Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:42

Ik zie het zo vaak voorbij komen, je moet je paard van achter naar voren rijden.

Maar ik heb nou nog nooit eens een concreet antwoord gelezen van hoe je dat dan aanpakt.

Stel: je hebt een paard met een natuurlijke scheefheid, medisch helemaal in orde. Paard is zadelmak en loopt in den beginne meer op de voorhand. Hoe ga je zo'n paard trainen van achter naar voren? Hoe zorg je dat het paard zijn balans vindt en hoe ga je ervoor zorgen dat het paard gaat sporen?

Hoe begin je en hoe werk je dat uit? Wat doe je met je benen, zit en handen? Wel/geen druk in je handen?

Concreet dus.

Ik ben benieuwd.

haukieboy

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:45

Goeie vraag!!!!!

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:45

Ik ben ook benieuwd. Ik lees het super vaak maar niemand kan me vertellen hoe ik het nou precies moet doen. Volgens mij bedoelen ze ongeveer van aandrijven & hand ontspannen en dan voor reactie krijgen ofzo maar ik heb nog nooit een goede uitleg gevonden.. Dit ga ik volgen.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:51

Dit wil ik ook volgen. Mijn paard loopt van nature ook erg op de voorhand. standaard commentaar op mijn coupon is dan ook. Loopt teveel op de voorhand, weinig bergopwaarts en meer impuls. (ik start B)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:53

Een leuk boek om dan te lezen is van Akasha Rijkunst, hebben er twee. Hele leerzame boeken die vooral uitleggen HOE!

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:57

ik lees ook even mee.

mijn nicht geeft mij les, en als ik dat dan moet doen zegt ze wel: denk jezelf op de achterhand, ga je niet concentreren op de beweging van de voorhand, maar op de achterhand. ook bij het doorzitten, focus op de achterhand, maak je zwaar en geef ruimte aan de voorhand.
de fjord waar ik les op krijg is ook scheef gereden,best lastig om daar wat aan te doen.
voor de rest weet ik er ook niet veel van. dit is wat mijn nicht zegt.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:59

Dit vind ik een erg goede vraag! Ik lees mee.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:59

Insectrische op de manege zei: Het is eerst actiever maken en dan teugels op maat maken. (na langeteugel geven)
Alleen volgensmij heeft ze wel iets doms gezegd. Ik volg het topic ook even.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:01

Gelijke ''druk'' op twee teugels hebben en met je benen naar je handen toe ''drijven''.
Dus de motor van achter naar voren toe laten vloeien.
Dat is de term van achter naar voren rijden.

Het paard meer op de achterhand rijden is weer iets heel anders.

Een paard recht richten is weer iets anders.
Door een paard recht te richten krijg je gelijke druk op twee teugels

Je haalt dus meerdere dingen hier bij elkaar.
Zijn allemaal aparte oefeneningen die je samen kan/moet voegen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:07

Om de term van achter naar voren nog iets te verduidelijken, je moet er achter in eerst wat in stoppen voordat je er aan de voorkant wat uit kan halen. Er zal dus eerst zoals MiniBoots zegt gedreven moeten worden naar je handen voordat je bijvoorbeeld aan de teugel kunt gaan rijden.

Overigens, denk ik dat er per paard gekeken moet worden naar de beste rijtechnische oplossing. :) Geen balans, zou je het paard zoveel mogelijk op eigen benen kunnen laten lopen.

