Waarom schoppen mensen hun paard zoveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

Waarom schoppen mensen hun paard zoveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:18

Hopelijk staat het hier juist, had niet echt een idee waar het juist moet staan

Soms als mensen hier op bokt.nl filmpjes plaatsen hoe ze dressuur rijden zie ik dat sommige enorm veel met hun voeten tikken/schoppen geven in de buik van hun paard. De meeste paarden lijken me ook niet meteen sloom...

Is dit nu omdat mensen dat gewoon zijn zo te tikken in de buik?
Omdat het paard niet vooruit gaat, ookal loopt het naar mijn mening goed vooruit?
Of is er een andere reden voor?

Groeten Dieter

NoekAa_

Re: Waarom schoppen mensen hun paard zoveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:20

Ik denk dat het vooral komt doordat het soms moeilijk is om je been stil te houden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:21

misschien omdat ze nog aan het leren zijn om hun benen beter stil te houden? Dit is toch een rare vraag, ervan uitgaande dat iedereen die paardrijd het beste met zijn paard voor heeft. Ga er vanuit dat je niet voor je lol zit te trappen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:22

Om te verzamelen drijf je van achteren bij en vang je op in de hand. Dus als je iemand ziet die relatief veel inwerkt met zijn been kan het zijn dat er een poging wordt gedaan een correcte aanleuning tot stand te brengen. Wanneer er echter om de pas met worden gedreven mist het paard de voorwaatse impuls en is er een grote kans dat het paard eerder van voor naar achteren wordt getraind.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:23

Paarden hebben het niet nodig om vooruit geschopt te worden. Het probleem ligt toch echt vrijwel altijd bij de ruiter, die hulpen niet goed aan heeft geleerd en daarom schoppen nodig vind om paard vooruit te krijgen. Er kunnen ook lichamelijke problemen zijn waardoor het paard niet meer vooruit wil en dan al gauw geschopt wordt, omdat paard zgn lui blijkt te zijn.
Het kunnen ook aangeleerde gewoontes zijn, waarbij de ruiter niet eens meer doorheeft dat ie constant paard aantikt.
Of ruiters die moeite hebben met het stil houden van hun onderbenen en daarom steeds hun paard aantikken.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:25

De mensen die ik bedoel rijden wedstrijdniveau , L1/L2... Ik heb het over mensen die een eigen paard hebben.

edit : @ MLoeser en LiVetime

Oke, maar een hele proef? Is dat dan nodig om een correcte aanleuning te hebben?
Ik stuur je een pb met het filmpje.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:28

Eastpak schreef:
De mensen die ik bedoel rijden wedstrijdniveau , L1/L2... Ik heb het over mensen die een eigen paard hebben.

edit : @ MLoeser en LiVetime

Oke, maar een hele proef? Is dat dan nodig om een correcte aanleuning te hebben?
Ik stuur je een pb met het filmpje.

Zoals te lezen is in mijn laatste zin: Het paard wordt dan van voor naar achter gereden, dus in de krul gehouden en bijgedreven. Door eht paard eerst vast te houden en dan te gaan rijden willen veel paarden al niet meer lopen. Dan vinden dergelijke amzones het dus een goed idee om elke pas te gaan drijven, in plaats van te leren het paard de hand te laten zoeken, zoals het eigenlijk hoort.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:29

Omdat ze het niet anders geleerd hebben.. Kijk eens naar een gemiddelde manegeles. Van zulke instucteurs krijgt het grote gros met eigen paard ook gewoon les.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:36

Soms lijkt het ook of je elke pas drijft, omdat je je been niet kan stilhouden. Dit doe je dan onbewust. Ik heb er ook last van is verdorie moeilijk om je been stil te houden :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:16

Ik heb je filmpje bekeken en viel mij op dat de betreffende amazone geen stabiele zit heeft. Ze klemt dr bovenbenen aan, waardoor dr onderbenen alle kanten op vliegen en steeds los van het zadel komen.
Dit heeft dus niks te maken met het paard willen drijven, maar met een onstabiele zit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:26

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:13

Ik ben het er mee eens dat het komt doordat het ofwel op een foutieve manier is aangeleerd ofwel dat iemand een onstabiele zit heb en daardoor met de bovenbenen klemt. Ik heb zeker ook last van klungelbenen. De vraag is dan, hoe kom je er vanaf?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

Een goede coach/instructeur die gericht werkt aan een goede ademhaling en loslaten van bepaalde spieren :) Het is erg lastig om daar in je eentje aan te werken.. Niet onmogelijk, maar lastig.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:56

Ik heb op mijn inrijdzadeltje (vzh) ook enorme wiebelbenen, maar ik drijf zeker niet elke pas. Gisteren kreeg ik een mooie bevestiging, voor het eerst zat er iemand anders op mijn zelf ingereden vierjarige en ze vond dat hij heel correct reageerde op beenhulp. Gelukkig maar, ik was al bang dat mijn gewiebel misschien had gezorgd voor een afgestompt paard, maar dat bleek gelukkig totaal niet waar. Nog een paar maandjes en dan laat ik mijn eigen dressuurzadel op maat maken voor Camaro!

