braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Majolen

braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:45

hoi Allemaal,

De topic zegt het al een beetje, ik heb mijn paard zelf zadel mak gemaakt en ze heeft nog geen pas verkeerd gedaan, alleen de galop is nog niet geheel bevestigd maar dat komt nog wel, we hebben geen haast.

Nou is mijn vraag aan jullie... nou ja vraag.. of ervaring.. of gedachte..
Als een paard braaf is met zadel mak maken.. komt er dan later nog wat uit of is het paard gewoon zo nuchter en meegaand.

Volgens mijn stalgenoten komen er van de winter nog wel wat stevige bokken uit maar die zijn volgens mij alleen maar op zoek naar sensatie.. :Y)

Ik ben benieuwd, groetjes,
Majolen

One_Love

Re: braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:47

De mijne is ook zo braaf, stap,draf en galop gaan goed. Geen stap verkeerd gedaan. Stalgenoten zeggen dat de 3de keer meestal zandhappen is maar dat is ook nog nooit gebeurt. Ik lees mee want heb dezelfde vraag.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:48

Kan...kan ook goed zijn dat ze braaf blijft...is moeilijk te zeggen met zo weinig info. Ook een bevestigd paard van, laten we zeggen, 14 jaar kan in de winter serieus gaan bokken als 'ie een koud kontje heeft ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:49

Hier nog zo'n brave! Nu nog maar 22x onder het zadel, en op 1x na (dom moment, waaien en paniekreactie van hem) nog nooit een stap verkeerd gezet. Hij is zelfs zo braaf dat ik al 8x met hem op buitenrit ben geweest, waarvan 1x in mn eentje naar t strand...

Ben benieuwd wat er nog komen gaat!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:52

Ik heb vorig jaar een haf zadelmak gemaakt. Ook zo braaf. Ik heb nog steeds het gevoel dat er wat moet komen.
Het dier schrikt ook werkelijk nergens van, ik heb nog nooit meegemaakt dat het zo gemakkelijk ging.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:53

Ik denk dat je er niet zoveel van kan zeggen. Ik weet wel dat een paard rond de 4-5 jaar als ze al even onder het zadel zijn, wel verzet kunnen krijgen en dan is dit meestal om onder het werk uit te komen.

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:54

Ieder paard is anders, de meeste zijn eigenlijk wel braaf met zadelmak maken. Jouw stalgenoten kunnen wel gelijk hebben, vaak zie je dat ze de eerste paar maanden braaf en meegaand zijn en dan gaan ze pas proberen. Wees erg alert en consequent, zorg ervoor dat je haar direct goed corigeert als ze begint met evt. bokken of andere vervelende dingen. Als je haar de kans geeft om te proberen en het lukt om bijvoorbeeld je eraf te gooien dan heb je nog erg lang werk.
Succes

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:56

Niet te vroeg juichen, het verschilt van paard tot paard. Hebben hier al diverse paarden ingereden en het is elke keer weer anders (maar dat maakt het nou juist ook zo leuk)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:58

Het is moeilijk te zeggen mischien is nu wel erg onder de indruk van het zadelmak maken dat ze geen stap verkeerd doet. En als ze het heeft laten bezinken dat de streken pas komen. Dit hoeft niet zo te zijn hoor.
Maar heb wel vaker gehoord dat zoiets gebeurdt is.
Onze eigen 3 jarige ook net beleerd wordt nu langzaam aan doorgereden. heeft ook nog geen stap verkeerd gedaan ja toen hij de zweep een keer per ongeluk tegen zijn kont aan voelde komen. maar voorderest niks

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:13

Bedankt voor alle reacties. Het is en blijft dus een vraagteken... dat wordt dus nagels bijten voor de winter! :=