Er zijn hier aardig wat mensen die zich dit trouwens afvragen, nu er van uitgaande dat iedereen lest.. vragen jullie dit soort dingen niet aan de instructeur/trice ? :o Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ben heel benieuwd :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:11

Tja goeie vraag, maar nu nog een antw.
Ik ga een begin maken, want het is niet in een paar zinnen samen te vatten. Elk paard, elk mens en elk moment is uniek en dat maakt het lastig om kort samen te vatten.
Voor mij geldt het volgende: een groen paard wil ik eerst leren dat als ik kuitdruk geef hij voorwaarts reageert. Terugrijden doe ik op mijn ademhaling (en evt stem) en houding/zit.
Dat lijkt simpel maar helaas, want als ruiter moet je dan wel controle hebben over je houding, balans, spierspanning, ademhaling en concentratie.
Want veelal geven we onbedoelde hulpen aan het paard, neem als voorbeeld te veel been geven. Als een paard die 2 basis hulpen begrepen heeft en daar onvoorwaardelijk op reageert kan je verder. Teugels gebruik ik alleen om te begrenzen, en mijn zithulp te versterken. Ik rem dus niet op de teugels...
Goed het paard reageert dus op kuit en ademhaling/zit, dan kan je daarmee gaan spelen. Dus veel schakelen, maar wel belangrijk dat je je hulpen om en om geeft. Als het paard, dit goed oppakt en je kan snel in tempo schakelen, dan kan je kijken of je kuit en adem te gelijk kan gebruiken/geven, dus je vraagt met je kuit de voorwaartse drang en met je ademhaling en zit controleer en doceer je hoeveel hij naar voren kan en mag gaan. Zo heb je een paard dat zonder hand actief terug gereden kan worden en dus van achter naar voren kan komen.

Wat ik al zei ik maak een begin.
In de deze topic komen dit soort vragen ook ter spraken http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1489250

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:12

Ik rij niet meer, ik heb wel 4 verzorg pony's (miniatuurtjes)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:29

MiniBoots schreef:
Gelijke ''druk'' op twee teugels hebben en met je benen naar je handen toe ''drijven''.
Dus de motor van achter naar voren toe laten vloeien.
Dat is de term van achter naar voren rijden.

Het paard meer op de achterhand rijden is weer iets heel anders.

Een paard recht richten is weer iets anders.
Door een paard recht te richten krijg je gelijke druk op twee teugels

Je haalt dus meerdere dingen hier bij elkaar.
Zijn allemaal aparte oefeneningen die je samen kan/moet voegen.

Maar gelijke druk op twee teugels is al een kunst op zich, hoe verkrijg je dat met het van achter naar voren rijden zonder iets aan de voorkant te doen?

Ook rechtrichten zou, volgens velen, van achter naar voor moeten gebeuren.

Activeren en dan van voor opvangen dat lijkt heel simpel, mits je op een al rechtgericht paard zit. Maar hoe krijg je dit voor elkaar bij een scheef paard zonder ook maar iets aan de voorkant te doen?
Japeloup schreef:
Tja goeie vraag, maar nu nog een antw.
Ik ga een begin maken, want het is niet in een paar zinnen samen te vatten. Elk paard, elk mens en elk moment is uniek en dat maakt het lastig om kort samen te vatten.
Voor mij geldt het volgende: een groen paard wil ik eerst leren dat als ik kuitdruk geef hij voorwaarts reageert. Terugrijden doe ik op mijn ademhaling (en evt stem) en houding/zit.
Dat lijkt simpel maar helaas, want als ruiter moet je dan wel controle hebben over je houding, balans, spierspanning, ademhaling en concentratie.
Want veelal geven we onbedoelde hulpen aan het paard, neem als voorbeeld te veel been geven. Als een paard die 2 basis hulpen begrepen heeft en daar onvoorwaardelijk op reageert kan je verder. Teugels gebruik ik alleen om te begrenzen, en mijn zithulp te versterken. Ik rem dus niet op de teugels...
Goed het paard reageert dus op kuit en ademhaling/zit, dan kan je daarmee gaan spelen. Dus veel schakelen, maar wel belangrijk dat je je hulpen om en om geeft. Als het paard, dit goed oppakt en je kan snel in tempo schakelen, dan kan je kijken of je kuit en adem te gelijk kan gebruiken/geven, dus je vraagt met je kuit de voorwaartse drang en met je ademhaling en zit controleer en doceer je hoeveel hij naar voren kan en mag gaan. Zo heb je een paard dat zonder hand actief terug gereden kan worden en dus van achter naar voren kan komen.

