Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 07:18

Hoi hoi!!

Steeds vaker valt het mij op dat als je je paard straft dat je meteen grondwerk moet gaan doen volgens bokkers, of als je vraagt, zal ik een spoortje gaan gebruiken, dat je dan meteen wordt verteld dat dat heel slecht is...Ik word daar nl. een beetje moedeloos van...vroeger mocht je je mening nog geven, zonder meteen de grond ingeboord te worden door medebokkers.

Of als je als Z ruiter met Stang en trens gaat rijden, dat je dat nooit moet gaan doen..

Dus nu vraag ik me af, is iedereen opeens zo begaan met de paarden, of doen jullie net alsof je aan grondwerk e.d doen?? Ik ben heel nuchter, ik doe ook niet aan VD, laat een paard gewoon paard zijn, ja, ik rij met sporen en ja, als mijn paarden niet luitsteren pak ik ze aan! ( Dat wil niet zeggen dat ik ze sla of schop, maar ik laat wel even weten dat ik boven ze sta!)

Wie gaat de discussie aan??

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:28

Interessant onderwerp voor een discussie, hoewel er (dacht ik) al veel van zijn.
Ik rijd zelf niet met sporen, omdat het (nog) niet nodig is. Een spoor is er naar mijn mening voor om je hulpen te verfijnen, en dat vindt ik op B of L niveau nog niet nodig.
Een spoortje, slofteugel etc. zijn niet perse verkeerd, als ze maar goed gebruikt worden.
Ik ben het helemaal met je eens dat je een paard moet aanpakken als ze niet luisteren, en dat geldt niet alleen voor het rijden, maar ook daarnaast. Je hoeft ze niet perse te slaan en schoppen e.d. zoals jij zegt, maar je moet ze wel even laten weten dat jij boven ze staat zodat ze geen loopje met je gaan nemen.

Offtopic, Ik heb net even in je profiel gespiekt, maar wat heb jij een leuk paardje zeg!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:30

:) ik dacht afgelopen week toevallig hetzelfde.

Het antwoord op alles lijkt tegenwoordig grondwerk :D En begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het ook een heel goed iets is, zeker als je ziet wat bepaalde mensen daarmee bereiken (ik ben zelf ook net begonnen omdat ik denk dat het goed is voor mij en mijn verzorgpaard). Maar ik denk niet dat het voor alles de oplossing is. Soms moet je gewoon doorpakken en een paard kan best wel iets hebben.

Denk je dat mensen zoals Edward gal in hun vrije uurtjes staan te grondwerken om een betere band met hun paardjes te krijgen :P

Als het nodig is rij ik ook met sporen of met een zweepje en ik ben bereid om begrip te tonen voor mijn verzorgpaard en hem te helpen als hij iets moeilijk of eng vindt, maar zodra ik het idee heb dat mij me loopt te jennen dan is het ook klaar.

En om eerlijk te zijn doet verder niemand bij ons op stal aan grondwerk..er staan best wel wat pensionklanten, maar er wordt in principe alleen gereden. Dus vraag me altijd een beetje af of er nou echt zoveel mensen zijn die dat echt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:32

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, advies wordt altijd gewaardeerd (anders stel je hier je vraag niet), maar als iemand ergens een andere visie op heeft dan vind ik niet dat je je mening moet gaan opdringen. Dat zie ik toch wel veel gebeuren. Ookal is het vaak niet direct, gewoon de belerende ondertoon die er heerst komt op mij nogal negatief over. Als je begrijpt wat ik bedoel :7

Inderdaad vind ik dat een paard gewoon paard is, hij moet weten wie de baas is om ongelukken te voorkomen. Ik geloof niet in 'het paard is mijn partner en dus gelijk aan mij'. Tuurlijk moet hij het graag voor je doen en vind ik het heel belangrijk dat ze zich goed voelen, maar in the end staat hij wel 'onder mij'.

