Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Askja schreef:Bij een heel scheef paard eerst op de rechte lijn zo veel mogelijk op twee teugels rijden en daarbij wachten tot het paard zichzelf rechter gaat richten. Dus niet proberen het paard op zijn stugge kant zachter te maken dmv stelling, ophoudinkjes e.d. omdat dit alleen maar verzet oproept. Vraagt wel erg veel geduld soms, en je moet voor lief nemen dat het paard hierbij eerst zo scheef loopt als een banaan ...
Amaryllis schreef:Zit je wel in balans? Zit je werl recht? Want zolang jij je paard geen balans aan kunt bieden moet je ook niet verwachten dat het ineens zoveel beter wordt.
Deze tekst hierboven mag van mijin alle maneges, rijhallen en bakken hangenCitaat:Dat zijn basisvoorwaarden die zowieso in orde moetenzijn voordat je met een paard aan de slag gaat... Ik heb bijvoorbeeld al een aantal keren een ruiterfit programma gevolgd. Daar krijg je meer balans, coordinatie en en een fijnere motoriek van. Essenstiele vaardigheden als je technisch goed wilt leren rijden. Binnenkort ga ik eens op zo'n flexchair, kijken watdat oplevert. je moet eerst weten wat erin je eigen lichaam gebeurd, voordat je het lichaam van je paard goed kunt gaan beinvloeden. Veel ruiterszijn maar houten klazen en discussies over overgewicht ectzijn nog steeds taboe binnen de paardensport. Je zult maar weinig ruitersin een sportschool tegenkomen, en dan ook nog eens gerichte oefeningen doen en bewust met hun eigen lijf bezigzijn. Daar is helemaal geeninteressein. Men wil zo snel mogelijk te paard en het paard wel even vertellen hoe hij moet lopen. Zo ben ik ook van meningdat je echt een goed passend kwaliteitszadel moet hebben als je opdie manier met een paard aan de slag wil. Dan kom je niet meer weg met een wintec of een andersoortig zadel uit het lage segment.
Moll schreef:Denk dat je eerst móet afvragen wat er verstaan word onder rechtrichten, en dan nog zo, recht richten doet men op de volte en buigen op de rechte lijn.
Zo zie ik het ook. En dat het paard steeds helemaal recht onder je blijft met zijn gewicht netjes over zijn vier pootjes verdeeld, ongeacht het tempo. Dus ook balans en tempocontrole. Dan nogmaals de vraag, kiezen jullie bij het toe werken naar dit doel voor een strikt systematische aanpak, of voor een combinatie van systeem en improvisatie?Citaat:Ik versta onder recht richten je zelf je je paard zo trainen dat alle oefeningen naar links en rechts gelijk, soepel, vanzelfsprekend en dus makkelijk gaan.
Alicia2u schreef:Wanneer ik een paard heb wat bv. zwak is in de achterhand, zet ik oefeningen in als schouderbinnen om de spieren te trainen. Wanneer de lenigheid ontbreekt werk ik daaraan dmv klassieke oefeningen zoals travars, stappiroettes, übertreden etc. De oefening wordt dan het middel en niet het doel.