voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 08:52

Allereerst open ik dit niet met de hoop dat het een rel-topic wordt, maar om een keer serieus een discussie te kunnen voeren over de voor en nadelen van het inrijden van een 3 jarige.
Ik denk dat we allemaal zelf wel een aantal redenen kunnen aanhalen waarom we er een voor of tegenstander van zijn, maar ik hoopte op deze manier gewoon eens alles besproken te krijgen.

Ik ben zelf een voorstander van langer wachten dan 3 jaar, MAAR ik vind wel dat hoe langer je wacht, hoe sterker het karakter wordt van je paard en dat ook wel eens tegen wil werken.

Ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen hier op bokt en vaak zwingt een topic de ene kant op en dan wordt de andere kant afgebrand voor zn mening.
Dus hopelijk dat we het hier op een gezellige manier kunnen bespreken en een 'open mind' kunnen houden voor de mogelijkheid dat het ook anders kan dan onze eigen manier.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:54

Ik vind met 3 jaar inrijden te vroeg.
Een paard is pas met 6 jaar, soms later, geheel uitgegroeid. Als mensen wat meer geduld hebben en met een jaartje of 4 beginnen met zadelmak maken en minimaal een half jaar later inrijden, is het veel beter.
Als je nu een paar jaar langer wacht, gaat een paard jaren langer mee.

LecyTinker

Re: voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 08:57

EskeGirl, lichaamlijk is dat wel zo, maar het geeft ook een volgroeider karakter die minder makkelijk dingen opneemt. Net zoals er bij mensen een periode is waarin kinderen alles super makkelijk kunnen leren omdat ze geestelijk hier open voor staan, zonder belemeringen. Is dit vaak ook zo bij een iets jonger paard. Ze zijn gewoon iets makkelijker te kneden dan een 6 jarige die al een compleet gevormd karakter heeft.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:59

Dat is inderdaad zo, maar toch blijf ik erbij dat het beter is voor een paard om later te beginnen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:59

Ik zelf vind er geen voordelen aan om eerder dan 4 jaar te beginnen...ze zijn sowieso een stuk sterker qua bespiering en balans en ik heb zelf het idee dat ze het eerder oppikken...ik heb in mijn jonge jaren op een handelsstal gewerkt en daar werden ze met 3 jaar ingereden en in no time reden we in asten een oefenparcoursje rond met ze...er waren er een paar bij die bijna 4 waren en die liepen naar mijn idee sneller in balans omdat ze lichamelijk al beter waren "uitgegroeid".

dat ze dan een sterker karakter hebben geloof ik niet zo, ik denk dat het er maar net aan ligt hoe jij staat ten opzichte van de rangorde. Heel simpel, ik ben de leider, paard volgt mij, kwestie van consequent zijn en blijven!
4 jaar vind ik een hele mooie leeftijd om op te beginnen! en dan kun je nog paard voor paard kijken welke er sneller aan toe is qua wedstrijden gaan rijden ed...mijn hengst ging zich snel vervelen, dus die kon tegen dat hij 5 was al een M proefwaardige oefeningen doen!

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:01

Wj pakken de 3-jarigen uit het land,dan rijden we ze in en zetten ze dan weer een hele poos weg.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:09

ik ben eens dat je een 12 jarig kind geen huis moet laten bouwen, maar hij kan wel leren om zijn bord bij de afwas te zetten. Hiermee bedoel ik. Je kan een paard wel licht inrijden, zonder er verder verwachtingen van te hebben. gewoon de basis. Inrijden betekend niet gelijk dat een paard op een zware training moet.
Zou het niet beter zijn voor een paard om op 3 jarige leeftijd ingereden te worden over een loop van maanden en dan heel rustog opbouwen totdat ze bijvoorbeeld 6 zijn en dan lichaamlijk veel meer aankunnen. Dan een 4 jarige te pakken en te zeggen. Zo, nu ben je 4 jaar en kan je aan het werk. is die overgang niet groter en zwaarder te verwerken voor een paard dan zeg 1x in de week een half uur onder het zadel te gaan voor een jaar?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:15

ik ben het met lecytinker eens. op dit moment zit ik ook in dit stadium. ik ben mijn 3,5 jarige aan het inrijden. Gewoon rustig. de basis en ik rij maar ongeveer 2 x per week een half uurtje of nog korter als hij zijn best heeft gedaan. Laatst wel een iets langere rustige buitenrit gemaakt ook gewoon voor de ervaring. Volgend jaar gaan we gewoon weer een stapje verder. Het zwaardere werk wacht ik wel even mee. Hij is jong, we hebben nog jaren plezier te gaan..dus ikzelf heb geen haast, wel kan ik merken dat mijn paard graag leert en zich anders gaat vervelen. Het wordt dus een gulle tussenweg bedenken. ik denk dat iedereen zijn redenen heeft om op een bepaald tijd stip te beginnen met rijden van hun paard.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:20