Maar natuurlijk, als iemand graag NH doet of bitloos rijdt, dan laat hem vooral zijn gang gaan.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:33

Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er eigenlijk gezien onder grondwerk? :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:36

Nou er is helemaal niet iets 'van Bokkers' dus ik vind de stelling bij voorbaat verkeerd.
Je zou hoogstens kunnen zeggen 'er zijn meer Bokkers die zich met grondwerk bezig houden en dit andere mensen aanraden'. Ook is dit topic een verlengde van deze: [RT-D] Wie durft er voor uit te komen?!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:38

ooit heb ik ook een keer zo'm soort topic gemaakt, en werd ook meteen de grond in geboort( zoals elk topic van mij.. )

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:43

DebjeDopje schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er eigenlijk gezien onder grondwerk? :o

Dat vind ik een hele goede vraag aangezien het gros van de mensen bij grondwerk alleen maar denkt aan Natural Horsemanship maar even vergeten dat longeren en rechtricht-oefeningen terwijl je er naast loopt ook grondwerk is :Y)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 07:44

@Iris82, misschien had ik het woord Bokkers tussen haakjes moeten plaatsen, als ik in een topic ga lezen dan zie ik toch al gauw zo'n 80% over grondwerk schrijven, en dat spoorgebruik fout is enz...dus neem het niet te letterlijk!

Ik sta zelf neutraal in de stelling wel of niet bitloos rijden, ik heb het nog nooit geprobeerd dus daar praat ik dan ook niet over mee! Grondwerk zal wel degelijk goed zijn, maar zoals ik al zei, ik ben heel nuchter (misschien te nuchter) om daarin te geloven en Blabla1980 zei het al, ik zie Anky of Edward ook geen grondwerk doen om een betere band te krijgen!

Ik had een enorm goede band met mijn paard en het enige wat ik wel eens deed aan grondwerk was 'm zonder iets longeren, dus puur op de stem.

mellanion84

Re: Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:56

grappig ik had het er vrijdag nog over met mijn schoonzus. NH hoorde je "vroeger" nooit iets over, het was gewoon met je paard omgaan. Ik ben het met TS eens, ik heb een prima band op weten te bouwen met mijn verzorghaffie en wat versta je onder grondwerken? ik heb haar geleerd netjes naast me te lopen aan het halster en op mij te wachten en de standaard stal comando's. En als ze iets doet waar ik het niet mee eens ben dan pak ik haar ook aan (zonder meteen te gaan meppen)

Ik ben stellig van mening dat ieder paard een eigen aanpak nodig heeft en dat je NH en grondwerken als basis kan gebruiken maar dat je soms een eigen oplossing moet verzinnen.
Zo heeft mijn schoonzus een zero tollerance beleid en ik negeer een aantal dingen bewust en voor onze haffies werkt dat, maar ik moet niet proberen om iets van haar paard te negeren want die maakt er gruwelijk misbruik van en mijn verzorghaffie wordt verschikkelijk obstinaat als je constant de confrontatie aangaat.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:59

Ik denk dat met grondwerk ook wel vaak bedoeld wordt: Niet op je paard, maar ernaast de regels duidelijk stellen. Als dat (letterlijk) op de grond al niet duidelijk is kan ik me zo voorstellen dat je in het rijden dit vaak ook terugmerkt. Daarnaast hebben mensen met problemen met hun paard, hier ook vaak op de grond het meest last van (dominantieproblemen), en dat kun je dus ook denk ik het beste daar oplossen. Op de grond :)

De term grondwerk wordt zo breed door mensen gezien/gebruikt. Tenminste, denk ik, als ik mezelf naga en bij mijn paard aankom begin ik feitelijk gezien met grondwerk en ik stop er pas mee als ik wegga, want ik ben constant met hem bezig en als er iets gecorrigeerd beloond moet worden gebeurt dat ook, dus in mijn ogen is dat dan ook grondwerk :D, ik ga er alleen niet speciaal voor naar de bak of wei ofzo.
In feite doet denk ik iedereen net zoveel of misschien zelfs wel meer met hun paard op de grond dan wanneer je erop zit, dus wat dat betreft :D

