Tandenknarsen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Tandenknarsen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:09

Goed of slecht en waar komt het door?

Ik heb namelijk mensen horen zeggen dat paarden dat gaan doen tijdens de ontspanning; ik heb ook mensen horen zeggen dat paarden het gaan doen als ze in een verkeerde houding lopen (te holle rug enz). Hele verschillende standpunten dus. Wat zeggen jullie?

Het paard waar ik op rij doet het sinds kort bij het uitstappen met lange teugel en soms ook tijdens het nageeflijk stappen, en ik ben benieuwd naar de oorzaken.

setteke

Re: Tandenknarsen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:12

Kan spanning zijn. Zeker geen ontspanning.
Het gebit laten controleren zou de volgende stap zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:15

mijn ruin doet het als hij heeeeel erg boos is :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:17

Mijne eigenlijk alleen op momenten dat hij helemaal losgereden is, ik geen moeilijke dingen van hem vraag en gewoon rustig ontspannen stap/stilsta. Hij is dan verre van boos, reageert goed op de hulpen en ik heb de teugels dan nauwelijks nodig (hou mijn handen dan eigenlijk stil). Vandaar dat ik er zo verbaasd over was.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:18

Quartel, waarom is hij zooooo boos?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:19

mja....als mijn ruin lekker ontspannen is gaat hij met zijn bit spelen....die laat hij dan klapperen....hij is gek op geluidjes maken :')

edit setteke.......omdat ik vind dat hij best een beetje door kan lopen.......hij is van nature best lui

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:24

Dus toch een teken van verzet. Hij wil niet doorlopen/stappen/stilstaan en dat geeft het paard aan.
De braven geven het aan door knarsen :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:27

haha ja hij zich best goed verzetten hoor :j
Maar dat was alleen toen ik hem net had en we elkaar nog moesten leren kennen.
Tegenwoordig hoor ik het niet meer van hem. :D
Hij zit nu op het punt waarop ik heeeeel veel kusjes krijg....voor een snoepje :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:27

setteke schreef:
Dus toch een teken van verzet. Hij wil niet doorlopen/stappen/stilstaan en dat geeft het paard aan.
De braven geven het aan door knarsen :D

Is dit een reactie op mij of Quartel?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:34

Beide. Een paard knarst nooit voor niets. Dus alles uitsluiten en dan goede begeleiding.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:41

Mijn instructrice is een van de mensen die zei dat het kwam door ontspanning en heb nog geen reden gehad daaraan te twijfelen qua wat het paard me laat merken, maar inderdaad, ik wil toch even weten waar het nog meer van kan komen, voor het geval er wel meer aan de hand is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:43

Een paard knarst nooit van ontspanning.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:45

zou het niet zo kunnen zijn dat ieder paard zich op zijn eigen manier uit?

Ik heb wel vaker gehoord dat paarden dat uit ontspanning doen terwijl die van mij het doet als je op zijn grenzen loopt.
Maar ik hoorde ook dat paarden het deden omdat ze ergens pijn hadden.

Ik denk dat het aan de baas is om uit te vinden wat het dier er mee bedoeld.
Ik geloof wel dat het dier dan juist iets duidelijk wil maken

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 23:48

Daarin wil ik je best geloven, Setteke, maar daarom ben ik ook hier.
Het is niet mijn eigen paard en ik rij hem slechts 1 keer per week, dus ik heb er niet genoeg zicht op wat er gedurende de rest van de week met hem gebeurt, dat is zo jammer, maar als er iets is aan mijn eigen rijden waar het door kan komen, of als er iets lichamelijks kan zijn waar ik mensen op attent zou kunnen maken vind ik het fijn om dat te weten.

Van wat voor dingen kan het allemaal wél komen? Aan alle mensen die er ervaring mee hebben: waar kwam het bij jullie door?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 01:03