Idd!! Sommige paarden zijn er echt nog niet aan toe, maar er zijn ook werkwillege paarden die echt nood hebben aan meer uitdagingen...Daarom, paard voor paard bekijken, elk dier is anders!

Dat ze nog niet uitgegroeid zijn voor hun 6e staat als paal boven water! Dus zou je ook rekening moeten houden met de duur van de training. Ik zelf reed ook maar 3 keer per week ongeveer 20 a 30 minuten, daarnaast 2 keer lekker stappen buiten half uurtje en longeren en ook zeker een rustdag! ooit wel 2, en dan lekker alleen de wei op.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:22

MagicDay schreef:
Idd!! Sommige paarden zijn er echt nog niet aan toe, maar er zijn ook werkwillege paarden die echt nood hebben aan meer uitdagingen...Daarom, paard voor paard bekijken, elk dier is anders!

.

Hierin ben ik het met je eens, maar er zijn genoeg andere manieren om een paard uit te dagen.
Je kan bijvoorbeeld gaan Lange Lijne of vrijheidsdressuur doen, voordat je gaat inrijden.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:25

dat is zo eskegirl. er is genoeg te doen. ik heb mijn paard van dat hij een paar maanden oud was. idd ook veel gewandeld, longeren, lange lijnen, alvast kleine rechtricht oefeningen..je kunt gigantisch veel doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:33

klopt dat ze met ongeveer met 6 pas zijn uitgegroeit. ik ben ook voor het inrijden vanaf 3,5 liefst 4 jaar. maar dan nog: basis inrijden. vanaf 5 ben ik ook pas gaan "trainen" met mijn eigen paard en raad ik iedere eigenaar ook aan die zijn/haar 3 of 4 jarige paard hier brengt om zadelmak te maken. Willen ze toch per se rijden met 3 jaar zeg ik dat het 1 x per week mag, rustig aan. Zo geef ik elke week les aan meiden met een pony van 3 jaar in de bak. Maar echt, die is niet aan het werken hoor, dat is gewoon basis dingen behouden zoals in 1 keer halt, en in 1 keer weg voor je benen. en een poosje doorlopen zonder bij te hoeven sporen. Dat noem ik geen trainen. Dressuurmatig oefeningen rijden waar het paard van in het zweet raakt is trainen, want dan is het bepaalde spieren aan het opbouwen en sterker maken, en conditie aan het opbouwen waar het van gaat zweten. Dan komt er moeite bij kijken voor het lichaam, en dat adviseer ik iemand met een 3 jarige zeker niet.

Ik maak paarden zadelmak in meestal 4, enkele gevallen 8 weken. Geen paard zweet hier bij mij in de eerste 3 weken, heel misschien word het een béétje zweten in de 4e week omdat ze dan moeten leren om echt een paar rondjes te blijven draven en de eigenaar er zelf ook op mag wat ook spannend is. Alles word rustig opgebouwd. ik werk 6 dagen in de week met ze en geef ze 1 dag vrij. Een sessie kan 10 minuten duren, en max een half uur: en dan is het nog niet zweten.

Het is dus maar net hoe je met een 3 jarige omgaat of het zo slecht is of niet..
maar het LIEFST krijg ik ze wel met 4 jaar pas als ik er op moet. Ik krijg ook jongere paarden om handmak tót aan het zadelmak te trainen. Maar hierbij moet ook goed opgelet worden dat er niet overwerkt wordt, want de benen horen ook bij het lichaam dat dan nog lang niet uitgegroeit is :). het is niet zo dat alleen het inrijden (dus er op) zo slecht is. Mensen die hun 2 - 3 jarige paard elke dag in het zweet longeren zijn in mijn ogen ook niet helemaal handig bezig want dan werken de benen toch ook in een onnatuurlijk kleine ronde?
en daarbij: dan moet je er nog op, als het paard op een bepaalde manier wordt ingereden, kan hij dus zijn conditie tegen je gaan gebruiken als hij dat nodig vind :Y) en jij maar vasthouden ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:51

EskeGirl schreef:
MagicDay schreef:

.