Wat ik al zei ik maak een begin.
In de deze topic komen dit soort vragen ook ter spraken http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1489250

Dit vind ik al een vrij heldere uitleg :j
Gebruik je de teugels enkel om te begrenzen of ook om af en toe te corrigeren, bijvoorbeeld om te voorkomen dat paard de neus eruit drukt? Als ik merk dat mijn paard met het hoofd wil uitbreken dan geef ik extra kuitdruk en sluit ik mijn hand aan de kant waarvan ik voel dat hij uit wil breken bijvoorbeeld.

Verder had ik wel verwacht dat er meerdere bokkers zouden zijn die zich dit afvragen. Want ik zie het bijna in elk rijtechnisch topic voorbij komen: je moet het van achter naar voren oplossen. Alleen zijn er maar weinig die dan ook daadwerkelijk erbij schrijven hoe dat dan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:33

'Van achter naar voren rijden' is i.m.o. het moment dat je je teugels niet meer gebruikt/nodig hebt (voor je gevoel). Dus dat je paard volledig op eigen benen, met bijna geen teugeldruk meer ontspannen rondloopt.
Dan rijdt je goed van achter naar voren. Maar het is vrij lastig uit te leggen, je moet het eigenlijk voelen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:34

In Jip & Janneke taal... De kachel aan zetten en de ramen openen. Dus drijven en van voren los laten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:37

Bizzybijtje, ik snap wat je bedoelt, maar voor je je paard zover in de africhting hebt dat hij volledig op eigen benen en in balans loopt gaat er toch eerst eea aan vooraf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:37

Sieppus schreef:
In Jip & Janneke taal... De kachel aan zetten en de ramen openen. Dus drijven en van voren los laten.

Fietsen zonder handen :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:38

Sieppus schreef:

Maar ik neem aan dat je niet bedoelt om de teugels gewoon in een boog te laten hangen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:38

ik heb nu geleerd hoe het echt moet.
ik ben al jaren bij mensen aan het lessen en ze waren alleen maar bezig mijn paard goed aan het krijgen,maar aan mij werd niet gewerkt,
nu heb ik een nieuwe instructeur,echt iemant die heel veel tijd erin steekt en helemaal opnieuw begint,

aller eerste werd aan mij zit gewerkt,ik moest gaan zitten alof ik gewoon op de grond stond,twee voeten met gelijke druk in de beugels.
daarbij moet ik mijn twee zitknobbelds met gelijke druk voelen.
daarbij moet ik zorgen dat ik mijn heupen meedraai daar waar ik heen wil,als dat al eens in orde is loopt het paard vanzelf al stukken rechter.

het rond rijden moet ik dus zo doen,eerst aan mijn zit werken zodat ik niet in de weg zit.
dan moet ik mijn handen voor het zadel houden,wel contact met zijn mond.
en met mijn kuiten gaan duwen,mijn handen doen hierbij niks.
zodra het paard nageeft voren op de kuitdruk ontspan ik meteen,ik merkt nu al dat mijn paard heel rustig is in zijn hele lichaam.dit was hij van te voren helemaal niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:42

Sammy1, wat ontspan je dan? Je handen of je benen of je zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:44

maikeltje schreef:
Sieppus schreef:

Maar ik neem aan dat je niet bedoelt om de teugels gewoon in een boog te laten hangen?

Je hebt spanning op je teugels en je hebt spanning...