Ik rij ook een tandenknarser. Nog nooit meegemaakt dus dacht de eerste keer dat ik haar reed eerst even dat ze misschien het verkeerde kwakkie bij haar moeder erin hadden gedouwd (Tennessee Walkers staan er om bekend dat ze een typisch geluid kunnen maken in bepaalde gangen, mja, ze is Amerikaans, het hád gekunt :') ). Maar ja, al doende kom je er zelf wel achter, ik dan in dit geval, dat het dat iig niet was. Kwestie van goed voelen en kijken wat er gebeurd áls ze het doet en in haar geval is het duidelijk spanning.
Niet dat ze voortdurend knarst, maar alleen als ze iets heel moeilijk vindt. Even een stapje terug en eerst weer laten ontspannen werkt bij haar dan weer het beste. Ze doet het wel steeds minder en daar ben ik erg blij mee, ik wil graag die ontspanning ook tijdens oefeningen hebben, blijkbaar gaat het haar steeds makkelijker af en/of snappen we elkaar steeds beter.
Buiten doet ze het als ze graag zou raggen maar het niet kan of mag, ook een beetje frustratie dus. Dat zal ze wel blijven houden, aangezien ze op dat punt gewoon niet altijd haar zin kan krijgen, niet overal is het verantwoord om een paard zoals zij te laten racen...Mevrouw kan nogal euh...hárd.
En het is idd een héle brave, ze wil altijd wel werken, doet haar uiterste best, ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en gaat door tot het gaatje als het moet. Superknollie :+: .

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 05:46

Alle paarden (en mensen) die ik ken doen het uit spanning/frustratie. Paard v iemand die ik ken doet het ook, heel leuk dier maar uiterst irritant daarnaast doet hik daardoor vaak mond beetje open/lippen van elkaar en jrijgt daar (gelukkig) altijd commentaaR op met dresssuue, helaas heeft ze nog niet bedacht om het probleem aan te pakken maar snoert ze hem doodleuk dicht (waardoor hij zn lippen van elkaar doet omdat kaken niet meer gaat) ;)

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:00

mijn bijrijpaard wat ik 1 x per week ree dee dat ook ineens bij mij achteraf ree de eigenaar erg op haar voorhand en vast ze trekte ook erg vaak aan de teugels...ik ben meer van de klasieke kant en ree haar vauitachteren en voor ontspannen dat paard had dus aangeleerd `t bit vast te pakken en nu was daar geen mogelijkheid voor dus ging ze de gewoonte verplaatsen naar tandenknarsen dus voor dit paard pure ontspaaning maar wel door een andere oorzaak...helaas heeft paard weer een peesblesure(rara hoe komnt dat) ben ik ermee gestopt...ben nu opweg met mijn eigen hafje te beleren zoals ik wil...maar dat valt ook nog niet 123 mee...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:56

Vervelend als gewoontes door zo'n oorzaak komen. Gelukkig heeft je hafje vanaf begin af aan een goede aanpak dan ;)

Ik had het er nog even over met iemand anders die het paard waar ik op rij goed kent; en die had wel gelijk met een opmerking die ze maakte. Hij is niet het paard om het alleen bij tandenknarsen te laten als hij het ergens niet mee eens is, die laat zijn ongenoegen wel snel en duidelijk merken. Aangezien hij keurig in de ontspanning blijft en totaal kalm blijft verder zal ik voorlopig maar even aannemen dat het inderdaad in de ontspanning gebeurt...maar ik blijf alert op andere tekenen van pijn/problemen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:57

colette_007 schreef:
Alle paarden (en mensen) die ik ken doen het uit spanning

Ik doe het ook wanneer in gespannen ben.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:40

Een pony bij mij in de les doet het als er een andere pony te dicht bij komt en ze hem eigenlijk aan wil vallen maar het net niet doet. een teken van frustratie dus. Verder heb ik ook theoretisch geleerd dat het een teken van ongemak is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:44

Het is absoluut geen ontspanning.
Mijn hengst deed dat ook (toen ik hem nog reed)als het ingewikkelt werd of als hij het niet begreep of er geen zin in had.....een uiting van verzet dus.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:45

mijn man doet het in zijn slaap, ontspannender kan bijna niet :)

maar meestal is het bij paarden een vorm van spanning,
zou het misschien ook kunnen dat paarden het tijdens spanning hebben aangeleerd maar dat het daarna gewoon een tic is gebleven? een gewoonte, en dat het dan niets met spanning te maken heeft

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:50

Kan ook betekenen dat hij pijn heeft.
Mijn paard deed het ook, tandarts laten komen en ze had dus haken.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:57

Ik heb wel eens een paard gezien wat het deed met een bit wat niet helemaal goed paste. Maar dit was niet zozeer tandenknarsen maar meer een beetje klapperen met de tanden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:48

mijn merrie doet het ook uit spanning/verzet voor moeilijke dingen (ze verraad zichzelf dus als ze het erg moeilijk vind)
niet erg hier kan ik op inspelen natuurlijk :)