Maar ik zie veel ruiters wel om de pas drijven. Heeft imo geen zin, activiteit krijg je niet door maar te blijven drukken en vervolgens niet eens te controleren of je wel de juiste reactie hebt gekregen. Vooral op wedstrijden stoor ik me hier aan, spoortje om en klepperen maar met die benen. Jammer... Ik snap niet dat je dan een voldoende kunt scoren voor 'rijvaardigheid en effect van de hulpen', mogen ze wat mij betreft veel kritischer op jureren.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:57

Ik doe het ook automatisch, en niet schoppen maar drijven. :') Maar gelukkig heb ik een instructrice die er goed op hamert.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:00

Ik heb betreffende berichten verwijderd en ook de reacties erop. Bedankt voor het inseinen!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:01

Ik had t ook al gemeld... Beetje sneu figuur weer..
Zie dat ze er al mee bezig zijn :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:02

Paard voor t gevoel niet voorwaarst, paard anders niet op tempo kunnen houden, automatisme, kan vanalles zijn.

Ik ken dr ook een paar die de héle tijd aan t drijven zijn, zonder enige extra reactie.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:02

Ik denk of niet beter weten, of benen niet stil kunnen houden.
Ik kan me overigens nog wel herinneren dat het zo werd aangeleerd toen ik een 7jarige wurm was op de manege..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:08

Ik snap helemaal wat je bedoeld TS...
Was zaterdag in Groningen, en zelfs de Z ruiters doen het.. Dus het zal wel bij dressuur horen anders zou de jury het wel strengen beoordelen. Zouden ze van mij wel mogen trouwens, want vind het echt geen gezicht.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:14

Ik begin sterk te denken dat dit over mijn filmpjes gaat die ik gisteren op bokt heb geplaatst. Klopt dit?

Wat ik in ieder geval doe, is niet bewust. Ik heb nog een vrij onstabiele zit, doordat ik te ver naar voren zit en daardoor gaan mijn benen ook zwabberen. Heeft niets te maken met het paard afstompen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:18

Ik heb geen idee of het over jouw filmpjes gaat... Zag op f filmpje alleen iemand een proefje rijden.

Ja ik vind ook dat houding, zit en gebruik van hulpen strenger beoordeeld moet worden. Helemaal mee eens :j

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:23

Niekoezzz... Je mag trots zijn, als het over jou filmpjes gaat, dat jij eraan toe geeft... een goed begin, is het halve werk... Werk aan je verbeter punten zoals je onstabiele zit, die had ik overigens ook... Ik heb veel zonder zadel gereden en oefeningen te paard gedaan, soort van zit-houding lessen.... Dit leer ik nu ook een pupilletje...

Op mijn oude manege nemen ze geen risico om kinderen zonder zadel te laten rijden, tenslotte zijn zij verantwoordelijk als er iets gebeurt. Wij begonnen met paardrijden met zadel zonder stijgbeugels en op spelende wijze aan de onstabiele zit werken.... Daarna kwamen de volgende stappen pas aan bod...

Je hebt een verschil tussen voorwaarts rijden en vooruit schoppen... Ook ik zie deze dingen gebeuren, maar denk er wel twee keer over na om iets erover te zeggen... Sommige paarden zijn niet makkelijk, liever schoppen dan gebruik maken van een stompe spoor en of trekken in zijn mond... Of zeg ik nu iets verkeerd.

Iedereen heeft wel kritiek op elkander... Maar spiegel je kritiek eens naar jezelf... Misschien is de ruiter net begonnen, krijgt het verkeerde begeleiding ed... Hoe rijdt je zelf?

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:28

Citaat:
Ik heb geen idee of het over jouw filmpjes gaat... Zag op f filmpje alleen iemand een proefje rijden.

Ja ik vind ook dat houding, zit en gebruik van hulpen strenger beoordeeld moet worden. Helemaal mee eens

Ik zou het fijn vinden als je het filmpje naar me door zou sturen. Ben benieuwd.

Geloof mij maar, dat mijn houding en zit streng wordt afgestraft op wedstrijd, scheelt me zo 10 tot 15 punten!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:26

En dan nog: als het niet mijn filmpjes zijn (want daar ben ik nog niet achter), vind ik het niet erg aardig om filmpjes rond te gaan sturen van mensen die het lef hebben hun filmpje op bokt te zetten en daar graag tips over te willen hebben. Tenzij jij wel een perfecte ruiter bent! Ben je dat?