Mijn houding is om je te bescheuren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Mijn houding is om je te bescheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:04

Maar ik kan er echt niet mee zitten.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen?
Die zeggen tja, mijn houding is inderdaad niet het ideale plaatje, maar voor mij is het goed genoeg.

Ik zit niet kaarsrecht, en steek mijn benen lekker af. Zeker op buitenrit zit ik gewoon ontspannen te genieten van de heerlijke gangen van paardlief. (Lichtrijden kost meer moeite dan doorzitten. 8-) )
In de bak rijd ik ook zelden of nooit licht. Verwacht van het paard alleen maar dat hij zichzelf draagt en over de rug loopt, meer niet.

Wel is het zo, ik weet dat ik niet in de weg zit. Ga constant mee in de beweging, en hang zeker niet voorover (want dan is het logisch dat paardlief op z'n voorhand knalt).
Ik vind mijn houding nu eigenlijk beter als toen ik me er nog druk om maakte. Toen hing ik altijd naar voor, gespannen, handen snel te laat, benen floepten naar achter. Nu hang ik relaxed achterover in mijn zadel, het kan me allemaal geen flikker meer schelen. Toch weet ik fijne, kleine hulpen te geven, of juist groter in te komen als het moet.

Dat mijn houding dus niet aan het ideale plaatje voldoet, kan mij niks schelen, omdat ik weet dat ik paardlief niet in de weg zit.

Wie herkent zich hier nu in? Of ben ik de enige die zo gek is. :o

Chaos

Re: Mijn houding is om je te bescheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:06

Ik vraag me dan af hoe je houding is.

Ik vind het zeer kwalijk als ruiters van hun paarden wel verwachten soepel te zijn en dragend te gaan, en dat ruiters zich niet kunnen bekommeren om hun eigen houding.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:10

Mijn houdng is op het moment ook slecht maar heb dan in twee jaar tijd pas weer vijf keer op het paard gezetenb wegens omstandigheden.
Ik werk er wel aan en krijg nu ook weer les.
Vind het voor mezelf maar vooral voor mijn paard dat mijn houding goed is en dat ik haar niet in de weg zit met rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:15

Ik zit momenteel ook als een zoutzak ( rij heel weinig jammer genoeg na een behoorlijk zwaar ongeluk met een paard ) maar toen er een week of wat geleden foto's werden gemaakt en ik mezelf terug zag..... OEI!!!!!!
Daar moet dus wel even aan worden gesleuteld, want ik zit er wel mee!
Een goede houding is een beter lopend paard, net wat Chaos al zei.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:27

tja, gewoon een lekeere stoelzit dus als ik het zo lees.
zou toch hier meer op gaan letten, want ook al zit je voor jou idee niet in de weg, een ideale zit is er niet voor niets, en dit is om je paard zoveel mogenlijk te ontlasten.
zo moeilijk is het niet, als je er zelf goed op let en er les bij neemt, dan heb je hem zo.
weet natuurlijk niet wat je doel is hoor, en voor een buitenrit zou ik me inderdaad er ook absoluut niet om bekommeren. maar als je van je paard fanatieke dressuuroefeningen vraagt zou ik toch wel iets aan je houding doen.
veel succes ermee, en veel succes met je paardje!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:41

Ik weet dat ik niet zo beroerd zit als sommige mensen die je op itp/haw voorbij ziet komen, maar dat hele strakke zit er eeeecht niet in.
Ben ik blij om, ik zie echt niet hoe je een buitenrit van 6 uur maakt op die manier. Ik zoek gewoon de houding die voor mij EN paardlief werkt. Af en toe ga ik buiten ook een beetje meer recht zitten, beetje meer zus, beetje meer zo, zodat je je afwisseling hebt. Dat is het beste imo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:58

Chaos schreef:
Ik vraag me dan af hoe je houding is.

Ik vind het zeer kwalijk als ruiters van hun paarden wel verwachten soepel te zijn en dragend te gaan, en dat ruiters zich niet kunnen bekommeren om hun eigen houding.

Daar ga ik ook helemaal in mee :j

Een goede eigen houding is de basis, pas daarna kan je iets van je paard gaan verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:01

Kijk je hoeft niet te zitten zoals Anky. Maar je moet wel bij jezelf te raden gaan of je je paard niet stoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:04

Grappig hoe mensen iets negatiefs positief proberen te brengen.

Euro in je zak laten zitten en nu in wasmachineslang? Handige 'filter'!
Geen werk/inkomen en kindren krijgen? Fijn, leren ze wat echte liefde is!
En nu dus nieuw: mijn houding is bagger, en dat zit zó lekker voor paard én mij!

