kreupel, onregelmatig of niet rad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

kreupel, onregelmatig of niet rad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:27

Ik zat net te lezen in een topic over het rijden van AdB. Daar viel me op dat de hierbovengenoemde termen veel door elkaar gebruikt worden. Zo lees ik dingen als: "het paard is nog wel onregelmatig maar zeker niet kreupel".
Nu wilde ik graag weten wat jullie daar onder verstaan. Wanneer is een paard kreupel, en wanneer spreek je bijv. van onregelmatig of niet rad? En wat is voor jou het verschil hier tussen?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:30

Kreupel is gewoon mank. Niets meer, niets minder.
Onregelmatig of niet rad hoeft niet mank te zijn, maar tactmatig zie je een afwijking.
Dat kan b.v. een iets kortere pas zijn. Of een been dat iets trager beweegt dan het andere.

Abacab

Re: kreupel, onregelmatig of niet rad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:32

wat is jouw definitie van mank?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:33

Kreupelheid zie ik als een duidelijke onderbreking in de gang, de gang is geheel verstoord. Bij onregelmatigheid of niet rad zijn, is de gang minder vloeiend dan normaal, maar niet ernstig verstoord.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:35

Abacab schreef:
wat is jouw definitie van mank?

Been in het geheel niet willen belasten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:46

Dan kun je spreken van een schaal: kreupel - ernstig onregelmatig - onregelmatig - beetje onregelmatig

@Branka, als een paard het been maar heel weinig belast spreek je van ernstig onregelmatig?

Als ik jullie definities zo hanteer dan ben ik in mijn leven gelukkig nog niet zo vaak kreupele paarden tegengekomen, wel heel veel [ernstig] onregelmatige paarden. Maar bij de term onregelmatig krijg ik vaak het idee dat het allemaal niet zo ernstig is, zeker als ik de topics over de AdB rijmethode lees.

Ik gebruik zelf vaak de term niet rad of kreupel wanneer een paard zichbaar onregelmatig is. De term onregelmatig gebruik ik eigenlijk enkel wanneer een paard door te bewegen juist weer rad gaat lopen [spierkwestie]. Kreupelheid heeft rust nodig, onregelmatigheid juiste arbeid. Ben ik nu de enige die er deze definitie op na houdt? Ik vond het nogal warrig worden met al die termen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:59

Wanneer je zelf maar doorhebt, wanneer je je paard (tijdelijk) niet meer moet belasten, mag je het noemen zoals je wilt. Een paard wat niet meer belast kan worden, gaat naar de slager een onregelmatig paard kan nog jaren dienstdoen met lichte arbeid.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:06

Abacab schreef:
Als ik jullie definities zo hanteer dan ben ik in mijn leven gelukkig nog niet zo vaak kreupele paarden tegengekomen, wel heel veel [ernstig] onregelmatige paarden. Maar bij de term onregelmatig krijg ik vaak het idee dat het allemaal niet zo ernstig is, zeker als ik de topics over de AdB rijmethode lees.

Punt is dat bij onregelmatig mensen vaak vooral naar de benen blijven kijken om te zien waar het paard niet goed loopt. Twijfel is dat ook heel vaak in de diagonaal. Ik kijk dan al heel snel hoger. Vaak is het zo dat als een paard zijn rug vast houdt het lijkt of hij onregelmatig loopt. Kijk je heel zuiver naar alleen de benen dan blijkt er niets te zien op die hoogte.

Abacab schreef:
Ik gebruik zelf vaak de term niet rad of kreupel wanneer een paard zichbaar onregelmatig is. De term onregelmatig gebruik ik eigenlijk enkel wanneer een paard door te bewegen juist weer rad gaat lopen [spierkwestie]. Kreupelheid heeft rust nodig, onregelmatigheid juiste arbeid. Ben ik nu de enige die er deze definitie op na houdt? Ik vond het nogal warrig worden met al die termen.

Wat kreupelheid en onregelmatigheid betreft ben ik het je qua arbeid eens. Ik gebruik overigens ook een nog mildere term: onzuiver. Paard heeft net een kleine afwijking in de gangen. Heel minimaal.

By the way, hier dus een AdB-er. Maar ook gesjeesde fysiotherapiestudent. Dus kijken is een tweede natuur voor mij geworden. Ben ook erg kritisch op dat punt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:14

Ik vind het altijd moeilijk om zulke termen op internet serieus te nemen. Graag zie ik een filmpje om iets te beoordelen.
Wat de ene 'mank' noemt is voor de ander 'onzuiver'.
Meeste mensen zien overigens niet eens als de beweging onzuiver is (niet tactisch dus).
Daarnaast vind ik persoonlijk dat je niet zomaar kunt zeggen dat een mank paard iets ernstigs mankeert en een onzuiver paard nog jaren meekan. Mijn merrie zou niet zuiver lopen bij dezelfde blessure als waar mijn ruin voor op 3 benen zou gaan staan.
Daarnaast heeft een onzuivere gang vaak een andere oorzaak (rug, zadel, ruiter, spieren, wervelkolom, rijtechniek) die vele malen erger kan zijn dan het mank staan door bijvoorbeeld een pijnlijk been.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:41

als een paard kreupel loopt is het gewoon echt niet goed.. en heeft het paard er waarschijnlijk erg last van,
onregelmatig kan,, dan is het vaak 1/2/3 passen ofzo ;)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:47

Ik denk dat bij kreupelheid het paard een soort hinkt. Zijn gewicht eigenlijk niet op het been wil zetten. Wat je vaak dan ook ziet is dat het hoofd meeknikt.
Onregelmatigheid kan inderdaad een kwestie zijn van een paar passen. Het kan ook zijn dat het de hele tijd is. Dan zie je dat het ene been minder ver naar voor komt als de ander, of trager beweegt, minder lang op de grond staat. Iets waardoor het opvalt dat het ene been anders doet dan de ander!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:04

mank of kreupel is idd wanneer een paard zijn been niet wil belasten.

onregelmatig of niet rad is eerder een tactfout, die je als je niet specifiek naar de benen kijkt misschien zelfs niet direct opmerkt. Dit kan komen door een ruiterfout, (spier)spanning, blokkade in rug of andere gewrichten, verzuring,... 101 redenen te bedenken. Maar over het algemeen allemaal dingen die door een osteo en/of rijtechnisch op te lossen zijn...

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:13

Voor mij is kreupel ,onregelmatig,niet rad allemaal het zelfde en is er duidelijk iets niet goed.
Dit kan door de ruiter komen maar ook omdat het paard ergens last van heeft dus ten aller tijden moet je achter halen wat de oorzaak hier van is.
Mijn vorige paard liep volgens deze termen onregelmatig niemand op de grond zag iets maar zelf voelde ik wel wat.Ben toen met hem naar Bosch en Duin geweest daar kwam uit dat hij verbening van het hoefkraakbeen had.
Dus ook met onregelmatig vind ik niet dat je gewoon maar een beetje moet door rijden maar uit zoeken waar dit vandaan komt.
Een paard loopt zuiver of niet zuiver en dan is hier altijd een oorzaak voor en welke dat is de vraag.