afstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:56

hallo allemaal,

een hele gekke vraag, maar hoe stappen jullie af?
er heerst op bokt altijd het euvel over opstappen, waarbij mensen te lang hangen, zadel wordt scheef getrokken enz.
een Oplossing daarvoor is natuurlijk ook opstappen met een krukje.
nu ben ik zelf erg lang en stap ik heel makkelijk op mijn paard en zit ik altijd heel snel.
Maar wat mij altijd op valt is dat ik ELKE ruiter die IK zie afstappen altijd de voet uit de rechter beugel zie doen, het been over de rug halen en dan al hangend aan 1 kant op het zadel pas de linkerbeugel zie uitdoen en DAN pas zich laten zakken.... het gewicht is net als met opstappen een lange tijd aan één kant van het zadel ( soms zelf nog langer).
waar zijn de mensen die net als ik gewoon allebij de beugels tegelijk uit doen en gewoon voorover leunen en met 1 zwaai van het paard afgaan?? zo heb ik dat vroeger ook altijd geleerd tijdens mijn pony lesjes... lang geleden heb ik mezelf er ook op betrapt dat ik ineens in 1 beugel hing tijdens het afstappen maar nu doe ik dat niet meer.
tuurlijk zijn er genoeg ruiters die dit ook doen zoals het hoort... maar het lijkt of iedereen bij het afstappen gewoon vergeet dat je ook met je volle gewicht aan 1 kant..
mijn vraag hoe stap jij af? ( wees eerlijk! :)) )

Corelli

Re: afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:57

Ik doe het net als jij :j Benen beiden uit de beugels en dan eraf (ben ook meestal al aan het uitstappen zonder beugels) Geen idee hoe het volgens bijv. het ruiterbewijs "hoort" eigenlijk, volgens mij wel met de linkervoet nog in de beugel toch?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:59

ik heb het altijd geleerd dat je beide beugels uit moet doen en gewoon met een zwaai van je paard afgaat... maar ik zie mensen soms zoooo lang aan 1 kant hangen ( zeker als de beugels niet van de linkervoet wil afgaan :+ )

edit: ps. ik lig helemaal dubbel om jou avatar en je onderschrift erg leuk allebij _O-

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:00

Ik doe beide voeten uit de beugels en hups er dan af. Is ook het veiligst.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:00

Ik weet niet meer precies hoe ik het geleerd heb, maar volgens mij hoor je je linkerbeugel wel even in te houden :j
Dus rechts er uit, been er overheen zwaaien, steunen op links, linkerbeugel uit en dan eraf..

Maar dat doe ik dus ook nooit :+

edit: leuk is mijn kippie he :D
Laatst bijgewerkt door Corelli op 17-10-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:01

Ligt er eigenlijk aan hoe hoog het paard/pony is. Ik ben zelf niet echt groot. Bij een pony doe ik beide beugels uit, maar bij een paard laat ik me liever zakken, anders kan de landing zó'n pijn doen aan m'n enkels!
Laatst bijgewerkt door Aniek2011 op 17-10-11 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:01

Ik doe ook altijd allebei de voeten uit de beugels. Ik vind dat gewoon veiliger aanvoelen. Daarnaast vind ik het ook gewoon makkelijker en sneller.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:02

beide voeten eruit, erover zwiepen.. Ik moet altijd even blijven hangen anders gaat me evenwicht lastig lopen doen..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:02

Aniek2011 schreef:
Ligt er eigenlijk aan hoe hoog het paard/pony is. Ik ben zelf niet echt groot. Bij een pony doe ik beide beugels uit, maar bij een paard laat ik me liever zakken, anders kan dat zó'n pijn doen aan m'n enkels!

Doe je dan pas je linkervoet eruit als je rechtervoet op de grond staat? Want dat is wel super onveilig toch?!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:02

ik weet niet hoe het hoort, maar ik weet wel dat dit voor mij het makkelijkst is...
en al zou het officieel wel met 1 voet in de beugel moeten, waarom wordt hier dan geen probleem van gemaakt net zoals het opstappen zonder opstappen... bij beide dingen zie ik vaak het zadel scheef gaan

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:04

ik zwaai er ook vanaf
mede om te voorkomen dat als je alleen je rechter er uitdoet...je dus zo hangt in je zadel en je linkervoet er uit aan het halen bent - je om 1 of andere reden al naar beneden zakt en je linkervoet blijft hangen en jij al bijna beneden bent: boem met je kont op de grond, of erger je voet vast in de beugel en je lichaam hangt ondersteboven aan je paard........
paard schrikt er ook nog eens van, plus jij staat voor aap :+

Nee beide voeten uit de beugels, en dan kun je in 1 zwaai er af, of in 2 stappen: zwaai je been en leun nog even op het zadel en laat je dan rustig zakken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:04

ik stap aan beide kanten op en/of af.. Maar wel op de manier die TS zei in de OP :P

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:05

Moest er wel eventjes over nadenken :+ , maar ik doe inderdaad eerst allebei m'n beugels uit en dan stap ik af.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:05

ik ben overigens gewend om op een gemiddelde stokmaat 1.80 op en af te stappen dus grootte maakt voor mij persoonlijk niet echt uit (van de week wel een op klein pony/paardje gereden.. bij het afstappen maakte ik een zwaai zoals altijd en verwachte natuurlijk een landing zoals bij een groot paard maar toen stond ik ineens al heel snel op de grond _O- )

