Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

seline1981

Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:53

Ik ben eens nieuwsgierig naar de mening van andere mensen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, hoe vaak rijden jullie per week met een 3 jarig paard?

Kleine uitleg, mijn paard is in april 3 jaar geworden, loopt al ruim een half jaar 3 tot 4x per week aan de longeerlijn en ik heb er nu verspreid over 2 weken, 6x opgezeten.
Ze pakt alles heel braaf op.

Hoe doen jullie dat?

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:59

Ligt er aan hoe fit ze is. Maar normaal gesproken doe ik 2 keer rijden en 2 keer bijgezet longeren, voor de rest heeft ze 'vrij'.
Maar is ze super fit doe ik haar een keerte extra rijden of longeren, is ze wat minder fit krijgt ze een paar dagen vrij te ze zich weer fit voelt.

Het is echt een kwestie van aan kijken doe ze het oppakken en hoe ze zich voelen. Want ze groeien nog en leren ook nog eens onwijs veel, dat kost echt super veel energie. Dus regelmatig een vakantietje is altijd wel fijn voor die jonge dieren vind ik.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:00

Ik ben zelf voorstander van om het paard met 3,5 zadelmak te maken (rustig), na dit is gebeurd ruim een jaar op de weide, en als ze 4,5/5 zijn pas echt rijden/beleren.

Indomitable

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:03

Mijn merrie is nu 4 ik rijdt haar max 2x per week. Dan nog 1 à 2 keer longeren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:07

Ik reed mijn 3 jarige 3 keer in de week 15 tot 20 minuten.
Verder gewoon lekker het land in overdag.

Nu hij 4 is rijd ik hem: 2 dagen wel, 1 dag niet, 2 dagen wel, 2 dagen niet.
Dus 4 keer in de week.

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:12

Super bedankt voor jullie reacties. Het is zo te zien dus heel verschillend per paard en per eigenaar. Ik kan me ook voorstellen dat een recreatieruiter een ander doel heeft als een wedstrijdruiter.
Natuurlijk kijk ik ook goed naar de conditie van mijn paard. Is ze wat minder fit, dan doen we wat rustiger aan. Ook als ik merk dat ze haar gedachten er niet bij kan houden, doen we een stapje terug.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:13

Mijn 3 jarige is van begin het jaar, maar al behoorlijk af.
Ze loopt 2 dagen in de week hooguit 15 minuutjes, soms gaan we nog een dag lekker stappen in het bos.
Veder komt ze elke dag in de paddock/wei/molen :)

Ben benieuwd naar andere 3 jarige, misschien foto's? :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:15

seline1981 schreef:
Super bedankt voor jullie reacties. Het is zo te zien dus heel verschillend per paard en per eigenaar. Ik kan me ook voorstellen dat een recreatieruiter een ander doel heeft als een wedstrijdruiter.
Natuurlijk kijk ik ook goed naar de conditie van mijn paard. Is ze wat minder fit, dan doen we wat rustiger aan. Ook als ik merk dat ze haar gedachten er niet bij kan houden, doen we een stapje terug.

Hey goed dat je het zegt. Wat is jouw doel?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:17

die van mij hebben we 4 keer in de week een kwartiertje gereden toen ie 3 was, moest wel want meneer was erg brutaal (hengst) en zo bleef het leuk voor beide partijen, de rest van de week had ie vrij, dus gewoon lekker in de paddock, de dagen dat ie gereden werd ook overigens, alles voor de ontspanning

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:22

Tendance schreef:
seline1981 schreef:

Hey goed dat je het zegt. Wat is jouw doel?

Mijn doel is zeker om de wedstrijdsport in te gaan met haar. Zoals het er nu naar uit ziet, kan het een heel fijn sportpaard worden. Mijn verzorgster wil graag lekker recreatief met haar gaan rijden. Ideale combi dus :D , naar mijn idee.
Volgend jaar wil ik haar tevens naar de keuring brengen. Volgens de kenners heeft ze goede kans om ster te worden. Haar moeder heeft een heel goed papier en ik zou het voor de fokker erg leuk vinden om het te proberen.

Ik wil nog wel even benadrukken dat ik geen haast heb om de ring in te gaan. Ik ben me altijd bewust dat de basis perfect moet zijn, anders kom je jezelf op een later moment toch tegen :+

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:23

Miepie77 schreef:
die van mij hebben we 4 keer in de week een kwartiertje gereden toen ie 3 was, moest wel want meneer was erg brutaal (hengst) en zo bleef het leuk voor beide partijen, de rest van de week had ie vrij, dus gewoon lekker in de paddock, de dagen dat ie gereden werd ook overigens, alles voor de ontspanning

Ik kan me erg goed voorstellen dat je dan even doorpakt in het begin!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:23

nu bijna 3,5 jaar
4 x opgezeten a 3 rondjes......

meer nog niet
hij staat lekker van zijn wei te genieten en we gaan van start als het weideseizoen afgelopen is

doel,western-recreatie

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:25

marillion schreef:
Mijn 3 jarige is van begin het jaar, maar al behoorlijk af.
Ze loopt 2 dagen in de week hooguit 15 minuutjes, soms gaan we nog een dag lekker stappen in het bos.
Veder komt ze elke dag in de paddock/wei/molen :)

Ben benieuwd naar andere 3 jarige, misschien foto's? :)

hier hetzelfde,mijn 3 jarige is al een echte tank!