Een slechte houding is altijd nadelig(er) voor het paard.

Sorry, ben hier net naief genoeg voor ben ik bang.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:06

Dat ideaalplaatje van 'de houding' is er niet zomaar, maar is gebaseerd op biomechanica. Goed artikel: http://www.equinestudies.org/whos_built_best_2008/whos_built_best_2008_pdf1.pdf.

Als jij je benen naar voren steekt, heeft dat invloed op je bekken en (dus) je zwaartepunt. Je kúnt dan niet constant meegaan in de beweging, zoals je wel schrijft.

Nee, ik kan me niets voorstellen bij wat je schrijft. :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:09

Ik denk dat er zat mensen zijn die wel iets aan te merken hebben op hun houding. Mijn houding is denk ik momenteel om je te bescheuren vind ik zelf. Heb 5 jaar niet gereden, en ik mis mijn rechte rug. Vooral in stap heb ik de neiging nog wel eens om niet goed te zitten, tsjah en dan krijg je, je handen niet goed op gelijke lengte etc. Ik ben er druk mee bezig om dit weer goed te krijgen, want ik vind dit wel belangrijk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:10

Gypsy schreef:
Ik weet dat ik niet zo beroerd zit als sommige mensen die je op itp/haw voorbij ziet komen, maar dat hele strakke zit er eeeecht niet in.
Ben ik blij om, ik zie echt niet hoe je een buitenrit van 6 uur maakt op die manier. Ik zoek gewoon de houding die voor mij EN paardlief werkt. Af en toe ga ik buiten ook een beetje meer recht zitten, beetje meer zus, beetje meer zo, zodat je je afwisseling hebt. Dat is het beste imo.

Dat je steeds moet verzitten en het daardoor 'volhoudt', betekent niet dat dat de beste manier is maar duidt er juist op dat je geen goede basishouding hebt.

Ik heb, mag ik denk ik zeggen, een nette zit en geen enkel probleem met 6 uur in het zadel.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-10-11 16:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:10

Elanor schreef:
Dat ideaalplaatje van 'de houding' is er niet zomaar, maar is gebaseerd op biomechanica. Goed artikel: http://www.equinestudies.org/whos_built_best_2008/whos_built_best_2008_pdf1.pdf.

Als jij je benen naar voren steekt, heeft dat invloed op je bekken en (dus) je zwaartepunt. Je kúnt dan niet constant meegaan in de beweging, zoals je wel schrijft.

Je kunt wel constant mee in de beweging zijn, maar niet met een niet-perfecte zit (dus TS kan inderdaad niet constant meegaan in de beweging). Ieder onderdeel van het lichaam dat afwijkt van het perfecte, zit tegen. Altijd.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:11

Angela schreef:
Elanor schreef:

Je kunt wel constant mee in de beweging zijn, maar niet met een niet-perfecte zit (dus TS kan inderdaad niet constant meegaan in de beweging). Ieder onderdeel van het lichaam dat afwijkt van het perfecte, zit tegen. Altijd.

Dat schreef ik toch? :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:16

Elanor schreef:

Dat dacht ik ook, maar daar was ik niet zeker van :+. Nu is de vraag: heeft iemand de perfecte zit? Of kunnen we alleen maar heel erg ons best doen om daar zo dicht mogelijk bij te komen?

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:16

De houding is niet voor de mooi bedacht,(dat is bijzaak) maar om het zo licht mogelijk te maken voor het paard. Dat ze geen houding als Anky heeft is niet erg, trouwens denk dat 99% van de bokkers niet een houding als Anky heeft. Maar goed.

Denk dat het als je je houding iets bijschroeft je toch fijner voor het paard gaat zitten, en als je een goed zadel hebt zit je altijd heerlijk op je paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:17

Ik ben eerlijk gezegd vaak blij dat ik niet de zit van anky heb.. maar goed.. dat is een andere discussie ;)

Ik heb het dan ook liever over de "perfecte zit" dan over de zit van een professionele ruiter.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:18

Mijn rughouding is/was goed (heb mezelf al jaren niet meer zien rijden op video. Mag dus wel weer eens gebeuren), mijn teenhouding en daarmee kapstok niet.

Maar als ik dan het artikel lees denk ik aha. Misschien is dat het wel. Daarnaast vind ik het gewoon moeilijk en doet het zelfs zeer als ik met kortere beugels rijd zodat ik mijn hakken naar binnen kan doen en uitdruk, dan dat ik met lange beugels lekker op mijn billen zit en mee beweeg met het paard. Al dan met uitstekende tenen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:19

Angela schreef:
Elanor schreef:

Dat dacht ik ook, maar daar was ik niet zeker van :+. Nu is de vraag: heeft iemand de perfecte zit? Of kunnen we alleen maar heel erg ons best doen om daar zo dicht mogelijk bij te komen?

