Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:16

Rechtrichten behoort, daar zal iedereen het wel over eens zijn, een van de basispunten te zijn in de opleiding van elk rijpaard.
Het waarom is duidelijk: alleen een rechtgericht paard kan in balans en goed door zijn lichaam lopen.
Het hoe is veel minder eenduidig. Hier op Bokt blijkt dat ook in de discussies over dit punt.

Mijn vraag: wat doen jullie qua specifieke oefeningen om een paard recht te richten, en komt dat voort uit een bepaalde benadering van het rechtrichten? Verschilt jullie aanpak per paard, en zo ja, hoe dan? Werk je vanuit een bepaald systeem (AdB, AR, klassiek), of ga je vooral uit van je gevoel en je eigen ervaring met rijden en trainen?

Zelf rijd ik niet echt volgens een bepaald systeem maar heb overal wat opgepikt. Zoals:
- Bij een heel scheef paard eerst op de rechte lijn zo veel mogelijk op twee teugels rijden en daarbij wachten tot het paard zichzelf rechter gaat richten. Dus niet proberen het paard op zijn stugge kant zachter te maken dmv stelling, ophoudinkjes e.d. omdat dit alleen maar verzet oproept. Vraagt wel erg veel geduld soms, en je moet voor lief nemen dat het paard hierbij eerst zo scheef loopt als een banaan ...
- vanuit stelling op beide kanten de hals uitschuiven in vwnw-richting en daarbij voorkomen dat het paard zijn hoofd kantelt of 'omklapt' in de nek zonder zijn hals te verlengen, met zit en benen goed rechtuit rijden.
- werk op de volte, volte openen en sluiten
- zijgangen, m.n. schoudervoor (eerst alleen in stap)
- op de rechte lijn vanuit stelling de schouder zijwaarts meenemen, paard aan de andere kant opvangen met been en teugel en weer rechtuit rijden. Dit doe ik in het algemeen heel veel en vind ik een hele fijne manier om een paard rechter en soepeler te maken.

Ik ga dus niet uit van 1 benadering. Wat vinden jullie van bovenstaande oefeningen/benaderingen? Misschien zou het juist wel beter zijn om te werken volgens een bepaald systeem? Zoja, waarom? En moet je bij een problematisch scheef paard (herstellende van blessure en/of verkeerd getraind/gereden) een andere benadering kiezen dan bij een paard dat van nature gemakkelijk recht te richten is?

Dieselpaard

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:19

Ik lees even mee....mijn paard is op de rechterhand echt zo krom als een banaan!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:32

Askja, je gooit nu wel heel veel technieken door elkaar. Ik ben ook vanaf de basis bezig een Friese merrie recht te maken en dat gaat helaas in de praktijk niet zo makkelijk als het er staat haha :)
Oefeningen die ik met haar rijdt:
* Op de 'gebogen' hand geen binnenstelling rijden maar rechtuit laten kijken en schouders meer naar binnen
* Op de 'slechte' kant proberen ook rechtuit te rijden en kleine beetjes stelling te vragen. De spieren moeten langer worden en dat gaat niet 1-2-3 met rukken en plukken.
* schoudervoor
* basisprincipes keertwending (niet te nauw rijden)
* rustige overgangen (opbouwen) met behoud van hoofdhouding en nageeflijkheid

Met rechtuit rijden bedoel ik meer dat de hals echt tussen de schouders in valt. Ik zal het ook niet 100% goed doen, maar ik heb wel hele goede begeleiding. Ik denk neit dat je hier zomaar zelf mee moet gaan prutsen.

edit: ga ook eens heel kritisch naar jezelf kijken. Zit je wel in balans? Zit je werl recht? Want zolang jij je paard geen balans aan kunt bieden moet je ook niet verwachten dat het ineens zoveel beter wordt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:57

Ik vind dat al die methodes in theorie heel waardevolle informatie geven. Alleen het toepassen van de theorie, de uitvoering en het uiteindelijke resultaat liggen vaak mijlenver uiteen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:01

Volgens het skala komt rechtrichten pas in de 2e fase aan de orde. Dus eerst aanleuning, impuls en ontspanning/horizontaal evenwicht bewerkstelligen. Paard loopt op 4 benen en in de eerste fase is het geen ramp als het nog niet helemaal 'spoort'.

