Enorm schuimen bij hogere dresuur, geen ontspanning meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Enorm schuimen bij hogere dresuur, geen ontspanning meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 16:02

:wave:

Ik heb gekeken of hier een topic over was, maar niet gevonden.

Ik zat gister de grand prix special te kijken, en sommige paarden schuimden echt enorm.
Hun borst was en bijna wit van en je zag hun mond nauwelijks meer.
Nu is schuimen ontspanning, maar is zoveel schuim echt ontspanning? Zag het namelijk vooral bij ruiters die een beetje zaten te plukken en doen aan de stang en trens.

loisbr96

Re: Enorm schuimen bij hogere dresuur, geen ontspanning meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:05

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Bij elk paard is er zo veel schuim.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:30

Nu moet ik eerst zeggen dat ik geen beelden gezien heb, maar was het niet deels ook schuim van het zweten? Omdat je zegt dat de borst er wit van was?
De temperaturen waren hoog zat, en bij flinke inspanning wil een zwetend paard ook gaan schuimen op zijn lijf.

Verder zijn de meningen over het wel of niet ontspannen met schuim verdeeld.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:33

Dat vraag ik me ook af.
Aan de ene kant lijkt het alsof ze niet kunnen slikken en door alle spanning en de bitten in hun mond waar ze op sabbelen veel aanmaken en het laten lopen,
maar als ik bitloos op een fjord rijd met lange teugel laat zij ook alles lopen.
Maar sommige paarden in de GP zagen er indd niet relaxed uit.. Ik denk dat het dus 2 oorzaken kan hebben.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:51

Ik weet het eigenlijk niet precies, geloof ook dat het meerdere oorzaken kan hebben... maar ik heb weleens gelezen dat paarden ook kunnen gaan schuimen als ze zich heel goed moeten concentreren en inspannen voor iets wat best moeilijk/belastend is voor ze.
Of het echt klopt weet ik ook niet, maar het lijkt me dat er wel wat in zit.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:54

Mijn paard gaat héél graag mee op buitenrit en vindt het heerlijk kilometers te maken. Hij heeft er altijd een goed tempo inzitten, dat is gewoon zijn gang, hij sukkelt niet graag. Als hij dan flink zweet zit hij in no time onder het schuim en hij is echt wel ontspannen hoor, dus ik denk dat flink zweten ook een hele grote oorzaak is. De mijne schuimt niet in zijn mond maar wel op zijn lijf.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:56

Als je paard te diep rijd kan hij of zij minder goed slikken ,daarom blijft het schuim zo veel rond de mond
van het paard zitten , maar er zit ook nog al een verschil in, het eene paard schuimt meer als het andere paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:00

donnie13 schreef:
Als je paard te diep rijd kan hij of zij minder goed slikken ,daarom blijft het schuim zo veel rond de mond
van het paard zitten , maar er zit ook nog al een verschil in, het eene paard schuimt meer als het andere paard.

En dat is dus een fabeltje.

Schuim op de borst is vnl zweet denk ik.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:01

Idd, een fabeltje

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:04

Ik heb het ook gezien en dat schuim op de borst was geen zweet. Het waren vlokken schuim die vanuit de mond op de borst vielen/waaiden. Er liepen paarden tussen die continu speeksel/schuim lekten.
Waar het precies vanaf komt is me niet helemaal duidelijk, maar ik dacht dat het te maken had met minder goed kunnen slikken door houding en bitten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:23

misschien kunnen jullie een filmpje plaatsen van YT, heel veel van het EK staat er al op

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:23

Als ik kijk naar mijn paard Ruby is schuim echt een goed iets...hij kan heel sterk en eigenwijs zijn en ongeconcentreerd, maar als hij zich ontspant en fijn word in mijn hand en zich op mij concentreerd gaat hij ook schuimen.

Over het algemeen is mijn ervaring met schuimende paarden onder mij dat ze lekker los laten, op het bit knabbelen en zich concentreren.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:48

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:28

Tsja, dat het op de borst zit, kwestie van een keer flink schudden ofzo.

Schuimen op zich is natuurlijk geen slecht iets. Het blijven bewegen met de mond, spelen met het bit, concentratie, spanning, warmte, zweet, allemaal bijkomende effecten van de hogere dressuur die me vrij normaal lijken.

En dat er een aantal bij zijn die (naar mijn gevoel) wel erg veel met hun handen bezig zijn, daar zie ik niet direct een link mee met meer schuimen.