'Dan ben je juist goed bezig!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

'Dan ben je juist goed bezig!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:32

Ik ben even benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Ik rij op een ruim 4 -jarige merrie wat best goed gaat. Ongeveer 3 maanden geleden was deze merrie op de linkerhand wat moeilijk: ze pakte mijn buitenhand vast en wou mijn binnenhand niet goed aannemen; hierdoor liep ze dus scheef! Dit hebben we opgelost en nu 3 maanden verder doet ze het precies andersom!!!

Iemand op stal maakte de opmerking: als het probleem zich naar de andere kant verplaatst, wil dat zeggen dat je wel goed bezig bent!!

Natuurlijk snap ik dat dit probleem voornamelijk komt omdat ze nog jong is, maar ben toch even nieuwsgierig wat jullie van deze opmerking vinden!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:48

dat klopt ;)

je paard is van natuure scheef ;)

eerst is links moeilijk dan rechts links recht recht... ik zeg maar wat maar dit is normaal :)

Al ben jij zelf niet sterk met je linker arm en je gaat alleen gewicht oefeningen doen met linker arm word die op den duur sterker
zo herhaald dit zich een tijdje.
Mijn paardje was eerst op rechts moeilijk doen op links en nu weer op rechts... tja
recht richten neemt wel wat tijd in beslag.

ChocooPrins

Re: 'Dan ben je juist goed bezig!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:56

Dit wil ik even volgen.
Want heb dit ook al een paar keer gehad dat de moeilijke kant van kant veranderde.
Er werd mij toen ook verteld dat dit een goed teken was. Maar dacht toen dat het onzin was...
Nu is mijn jong paard ook van moeilijke kant veranderd onlangs.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:59

Ja, lastig he... Ik was ook al bang dat ik iets verkeerds deed, maar dat is blijkbaar niet (helemaal) zo... Ik moet zeggen dat ik het nu weer een stuk lastiger vind om haar er hier uit te krijgen. Ze is ook nog niet zo goed aan mijn binnenbeen, dus ik heb weer veel om aan te werken. Zul je zien dat als dit weer goed is, straks de andere kant weer moeilijk wordt...

Ik zou morgen eigenlijk wedstrijd hebben en natuurlijk begon ze deze week moeilijk te worden op rechts, maar de wedstrijd is afgelast... Misschien maar beter ook, haha!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:20

Ja inderdaad. Ik dacht ook misschien hou ik zelf vast op de goede kant en is ze daarom gewisseld van kant. Dan werk je daaraan en wisselt het terug haha.
Bij mijn ander paard is dat wel goed gekomen eerlijk gezegt. Opeens was het kwartje gevallen. Dat het aan beide kanten tergelijketijd kan!
Bij mijn jong paard kan ik haar wel heel goed wegzetten aan mijn binnenbeen, zelfs schouderbinnenwaarts gaan echt goed aan beide handen. Enkel buigt ze moeilijk door die hals.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:30

En hoe jong is jouw paard? Heb je veel ervaring met jonge paarden? Ik zelf niet echt en ik krijg echt goede begeleiding, maar schrok wel van de week toen ze dit ineens weer deed! Ben altijd zo bang dat ik het niet goed doe, helemaal omdat het niet mijn eigen paardje is! Dus daarom was ik erg blij met deze opmerking!

Maar dit kan dus bij zo'n paard regelmatig terug komen? Ik zit stiekem te hopen dat als ik deze kant 'klaar' krijg en dan dus beide kanten heb gehad, dat dan bij haar ook het kwartje is gevallen!