Als een paard in die fase al volledig scheef is/gaat of door fysieke beperkingen, dan zou ik wel twee keer twijfelen om daar een dressuurpaard van te willen maken.

Askja schreef:
Bij een heel scheef paard eerst op de rechte lijn zo veel mogelijk op twee teugels rijden en daarbij wachten tot het paard zichzelf rechter gaat richten. Dus niet proberen het paard op zijn stugge kant zachter te maken dmv stelling, ophoudinkjes e.d. omdat dit alleen maar verzet oproept. Vraagt wel erg veel geduld soms, en je moet voor lief nemen dat het paard hierbij eerst zo scheef loopt als een banaan ...

Een paard gaat zichzelf echt niet rechtrichten. Wij hebben het altijd over het 'plaatsen van de schouder'. Je moet ten alle tijden de schouder kunnen begrenzen, sturen en recht voor de achterhand kunnen plaatsen.

De fout waar velen instinken is dat ze stelling vragen, maar het paard alleen maar verbuigt in de hals of over de schouder wegvalt/door het binnenbeen heen valt. (maar op zich kan het alleen inbuigen in de hals terwijl je de schouders recht voor de achterhand houdt een goede oefening zijn EN een goede voorbereiding op de inzet van een zijgang/schoudervoor/schouderbinnenwaart. Als je het goed doet dat kun je zo juist controle over die schouders krijgen.

Verder vind ik de rest van de oefeningen die je noemt niet zoveel zeggen. Als je het principe van de 'schouders plaatsten' niet beheerst, zullen die hun doel voorbij schieten, en soms zelfs averechts werken. Om een paard echt te trainen, verbeteren en recht te richten... Dat vraagt best heel veel gevoel en rijtechnische kennis EN ervaring. Je schiet als ruiter echt wel snel tekort als je het goed wilt doen.

Amaryllis schreef:
Zit je wel in balans? Zit je werl recht? Want zolang jij je paard geen balans aan kunt bieden moet je ook niet verwachten dat het ineens zoveel beter wordt.

Dat zijn basisvoorwaarden die zowieso in orde moeten zijn voordat je met een paard aan de slag gaat... Ik heb bijvoorbeeld al een aantal keren een ruiterfit programma gevolgd. Daar krijg je meer balans, coordinatie en en een fijnere motoriek van. Essenstiele vaardigheden als je technisch goed wilt leren rijden. Binnenkort ga ik eens op zo'n flexchair, kijken wat dat oplevert. je moet eerst weten wat er in je eigen lichaam gebeurd, voordat je het lichaam van je paard goed kunt gaan beinvloeden. Veel ruiters zijn maar houten klazen en discussies over overgewicht ect zijn nog steeds taboe binnen de paardensport. Je zult maar weinig ruiters in een sportschool tegenkomen, en dan ook nog eens gerichte oefeningen doen en bewust met hun eigen lijf bezig zijn. Daar is helemaal geen interesse in. Men wil zo snel mogelijk te paard en het paard wel even vertellen hoe hij moet lopen. Zo ben ik ook van mening dat je echt een goed passend kwaliteitszadel moet hebben als je op die manier met een paard aan de slag wil. Dan kom je niet meer weg met een wintec of een andersoortig zadel uit het lage segment.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:17

