Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazone65

Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 18:43

Even vooropgesteld dat ik caps en veiligheidsvesten geen onzin vind, heb ik een vraag over het rijden zónder. Zijn er ook ruiters die zonder cap/veiligheidvest rijden en wat zijn hun beweegredenen?

Waarom ik dit vraag is omdat ik zelf 2,5 jaar geleden begonnen ben met rijden (dressuur) en daar ook o.a. gewoon een cap voor heb aangeschaft (verplicht). Verder niet over nagedacht, en ik vond 't allang best want ik was te druk met mijn angst voor paarden overwinnen.
Sinds een jaar rij ik ook western. Droeg eerst m'n cap, maar naarmate mijn vertrouwen in de paarden, de instructeur en - last but not least - mezelf groeide, liet ik de cap voor wat het was. Eerst alleen in de binnenbak en nu dus ook buiten. Een weloverwogen beslissing, iedere keer weer bewust van het risico.

Als ik vertel dat ik zo lekker heb gereden daar (en dus zonder cap) krijg ik vaak allerlei ellende over me heen, over wat er allemaal kan gebeuren en hoe dom dat is. Ik ben me echt bewust van wat er kan gebeuren, maar ik geniet nou eenmaal om "met de haren in de wind" de hei op te gaan.
Als ik zou gaan denken aan wat er allemaal mis kan gaan, dan valt er mijns inziens niet veel meer te genieten. En ja, met cap kun je ook genieten, maar 't is gewoon anders. Bovendien heb ik ook genoeg verhalen gehoord van mensen die met cap op ook vreselijke dingen hebben meegemaakt (rug gebroken bijv.).

Ben benieuwd naar jullie mening!

xSimonee

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:46

Ik rijd altijd met cap. Altijd.

Met bodyprotector rijd ik alleen op manegepony's omdat mijn moeder er dan bij is :')
Op mijn verzorgpony rijd ik zonder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:56

Ik rijdt nooit met een bodyprotector en zit er voorlopig nog niet in ook. Vindt het persoonlijk onzin en denk er dus ook zo beetje over soms moet je het risico nemen en kun je niet altijd stilstaan bij wat er kan gebeuren. Zo stap ik ook weleens op zonder cap maar dan wel op paarden die ik ken, op een vreemde of een jong paard zet ik voor de zekerheid wel een cap op. Vroeger had ik ook niet altijd een cap op als ik buiten ging rijden. Zeker niet in de zomer, dat was veel te warm. Nu zou ik een cap op een buitenrit wel opzetten omdat er altijd wel een kans is als je valt en je met je kop op straat valt dat niet zo bevoordelijk is voor je hoofd. En dat risico vindt ik dan weer te groot. Ook kun je wel tijdens het rijden met je hoofd op de bakrand klappen ofzo. Maar ik vindt ook wel dat je daar niet te veel over na moet denken.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:58

Ik rijd met geen van beide.
Zonder bodyprotector omdat ik die gewoon onzin vind, je kan je rug zeker zo hard stoten als je hem wel om hebt, google maar eens! :j

En zonder cap, tsja dat is gewoon een heeel slechte gewoonte van me..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:09

Ik rijd met cap, zonder bodyprotector. Ik ben vorige lente met paard en al vanuit een leuk drafje plat op het beton terecht gekomen, en ben erg blij dat ik een cap op had.
Ik heb er eigenlijk ook weinig last van als ik hem op heb.Tuurlijk, het word lekker plakkerig na een dag rijden, maar dat is m'n hoofd na een dagje op de smederij ook. Even de douche er over een klaar.

De bodyprotector heb ik wel overwogen, maar lijkt me te ongemakkelijk om te dragen. Daarbij is de schade aan ribben vaak ook niet zo ernstig als schade aan de hersenen.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:50

Altijd met cap.

Een body alleen voor spring training

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:42

Ik rijd twee van de drie paarden altijd met cap, de derde regelmatig zonder. Bodyprotector bij alle drie in de cross(trainingen), sowieso omdat het verplicht is. Eentje rijd ik op vreemd terrein altijd met BP, die heb ik laatst in de (dressuur)ring wel uitgedaan. Airjacket draag ik alleen met (cross)trainingen.