Eerst ook maar eens haar goed aan het been krijgen, wat ik ook al zo moeilijk vind... Zucht... :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:36

je bent goed bezig op het moment dat je zelf oefent om zo recht mogelijk te worden en je paard traint om zo recht mogelijk in balans rond te lopen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:47

Mijn jong paard is 5. Heb niet veel ervaring met jonge paarden. Is mijn eerste jonge, maar heb ook wel veel begeleiding (3x per week les). Mijn lesgever zei dat dat kan voorkomen bij training dat wisselen. Maar verder ook geen positief of negatief woord.
Bij mijn ouder paard heeft ze tijden dat ze wisselde en tijden dat het stabiel bleef. Nuja het blijft altijd werken aan die rechtgerichtheid. Als je eenmaal goed volte's kunt rijden aan beide kanten, dan wil je die volte's kleiner maken en dat moet ook aan beide kanten lukken. Dan schouderbinnenwaarts, appuyementen, wissels. Die wil je ook aan beide kanten even goed doen.
Dus je zult wel moeten blijven werken aan het rechtmaken.
Net zoals je als rechtshandig persoon links wil leren schrijven. Dat moet je goed onderhouden anders ben je die moteriek meteen kwijt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:46

Je probleem verplaatst zich, dan ben je dus niet goed bezig. Je kunt het links wel oplossen maar wat heb je eraan als het rechts terugkomt? Zo kun je eindeloos rondjes blijven draaien.
Je moet je paard aan beide kanten soepel hebben, in kunnen buigen en rechtrichten.
Als je probleem zich verplaatst komt dat doordat je de goede kant te weinig traint.

JamieShanin schreef:
Al ben jij zelf niet sterk met je linker arm en je gaat alleen gewicht oefeningen doen met linker arm word die op den duur sterker
zo herhaald dit zich een tijdje.

Als je gewicht heft en je merkt dat je rechterarm veel sterker is dan ga je niet ineens 2 volle weken alleen de linkerarm trainen om die sterk te krijgen, je blijft ook rechts trainen om in elk geval het niveau op peil te houden.
Als je beide kanten blijft trainen maar de slappere kant een oefening meer laat doen merk je vanzelf wanneer beide op hetzelfde niveau zijn en kun je gelijkwaardig verder trainen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:24

Het probleem verplaatst zich tijdelijk.
Als je je paard gewoon vastrijdt aan de andere kant dat is een ander verhaal. Dan ben je fout bezig.

Het is niet zo dat ik mijn paard omdat hij rechts moeite heeft enkel maar op rechts train. Gewoon beide zijden evenredig. En ook niet per se de moeilijke kant meer dan de andere kant. Dat moet je gewoon aanvoelen. Liever kwaliteit dan kwantiteit :7

Bij mijn ouder paard die vaak wisselde van kant vooraleer ze los liet aan beide kanten tergelijketijd, heeft ook een fysio bevestigd dat ze mooi recht was. En een goede gelijke bespiering had aan beide kanten. En dat alle spieren aan elke kant even los waren. (In verleden tijd geschreven omdat ze nu terug moet opgebouwd worden na blessure)

Bij het jong paard moet de tijd het nog uitwijzen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:39

Hoe vaker/ sneller je wisselt hoe rechter je paard is :j
Zeker een jong paard wisselt vaker aangezien die nog veel kracht moet ontwikkelen,
Ik zeg: goed bezig!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:43

Omdat het paard aan een kant moeilijk is, ga ik niet alleen maar op de goede kant rijden. Net zoals ChocoBesnier zegt; beide zijdes evenredig! Ik krijg goede begeleiding, dus dat krijg ik er allemaal wel goed ingeramd :) .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:57

Als je beide kanten gelijk traint zal het probleem zich ook niet verplaatsen, een paar dagen wat stugger op de andere kant zou nog kunnen maar als het probleem zich echt verplaatst en ze op de andere kant vast zit ben je echt niet goed bezig, zie voorbeeld hierboven.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:00

Splinter schreef:
Hoe vaker/ sneller je wisselt hoe rechter je paard is :j
Zeker een jong paard wisselt vaker aangezien die nog veel kracht moet ontwikkelen,
Ik zeg: goed bezig!

Dat is leuk om te horen *\o/* haha

Mijn jong paard heeft nogal een complexe scheefheid. Kan goed plooien in haar lijf links, maar links in die hals moeilijker. Rechts buigt ze dan makkelijker in die hals maar valt ze wel tegen je binnenbeen aan.
Ze ontspand sneller aan de linkerkant, maar volte's verkleinen is dan weer moeilijker aan die kant. Galop is meer gesloten links dan rechts.
En af en toe wisseld dat haha.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:02

anneliesdj schreef:
Als je beide kanten gelijk traint zal het probleem zich ook niet verplaatsen, een paar dagen wat stugger op de andere kant zou nog kunnen maar als het probleem zich echt verplaatst en ze op de andere kant vast zit ben je echt niet goed bezig, zie voorbeeld hierboven.