Citaat:
Dat zijn basisvoorwaarden die zowieso in orde moetenzijn voordat je met een paard aan de slag gaat... Ik heb bijvoorbeeld al een aantal keren een ruiterfit programma gevolgd. Daar krijg je meer balans, coordinatie en en een fijnere motoriek van. Essenstiele vaardigheden als je technisch goed wilt leren rijden. Binnenkort ga ik eens op zo'n flexchair, kijken watdat oplevert. je moet eerst weten wat erin je eigen lichaam gebeurd, voordat je het lichaam van je paard goed kunt gaan beinvloeden. Veel ruiterszijn maar houten klazen en discussies over overgewicht ectzijn nog steeds taboe binnen de paardensport. Je zult maar weinig ruitersin een sportschool tegenkomen, en dan ook nog eens gerichte oefeningen doen en bewust met hun eigen lijf bezigzijn. Daar is helemaal geeninteressein. Men wil zo snel mogelijk te paard en het paard wel even vertellen hoe hij moet lopen. Zo ben ik ook van meningdat je echt een goed passend kwaliteitszadel moet hebben als je opdie manier met een paard aan de slag wil. Dan kom je niet meer weg met een wintec of een andersoortig zadel uit het lage segment.
Deze tekst hierboven mag van mijin alle maneges, rijhallen en bakken hangen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:22

Rechtrichten is voor mij een heel breed hoofdstuk.
Om te beginnen vind ik het aller belangrijkste dat de ruiter zich er van bewust is dat hij zelf ook niet recht is. Houding en zit van de ruiter vind ik altijd stap 1. Pas als een ruiter kan zitten zo dat hij het paard in zijn waarde laat, dan pas kan je beginnen met het paard.
Houding en zit van de ruiter houdt voor mij veel meer in dan netjes zitten. Bewust zijn van je eigen scheefheid, daar dus ook mee bezig zijn om dat gelijker te krijgen. Controle hebben over je lichaamsdelen, spieren, ademhaling, concentratie, etc.. Zo kunnen zitten dat het paard vrij en los onder je kan (gaan) bewegen. Daarmee ben je eigenlijk al bezig om de eerste stap te zetten voor het rechtrichten van je paard.
Omdat je als ruiter bewust bent van jou lijf ben je ook in staat te voelen wat er onder je gebeurt.

Pas als je voelt wat er onder je gebeurd dan kan je handelen. Om een paard recht te richten moet je opzoek gaan naar de kern van zijn scheefheid, zit dat achter, voor, aangeboren of door verkeerde training, etc..

Ik verzamel dus eerst zo veel mogelijk informatie voor ik ga "sleutelen" een het paard.

Hoe dan het plan van aanpak is, dat laat ik van de verkregen info afhangen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:42

Denk dat je eerst móet afvragen wat er verstaan word onder rechtrichten, en dan nog zo, recht richten doet men op de volte en buigen op de rechte lijn.
Laatst bijgewerkt door Moll op 19-10-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:47

Ik lees hier even mee, heb zelf helaas nog niet zobeel ergvaring om wat toe te voegen.
Maar lees hier even mee om een juiste manier te vinden om straks in de praktijk toe te gaan passen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:54

Moll schreef:
Denk dat je eerst móet afvragen wat er verstaan word onder rechtrichten, en dan nog zo, recht richten doet men op de volte en buigen op de rechte lijn.

Ik versta onder recht richten je zelf je je paard zo trainen dat alle oefeningen naar links en rechts gelijk, soepel, vanzelfsprekend en dus makkelijk gaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:38