[RIJ-ITP] machnix zadelmak maken en "inrijden"

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:28

@ojajoh
Leuke foto's! Het plezier straalt er vanaf!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:28

Mijn 3 jarige is een paar maanden geleden zadelmak gemaakt en heeft daarna ivm castratie 2 maanden vakantie gehad.
Sinds een paar weken loopt hij 3 keer in de week onder het zadel en qua tijdsduur kijk ik het altijd even aan maar het is nooit meer dan een half uur.
Daarvan gaat hij minimaal 1 keer mee het bos in en verder vooral voorwaarts neerwaarts op eigen benen etc..
Nu pakt hij het allemaal super makkelijk op en doet hij alles na 1 of 2 keer oefenen alsof hij nog nooit anders gedaan heeft maar we hebben tijd zat dus we doen gewoon lekker rustig aan.
Voor diegen die een foto vroeg van andere 3 jarige .. bij deze mijn toppertje <3
Afbeelding
Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:33

Als ik ermee toekan om de ontspanning erin te rijden rijd ik een 3,5 jarig 1 keer per week een halfuurtje max. Anders rijd ik 2x per week 20 minuutjes max., Longeren in de bijzet doe ik nog niet met zo'n jong paard. Als het nodig is nog een dag te werken ga ik meestal loswerken of longeren aan enkel de longe+halster/kaptoom.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:36

Ik heb ook een 3 jarige merrie. Ze is in maart 3 jaar geworden en ze is toen ingereden en ivm met veel blessure's ( wonden door andere paarden, slokdarmverstopping )Heeft ze een lekker poos vakantie gehad op de weide. Nu rijd ik haar sinds 3 weken ongeveer weer 4 keer per week ongeveer een half uur 2 a 3 kwartier.

Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:40

wow wat rijden best veel mensen toch al aardig wat met hun 3 jarige :oo :=
en ik vond mijzelf al (te) snel.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:42

3 à 4x per week onder het zadel, 2x longeren.
Nooit lang of intensief, maar wel kordaat.

Hij krijgt geregeld eens enkele weekjes uitblaastijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:43

3 keer in de week 20 minuutjes. 1 of 2 keer longeren. 2 of 3 dagen helemaal vrij weidegang.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:49

om de dag,we zijn hem aan het beleren, heeft nu 23 keer iemand op gezeten. Longeren voor het rijden, maar niet als training, alleen een aantal rondjes omdat hij wat singeldwang had. mij drie jarige staat wel 24 uur in het land kan hij lekker paard zijn en spierpijn er uitlopen. Als de basis er in zit ga ik terug naar 3 keer in de week. we rijden nooit langer dan 20 min/30 min.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:57

Het verschild gewoon heel erg per paard in hoeverre je er al mee doet.
Die van mij is gewoon super braaf maar heeft echt een conditie waar je u tegen zegt.
Ze heeft sinds het zadelmak maken nog geen stap verkeerd gezet, ik kan na 3 dagen vrij zo opstappen en wegrijden zonder te longeren.
Toen ze 3 weken zadelmak was gingen we al lekker het bos in, veel afwisseling en zeker niet overhaasten.
Dit is trouwens mijn 3 jarige:

Afbeelding

Dit was tijdens een onderlinge wedstrijdje bij ons op stal, puur gewoon voor de oefening,
Afbeelding

Mijn doel is om haar klaar te maken voor de wedstrijden en hopelijk volgend jaar de sublicup mee te kunnen rijden en dat soort dingetjes :)

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:01

toen mijne 3 was ging ik er voor het eerst opzitten, en nu is ze 4 geworden en ben ik pas met de galop bezig
nu rij ik haar 3 - 4 keer waar van 1 u les de rest rij ik maar 20 min -half u ofzo
moet ik wel zeggen dat ze heel makkelijk is en dat ik ze in de winter stil heb laten staan er weer zo op kon kruipen
wil wel wedstrijden gaan doen maar heb geen haast

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:04

waar ik eigenlijk heel erg benieuwd naar ben is of jullie dit gevoel ook hebben.
Ik ga het proberen uit te leggen hoor :P
Mijn 3 jarige heb ik gekocht toen ze net een paar keer onder het zadel was geweest en heb dus zeg maar de vooruitgang vanaf het begin af aan meegemaakt.
In het begin is alles allemaal nog onwennig, wiebelig enz.
Maar naarmate je verder gaat in de tijd merk je (ik tenminste wel) eigenlijk al een hele vooruitgang, zoals bijvoorbeeld voltes die ik nu rond kan rijden, het van hand veranderen dat rechter word, noem maar op.
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes, maar als ik dan aan het rijden ben dan realiseer ik me dat zo en dan ben ik daar eigenlijk zo onwijs blij en "trots" op.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar hebben jullie dat ook dat je zeg maar om iedere kleine verandering heel "blij" en "trots" kan zijn? :)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:06

Ik rij mijn 3 jarige nog niet.. we doen dagelijks wat grondwerk, wandelen etc. Wel hang ik er nu tijdens het grondwerken 2x per week op, waarbij hij tegenwoordig al hinnekt als ik dat doe omdat hij dan een koekje krijgt :o De reden dat ik er nog niet actief mee bezig ben is gewoonweg het fysieke, ik wil er binnen nu en een paar maanden een paar keer op gaan zitten. Wat stapwerk (2 rondjes in de bak) aan het touwhalstertje and thats all voor het komende jaar :)