Ik moet wel zeggen dat het me wel opvalt inderdaad, ook veel adviezen die gegeven worden door mensen die, zoals je dan in andere reacties lees, zelf grote ongelukken met hun paard kunnen krijgen in een oogwenk... En dan denk ik... tja... Lees maar overheen :D
Je moet eruit filteren waar je iets mee kunt en de rest laten voor wat het is denk ik...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:59

ik kan niet eens met je in discussie :+
Ik denk er net zo over....mijn paard is wel mijn vriend maar moet ook weten dat ik boven hem sta.
soms moet je gewoon je stem even laten gelden om de verstandhouding goed te houden.
Verder moet hij inderdaad lekker paard blijven en zijn ding kunnen doen.
Niet alles is altijd met een knuffel te verhelpen, sommige paarden hebben meer nodig

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:03

Om even op de vraag van de titel in te gaan:

Ik vind ook dat bokkers iets vrijblijvender advies kunnen en moeten geven, inplaats van hun mening opdringen en je laten voelen dat je fout bezig bent als je niet precies doet zoals zij het zeggen. ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:04

Diaz schreef:
Om even op de vraag van de titel in te gaan:

Ik vind ook dat bokkers iets vrijblijvender advies kunnen en moeten geven, inplaats van hun mening opdringen en je laten voelen dat je fout bezig bent als je niet precies doet zoals zij het zeggen. ;)

_/-\o_ Dat is dus ook waar ik enorm aan kan storen....vroegah, was dat niet zo erg als de laatste jaren...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:12

Ik kn me er soms ook aan ergeren, want bijvoorbeeld mijn eigen paard heeft een verleden.
Ik heb ongeveer een jaar geleden ook een topic geopend.
Dat ging vooral over het rijden.
Ik kreeg ook meteen commentaar at ik mijn paard (toen pas 2 weken onder het zadel wel al 9 jaar) met sporen reed.
Zonder dat iemand de reden daar van wist, want mijn paard is ''verwaarloosd'' geweest, en ook helaas afgeslagen geweest, en kon dus niet meer gereden worden.
Ik voreg dus welke spoor gebruiken.
Ik deed al grondwerk met dit paard, omdat het paard mensenschuw was etc. en zo probeerde ik steeds meer vertrouwen te winnen.

Ik ben tegen sporen etc. maar soms moet het.
En als alles zo slecht is, waarom rijden de beroemde ruiters hier dan mee?

Maargoed.
je kan eigelijk geen topic meer openen met problemen, tenminste ik doe het niet meer,
want je doet het toch altijd fout, wat je ook doet.
Maar sommige maken het wel heel erg,

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:17

Ik denk wel eens, bokt gaat aan zijn eigen populairiteit ten onder..... met regelmaat wordt je ontmoedigd om vooral nog een reactie of topic te plaatsen. Helaas, want juist degene die buiten de standaard kaders durven te denken (en rijden) hebben veel leuke en waardevolle ervaringen die leuk zijn om te lezen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:18

Ik kan me ook alleen maar aansluiten bij je post Magicday. Het vervelendste vind ik dat er maar 1 weg lijkt te zijn, er lijkt geen ruimte voor een tussenweg. Ik ben ook nuchter, dol op mn paarden maar pak uit alle richtingen datgene waarvan ik denk daar kunnen paard en ik wat mee. Het slaat nogal eens door op bokt.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:19

Wen_en_Jelle schreef:
Ik denk dat met grondwerk ook wel vaak bedoeld wordt: Niet op je paard, maar ernaast de regels duidelijk stellen. Als dat (letterlijk) op de grond al niet duidelijk is kan ik me zo voorstellen dat je in het rijden dit vaak ook terugmerkt. Daarnaast hebben mensen met problemen met hun paard, hier ook vaak op de grond het meest last van (dominantieproblemen), en dat kun je dus ook denk ik het beste daar oplossen. Op de grond :)