Kortom, ik maak per paard en situatie een afweging of (extra) veiligheidsmaatregelen nodig of evt verplicht zijn.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:25

Ik rij altijd met cap ongeacht of ik het paard ken of niet. Ik had een heel lief verzorgpaardje, maar die had een keer haar hoofd niet naar rijden staan en toen ben ik er voorover afgegooid met me gezicht op een ijzere balk. In het ziekenhuis vertelde ze me dat ik mazzel had met mijn cap op.
Mijn cap was doormidden gebroken, dat had mijn hoofd kunnen zijn...

Bodyprotector gebruik ik niet, heb ik ook niet :D

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:30

Ik rij altijd met cap en kan me ook niet voorstellen waarom het fijner zou zijn om zonder cap te rijden. Ik heb er eigenlijk helemaal geen last van (of heb ik nu zo'n geluk dat ik geen zweethoofd heb? :') )
bodyprotector heb ik sinds kort aan met springen omdat ik af en toe een crosslesje rij en ik hem daar dus voor nodig had. Vind het een beetje zonde om hem alleen daarmee aan te doen dus nu heb ik hem in de springles en op wedstrijd aan. Als ik thuis toevallig een hindernisje opzet heb ik hem meestal niet bij...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:30

ik rij ALTIJD met cap, en op spring/cross trainingen/wedstrijden met bodyprotector, thuis zonder bodyprotector.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:34

Alleen met een cap, zonder voel ik me gewoon niet veilig..
die body protector vind ik echt 3 keer niks, ik kan voor geen meter rijden met zo'n ding.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:37

Als je t maar lekker warm hebt :D
Koude voeten vind ik nog erger! :brr:

Wanneer je op andermans paard stapt zonder cap vind ik niet zo slim.
Wanneer je op je eigen paard zonder cap rijdt is ook niet snugger.
Let wel dat een aantal verzekeringen zeggen; eigen schuld dikke bult en keren dan niks uit qua ziektekosten... Wel iets om over na te denken dus!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:39

Rij altijd met cap (nou ja, dat is gelogen, reed ook wel eens een Z proef met hoedje, maar ook met cap, keek altijd eerst in de trailer wat mevr. d'r humeur was.)

Rij mijn zwartje altijd met cap en b.p.

Men ook met cap, paar jaar terug ongeluk gehad, groom rug gebroken, maar had gelukkig wel cap op,
je wilt niet weten hoe die eruit zag.

Vorige week zaterdag overigens van mijn paard gevallen waar ik zonder b.p. op rijdt... (wel cap)
Terwijl ik uur ervoor nog met b.p. dressuur proeven had gereden op mijn andere paard.
Weet je hoe stom je je dan voelt als je langs de kant van de weg op de grond ligt? :o
Eerste wat ik dacht was, oef.. geen ribben gekneusd, dat is fijn, want zou wel erg belachelijk zijn, nu net zonder b.p.
(reed zonder zadel, moest achterom kijken vanwege het verkeer, paard draaide weg en galopeerde aan met bokje om brommer en boem...
Ik gleed al weg toen ze iets weg draaide, point of no return. )

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:05

Rijdt altijd en altijd met cap.
Ik heb nog nooit met bodyprotector gereden, en dat ga ik ook nooit doen.
Ik val eigenlijk nooit dus dan lijkt het me alleen maar een belemering

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:11

ik rijd altijd met cap, verplicht op onze stal. Maar een bodyprotector is alweer even geleden haha alleen als het verplicht is op wedstrijden anders niet :o

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:19

Ik rij nooit met bodyprotector, ik voel me er ongemakkelijk in omdat ik voor mijn gevoel geen bewegingsvrijheid heb, en altijd zonder heb gereden. Mijn cap wisselt, mijn moeders paard rij ik altijd met cap, en op de manege ook, beide omdat het verplicht is. Mijn eigen pony rij ik wel regelmatig zonder cap, gewoon omdat ik haar voor 100000 % vertrouw, en ik het gewoon fijn vind af en toe. Ik weet de risico's en ben me daar van bewust, daarom is het bij mijn pony een keuze en zal ik nooit op een paard gaan zitten zonder cap dat ik niet goed ken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:25

Ik rij altijd met cap.
Waarom...puur omdat mijn leven me toch wel wat waard is en ik heb gemerkt dat het mijn leven heeft gered.
Veel mensen denken daar zo laks over, maar niemand is zó goed dat er een garantie is dat je nooit valt.
Als je dan toch zo koppig bent prima, maar denk ook een aan de zorg en verdriet die jij mensen aandoet en waar je mensen mee opzadelt als je valt en hierdoor weet ik het wat overhoud wat voorkomen had kunnen worden door simpelweg een cap op de hoofd te zetten. Ondanks dat het niet mooi is en niet lekker zit.

