (wat voor mij wil zeggen, de meest optimale) houding, met nek als hoogste punt, nét achter de oren. Je kunt je paard uiteraard in een andere houding losrijden, tussendoor laten ontspannen en eventueel corrigeren. Maar imo hoort dit toch echt het eindresultaat te zijn van de africhting van een paard. 

Nuances zijn zeker mogelijk, door bv de bouw van het paard ( sommige paarden hebben een erg ronde 'speknek') maar ieder paard hoort imo uiteindelijk met een los en soepel lichaam in een 'werkverzameling' kunnen rond lopen in correcte takt, met de nek als hoogste punt zonder achter de teugel te kruipen etc. 

Ik vind plaatjes als deze dan ook echt om van te huilen, zo slecht is het paard voor elkaar, zeker als je het niveau bekijkt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 19:54

[quote="Lara_Silver"]Imo is de perfecte (wat voor mij wil zeggen, de meest optimale) houding, met nek als hoogste punt, nét achter de oren. Je kunt je paard uiteraard in een andere houding losrijden, tussendoor laten ontspannen en eventueel corrigeren. Maar imo hoort dit toch echt het eindresultaat te zijn van de
africhting van een paard. 

De foto geeft een fijn beeld en dat moet inderdaad je eindresultaat *D zijn in je training
Helaas zie je dit fijne beeld. niet zo vaak.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:26

Vind het lastig om een beeld voor ogen te hebben. Elk paard is anders en loopt anders. Belangrijkste is dat het paard over de rug loopt en vrij word gelaten in de mond. De houding die daaruit komt vind ik de perfecte hoofdhouding, al is het misschien niet zo opgericht als word gevraagd.