Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

F_Orumster schreef:Mijn (vorige) instructrice vroeg weleens bij mijn destijdse bijrijdpaard of ik haast had (en ja wel met actieve achterhand en nageeflijk). Dat verbaasde me, vond het zelf ee fijn tempo.
Air schreef:Een stijf paard heeft meestal kortere, langzamere gangen... en laat dat eerste nou iets zijn waar te weinig aan gewerkt wordt, wat ook een probleem is. Ik denk dat dat behoorlijk samenhangt.
ZusJacobs schreef:Ik merk juist op maneges of bij trainingen dat het paard over zijn tempo word gereden.. Vaak denken ze dan dat hij actief is terwijl het juist enorm de grond in gereden word.. Simpele arbeidsdraf is niet zo simpel..
) dat de paarden moesten "marcheren" zowel in stap als draf. Daarbij kreeg je meteen als een plaatje in je hoofd van actief en een soort van overdreven beenwerking met flink buiging van de gewrichten. en, ook wel belangrijk, er werd nooit gepraat over de loodlijn. Waar het hoofd was, was ondergechikt. Dat kwam vanzelf wel goed als je het aan de teugel (aan de hulpen) had. 
Vivat schreef:Lusitana zou je misschien een filmpje kunnen plaatsen wat jij ziet als goede arbeidsdraf?
Ik ben het helemaal eens met actief voorwaarts rijden en vind dit een zeer interessant onderwerp maar heb zelf (nog) niet zoveel toe te voegen
In veel 'stromingen' qua rijden van tegenwoordig, denk aan wat ze klassieke en academische rijkunst noemen zie ik paarden vooral ehh slaapwandelen - en dat wordt dan arbeidsdraf genoemd...
Overigens heb ik met mijn eigen paard ook de grootste moeite deze in een juist tempo te laten lopen, en raak ik enorm verward betreft alle verschillende meningen over wat het juiste tempo is
Abacab schreef:Mijn ervaring is dat je op manege nog wel eens ziet dat mensen hun paard over het tempo rijden. Hard naar voren rijden is niet hetzelfde als actief rijden.
In een aantal alternatieve stromingen zoals bijv. het Academische rijden gaan de paarden juist weer zo extreem traag en sloom door de baan dat het wel lijkt alsof ze hersendood zijn.
In de wedstrijdring wordt een actief gereden proef enorm gewaardeerd, traag of over het tempo rijden levert geen winstpunten op.
Quir schreef:Dat is niet waar, zeker in de lagere klasses levert traag rijden gewoon punten op. Gehaast rijden niet, maar een fijn arbeidstempo wordt daar al snel onder beoordeeld.
Natuurlijk is er een verschil tussen gehaast of over tempo rijden, maar vele zien een goed arbeidstempo al als te gehaast of voer tempo.
Traag rijden levert dus zeker wel punten op. Al is het maar nét, punten zijn punten.
Abacab schreef:Quir schreef:Dat is niet waar, zeker in de lagere klasses levert traag rijden gewoon punten op. Gehaast rijden niet, maar een fijn arbeidstempo wordt daar al snel onder beoordeeld.
Natuurlijk is er een verschil tussen gehaast of over tempo rijden, maar vele zien een goed arbeidstempo al als te gehaast of voer tempo.
Traag rijden levert dus zeker wel punten op. Al is het maar nét, punten zijn punten.
We weten allemaal dat er in de lage klasses meer slechte juryleden zitten. iig ben je met traag rijden snel klaar omdat je vastloopt.