Parcours ideeën 5 a 6 hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Parcours ideeën 5 a 6 hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:32

Hallo,

Ik hoop dat jullie een paar leuke ideeën hebben.
Regelmatig zet ik bij ons op stal een leuk parcourtje op om te trainen met springen.

Ik zoek wat leuke uitdagende dingen.

Ik zet er altijd een dubbel in en meestal een hindernis met een deken er over heen.
Ook zet ik er vaak een bankje in om overheen te springen.

Ik zet het wel eens zo op de AC lijn:

/
\
/
\ \

Dan heb je heel veel mogelijkheden
ik dacht nu aan misschien zo iets
__
[ __ ]

Dus een dubbel en 2 enkelle hindernissen op de AClijn

Misschien is zoiets ook te doen hebben jullie daar ervaring mee(een soort + van hindernissen) ?

X

Hebben jullie misschien leuke ideeën?

Groetjes
Isabelle

Schoentje

Re: Parcours ideeën 5 a 6 hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:51

waar wil je voor trainen? Voor de fun, of om ook wedstrijden te gaan rijden?
Als je voor wedstrijden wilt trainen, zou ik dat een beetje na proberen te bootsen. Maak dus rechte lijnen op een galopsprong of 4 a 5, gebroken lijnen, dubbels op 1 en 2 galopsprongen en haakse wendingen.
Als je de hindernissen van 2 kanten springbaar maakt (aan beide kanten een grondlijn) dan kun je de hindernissen dubbel springen.
Bijvoorbeeld: lijntje langs de kant, steil-oxer op 5 galopsprongen, dan linksom een wending over een steil op de diagonaal, vervolgens in een gebroken lijn door naar de steil die je als eerste sprong.
Je kunt het dan nog uitbreiden met na de steil een wending rechtsom over een oxer op de diagonaal, dan door naar de steil op de diagonaal (die je al gesprongen had), dan rechtsom door spring je het lijntje langs de kant van de andere kant als de eerste keer.

Heb je er beetje een beeld bij?
Nu kun je met 4 hindernissen dus eigenlijk een heel parcours springen. Als je nu tegen de andere lange zijde nog een dubbel neerzet die je van beide kanten kunt springen, dan kun je eigenlijk met 6 hindernissen een oneindig parcours rijden, als je de hindernissen maar beide kante op springbaar maakt.

Er staan dus: 2 hindernissen op een galopsprong of 5 langs de rechter lange zijde, een dubbelsprong langs de linker lange zijde en op de middenlijn 2 hindernissen diagonaal opgesteld, zodat je die in een gebroken lijn kunt springen met de 2 hindernissen langs de kant.

Veel plezier en succes!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 22:58

Is inderdaad bedoeld voor parcours en fun.
Zo als jij t zegd heb ik het inderdaad ook wel eens gezet. goed idee.
Dank je wel!

En wel kunnen natuurlijk nog een hele zooi inuitjes bouwen :D

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:25

hoi ik spring zelf echt alleen voor de fun maar ik zou er af en toe ook eens voorkiezen neit alleen parcoursjes te rijden.

Denk ook bijvoorbeeld aan 1 enkele hinderenis oppe ac lijn precies in midden zo dat je over de E-bB lijn kan spring.

ook oefening met keertwendige werken erg fijn vind ik en vaak ook gecombineerd met lijntje.

of ene dubbel varieren met een in/uitje

Ik heb vele ideen in me hoofd maar kan ze niet zo uitbeelden helaas hahaha

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:45

Het laatste idee van ts hebben wij laatst in de les gedaan, erg goed om je wending-skills te oefenen, maar om echt een rondje te springen, weet niet of dat echt verstandig is. Met 4 hindernissen kun je zoiets neerzetten:
/ \

\ /, dit vind ik zelf erg fijn om te oefenen, want je kunt de hindernissen als gebroken lijn rijden, volte of diagonaal. En het liefst 1 of 2 hindernissen een oxer.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:52

als je een boekje van de FNRS hebt of kan lenen, daar staan een aantal caprilli/vaardigheidsproeven in, en ook een aantal klassieke parcoursen, daar kan je een aantal ideeën uit opdoen :)