Een bp heb ik nog niet omdat ik die helaas geen fijne gevonden krijg.
Al vraag ik me ook wel af of de valpartijen waarmee ik in het ziekenhuis beland ben voorkomen hadden kunnen worden (de ziekenhuisbezoekjes dan hé, gevallen was ik toch wel) als ik zo'n bp had gedragen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:29

Ik rijd al een heel aantal jaren zowel zonder cap als zonder bodyprotector.
Ook een weloverwogen keuze en ben ook zonder cap er wel eens afgevallen.
Hoewel als ik op een nieuw en onbekend paard stap doe ik hem wel op. Gewoon omdat je niet weet wat je kan verwachten. Over het algemeen ken ik mijn paard erg goed en uiteraard zit een ongeluk in een klein hoekje maar dat risico neem ik.

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:32

Altijd met cap. Behalve dat het op de manege verplicht is, vind ik het zelf ook wel prettig.

Een ongeluk hoeft niet persé uit 'onbetrouwbaar' gedrag te komen, maar kan domme pech wezen. Je kan een paard 100% vertrouwen, maar (net als het spreekwoord) kan die ook weleens struikelen.

Misschien dat het 9 van de tien keer niet nodig is, maar die ene keer zal je maar wat blij zijn dat je hem op hebt! ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:57

Overigens beschermt een BP (en airjacket) je absoluut tegen een hoop ellende. Ben zowel met als zonder BP hard op mijn rug gevallen, en dat verschil merk je maar al te goed. Gebroken ribben zijn niet de belangrijkste reden, het gaat vooral om je organen die beschermd blijven.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:23

Caro_W schreef:
Altijd met cap. Behalve dat het op de manege verplicht is, vind ik het zelf ook wel prettig.

Een ongeluk hoeft niet persé uit 'onbetrouwbaar' gedrag te komen, maar kan domme pech wezen. Je kan een paard 100% vertrouwen, maar (net als het spreekwoord) kan die ook weleens struikelen.

Misschien dat het 9 van de tien keer niet nodig is, maar die ene keer zal je maar wat blij zijn dat je hem op hebt! ;)

Helemaal mee eens. Mijn verzorgpaard gleed uit tijdens een buitenritje. Been behoorlijk kapot, maar geen schrammetje op mijn hoofd :) dankzij mijn cap! paard heeft er geen blijvende schade aan overgehouden gelukkig.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:51

Je kan je paard/pony wel vertrouwen maar hoe zit t dan met de inbreng van t verkeer.
Er zijn meer eikels in t verkeer die GEEN begrip hebben voor viervoeters op t wegdek.
Wanneer die andere medeweggebruikers roekeloos doen brengen zij jou en jouw knol in gevaar.
Wat als je dan onverhoopt valt met je mooie hoofdje op de stoep zonder cap???
Paard was 10000% te vertrouwen maar de omstandigheden NIET!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:55

nooit met bodyprotector ik spring trouwens ook nooit!
cap tja legt eraan op welk paard om mijn oude dibbes rij ik nooit met cap op een jong of vreemd paard rij ik altijp met cap.
het is bij mij heel verschillend

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:00

De bodyprotectors die ik uitgeprobeerd had belemmerden mij ontzettend in mijn beweging, dus ik doe daar niet aan. cap heb ik altijd op, zowel op stal waar het verplicht is, als op buitenrit, er zou maar een wielrenner, tractor of vrachtwagen te dicht langs ons rijden en paard neemt een sprong en glijd uit, dan is er een kans dat ik met mn smoel op het asfalt knal, liever iets extra bescherming die mij niet in de weg zit, toch :)

soooophx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:08

Ik rij bijna altijd wel met cap, vele mensen zeggen ik vertrouw mijn paard 100000% maar het kan toch een keer mis gaan, hij kan bijvoorbeeld ergens van schrikken. Dan ben je toch maar blij dat je je cap op hebt.
Een BP vind ik een beetje overbodig heb er zelf nooit mee gereden maar je zit dan geloof ik niet echt lekker want je kan je niet echt bewegen met zo'n ding. /3