Wat extra info hoewel het over de paarden in het algemeen gaat, ik denk dat ik niet de enige ben die aan het nagelbijten is voor de winter, hihi :o
Het gaat om een merrie (1,68) van 5 jaar, nog geen 3 maanden onder het zadel. Consequent gereden. 2-3x in de week les in groep en privé, verdere dagen half uurtje longeren of een half uurtje rijden, ligt aan het weer. en natuurlijk.. een rustdag.
Staat op onderhoudsbrok, zit dus geen extra energie in en dat hou ik even zo. Verder staat ze veel buiten.

groetjes, Majolen

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:14

ach, je weet wat ze zeggen hè, Achterover zitten en handen laag!! Succes voor de winter iig!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:18

Als het paard niet overbluft is en gewoon telkens de tijd heeft gehad om alles te verwerken is er geen enkele reden waarom ze van de winter ineens zou gaan bokken.

Wat wel gebeurt is dat paarden die overbluft zijn bij het zadelmak maken een tijdje braaf zijn omdat ze niet goed weten wat er gebeurt. Tegen de tijd dat ze dat doorkrijgen kunnen die nog weleens pittig uit de hoek komen. Maar nogmaals, dan ben je gewoon te snel gegaan en krijg je een verlate stress of angst reactie.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:23

MagicDay schreef:
ach, je weet wat ze zeggen hè, Achterover zitten en handen laag!! Succes voor de winter iig!!

haha, jaja, schietgebedje en hopen dat je niet in die ene plas beland. Een bokriempje is misschien wel een goed idee, maar ik denk dat ik vergeet hem te gebruiken, haha

Overbluft is ze zeker niet, tenminste niet dat ik weet, want ze toont geen enkele spanning, komt altijd naar me toe en heb de eerste keren maar 20 minuten gereden, om de dag. Ze werkt graag en als ze het niet snapt dat doen we het nog een keer en nog een keer en anders is er morgen weer een dag.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:32

Het is altijd afwachten van de winter. De meesten paarden komen minder buiten en krijgen minder beweging zelf met mijn anderen paard is het even afwachten. Mischien een optie om voor het rijden ongeveer 5 a 10 minuten te longeren zodat de druk eraf is?

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:36

De mijne is nu al zo vreselijk makkelijk dat ik met afstappen expres met mijn been over haar kont ga en met afzadelen expres de singel loslaat kletteren. Beestje doet niks. Ze is altijd al zo makkelijk geweest. Heb haar vanaf ze 2 was. Toen ze 3 was ben ik begonnen met 1/2x per maand longeren en 1x in de 2/3 maanden erop ging en dat iemand haar vasthield en een rondje ging stappen verder niks.

Nu is ze 3 weken onder het zadel. Gas en rem zitten erop alleen stuur nog niet echt hihi. Stap draf en galop gaan allemaal goed. Merk wel dat met veel wind ze wel wat kijkerig is maar zolang ik haar bezig hou is er niets aan de hand.

De mijne is trouwens 4 en 3 weken onder het zadel. Ze staat nu nog 24/7 op het land met elke dag een kilo biks maar denk dat ze deze week naar binnen gaan. Dan staat ze ongeveer 4 tot 6 uur in de paddock met onbeperkt kuil.

Ik rij 2 x per week en ik longeer 2x per week.

Longeren is ongeveer een half uur en dan best actief met veel draf,galop en overgangen. En als ik les heb rij ik 20/30minuten in stap,draf en galop en als ik alleen rij 15/20minuten en dan stap en draf ( zonder instructrice durf ik zelf nog niet in galop en daar wordt ik onzeker van en ga ik het verkloten).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:38

Het verschilt heel erg.
Mijn ervaring is dat ze meestal rond 3-5 weken even moeilijk gaan doen, als het spannende er een beetje vanaf is en de verveling erin kruipt. Dat verschilt natuurlijk heel erg per paard, sommigen zijn de rijbak snel zat, anderen willen na 10 minuten rondjes lopen wat anders doen en weer een ander is het eerste kwartier heel fanatiek maar gaan staken als de energie eruit is.
En natuurlijk wanneer ze naar de eigenaar terug gaan, de meesten hebben wel door dat die wat onzekerder zijn en maken daar misbruik van.