De nodige reacties al. Hier en daar worden doel en middelen wel een beetje door elkaar gehaald, naar mijn idee.
Zelf heb ik in mijn openingspost het allemaal wat rommelig geformuleerd, dat klopt wel ;)
Ik ben het volledig eens met de stelling dat goed rijden en dus ook rechtrichten begint met onafhankelijk zitten.
Je moet jezelf ook kunnen rechtrichten en in balans boven je paard kunnen blijven, en daarvoor is lichaamsgevoel nodig, souplesse, en 'core stability'. Zelfs als je redelijk fit bent en geen overgewicht hebt is dat nog behoorlijk moeilijk, vind ik. Je moet je eigen lichaam heel goed kennen: waar zit ik vast, waar ben ik juist te los, waar zit mijn asymmetrie en hoe kan ik daaraan werken om dit te verbeteren, zowel op als naast het paard.
Wat betreft rechtrichten in de praktijk. Je hebt gelijk hoor Jasmijn, dat een paard zich niet zelf rechtricht als ie erg scheef is, zeker niet als de scheefheid te maken heeft met stugge/korte spieren aan de holle kant. Dan moeten die spieren eerst geleidelijk en op de juiste manier gestretcht worden. Misschien had ik het beter zo kunnen zeggen: op de sterke kant krijg je snel een touwtrekwedstrijd als je alleen maar probeert je paard daar los te peuteren. Dan trekt het paard nog meer hol op de andere, zachte kant en ben je nog verder van huis. Dat is volgens mij een valkuil waar veel ruiters intrappen. Dus als uitgangspunt ook met een scheef paard zo veel mogelijk op twee teugels blijven rijden.
Naar mijn idee hangt het verder van de vorm en mate van scheefheid af wat de aanpak bij het rechtrichten moet zijn. Mijn persoonlijke dilemma hierbij is dat ik het idee heb dat het strikt volgen van een vastomlijnd systeem hierbij (althans bij mij) kan leiden tot een bepaalde starheid, waarbij de ruiter zich te weinig aanpast aan het individuele paard, maar dat anderzijds het vanuit je gevoel combineren van allerlei rechtricht-technieken en benaderingen zonder te kiezen voor 1 bepaalde lijn te volgen ertoe leidt dat je vroeger of later niet verder komt.
Citaat:
Ik versta onder recht richten je zelf je je paard zo trainen dat alle oefeningen naar links en rechts gelijk, soepel, vanzelfsprekend en dus makkelijk gaan.
Zo zie ik het ook. En dat het paard steeds helemaal recht onder je blijft met zijn gewicht netjes over zijn vier pootjes verdeeld, ongeacht het tempo. Dus ook balans en tempocontrole. Dan nogmaals de vraag, kiezen jullie bij het toe werken naar dit doel voor een strikt systematische aanpak, of voor een combinatie van systeem en improvisatie?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:51

Ik richt mijn paard recht zoals ik in de praktijk mensen 'recht richt'. De basisprinciepes blijven hetzelfde:

-Oefen zoveel mogelijk in de context (dus in situaties waarin je het gebruikt).
-Wanneer functionele beperkingen (zoals zwakke spieren of lenigheid) een factor vormen, wordt er daar specifiek op getraind doormiddel van lossen oefeningen, daarna wordt er zo snel mogelijk weer naar de context toegewerkt (mogelijk wel in deelstapjes)
-Er worden alleen aanwijzingen gegeven waneer er daadwerkelijk sturing nodig is.
-Het is van belang om overbelasting (zowel mentaal als fysiek) te voorkomen, dus er moet een goede inschatting worden gemaakt van het beginniveau.

Om een paard recht te richten heb je begrip nodig voor het wijken voor druk, zowel van de teugel als van het been. Op die manier kan ik de gewichtsplaatsing over de 4 benen controleren en hiermee kun je het paard rechtrichten. Het paard is in mijn ogen 'scheef' als het structureel 1 been anders belast dan de andere benen. Om dit op te lossen heb ik wel een onafhankelijk en receptieve zit nodig! Je moet goed kunnen voelen wat er gebeurd en er toe in staat zijn hierop in te spelen.

Wanneer ik een paard heb wat bv. zwak is in de achterhand, zet ik oefeningen in als schouderbinnen om de spieren te trainen. Wanneer de lenigheid ontbreekt werk ik daaraan dmv klassieke oefeningen zoals travars, stappiroettes, übertreden etc. De oefening wordt dan het middel en niet het doel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:09

Alicia2u schreef:
Wanneer ik een paard heb wat bv. zwak is in de achterhand, zet ik oefeningen in als schouderbinnen om de spieren te trainen. Wanneer de lenigheid ontbreekt werk ik daaraan dmv klassieke oefeningen zoals travars, stappiroettes, übertreden etc. De oefening wordt dan het middel en niet het doel.

