Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:45

Na aanleiding van het ietwat uit de hand gelopen topic: [RT-D] Niveau is bedroevend...
wil ik toch nog een discussie voortzetten. Ik ben door het vorige topic nog eens goed na gaan denken en bij mezelf te raden gegaan en zit toch met een boel dingen op mijn maag.

Mijn grote vraag; Waarom moet alles zo snel? Op de paardvriendelijke manier, al dan niet op een geforceerde manier. Door mijn ervaring door de jaren heen en ook door naar mezelf te kijken is het tegenwoordig gebruikelijk om je paard zo snel mogelijk iets aan te leren, en hoe is dan niet belangrijk. We willen een paard dingen aanleren, wedstrijdklaar maken of gewoon trainen maar als een paard dan niet doet wat we vragen wordt dat nauwelijks nog met geduld of op een paardvriendelijke manier opgelost. Hup er gaat een hulpmiddel aan, hup we nemen sporen om of een zweep mee, hup we forceren als hij niet wilt luisteren. Maar waarom???

Wedstrijdpaarden moeten tegenwoordig maar zo snel mogelijk doorgroeien en als ze op hun 10e nog geen Z lopen zijn ze afgeschreven, om nog maar niet te beginnen over de paarden die klaargemaakt worden voor de keuring, hengsten die op hun 3e moeten doen alsof ze al 5 zijn, in het springen moeten 4-jarigen al L springen anders hoor je er niet bij. Waarom???

Als een paard staakt wordt er maar gedacht dat ie stout is en wordt er meteen een harde aanpak op losgelaten terwijl er niet eens wordt gekeken waarom het paard staakt. Natuurlijk zijn er paarden die de draak met je steken, maar er zijn er meer die de ruiter niet snappen of gewoon niet kunnen wat er gevraagd wordt, maar waarom niet even bij jezelf te raden gaan waar het probleem vandaan komt.

Ik zie het in alle lagen van de sport. Zowel recreatief als op topniveau. Op topniveau vind ik het helemaal bedroevend. Paarden zijn daar producten en er wordt op een zakelijke manier mee opgegaan. Forceren is daar niet onbekend alleen mensen zien het niet op die manier, maar hebben geleerd op een harde manier dingen 'op te lossen' waarom???

Op wedstrijd zie ik te vaak met inrijden dat ruiters een hoop moeten forceren om het voor elkaar te krijgen om het in de proef er goed uit te laten zien. Longeren voordat je gaat inrijden met het paard de kin op de borst heb ik inmiddels iets te vaak gezien. Waarom dat doen? Is het paard anders niet los genoeg? Heb je anders geen tijd om in te rijden? Waarom???

In het wilde westen worden paarden als ze 3 zijn uit de kudde getrokken en gebroken omdat dit lekker snel en makkelijk is, maar als je ziet hoe dat gaat schrik je je ook kapot. Wat nou horse wisperer? Gewoon keihard is het.

Ik zag net een mooi stukje van Hyperion, dit heb ik even gequote:

_Hyperion_ schreef:
In de dressuurproef leer je eigenlijk vooral trucjes. En tussen de trucjes door ben je bezig met gymnastiseren (even heel zwart wit gezien). En ook om de trucjes zo goed mogelijk te kunnen doen (dus een galopwissel) moet je je paard gymnastiseren. Gymnastiseren betekent leniger en sterker, krachtige maken en dat doe je door lengtebuiging, stelling, overgangen, verruimen, verzamelen etc.. En door bijv. balkjes lopen, galoptraining in het bos...dat is allemaal gymnastiseren.
Als je kijkt naar de beoordeling van een dressuurproef dan is de beoordeling vooral gericht op het punten geven voor de "trucjes": het wijken, de schouderbinnenwaarts, het halthouden, het achterwaarts gaan, de wissels...etc.. Dingen die vroeger in de oorlogsvoering nut hadden en daarom aan de paarden geleerd werden, zijn nu achter elkaar gezet in een proefje. De dingen die je tussen de oefeningen/trucjes door doet worden pas in het laatste rijtje cijfers beoordeeld, maar niet iedere seconde dus apart. Dan wordt er dus een gemiddelde genomen hoe "gegymnastiseerd" je paard tussen de oefeningen/trucjes door loopt.

Ik vind dit een mooie omschrijving en laat eigenlijk meteen zien hoe bizar de sport eigenlijk is. Het maakt niet uit hoe je iets bereikt, zolang je het maar bereikt.