Maar als jouw paard al 3 maanden gereden wordt zou ik me niet zo druk maken. Het enige waar je mee moet oppassen is straks met vriesweer; paard staat warm binnen met dekje op en komt ineens de stal uit, deken af, rijbak in. De meeste jonkie's gaan dan springen puur omdat ze het koud hebben, eerst even losgooien/longeren om warm te lopen en je probleem is opgelost.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:39

Mijn pony was erg braaf met zadelmak maken/doorrijden. Ze zeiden tegen mij na 5x komt er een zandhap keer. Die moet ik nog steeds krijgen en ze is nu 5 jaar onder het zadel. Wel wegschieten af en toe, of wat dreigen maar niet echt spectaculair verder.

Paard is zadelmak gemaakt, was toen ook erg braaf, ze loopt nu 1 jaar onder het zadel, en er is ook nog nooit iemand afgevallen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:01

Ach dat wordt zo vaak gezegd maar ook ik heb het nog bijna niet meegemaakt. Als ze braaf beginnen gaan ze ook wel vaak braaf door.
Het is ook erg afhankelijk van hoe je naar het zadelmak maken hebt toegewerkt. Bv door rustig opbouwen of door overbluffen. Bij de laatste maak je vaker mee dat er in later stadium een uitspatting komt :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:05

malloesje schreef:
Ach dat wordt zo vaak gezegd maar ook ik heb het nog bijna niet meegemaakt. Als ze braaf beginnen gaan ze ook wel vaak braaf door.
Het is ook erg afhankelijk van hoe je naar het zadelmak maken hebt toegewerkt. Bv door rustig opbouwen of door overbluffen. Bij de laatste maak je vaker mee dat er in later stadium een uitspatting komt :)

Ja is ook mijn ervaring dat wanneer ze braaf beginnen ze ook braaf blijven.
Het gekste is wel een keer als ze denken klaar te zijn, stilstaan en een hupje maken op de beenhulp.
Idd bij overbluffen is het risico groter.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:06

de 'mijne' ook. Ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet. Heel afentoe 1 klein bokje en dat was het gewoon (bokje als ze boos op me is, maar dat is dan al te veel inspanning voor der :') )
en ze is nu een jaar ohz..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:08

Ze krijgen altijd wel eventjes een "ik heb geen zin buitje" maar gewoon consequent daarin zijn, niet overhaasten, en dan is het wel weer genoeg.

Sommige paarden zijn gewoon braaf. (Als je ze goed beleerd eigenlijk allemaal!)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:10

Ik neem aan dan jullie met overbluffen bedoelen.. in een dag zadelmak.. zoals ik weleens een filmpje heb gezien op youtube.. effe longeren hup zadel erop hup mens erop en vasthouduuhhh.. weet zo even zijn naam niet. Maar dat is met mijn paard niet gebeurd.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:14

Nee hoor, je kan een paard op meerdere manieren overbluffen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:26

HIHIHI...leuke vraag! Die van mij... zelf gefokt... heeft in haar hele 22 jarige leven 1 keer iemand er af gegooid!
Zal dat waarschijnlijk ook nooit meer doen ook.Harmony is pas met 4 1/2 jaar ingereden en ik ben er van over tuigt dat eigenlijk geen enkel paard vervelend gaat doen als het op de juiste manier gebeurd.
Ik heb er meerdere zadelmak gemaakt en eigenlijk nooit problemen gehad.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:35

Tja op de juiste manier..... Ik heb het zelf gedaan op mijn gevoel en met alle rust.
Rust vond ik belangrijk. En wat ik ook belangrijk vind is dat ze naar je toe komen, of ze nou los staan of niet.