Hierin ben ik het met je eens, maar er zijn genoeg andere manieren om een paard uit te dagen.
Je kan bijvoorbeeld gaan Lange Lijne of vrijheidsdressuur doen, voordat je gaat inrijden.

Da's waar, maar daar moet je dan wel voorstander voor zijn, of dat leuk vinden...ik geef toe, IK vind VD zo iets doms, het is geen circusdier! maar goed dat is een andere discussie...Lange lijnen zou gaan ja, maar daar kan ook niet iedereen zomaar aan beginnen vind ik. Ik was toen ook pas 20 toen was de VD of LL nog niet zo aanwezig!

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:55

Die van mij heb ik ook met 3 zadelmak gemaakt, daarna een paar maanden op de wei gezet en nu ben ik bezig met verder inrijden.
Dat tussendoor de wei op vind ik echt een aanrader. Ze is er zo onwijs van opgeknapt, ze is gegroeid, niet alleen in dr lijf maar ook in dr hoofd.

Ze is nu bijna 4 en ik rijd 2 of 3 keer per week max een half uur, op de dagen dat ik niet rijd en ze heeft geen vrij longeer ik 20 tot 30 minuten. Ze heeft 2 tot 4 dagen in de week vrij. Maar dat ik allemaal afhankelijk van hoe ze zich voelt. Ik bekijk het van dag tot dag. Ze is enorm werklustig, ze geeft zelf echt aan dat ze er aan toe is om meer te werken. Soms doe ik dat, soms neem ik haar in bescherming voor haar zelf.

Het is echt een kwestie van kijken waar je paard aan toe is.

Ik heb er ook 1 gehad die was 5 en nog niet zadelmak. Dat ging echt veel lastiger dan mijn 3 jarige. Ze was te sterk en had ook 'verkeerde' gewoontes aangeleerd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:03

ikzelf vind 3jaar ideaal om de paarden op te leiden tot zadelmak en de minimale basis zoals reactie voorwaarts op been, halt houden en sturen. DAt ze nog net stabiel door ene bocht gaat makt me niet veel. Als ze maar weten wat de bedoeling is en hierop reageren. Liefst zie ik ze na deze korte periode van 2-3 maanden graag terug op het weiland voor de winter en in het voorjaar terug opnemen om echt aan de slag te gaan met de basis.

Maar er zijn ook 4-jarigen waar ik nog niet zou durven opstappen omdat ze nog zo "baby" lijken. En er zijn evengoed 2-jarigen waarbij ik denk dat het een pak "leed" zou besparen om deze al meer in de hand te nemen en naar zadelmak toe te werken met een heel lichte ruiter...

ik heb deze zomer een 3-jarige zadelmak gemaakt en nog een maandje verder doorgereden op vraag van de eigenaar, al had die laatste maand voor mijn gevoel er niet bij gehoeven. Ze heeft weinig meerwaarde gehad, want het paard kon mentaal meer nog niet aan. Hoogst waarschijnlijk komt deze terug in maart-april om verder door te rijden met het oog op wedstrijden. Zelf had ik gehoopt dat ze dit paard deze winter gingen stilzetten en verder laten uitgroeien, want het is een laatbloeier. Maar de eigenaars opteren om ze lichtjes aan het werk te houden (1x/week berijden en 1x aan de longe), hun keuze...
Mijn merrie heb ik als 3-jarige (bijna 4-jarige) gekocht en die heb ik direct verder doorgereden. Zij stond al bijna 2 jaar als renpaard in training en werd gewoon vervelend van te lage intensiteit tijdens een training. Naar mijn gevoel niet ideaal, maar gaf in de praktijk veel minder spanning en frustratie voor beide partijen.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 26-10-11 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:04

Ik ben ook voor inrijden met 3/3,5 afhankelijk van bouw en karakter paard.
Sommige paarden hebben zo'n sterk karakter....die kunnen maar vast wat kennen....
En als er een stuur, gas/rem op zit, in stap draf en galop, dan een half jaar of jaar terug de wei in. Ook weer afhankelijk van het paard.
Echter werkt het in de praktijk niet altijd zo. Paarden die wij voor de verkoop hebben (wel allemaal zelf gefokt) halen wij vaak pas met 4 of 4,5 naar binnen. Waarom? deze paarden zijn voor de verkoop, er zijn maar weinig mensen die een 3 jarige willen, kunnen toch nog niet mee op concours etc.
En als ze 4,5 zijn, kun je gelijk even doorpakken, dus in het geval van springpaarden parcours klaarmaken.
Daarna geven we ze vaak een maand vrij (wij hebben vaak 3 maanden nodig ong. om ze mak te maken en parcours klaar, hierbij rijden we ze hooguit 3 a 4 keer per week, de rest gewoon vrij op de wei of in de paddock). Dan pakken we ze weer een week of 2 op en kunnen ze verkocht worden.

