Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:10

Na aanleiding van dit topic [ON] Anky van Grunsven in haar sas met I.P.S Upido

Wil ik hier graag verder met jullie discusseren/informeren over Nerderlandse/Duitse trainings methodes.

Ik maak dit topic met als doel alle traings methodes door te spreken. Wat houden ze in wat maak je beter wat beschadig je. Op youtube zien we allemaal filmpjes van paarden die Laag Diep Rond gereden worden door o/a anky. Het is niet de bedoeling ruiters/amazones zwart te maken. Of bij naam te noemen. Of alleen te posten ik vind het zielig ik rijd bitloos, graag zou ik overal uitleg bij krijgen, zodat het voor iedereen begrijpelijk blijft. Het gaat enkel om de methodes/trainingsstyle.

brand los.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 25-10-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodyy93

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:13

Ik weet nooit zo goed wat ik ervan zal vinden, aan de ene kant worden er inderdaad afentoe gruwel plaatjes neergezet, en aan de andere kant denk ik ze is toch niet voor niks 3 keer olympisch kampioen of niet? daar zitten een hele hoop professionals achter die alles controleren of dit wel in een goede omstandigheden word gedaan voor het paard enz. wat mij meestal wel opvalt is dat de filmpjes gemaakt zijn door, freestyle liefhebbers.en dat vind ik zoiezo al een hele andere wereld van rijden! veel succes, en ben ook heel erg benieuwd naar de reacties, en of iemand er nou ECHT een rede voor heeft met misschien voorbeeld waarom enz! ik lees mee!

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:25

Zijn hier niet al heeeeul veel topics over? :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:29

Ja hier zijn al meerdere ''zeik'' topics over. Ik wil proberen dit topic ''normaal'' te houden en zo te kunnen discuseren en ik hoop ook dat mensen die met een reden hun paard op een bepaalde ''methode'' zullen reageren.. Ik ben van mening dat 1 houding altijd slecht is. Daardoor probeer ik mijn paard in verschillende 'houdingen'' te trainen om zo overal steeds een andere spiergroep '' te pakken'' en mijn paard dus zo rond mogelijk in bespiering te krijgen, en zo los mogelijk te houden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:37

Ik vindt dat er op internet nogal dramatisch gedaan wordt over het Laag,diep en rond rijden. De foto's die op internet verschijnen zijn allemaal momentopnames en soms zit daar toevallig is een foto tussen die sommige mensen dan als "zielig" bestempelen. Ik train zelf bij een bekende ruiter en ook via het LDR systeem. Er is echt absoluut niets zieligs aan en het is echt niet zo dat we de paarden met de neus op de borst trekken zoals de meeste mensen denken. Door iedere keer druk te nemen, je paard na te laten geven en vervolgens weer druk te nemen leer je je paard om steeds een stukje meer met de neus terug te komen. Het is echt niet zo dat ze binnen een week met de neus op de borst getrokken worden, hier gaan weken training overheen. Wanneer het paard snapt wat de bedoeling is ( en je uiteraard een handige ruiter hebt, die zeer goed begeleid wordt! ) kun je je paard op deze manier heel goed losmaken. Daarnaast is dit vooral voor hele hete en sensibele paarden een ideale manier om ze wat rustiger in de kop te maken. Dit komt omdat je "eist" ( wel op een vriendelijke manier ) dat je paard je volledig aan jou overgeeft en jou als ruiter laat bepalen wat er gebeurd. Misschien in de ogen van sommige mensen zielig, in mijn ogen is dit een super trainingsmethode.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:36

Er staat een hele duidelijke openbare clinic van Anky online waar ze met Nelson demonstreert wat ze doet, hoe ze dat doet en waarom ze dat doet.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:13

@jodyy93: ik vind het een beetje naief om in deze tijden nog te denken dat er echt goede controle op topniveau is, juist het tegenovergestelde, in de FEI regels kun je letterlijk nalezen wat zewillen zien, maar ze geven hoge punten aan het tegenovergestelde. die gruwelplaatjes zijn voor die paarden echt dagelijkse kost, voor mij valt dit echt niet meer onder sport, maar productiewerk.
@aukelizzy: klopt, het zijn allemaal moment opnamen, maar die momenten zouden er helemaal niet mogen zijn, een paard komt in een bepaalde houding omdat hij bijv. veel balans en verzameling heeft verkregen door op de juiste manier voorwaarts neerwaarts te zijn gereden, dus met de neus voor de loodlijn, je kunt niet een paard dwingen om in een bepaalde houding te lopen, en op die manier spiergroepen los te krijgen en/of op te bouwen, zo werkt het lichaam gewoon niet.
Ieder paard heeft ook een andere houding in uiterste verzameling van nature, die kun je niet kunstmatig veranderen.
@equimotion: ik heb die vele malen bekeken, maar ik zie er niks goeds in, zwiepende staart, geopende mond, extreem veel schuim, rare knik in de hals, achter kleine pasjes, voor grote....het is gewoon niet wat het moet zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:19

LDR wat móet ik als klassiek ruiter er nog over zeggen, het is een klassiek concept wat tot een extreme traingings methode is omgebogen, de gro
otmeester die dezen trainings wijze heeft bedacht heeft zelf zijn eigen boek 3 x herschreven, en zelfs zijn eigen leerlingen liepen er in vast, dus infeiten was hij de eenige die begreep wat er gebeuren moest.