Dat klinkt allemaal heel wijs wat je zegt, maar voor de meeste mensen is het al een hele opgave of vaak zelfs een brug te ver om oefeningen als travers, stappiroutes etc. technisch correct te leren uitvoeren en dus op zo'n manier dat ze ook een gymnastische waarde hebben voor het paard.... Kan het dus in eerste instantie wel een doel op zich voor ruiters zijn om die oefeningen goed te leren uitvoeren. De juiste volgorde is dan: eerst kennis en gevoel met wat er in je eigen lijf gebeurd, dan technisch correct leren rijden en dan ben je misschien eens een keer zo ver dan je in staat bent om een paard ook echt te gaan trainen ipv rijden.

Daarom moeten jonge paarden en problematische paarden ook alleen door ervaren ruiters gereden worden, die dat allemaal al (grotendeels) onder de knie hebben. Maar als je zo her en der leest wie zich allemaal bezighoudt met rechtrichten, dan ga je haast denken dat er alleen maar ervaren ruiters op bokt zitten :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:14

Ik ben het helemaal met je eens Jasmijn. Vandaar ook als eerste mijn opmerking over een receptieve en onafhankelijke zit. Alleen slaan veel mensen die stap over. Wanneer je over een onafhankelijke en receptieve zit beschikt zijn al die oefeningen een piece of cake. Voor de meeste mensen echter zover zijn...

Ik ben de therapeut van mijn lessers en mijn lessers zijn de therapeut van hun paard. Dat is mijn visie. Ik kan als instructeur alleen aan de ruiter werken en de ruiter moet zelf aan het paard werken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:23

Ik ben het helemaal met jullie eens.
Helaas zijn er imo te veel die zeggen recht te richten, maar geen idee hebben waar en waarom ze ergens mee bezig zijn.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:24

Rechtrichten lijkt de remedie tegen alles tegenwoordig, alleen vergeten de ruiters vaak dat ze zichzelf eerst moeten 'rechtrichten' en bewust moeten worden van hun eigen bewegingsgedrag ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:28

Alicia2u schreef:
Rechtrichten lijkt de remedie tegen alles tegenwoordig, alleen vergeten de ruiters vaak dat ze zichzelf eerst moeten 'rechtrichten' en bewust moeten worden van hun eigen bewegingsgedrag ;)

amen

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:31

Ik train heel afwisselend, longeren gebruik ik echt als training (bv. door mulle grond, afwisselen in diameter volte etc.).
Daarbij probeer ik veel van het hek af te rijden, dus niet op de hoefslag waarbij het paard kan hangen aan het hek). Veel oefeningen waarbij ik de achterhand probeer te activeren maar ook de laterale buiging.

Ik merk nu vaak dat mijn paarden wisselen in slechte kant. Wanneer ik teveel werk op het verbeteren van de slechte hand, komt het zomaar voor dat de goede hand de slechte word. In dat opzicht ben ik dus nog zoekende. (is niet zo dat ik alleen maar op de slechte hand train, ik wissel wel veel af).

Mijn uitgangspunt is dus niet rechtrichten in de eerste plaats, maar balans, draagkracht (achterhand) en souplesse die zoveel mogelijk gelijk is aan beide kanten.

Volgens mij is rechtrichten een moderne term voor iets dat in de dressuur altijd al werd nagestreefd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:33

Pentax schreef:
Mijn uitgangspunt is dus niet rechtrichten in de eerste plaats, maar balans, draagkracht (achterhand) en souplesse die zoveel mogelijk gelijk is aan beide kanten.