Toevoeging:
Wat nog vervelender is, is dat dit gedrag wordt gevoedt door federaties en instanties. Dravers moeten als ze 2 zijn de eerste koers lopen, 4-jarigen moeten L etc, op de keuring moeten ze 3 zijn en jury's zijn eraan gewend.

Waar ik heen wil, is dat het tegenwoordig maar heel normaal is hoe wij met paarden omgaan. er wordt dingen van paarden verwacht zonder er overna te denken wat het paard ervan vind. Waarom is dit geaccepteerd??? Waarom doen wij dit?

ik ben niet perfect, ook ik heb dingen fout gedaan en zie dat in. Daarin ben ik geschrokken hoe makkelijk het ook is om ten nadele van een paard te werk te gaan zonder dat je dat ziet. En ja er zijn uitzonderingen en kom niet aan van 'ik doe dat niet hoor', daar is het topic niet voor bedoeld. En JA uitzonderingen zijn er.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:48

Hier ben ik het wel mee eens.

Het begint al bij het zadelmak maken, dat moet snel want tijd is geld...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:52

Ik ben het helemaal met je eens Joolien. Niet alleen bij de paarden is het zo, maar tegenwoordig ook bij de pony's al. Beestje is net drie, kan stap draf en galop en wordt de wedstrijdring ingegooid, al dan niet met ervaring van het ruitertje op zijn rug. Dat het beestje er geen biet van snapt en de proef daardoor mislukt doet er niet toe, geeft alleen maar reden om thuis zes keer harder te trainen. Wat het beestje natuurlijk nog helemaal niet kan hebben...

Probleem is, dat (wij) juryleden er deels aan meewerken. Paard of pony loopt braaf het proefje, en ach, het is nog maar B, doe maar een 6 i.p.v. een 5. Wat leuk, een winstpunt, goed hoor! En met 10 gelijk door naar de volgende klasse. Ik geef toe, dat heb ik zelf ook tijdens het jureren, maar dan zet ik er wel altijd met koeienletters onder dat ze rustig aan moeten doen, de tijd nemen om het dier te laten groeien, en niet te snel moeten gaan.
Het mes snijdt dus aan twee kanten, en misschien ook nog wel aan meer, als er een instructrice naast staat die de combinatie de hemel in prijst en zegt dat het paard of de pony met gemak een proefje aan kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:53

tiwi1969 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens.

Het begint al bij het zadelmak maken, dat moet snel want tijd is geld...

Ja ook dat. Er zijn weinig mensen die daar echt de tijd voor nemen. Anders daalt de waarde.

@Kleinvosje:

Dat zal ik aan mijn post even toeveogen dat het van alle kanten wordt gevoedt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:54

tja... helaas kom je het vaak tegen... Iedereen zal zijn eigen verantwoording moeten nemen. Je kunt hier helaas niet veel aan doen. Ik probeer in mijn omgeving zoveel mogelijk mensen te helpen die zogenaamde probleempaarden hebben. De mensen die voor hulp open staan denken soms dat ik wonderen verricht maar met een hoop uitleg waarom dingen zijn zoals ze zijn, gaan hun ogen open en kunnen zij later ook weer mensen helpen. Ik doe het voornamelijk voor de paarden zodat ze beter begrepen worden en er minder leed is en vraag er ook nooit geld voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:57

hesterve schreef:
tja... helaas kom je het vaak tegen... Iedereen zal zijn eigen verantwoording moeten nemen. Je kunt hier helaas niet veel aan doen. Ik probeer in mijn omgeving zoveel mogelijk mensen te helpen die zogenaamde probleempaarden hebben. De mensen die voor hulp open staan denken soms dat ik wonderen verricht maar met een hoop uitleg waarom dingen zijn zoals ze zijn, gaan hun ogen open en kunnen zij later ook weer mensen helpen. Ik doe het voornamelijk voor de paarden zodat ze beter begrepen worden en er minder leed is en vraag er ook nooit geld voor.