Met mijn eigen veulen wil ik het straks zo doen, afhankelijk van hoe goed deze wordt.
Als het een paard is die wat tijd nodig heeft, maak ik hem met 3,5 zadelmak, 2 a 3 maanden rijden (1 a 2 keer per week) en daarna de wei op....Dan met 4/4,5 weer rustig beginnen.

Als het een paard is waar ik graag bijv. Pavocup mee wil rijden als hij 4 is (is altijd in juni)....dan zou ik hem zadelmaken in het jaar dat hij 3 wordt (mijn veulen wordt als het goed is in maart geboren), en dan ongeveer in juni, dus dan is hij ruim 3 en 3 maanden. Zadelmak maken, tot september rijden, inclusief 1 oefenwedstrijd begin oktober voor de ervaring, dan de winter rust, en dan in maart (als hij 4 is) weer rustig beginnen zodat hij in juni weer mee kan voor evt. de Pavocup.
Is het paard hier nog niet aan toe, dan gaat hij gewoon weer de wei op, en begin ik er mee in het jaar dat hij 5 wordt.
Maar dit is als alles volgens het ideale plaatje blijft gaan.
Mocht ik het paard onverhoopt moeten verkopen, dan zal ik hem door moeten rijden tot de verkoop, ongeacht de leeftijd (wel training daarop aangepast natuurlijk).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:04

ik vind vrijheidsdressuur prachtig, simpel omdat het de band tussen mens en paard enorm versterkt (mits het goed gedaan wordt).
ik ben het meer dan eens dat elk paard individueel bekeken moet worden, maar ik zie persoonlijk geen probleem om een 3 jarige onder het zadel te brengen, als dit overeenkomt met het kunnen van het paard.
Maar ik heb ook paarden gehad die ik pas op 5 jarige leeftijd inreed, omdat ik het paard echt nergens klaar voor vond. struikelen over zn eigen benen omdat het nog zo een baby in zn hoofd was.
Maar ik ben ook van mening dat een jong paard flexibeler is in het aanleren dan een compleet volwassen paard. Uiteraard heeft de opvoeding ermee te maken, maar leeftijd vind ik ook.

mijn tinker nu is 2,5 en ik hoop er wel al een keer op te hangen en misschien te zitten als ze 3 is (gewoon zonder zadel of wat dan ook. lekker speels) maar dat ligt ook aan mijn gewicht en te zien of ze wel sterk genoeg is in haar rug dan. Inrijden gaat zeker nog lang duren, omdat ik (zover nu bekend is) niet meer mag rijden en op het moment zie ik er het nut niet van in om het uit te besteden!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:05

precies heb er ook een keer 1 gehad die al 5 jaar oud was. ze zijn dan al eigen baas en laten zich echt niet zomaar ompraten om te luisteren. deze heb ik dan ook dik 8 weken moet trainen ipv de normale 4 weken bij een jonger paard.

het inrijden met 3 a 3,5 en dan terugzetten op het land, en met 4 oppakken vind ik ook een mooie oplossing. wachten tot 4 kan ook naar mijns inziens, maar pas met 5 of 6 uit het land halen dan ben je wat aan de late kant ;) als je het paard wel vanaf 3-4 in de hand hebt en pas met 5 a 6 opkruipt is weer een ander verhaal, want dan weten ze heel goed wie de baas is en op wie ze kunnen bouwen en vertrouwen dan zal het ook niet zo'n probleem zijn. maar echt een groen paard van 5 is al gauw te sterk precies zoals denisedewith zegt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:07

Voor het paard is het beter om later ingereden te worden, maar bij sommige paarden kun je zien hoe ze bij wijze van spreken met de dag sterker worden. Dus wat is dan beter voor het paard met 3 jaar ingereden worden en dan weer op het land.. of met 6 jaar ingereden worden met misschien wel een heel gevecht daar om heen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:18