Voor mij zijn die elementen precies waar het rechtrichten om draaid. Mooi verwoord!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:25

Steinbrecht zegt alleen het volgende, dat de ruiter in de zelfde balans lijn móet zijn als het paard, en je niet recht kan zitten op een paard wat scheef is, met andere woorden het paard is belangrijker dan de ruiter, richt het paard recht en de ruiter komt daarin vanzelf mee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:37

Ik zou eerder zeggen andersom Moll. Dat is mijn ervaring in ieder geval. Ik werk met ruiters aan hun houding en de paarden gaan daardoor rechter lopen. Dit heb ik onderzocht in mijn afstudeeronderzoek een aantal jaar geleden. Hierbij werk ik allereerst aan het zwaartepunt wat boven het zwaartepunt van het paard moet liggen, zonder het paard daarbij in de bewegingsafloop te storen. Op scheve paarden zit je dan optisch inderdaad scheef, maar biomechanisch dus wel in balans. Vervolgens werk ik met de ruiter naar het verplaatsen van het zwaartepunt in de richting van het optisch recht (zo noem ik het maar even), het paard volgt dan vaak vanzelf. Zo niet, dan is er een functionele beperking in het paardenlijf en zal dus met voorwaardenscheppende oefeningen (zoals sbw e.d.) moeten worden gewerkt om de basisvoorwaarden van het paard op pijl te krijgen.

Qua bewegingsstudies zijn we sinds de tijd van Steinbrecht een hoop wijzer geworden. Bovendien kan de ruiter cognitief met beweging bezig zijn en een paard niet, wat communiceren een stuk gemakkelijker maakt. Vandaar dat ik kies voor bovenstaande aanpak. Ik hoop dat dit het wat helderder maakt?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:46

Interessant, ik werk van uit het paard bij me ruiters.
Het laatste ben ik niet helemaal met je eens, in de balanslijn van je paard blijven is heel belangrijk, vb: je gaat ook niet recht opzitten op een ren paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:18

Het is ook de bedoeling dat de balanslijn blijft bestaan. Dat ben ik helemaal met je eens.

Wanneer je altijd scheef loopt, merk je niet dat je schef loopt en voelt recht lopen als scheef aan. Wanneer je altijd scheef en uit de balanslijn op je paard zit, voelt je paard dat als normaal, en ziet naar verloop van tijd geen reden meer om die disbalans te proberen te herstellen: immers als hij dat probeert, ontstaat er geen balans, want de ruiter zit nog altijd scheef.
Wanneer de ruiter een tijd in de balanslijn met het paard meezit, om vervolgens iets uit die balans te verschuiven (in de richting van optisch recht), zal het paard echter wél proberen de balans te herstellen, omdat het zich nu wel 'bewust' is van de disbalans. Het weet nu immers (beter) hoe harmonie voelt. Dit leidt uiteindelijk tot een rechtgerichter paard.

Dit is mijn visie hierop, en ik denk dat er voor beide benaderingen voor- en nadelen zijn. Bovendien lijkt me dat in beide gevallen de juiste instructie onontbeerlijk is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:25

Dat ben ik met je eens, het móet zo zijn altans dat hoop je dat de ruiter wel voelt wanneer het paard onder de massa komt, en recht word, dan en alleen dan kan je daar aan verder werken om het paard recht te richten en in horizontaal en verticaal balans te rijden, echter ben je als instructie daar wel verantwoordelijk voor om die momenten aan te geven wat de ruiter móet voelen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:30

Ja, maar daar wordt ik voor opgeleid ;)

Ik ben vaak een maand of 3 bezig met basis voor de ruiter, dus in de balanslijn van het paard. Tegen die tijd hebben de meeste ruiters een goed lichaamsbewustzijn ontwikkeld, wat zeker veel bijdraagt aan het ruitergevoel.

Ik ben erg benieuwd naar jouw methodiek. Zou je die hier kort toe willen/kunnen lichten?