Maar wordt je dan begrepen en hanteren mensen dit naderhand ook? Ik heb geprobeerd iemand te helpen en een paard getraind en gereden, maar ook veel gelongeerd door lichaamstaal etc, maar die vonden dat ik maar normaal moest longeren want 'dat gezwaai met je armen' werd het paard gestresst van. Ze snappen dus niet zo goed waar je mee bezig bent omdat ze het niet kennen en omdat het er anders uitziet dan de boerenmanier. Heel jammer is dat en zonde van je tijd.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:58

Ik schrik ook altijd als ik naar de Pavo cup kijk, die 3,4 en 5 jarigen lopen hoog opgericht, kan toch niet goed zijn?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:59

Eens, zeker wat die proef betreft ik schrijf wel eens bij jury's en als een paard tegen de hand is en het is toevallig net tussen 2 onderdelen in dan hebben ze mazzel en wordt het niet gerekend, maar dat geld helaas ook bv als een paard ergens voor afgestraft wordt, waar de ruiter eigenlijk fout is.

Iki probeer zelf zoveel mogelijk rust en geduld te hebben en de fouten het meest bij mezelf te zoeken, maar ben eerlijk als ik zeg dat ik ook wel eens een paard afstraf uit frustratie wat eigenlijk niet zijn fout is, schaam em daarna wel diep, dat wel.

Ben nu sinds april een paardje aan het inrijden en hebben vorige week pas voor het eerst gegaloppeerd (eerder was zijn balans niet voldoende, vond ik)
Ik probeer zoveel mogelijk vanuit het paard te kijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:01

Tja ik ken het dilemma.. heb nu sinds 4maand een nieuw paard heel fijn beestje, toen ze kwam ging ik naar de verenigingsles en kreeg meteen te horen RIJDEN hup meer aan t werk zetten het is een portret let maar op! Ik had echt zoiets van uhhh heb t paard net ken dr nog niet goed en ze is niet door het lijf. Ik heb vanaf het begin af aan gedacht dat ze eerst los moest komen en dat ze daarom zo nu en dan lastig was. Bleek dat ze haken van een halve cm had (nooit naar tandarts geweest) en zat dr rug vast... Tandarts laten komen en een tijdje elke dag gelongeerd..

Instructrice bleef maar tegen me mopperen en roepen dat ik meer moest rijden en gewoon door moest vragen, ik helemaal in de war en kon niet eens meer een rondje galopperen zonder dat mn paard er vandoor ging. Toen besloten dat ik gewoon maar niet meer naar les ging osteo gebeld en paard los laten maken. Nu 1 maand verder paard blij, ik blij want ze is lekker los niet meer zo lastig (nog wel baldadig) en kan ik heerlijk met dr aan het werk waarbij de nadruk ligt op het losmaken van het lichaam! Die 'kunstjes" doet ze nu bijna vanzelf, wijken, schouder voor, travers en galopwisseltjes en dat allemaal met plezier! Heeft me wel geleerd om van mn eigen gevoel uit te gaan en lekker eigenwijs mn eigen tempo te volgen, dat andere mensen daardoor denken dat ik niet goed wijs ben kan me dan lekker niks schelen :) Kom ze vanzelf een keer tegen op concours en dat zij op een punt blijven hangen omdat hun paard niet meer wil en ik fluitend door de ring ga!

Even toevoeging: Ga nu bij een andere instructrice naar les (ben klaar met die andere ;) )
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 15-08-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:03

Ze ziet het wel erg zwart wit, gelukkig zijn er ook nog heel veel paarden mensen die wel goed met hun paard omgaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:05

Ik zie het toch iets anders geloof ik...

Ik zie geen enkel probleem in een 6 jarige die Z start. Ik zie wel een probleem als dit paard een ruiter heeft die, om dit te bereiken, het paard met net 3 in heeft gereden en vervolgens ruim 3 jaar lang heel fanatiek ermee heeft geoefend...

Kijk, ik heb er ook één in het Z lopen die ik pas 3,5 jaar rijd...en die heeft tussendoor nog even 3 veulens gehad waarbij we, omdat ze erg dik word, echt telkens minimaal 4 maanden uit de running lagen. Dit was weliswaar een ouder paard, maar was evengoed niet meer dan goed zadelmak toen ik ermee begon. Ik zat er echt geen 5 of 6x per week op. Een paard heeft gewoon geen drie volle jaren training nodig om Z klaar te zijn...maar helaas veel ruiters wel, en daar zit je probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:08

Volgens mij is dit niet iets nieuws en is dit bij alle sporten zo. Iedereen wil zo snel mogelijk naar de top om zo ver mogelijk te kunnen komen in de jaren die je kunt gebruiken. Als een gemiddeld paard met 13 uit de sport gaat (ik noem maar een dwarsweg.) heeft men dus 10 jaar om grand prix te halen (ten slotte is datbtoch ieders droom). Ieder jaar dat je je paard later inrijd en iedere keer dat je rustig aandoet lijkt de tijd kleiner te worden om dat doel te halen. Dat een rustpauze heel veel profijt op kan leveren vergeet men vaak...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:10

Joolien schreef:
Na aanleiding van het ietwat uit de hand gelopen topic: [RT-D] Niveau is bedroevend...
wil ik toch nog een discussie voortzetten.