Nee ik zelf werk liever uit de gedachten goed van steinbrecht en von neindorff.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:23

@jodyy93: ik vind het een beetje naief om in deze tijden nog te denken dat er echt goede controle op topniveau is, juist het tegenovergestelde, in de FEI regels kun je letterlijk nalezen wat zewillen zien, maar ze geven hoge punten aan het tegenovergestelde. die gruwelplaatjes zijn voor die paarden echt dagelijkse kost, voor mij valt dit echt niet meer onder sport, maar productiewerk.
@aukelizzy: klopt, het zijn allemaal moment opnamen, maar die momenten zouden er helemaal niet mogen zijn, een paard komt in een bepaalde houding omdat hij bijv. veel balans en verzameling heeft verkregen door op de juiste manier voorwaarts neerwaarts te zijn gereden, dus met de neus voor de loodlijn, je kunt niet een paard dwingen om in een bepaalde houding te lopen, en op die manier spiergroepen los te krijgen en/of op te bouwen, zo werkt het lichaam gewoon niet.
Ieder paard heeft ook een andere houding in uiterste verzameling van nature, die kun je niet kunstmatig veranderen.
@equimotion: ik heb die vele malen bekeken, maar ik zie er niks goeds in, zwiepende staart, geopende mond, extreem veel schuim, rare knik in de hals, achter kleine pasjes, voor grote....het is gewoon niet wat het moet zijn.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:24

freeride, je valt in herhaling....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:35

ja, blijkbaar ging er iets mis met mijn pc.........zijn inmiddels ook 2 emails 3x verzonden, hoe onhandig..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:44

freeride schreef:

Als je mijn post goed had doorgelezen dan had je kunnen lezen dat LDR helemaal niets met dwingen te maken heeft... Maar ik heb uit jou posts al opgemaakt dat je absoluut niet weet wat LDR precies inhoudt dus ik zou mij daar eerst maar eens in verdiepen voordat je hier uitspraken over doet. :)

En wat betreft die momentopnames, ik zag hier laatst op bokt een aantal foto's voorbij komen van een paard dat bitloos en weet ik het allemaal gereden werd. Nou daar werd ik nou niet bepaald vrolijk van... Paard liep met een gigantisch weggedrukte rug...
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 25-10-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:48

Daar twijfel ik aan of het niks met dwang te maken heeft. Zou wel eens willen kijken als iemand dit zegt, geen dwang toepast bij een paard wat net onder het zadel is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:51

@ Moll, Als jij gaat lopen trekken aan een paard dat zijn volle 600 kilo tegen jou werpt, krijg je hem echt niet met zijn neus op zijn borst hoor. Ook niet als je er een slof aanhangt. Zoals ik in mijn eerste post beschreven heb, geef je telkens druk, laat je je paard nageven en geef je weer druk. Op die manier knikken ze er steeds een beetje meer doorheen. Maar ik voel hier een eindeloze discussie aankomen... ;) Overigens lopen de paarden die net zadelmak zijn niet met de neus op de borst hoor.. Dat komt pas wanneer ze een stukje verder in de africhting komen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:54

ik weet niet of je de top ook haalt met andere(vriendelijke) methodes.
Natuurlijk zijn er legio voorbeelden van vriendelijk paardrijden op hoog nivo....maar behoren die combinaties tot de beste van de wereld?

We kunnen natuurlijk hard roepen hier op Bokt dat het niet diervriendelijk is...maar hoeveel van ons rijden bij de top?
(Ik heb zelfs nooit wedstrijden gereden om die reden....omdat je soms toch een grens op moet zoeken om er te komen,en dat vond ik al niet leuk voor mijn paard...muts :o )

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:57

Ik snap wel wat je zegt hoor werken van uit de weerstand biedende hand echter zie ik het nut niet in om een paard wat na geeft door te vragen en de druk op de wervels van dien aard voor al in de poll waar geen meer waarde voor is, de immobilesatie van deze wervels heeft geen meer waarde, en hoe doe je dit dan met een paard die dit niet accepteert?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:59

geerke schreef:
ik weet niet of je de top ook haalt met andere(vriendelijke) methodes.
Natuurlijk zijn er legio voorbeelden van vriendelijk paardrijden op hoog nivo....maar behoren die combinaties tot de beste van de wereld?