De term grondwerk wordt zo breed door mensen gezien/gebruikt. Tenminste, denk ik, als ik mezelf naga en bij mijn paard aankom begin ik feitelijk gezien met grondwerk en ik stop er pas mee als ik wegga, want ik ben constant met hem bezig en als er iets gecorrigeerd beloond moet worden gebeurt dat ook, dus in mijn ogen is dat dan ook grondwerk :D, ik ga er alleen niet speciaal voor naar de bak of wei ofzo.
In feite doet denk ik iedereen net zoveel of misschien zelfs wel meer met hun paard op de grond dan wanneer je erop zit, dus wat dat betreft :D

Ik moet wel zeggen dat het me wel opvalt inderdaad, ook veel adviezen die gegeven worden door mensen die, zoals je dan in andere reacties lees, zelf grote ongelukken met hun paard kunnen krijgen in een oogwenk... En dan denk ik... tja... Lees maar overheen :D
Je moet eruit filteren waar je iets mee kunt en de rest laten voor wat het is denk ik...

:j

Wat betreft sporen en andere hulpmiddelen, hoeveel mensen grijpen er niet naar omdat het paard niet doet wat zij willen zonder zich af te vragen waarom een paard iets niet doet of voor totaal verkeerde redenen??? Hoeveel mensen rijden met sporen of hulpmiddelen omdat dat zo hoort zonder te weten waarvoor die dingen eigenlijk bedoelt zijn???

Hulpmiddelen lokken op de een of andere manier verkeerd gebruik uit dus daar moet je voorzichtig mee zijn. Ben overigens niet tegen hulpmiddelen maar wel tegen verkeerd gebruik en zal daarom het gebruik ook vaak afraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:20

Je mag best veel van bokkers, maar wat mij opvalt is dat veel mensen denken dat ze goed kunnen rijden en daar middels een hoop hulpmiddelen, druk en dwang iets uit persen en dat voorts op foto's laten zien...het accent ligt op de setjes, maar nette ontspanning ook al is het paard nog niet goed nageeflijk zie je bijna nergens. Iedereen wil een trots plaatje van een paard dat in elkaar getrokken is en we zien dan ook meteen hoe dat tot stand is gekomen, niet door doorzettingsvermogen om helemaal bij het begin te beginnen het paard op ZIJN tempo in een hogere opleidingsklasse te brengen.

Erger mij ook als ik bokkers zie rijden op jonge paarden, desnoods geen jonge paarden, maar amper gespierde en geschoolde paarden met hoofd ver achter de loodlijn, met weggedrukte rug, stijve achterbenen, opgezwollen spieren in de nek, of die afschuwelijke valse knik.

Wees eens eerlijk, welke foto's zijn eerlijk en netjes????

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:23

Daar ben ik het met je eens, er wordt al te snel een ITP of een HAW gemaakt zonder na te denken, ik zou dat pas doen als ik mijn paard voor elkaar heb, en dan bedoel ik een ontspannen, meegaand paard...

Maar dan nog vind ik dat er wel wat milder gereageerd mogen worden...de bokker die een ITP of HAW plaatsen zijn ook regelmatig jonge meisjes die nog niet zoveel rijtechnische ervaring hebben...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:23

Bokt is een open forum. Iedereen kant antwoord geven op de vraag die je stelt.

Als je zelf op stal een vraag hebt dan ga je die misschien stellen aan je instructeur, of aan een handige ruiter op stal of aan je staleigenaar of wellicht juist aan iemand die veel vanaf de grond werkt met paarden. Dan maak je daar je keuze uit.

