Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
freeride schreef:@jodyy93: ik vind het een beetje naief om in deze tijden nog te denken dat er echt goede controle op topniveau is, juist het tegenovergestelde, in de FEI regels kun je letterlijk nalezen wat zewillen zien, maar ze geven hoge punten aan het tegenovergestelde. die gruwelplaatjes zijn voor die paarden echt dagelijkse kost, voor mij valt dit echt niet meer onder sport, maar productiewerk.
@aukelizzy: klopt, het zijn allemaal moment opnamen, maar die momenten zouden er helemaal niet mogen zijn, een paard komt in een bepaalde houding omdat hij bijv. veel balans en verzameling heeft verkregen door op de juiste manier voorwaarts neerwaarts te zijn gereden, dus met de neus voor de loodlijn, je kunt niet een paard dwingen om in een bepaalde houding te lopen, en op die manier spiergroepen los te krijgen en/of op te bouwen, zo werkt het lichaam gewoon niet.
Ieder paard heeft ook een andere houding in uiterste verzameling van nature, die kun je niet kunstmatig veranderen.
@equimotion: ik heb die vele malen bekeken, maar ik zie er niks goeds in, zwiepende staart, geopende mond, extreem veel schuim, rare knik in de hals, achter kleine pasjes, voor grote....het is gewoon niet wat het moet zijn.
geerke schreef:ik weet niet of je de top ook haalt met andere(vriendelijke) methodes.
Natuurlijk zijn er legio voorbeelden van vriendelijk paardrijden op hoog nivo....maar behoren die combinaties tot de beste van de wereld?
We kunnen natuurlijk hard roepen hier op Bokt dat het niet diervriendelijk is...maar hoeveel van ons rijden bij de top?
(Ik heb zelfs nooit wedstrijden gereden om die reden....omdat je soms toch een grens op moet zoeken om er te komen,en dat vond ik al niet leuk voor mijn paard...muts)
Aukelizzy schreef:Maar Moll, want vind jij er dan van dat ze bij de Spaanse rijschool tussen twee palen gezet worden, en net zo lang met de zweep getikt worden tot ze piafferen, en dan uur na uur. Dat is weer wat heel anders, maar dat is in mijn ogen nou niet bepaald diervriendelijk. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat iedereen op een andere manier ergens tegen aan kijkt. Ik vind dat niet diervriendelijk, maar je hoort mij ook niet zeggen dat het slecht is. Ik heb verder geen verstand van trainen op die manier, dus daar ook dan verder ook geen uitspraken over. Maar zoals ik daar tegen aan kijk, vind ik dát niets.