Of zou je beter zonder hoofdstel uit de voeten kunnen, maar dan ook zonder iets in je handen te hebben?
Geef in de poll aan welke soort hulpen jij best zou kunnen missen
Je mag meerdere opties selecteren!Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Je mag meerdere opties selecteren!

Mijn zweep is multifunctioneel hoor,gebruik hem voor veel dingen.Je kunt ook goed honden en fietsers mee op een afstand houden
Ik heb hem tijdens het rijden niet nodig voor mijn paard...misschien vlieg of daas wegjagen of kriebelen als hij ergens jeuk krijgt onderweg.
Met dunne gedeelte is het lastig om knoppen in te drukken
), stoppen, harder, zachter en achteruit kan allemaal puur op stem. Zo leuk, als ik samen met een kennisje rij reageren beide dames op mijn stem. Zeg ik bv 'whoa' staan er twee paarden stil, geeft hele grappige situaties soms.
). 
Tinky12 schreef:Tsja...rijtechnisch...weet niet of het op knoppen drukken van stoplichten daar ook bijhoort
(Tenzij je buiten traint natuurlijk)...

Cassidy schreef:Er is geen enkele hulp die ik weg kan laten. Misschien de stemhulp in een later tijdstip van de opleiding van mijn paard, maar een klikje met de tong is versnellen, en het woordje whoa is onvoorwaardelijk halthouden, maakt niet uit hoe hard we gaan. En "easy" is terug van galop naar draf of draf naar stap.
Met mijn benen stuur ik mijn paard, dito met zithulp. Teugels zou eventueel nog zonder kunnen, maar zover ben ik nog lang niet. En spoor is voor mij verfijning van de hulp.
Wat zou je weg kunnen laten om zo te kunnen rijden?:
http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM
Pluizebolpum schreef:Alleen de sporen en zweep, die gebruik ik niet. Spoortjes is niet nodig en met een zweep, zelfs alleen als begrenzer, kan ik gewoon niet overweg, ik sla mijzelf nog eerder een oog uit dan dat ik een paard een duidelijke hulp ermee geef (zelfs longeerzwepen zijn levensgevaarlijk in mijn handen, heb de striemen gewoon in mijn nek staan).
Cassidy schreef:

Tinky12 schreef:Laaavo...ik rijd eigenlijk nooit in een bak.Mijn jongens en ik houden van afwisseling dus echt trainen onder het zadel doe ik niet in de bak.Aan de andere kant kun je natuurlijk ook zekken dat mijn bak zo groot is dat er wegen doorheen lopen en dus verkeerslichten nodig zijn
Cassidy schreef:Ik heb niets tegen sporen, zweep, hulpteugels, zadel met of zonder boom, verschillende optomingen, rijwijzes en disciplines. Overal heb je mensen tussen zitten die weten wat ze aan het doen zijn, en ook overal nitwits die hun mening al klaarhebben zonder door te vragen waarom iemand doet wat hij aan het doen is of de spullen gebruikt die hij gebruikt.
Ik doe eigenlijk best veel met mijn teugels nu ik er zo over nadenk maar dat komt ook omdat mijn pony het sturen nogal lastig vindt en laten we zeggen dat ze ehh.. nogal ondeugend is.