Als je hier op het forum een vraag stelt dan kun je in principe antwoord krijgen van iedereen. Van instructeurs tot juryleden tot 13-jarige meisjes die net een half jaar rijden. De kunst is om daar het antwoord uit te filteren dat voor jou belangrijk is.
Je kunt dit doen door bijvoorbeeld te kijken naar de berichtgeschiedenis en profiel van mensen om hun reactie op waarde te schatten. Je kunt een specifieke vraag ook op een specifiek forum plaatsen om zo al meer gerichtere reacties te krijgen (vragen over SGW op het SGW forum, vragen over wedstrijden op het wedstrijdforum etc.etc.etc..).

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:24

Ik denk er altijd 3 keer overna of ik wel een topic open, terwijl ik soms wel een vraag heb. Precies om die reden die je hier beschrijft. En dan komen er vaak reacties die zijn gebasseerd op een half verhaal, omdat men niet goed leest. Natuurlijk scheer ik niet heel bokt over 1 kam. Maar het weerhoud mij er in ieder geval van om bepaalde topics te openen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:28

@Apple, natuurlijk kan en mag iedereen reageren dat weerspreekt ook niemand maar je mag dan ook constateren dat de reacties heel vaak, al dan niet terecht, fel, onaardig en afkrakend zijn.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:28

Apple schreef:
Bokt is een open forum. Iedereen kant antwoord geven op de vraag die je stelt.

Als je zelf op stal een vraag hebt dan ga je die misschien stellen aan je instructeur, of aan een handige ruiter op stal of aan je staleigenaar of wellicht juist aan iemand die veel vanaf de grond werkt met paarden. Dan maak je daar je keuze uit.

Als je hier op het forum een vraag stelt dan kun je in principe antwoord krijgen van iedereen. Van instructeurs tot juryleden tot 13-jarige meisjes die net een half jaar rijden. De kunst is om daar het antwoord uit te filteren dat voor jou belangrijk is.
Je kunt dit doen door bijvoorbeeld te kijken naar de berichtgeschiedenis en profiel van mensen om hun reactie op waarde te schatten. Je kunt een specifieke vraag ook op een specifiek forum plaatsen om zo al meer gerichtere reacties te krijgen (vragen over SGW op het SGW forum, vragen over wedstrijden op het wedstrijdforum etc.etc.etc..).

Eens! Ik kan idd heel goed relativeren en filteren, maar de wat jeugdige en onzekere ruiters onder ons hebben daar moeite mee...dan kijk ik als volwassene bij een topic even naar het profiel als ik twijfel en baseer mijn antwoord op de leeftijd, ervaring iod...en daar houdt niet iedereen rekening mee, en dat is nu precies wat ik jammer vind!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:30

Wat ik zie is een gebrekkige opleiding van de ruiter, die de gebrekkige opleiding denkt te moeten gaan compenseren door de eerste de beste ruitersportzaak in te duiken voor de nodige hulpteugels.

Wat ik ook zie is dat deze gebrekkig opgeleidde ruiters vervolgens hun eigen paarden op gaat leiden, en daarbij een heleboel basisstappen overslaan. En dat grondwerk niet meer is dan het paard aan de hand mee laten lopen, halt te laten houden en een beetje longeren.

Rijden met sporen, of met bit, ook op een jong paard, is absoluut geen kwalijke zaak, als de ruiter weet waar hij mee bezig is. En dat is zo vaak gewoon niet het geval.

Dus grondwerk gelijk aan NH? Absoluut niet. Grondwerk is echt geen dansje maken om je paard in het licht van de volle maan, terwijl je het paard instraalt. Ook NH is zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Ja, ook in de NH corrigeer je je paard. NH is ten allen tijd een leerschool voor de mens die met dat paard omgaat, en niet voor dat paard, want die weet het allemaal wel.

Dus ergens snap ik de openingspost niet. Of ik nu wel of niet aan VD of NH doe, JBF (Jan Boerenfluitjes) methode ontloopt het allemaal niet zoveel. En geef toe, een degelijke opleiding begint gewoon vanaf de grond. Als het vanaf de grond niet goed zit, zou je er nieteens op moeten willen kruipen.