Ik geloof meteen dat VD de band versterkt, maar ik geloof ook dat je datzelfde bereikt met bv lekker met je paard de bossen in te gaan, wandelen, los in de bak en er mee spelen ed...ik had een enorm sterke band met Magic...

dat gezegd hebbende, deze discussie is eindeloos...er zijn voorstanders en tegenstanders. Ik denk dat het er op neer komt dat de paarden die voor de handel zijn al op 3 jarige leeftijde beleerd worden, en dieren die prive zijn, eerst lekker mogen uitgroeien, daar is vaak geen haast bij!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:22

idd magicday en dan nog eens het verschil per paard qua bouw en karakter. je kunt altijd discussieren erover.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:24

MagicDay schreef:
Ik geloof meteen dat VD de band versterkt, maar ik geloof ook dat je datzelfde bereikt met bv lekker met je paard de bossen in te gaan, wandelen, los in de bak en er mee spelen ed...ik had een enorm sterke band met Magic...

dat gezegd hebbende, deze discussie is eindeloos...er zijn voorstanders en tegenstanders. Ik denk dat het er op neer komt dat de paarden die voor de handel zijn al op 3 jarige leeftijde beleerd worden, en dieren die prive zijn, eerst lekker mogen uitgroeien, daar is vaak geen haast bij!

daar ben ik het niet helemaal mee eens. er zijn genoeg recreatie ruiters ( en ik denk dat dit misschien nog meer is dan paarden voor de handel) die al extreem vroeg beginnen met hun paard omdat ze willen rijden. Het was dan ook niet echt de bedoeling om persoonlijke ervaringen te delen, maar met duidelijke argumenten te komen waarom wel of niet een paard op 3 jaar inrijden.
Ik denk namelijk dat er erg veel druk gelegd wordt op lichaamlijke ontwikkeling en vaak geestelijke ontwikkeling vergeten wordt. wachten tot een paard lichaamlijk volgroeid is, betekend dat ze zich geestelijk minder snel zullen openstellen voor aanwijzingen.

blel11e7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:27

Ik vind het niet te vroeg, ik krijg misschien een pony van 3jaar al een half jaar ingereden(deponywordtwelovereenmaandvier) ik vind het niet te vroeg. 31/2 ofzo is een goede leeftijd.
ik begon zelf bij mijn shetlandpony toen ze vier was. /3

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:33

ik denk idd dat het geestelijke gedeelte vaak vergeten wordt. maar ik kan ook merken dan mensen idd graag snel willen rijden of het paard er nu aan toe is of niet. ik ken genoeg mensen die een jong paard kopen zodat zij deze zelf in kunnen rijden en dan als ze 3 zijn (op een of andere manier is dat DE leeftijd dat het paard ingereden moet worden) gelijk aan de bak moeten en vollop bereden worden omdat dit dan 'mag'.

"Ik denk namelijk dat er erg veel druk gelegd wordt op lichaamlijke ontwikkeling en vaak geestelijke ontwikkeling vergeten wordt. wachten tot een paard lichaamlijk volgroeid is, betekend dat ze zich geestelijk minder snel zullen openstellen voor aanwijzingen."

ben ik zeker met je eens. een jong paard is soms nog alsof je de hand moet vasthouden van een kindje maar een ouder paard denkt dat hij het allemaal wel weet.

De jeugdigheid is handig zodat je het paard makkelijker (ligt ook aan het karakter) naar je eigen hand kunt zetten maar of het lichamelijk slim is ligt ook maar aan de bouw etc. een ouder paard is natuurlijk in dat opzicht sterker.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:57

Ik ben met met hengst ook bezig met inrijden, hij is nu 3,5
Wij houden een beetje een schema aan 3= 3x per week aan het werk
4= 4 x per week aan het werk

Daar zit overgins het longeren bij inbegrepen.oa met dubbele lijnen
Wij bouwen het zo rustig op dat hij pas na zijn 4e gaat worden doorgereden als ik het even snel berekend.
Het inrijden gaat bij ons namelijk in rustige verschillende stappen.

Rijden als ze net ingereden zijn duurt nooit langer dan 20 min

Mijn vorige hengst ben ik later zadelmak gaan maken en nog rustiger, die kon het geestelijk niet bol werken.
Pas rond zijn 5/6e jaar zijn we verder kunnen gaan met de knopjes er op te zetten zoals contra galop en wisseltje.

Ze moeten het in hun hoofd ook allemaal kunnen verwerken....