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:06

goh toch veel mensen die dus ook gewoon met een zwaai eraf gaan... overal waar ik kom blijft iedereen altijd eerst eroverheen hangen :P

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:06

Nee ik bedoel bij een pony gaat het snel, met een 'sprongetje' dat ik wat harder landt en daarbij nog ff door de knieen veer en bij een paard duurt het vanaf het moment dat beide benen aan 1 kant hangen met beide beugels uit langer voor ik op de grond ben. Laat me langzaam zakken (ook goed voor de armspiertjes:p)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:10

Op de manege leert mijn dochter links te laten zitten, rechts over de kont zwaaien, op je buik op het zadel hangen, dan links uit doen en van het paard af glijden.

Zelf doe ik altijd beide beugels uit, rechts over de kont, even op mijn buik op het zadel hangen en dan op twee voeten landen. Dat laatste stuk omdat ik een kapotte knie heb en heel voorzichtig wil landen. Zou ik in één zwaai eraf gaan dan loop ik het risico dat de landing niet goed gaat en ik door mijn knie zak/val.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:10

ik heb altijd geleerd rechts eerst uit en dan afstappen maar meestal heb ik dr geen zin in en gooi ze alle 2 uit en dan eraf...alleen tegenwoordig wat last van mn knie en dat verergert als ik er zo afga dus nu moet paardlief toch even mn gewicht dragen, echter ik hang nooit lang aan haar linkerkant, langer met opstappen momenteel omdat mn spieren t niet meer gewend zijn maar dat gaat ook weer steeds sneller.

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:12

ik heb hetzelfde puntje als aniek,

als ik gewoon op een pony zit dan doe ik het net als TS,
maar wanneer ik op een reus van 1,83 zit, hou ik mijn linkerbeugel in, hang even over het zadel, terwijl ik die beugel uit doe en laat me dan aan het zadel nog ietsje naar beneden zakken en wanneer ik denk dat ik hoog genoeg ben om veilig te kunnen landen, dan laat ik me nog verder zakken,
maar heel vaak ben ik dan nog te hoog eigenlijk..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:14

Eerst rechts uit, dan gaat je gewicht naar het midden en zwaai je je rechterbeen er over heen, als laatste je linkervoet los en dan laten zakken.

Ik weet niet hoe je wil afstappen met al je gewicht op je linkervoet hoor, je hangt gewoon over je zadel heen. Zie nooit iemand met al je gewicht op je linkervoet afstappen, dus denk dat je gewoon verkeerd aan het denken ben.

Verder zou ik nooit allebei de voeten los doen en en met een zwaai afstappen, als je paard schrikt heb je iig je linkerbeugel nog.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:15

Ik zwaai er ook altijd af, of ik maak een koprol achterover als ik in een melige bui is, en ja dat heb ik ook van een paard van 1,65 geprobeerd :+ toen lag ik wel achterover in het (gelukkig zachte) zand.

Vind zelf 2 voeten uit de beugels bij het afstappen veel fijner dan afstappen zoals het oorspronkelijk hoort :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:15

Afhankelijk van mijn kleding ( dikke jas) stap ik af door voet in beugel te laten, maar ik heb een westernzadel en achter de knop blijven hangen als je zwaait is niet heel praktisch :Y) :')

Wel wissel ik links en rechts af. Met op- en afstappen.
Laatst bijgewerkt door NAIWHL op 17-10-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:16

Ik doe ook altijd beide voeten uit de beugels en zwaai er dan pas af. Vroeger stapte ik altijd af met links nog in de beugel en dan hangen, tot ik dat op een gegeven moment niet meer kon :+ Probeer inderdaad ook altijd wel heel rustig te landen en dus niet echt met een sprong eraf te gaan (pony is maar 1.50, dus dat gaat makkelijk) vanwege zwakke enkels en knie.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:17

nine1987 schreef:
ik stap aan beide kanten op en/of af.. Maar wel op de manier die TS zei in de OP :P

ik stap trouwens ook aan beide kanten op en/of af , op mét behulp van beugel/krukje, af door een zwaai :P
links en rechts opstappen kent/kan ook niet iedereen, terwijl dat zo logisch is zodat je links en rechts om en om belast met opstappen (als je zonder krukje werkt helemaal!)

tiwi: zoals jij beschrijft wordt je het geloof ik altijd aangeleerd ja. ik vind dat dus erg gevaarlijk.

annemeik: als je paard schrikt terwijl je bijna beneden bent en je voet zit nog in de beugel ben je veel verder van huis (mijn ervaring, zelf eens gehad en vele malen gezien bij anderen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:24

In 1 zwaai van m'n paard af gaan??? :wow:
Dan breek ik mijn enkels!!
Ik moet 2 meter omlaag als ik afstijg ;(
Dus om mezelf te sparen doe ik mijn rechtervoet uit de beugel, zwaai hem over het paard, doe mijn linkervoet ook uit de beugel terwijl ik met mijn buik over het zadel hang en laat me dan hangend aan het zadel naar beneden glijden. Mijn paard is sterk genoeg om daar tegen te kunnen.