Je hebt spanning als in veel druk, en je hebt een spanning als in het gewicht van de teugels zelf.
Dat bedoelt ze, dat je dus in feite 'geen' druk meer hebt op de teugels, maar wel verbinding, dat je volledig op je benen en je zit rijdt dus.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:46

mijn hele zit,
zodra het paard weer na boven komt voren ga ik weer drukken met mijn kuit.
het paard moet dus leren zodra hij zich ontspant dat ik ook ontspan,
ik dacht eerst ook altijd dat ik een paard na de hand reed maar helaas was dat dus nietzo,want eerst deed ik de teugels op contact en hem als waren ertegen rijden,ook met kuitdruk en voren contact,zodra het paard zich ontspande deed ik dat dus ook,alleen zat ik hem vreselijk in de weg met mijn lichaam.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:55

bij een jong paard is het belangerijk dat hij eerst zijn balance onder het zadel vind , bij jonge paarden ligt het tempo vaak hoger als bij hoger opgeleidde paarden.
Het paard moet met zijn achterbeen ver naar voren grijpen onder de massa , een jong paard moet dus eingelijk lekker naar voren macheren om zijn lijf optimaal te gebruiken .Dan komt het achterbeen onder de massa , bij elk paard is dit optimale tempo vanzelfsprekend verschillend
Als dit allemaal bewerkstelligt is kun je je jonge paard gaan kaderen , met behoud van het naar voren grijpen van het achterbeen van het paard ( dat naar voren grijpen noemen ze dus impuls , dat wek je dus op door je paard voorwaarts te drijven , de drang die het paard dan naar voorwaarts gaan heeft noemen ze impuls onontbeerlijk)

Dan het kaderen , je gaat je paard bij elkaar rijden door de hoofdhalshouding te kaderen , het paard nageefelijk rijden , als de voorwaartse impuls goed is , zal het kaderen van de hoofdhalshouding makkelijk verlopen echter moet je je paard wel voorberreiden op het bit , dit kun je aan hem uitleggen op de grond rustig uitleggen wat het betekent als je eenzijdige hulp op het bit geeft ( stelling vragen) als je een beetje kneed wijken voor druk ) dan snapt het dier het ook als je in het zadel zit.

als dit bewerkstelligd is kun je weer een stapje verder gaan , zoals het rechtrichten maar dat is iets wat altijd altijd aandacht vraagt bij een jong paard en een hoog opgeleid paard.
een scheef paard dat met het ene been meer werkt als het andere kun je niet fijn kaderen het is een heel netwerk wat constant aandacht moet hebben .

Maar dus kort gezegd ze hebben de term in het leven geroepen opdat mensen niet hun paardje met het hoofd naar beneden trekken met de teugels , maar aandacht besteden aan het hele netwerk eromheen opdat het dier fijn door het lijf heen swingt

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:58

Ik doe het op de manier van eerst rechtrichten en de de rest komt daarna vanzelf.
Elk paard heeft zijn natuurlijke scheefheid, die willen we recht maken, dat doe je door hem recht te richten.
Wanneer het paard recht is, zal hij zijn buikspieren aanspannen, en zijn rugspieren ontspannen, en dan zakt hij vanzelf met zijn hoofd, omdat ie niet anders kan.
Bij het rechtrichten heb je er ook voor gezorgt dat ze benen lekker meedoen, dat het paard voorwaarts is, want dat is het belangrijkste. Die motor moet er van achter zitten, zoniet, kan je niet rechtrichten en alles wat daarna komt :)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:01

Miss_Caroo schreef:
Ik doe het op de manier van eerst rechtrichten en de de rest komt daarna vanzelf.
Elk paard heeft zijn natuurlijke scheefheid, die willen we recht maken, dat doe je door hem recht te richten.
Wanneer het paard recht is, zal hij zijn buikspieren aanspannen, en zijn rugspieren ontspannen, en dan zakt hij vanzelf met zijn hoofd, omdat ie niet anders kan.
Bij het rechtrichten heb je er ook voor gezorgt dat ze benen lekker meedoen, dat het paard voorwaarts is, want dat is het belangrijkste. Die motor moet er van achter zitten, zoniet, kan je niet rechtrichten en alles wat daarna komt :)

hoe richt jij je paard recht zonder aandacht aan het kaderen ( in de hand stellen) ?