Ah, OK. ;)

De perfecte zit is afhankelijk van hoe je zelf als individu in elkaar zit. Zie dat artikel bijvoorbeeld: onder andere door de vorm van het bekken geeft een goed zittende vrouw een heel ander plaatje dan een goed zittende man. Voor elk individu ziet het er door je 'persoonlijke bouwpakket' nóg weer wat anders uit (het "relatief ideale plaatje", zeg maar :+ ).

Wat dat betreft ben ik het niet helemaal eens met "Ieder onderdeel van het lichaam dat afwijkt van het perfecte, zit tegen. Altijd."
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-10-11 16:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:21

Citaat:

Alleen in het artikel staat bij afb. 13 ook dat vrouwen anders gemaakt zijn en dat kapstoktenen niet perse een foutieve zit is. Wat wel uitmaakt is welke spier je gebruikt om je benen mee aan te leggen.

Of interpreteer ik het nu helemaal verkeerd?

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:21

Angela schreef:
Ik ben eerlijk gezegd vaak blij dat ik niet de zit van anky heb.. maar goed.. dat is een andere discussie ;)

Ik heb het dan ook liever over de "perfecte zit" dan over de zit van een professionele ruiter.

Niemand, maar dan ook niemand heeft een perfecte zit, waarom niet? Omdat we mensen zijn.
Er zijn wel mensen die heel erg dichtbij komen ,Bijv, anky , Edward Gal.

Iedereen maakt fouten, en niemand is perfect.
Maar als je van jezelf weet dat het is ''om te bescheuren'' dan zou ik mezelf wel eens achter de oren gaan krabbelen, en zit les nemen. Zodat je het in netjes kan veranderen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 16:22

Joolien schreef:
Kijk je hoeft niet te zitten zoals Anky. Maar je moet wel bij jezelf te raden gaan of je je paard niet stoort.

Dat dacht ik ook, bovendien heeft anky een slanke kwpn'er of whatever, en ik een trekpaard kruising. Respect als je daar de ideale houding op aan kunt nemen hoor.

Ik zit dus niet helemaal strak en stijf, maar rijd ook geen grand prix.
Die ambitie heb ik niet, omdat ik daar imo lichamelijk niet toe in staat ben.
Meegaan in de beweging, handen + benen stil, ja uiteraard, maar zitten als anky, ik krijg al rugpijn als ik er naar kijk. :o

Dingen als kapstoktenen kan ik niet meer mee zitten. :n Hoef niet constant mijn knieën eraan te houden, dus waarom zou ik.

Ik zit overigens heerlijk. Ik zeg het je, laatst 2 dagen weg, 80 km, mederuiter had zere knieën en ik achteraf enkel wat spierpijn in mijn buikspieren, die span je immers aan bij het doorzitten. En dat heb ik dan ook de hele rit gedaan. Gewoon puur genieten.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:23

Een 'slechte' houding kan nooit goed zijn. Naast dat het er voor het plaatje niet mooi uitziet, kan het voor het paard gewoon niet fijn zijn. Je zwaartepunt is niet goed, je spieren knellen op de verkeerde plekken....

Je kunt mij niet wijs maken dat een slechte houding niet storend is voor het paard.

Mensen die bijv. met hun hakken omhoog rijden, spannen (onbewust) hun bovenbenen aan. Dus, als je aanspoort met je hakken omhoog, dan hou je je paard tegelijkertijd in en dit werkt dus niet want dan spreek je jezelf tegen.

Krom zitten zorgt ervoor dat je (waarschijnlijk) niet in balans zit of scheef zit.

Dat jouw houding slechter was toen je er aandacht aan besteedde, tsja, daar kunnen weinig mensen wat aan doen, maar dat is echt geen excuus om nu maar 'gewoon' op je paard te gaan zitten, zonder enkele aandacht te besteden aan je houding. Dan is het ook niet echt paard'rijden' meer, eerder paard'zitten'.
Laatst bijgewerkt door Toad op 20-10-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:27

Zo lang je je paard niet in de weg zit,paard wordt niet scheef vanjou houding en de hulpen worden fijn gegeven en ze komen goed door is het toch prima..Altijd beter dan een erg gedwongen rechte houding,die dus niet fijn is voorje paard en jezelf..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:28

Oeh das een hele goede Toad. Ik spoor soms wat te ver naar achter aan en soms met hakken omhoog. Dus dat is een goede om op te letten.