Ik vraag mij af wat jou vast is in vergelijking met mijn vast.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:07

Inderdaad, goed bezig! Heel herkenbaar ook bij een jong of scheef paard.
Natuurlijk is het streven dat je beide kanten gelijk krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:31

ChocoBesnier schreef:
anneliesdj schreef:

Ik vraag mij af wat jou vast is in vergelijking met mijn vast.

Dat lijkt me niet zo moeilijk toch?
Je hoort aan beide kanten gelijke teugeldruk en gelijke beendruk te hebben, paard hoort aan beide kanten gelijk te reageren.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:45

idd dat hoort :j en dat bereik je door training, het wisselen van kant is daarbij normaal ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:50

Wisselen van voorkeurskant is normaal, vast zitten is niet normaal.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:01

Mijn paard zit ook niet vast, dan zouden we helemaal ver van huis zijn...

Maar dan is de opmerking die ik benoemde in de OP dus waar!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:20

ChelseaII schreef:
Ongeveer 3 maanden geleden was deze merrie op de linkerhand wat moeilijk: ze pakte mijn buitenhand vast en wou mijn binnenhand niet goed aannemen; hierdoor liep ze dus scheef!

Dit is imo geen kwestie van 'voorkeur'.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:52

anneliesdj schreef:
Wisselen van voorkeurskant is normaal, vast zitten is niet normaal.

Dit is eigenlijk wat ik bedoelde.

Mijn woordkeuze was inderdaad niet ideaal. (Wij zeggen bij ons soms ook gewoon vast zitten aan een bepaalde kant terwijl het gewoon de andere kant dan de voorkeurskant is, begrijp je :7 )

En hoe komt dat dan eigenlijk? Is dat gewoon een vorm van balans zoeken?

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:45

anneliesdj schreef:
ChelseaII schreef:
Ongeveer 3 maanden geleden was deze merrie op de linkerhand wat moeilijk: ze pakte mijn buitenhand vast en wou mijn binnenhand niet goed aannemen; hierdoor liep ze dus scheef!

Dit is imo geen kwestie van 'voorkeur'.

Dus jij beweert door het lezen van deze zin dat ik mijn paard vasthoudt aan haar moeilijke kant en dat het het dus mijn fout is? Volgens mij is mijn paard gewoon nog ontzettend 'zoekende' en heeft dit voornamelijk te maken met het feit dat ze nog zo jong is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:32

Dat ze vasthoud hoeft niet perse jouw fout te zijn hoor, het kan veel oorzaken hebben maar als ze steeds wisselt van kant is de ruiter wel de meest voor de hand liggende reden.
En ja, als ze je buitenhand 'vastpakt', binnen niet wil aannemen en scheef loopt dan zit ze (imo) behoorlijk vast.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:14

anneliesdj schreef:
Dat ze vasthoud hoeft niet perse jouw fout te zijn hoor, het kan veel oorzaken hebben maar als ze steeds wisselt van kant is de ruiter wel de meest voor de hand liggende reden.
En ja, als ze je buitenhand 'vastpakt', binnen niet wil aannemen en scheef loopt dan zit ze (imo) behoorlijk vast.

Ze is nu in 1 jaar tijd 2 x gewisseld, dus het is niet constant. Het is voornamelijk op voltes en in bochten dat ze mijn buitenhand vast wil pakken en dan merk je gewoon dat ze daar moeite mee heeft. Op de rechte lijnen heb ik haar wel netjes op 2 teugels en is ze aardig recht.

Door dit probleem heb ik me behoorlijk verdiept in het scheef lopen en ik stuit op meerdere artikels dat het 'normaal' is dat een jong paard scheef is en ook dat een ruiter het kan verergeren door bijvoorbeeld scheef mee te gaan zitten of juist de vaste kant vast te pakken. Hier ben ik me dus absoluut van bewust en ben hier heel erg mee bezig om erger te voorkomen...