We kunnen natuurlijk hard roepen hier op Bokt dat het niet diervriendelijk is...maar hoeveel van ons rijden bij de top?
(Ik heb zelfs nooit wedstrijden gereden om die reden....omdat je soms toch een grens op moet zoeken om er te komen,en dat vond ik al niet leuk voor mijn paard...muts :o )

Met je eens als je zegt waar trek ik de grens, het gaat op zo'n moment niet meer om het paard maar om het ego en de knaken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:59

Het heeft wel degelijk een meerwaarde om een paard op deze manier te rijden. Ze worden er vele malen losser van in de bovenlijn. En een paard die dit echt niet accepteert die gaat eruit. Is dus niet geschikt om via deze methode te trainen. Heel simpel dus, paard gaat weg.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:01

Overigens wil ik er wel even bij zeggen dat er idd knuppels tussen lopen, die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn. En die zullen hun paard dan gerust naar de vernieling rijden. Maar dat heb je met alle trainingsmethodes.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:06

Dat was dus al het probleem bij de bedenker van deze methode, die had ook het idee dat de bovenlijn losser zou moeten zijn, waar vandaag de dag nog de twijfel over bestaat, het over matig belasten van de spieren in deze methode heeft door de eeuwen heen aan gegeven dat het paard blessure gevoelig word, en het paard niet meer van uit de achterhand gaat, en de piaffe niet meer is dan een beer dansende op een hete plaat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:10

Toch grappig Moll, dat ik een paard had staan met een ernstige rugblessure die maar niet over ging. Toen ben ik uiteindelijk, nota bene op aanraden van de kliniek, op deze manier gaan trainen. Paard is stukje bij beetje gaan rekken en strekken, is veel sterker gaan worden en de blessure is over...

Wat ik soms jammer vind is dat men alleen maar aan hun eigen ding blijven hangen. Dat is goed en de rest is allemaal slecht. Ik zweer bij LDR, een ander niet maar dat wil dan nog niet zeggen dat het slecht is. Jullie hebben je paard waarschijnlijk nog nooit zo gereden en weten dus ook niet wat het met het paard doet. Ik wel, en ik weet dat mijn paarden vele malen beter zijn gaan lopen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:14

Klopt ik heb me paarden nooit zo getraind, echter wel een x aantal die op deze wijze gereden werden in mijn lessen gekregen, van blessure tot volledig in de stop, en ook niet bij de minste gereden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:15

Maar Moll, want vind jij er dan van dat ze bij de Spaanse rijschool tussen twee palen gezet worden, en net zo lang met de zweep getikt worden tot ze piafferen, en dan uur na uur. Dat is weer wat heel anders, maar dat is in mijn ogen nou niet bepaald diervriendelijk. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat iedereen op een andere manier ergens tegen aan kijkt. Ik vind dat niet diervriendelijk, maar je hoort mij ook niet zeggen dat het slecht is. Ik heb verder geen verstand van trainen op die manier, dus daar ook dan verder ook geen uitspraken over. Maar zoals ik daar tegen aan kijk, vind ik dát niets.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:17

Nouja dan zal het dan toch ergens in de training mis gegaan zijn, of die paarden waren niet geschikt voor deze methode en zijn idd echt gedwongen. Ja dan gaat het idd fout. Maar dat wil nog niet zeggen dat de trainingsmethode fout is, wellicht niet geschikt voor die paarden ( of die ruiters ).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:23

Aukelizzy schreef:
Maar Moll, want vind jij er dan van dat ze bij de Spaanse rijschool tussen twee palen gezet worden, en net zo lang met de zweep getikt worden tot ze piafferen, en dan uur na uur. Dat is weer wat heel anders, maar dat is in mijn ogen nou niet bepaald diervriendelijk. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat iedereen op een andere manier ergens tegen aan kijkt. Ik vind dat niet diervriendelijk, maar je hoort mij ook niet zeggen dat het slecht is. Ik heb verder geen verstand van trainen op die manier, dus daar ook dan verder ook geen uitspraken over. Maar zoals ik daar tegen aan kijk, vind ik dát niets.

Grappig tussen de pilaren werken is een onderdeel die veel ervaring verwacht van de ruiter op de grond en een hoog geschoold paard, er worden dus geen jonge onervaren dieren tussen gezet, en er word ook niet uur na uur gewerkt 10 min max en er word niet zomaar getikt met de zweep, ze worden getoucheerd op bepaalde punten om het maximale resultaat te verkrijgen wat dan kan leiden tot levade. Levade is het de perfecte controller of het paard recht is.