Die discussie liep vast omdat de openingspost nogal stemmingmakend en niet onderbouwd was. Ik heb toen een nieuw topic geopend waar nu een veel genuanceerdere, inhoudelijkere en meer onderbouwde discussie plaatsvind:

[RT-D] wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Ik heb jou, TS, ook uitgenodigd bij deze discussie, maar je niet meer terug gezien. Wellicht omdat je voordat het eerste topic vastliep nogal kritische vragen kreeg over jouw deskundigheid om A. te oordelen over het niveau van anderen en B. jou baggage als instructie? Mede omdat een van de conclusies waar vrijwel alle deelnemers zich in konden vinden was dat de oorzaak van enig discutabel niveau van wedstrijdruiters ligt in het gebrek aan kundige instructie.

Joolien schreef:
Mijn grote vraag; Waarom moet alles zo snel? Op de paardvriendelijke manier, al dan niet op een geforceerde manier. Door mijn ervaring door de jaren heen en ook door naar mezelf te kijken is het tegenwoordig gebruikelijk om je paard zo snel mogelijk iets aan te leren, en hoe is dan niet belangrijk.

Dit is een algemene aanname die je doet. Het is totaal niet duidelijk op wie of welke specifieke situatie je doelt. Dus wie of wat bedoel je? En wees dan ook even zo beleefd om de ruiter wiens kunnen en handelen je hier gaat bediscussieren even op de hoogte te stellen. Dan krijgen we tenminste verhalen van twee kanten.

Idem voor de rest van je vragen. Natuurlijk ga je hier een hoop ja-knikkers mee lokken. Maar doorgaans zijn dat de ruiters die zelf tig jaar over een klasse doen of geneens aan wedstrijdsport doen. Als je het topic dat ik heb geopend even doorleest, waarin voornamelijk wedstrijdruiters zich melden, [RT-D] wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau , dan komt er toch een hele andere visie op goed en vriendelijk en gedegen paardrijden en paardopleiden naar voren, dan wat jij hier schetst. Info rechtstreeks uit de eerste hand van wedstrijdruiters. Hoe kan dat?

Verder spring je van de hak op de tak tussen verschillende methodes, disciplines etc. Dus wat is nu specifiek je vraag? Mijn paarden liepen beide met 6 jaar Z. Als je dat te snel vind mag je aan mij vragen stellen over het hoe en waarom hoor. Dan hebben we het tenminste over een specifieke situatie. Dan krijgen we een verhaal van twee kanten. Dus vraag maar raak!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:13

Waarom 1: Ik gebruik al vanaf het begin sporen. Niet uit onmacht, maar om ze direct te gebruiken als verfijning van mijn hulp en dat ik het paard niet uit balans breng als ik een keer wat meer been moet geven. Sowieso leer ik mijn paarden dat ze zonder dat ik aandruk in het zelfde tempo door moeten lopen. Dit werkt super en fijn voor zowel paard als mezelf.

Waarom 2: Mijn paarden krijgen bij mij de tijd. De ene was met 6 nog niet zadelmak en met 9 al wel in het Z, maar alles met rust. Mijn B paard mag wat mij betreft alle tijd hebben in de verschillende klasses, maar nu ik steeds 3 punten rijd op de wedstrijd ga ik binnenkort toch echt L1. Hij is er aan toe ook al is hij net 4.

Waarom 3: Mijn paard is zo'n paard. Ik weet dat hij bang is, maar ook, dat dit niet nodig is en dat hij dat maar van mij als leider aan moet nemen en dat gaat steeds beter.

Waarom 4: Soms los ik het ook wel eens op de iets minder zachtzinnige manier op als mijn paard weer eens leo is, maar dat zie ik mijn merrie ook bij hem in de wei doen.

Waarom 5: Geen idee... Ik doe een beetje draf een beetje galop en verder niet zo veel. Moet genoeg zijn.

Laatste stukje: Een paard moet tijdens die trucjes ook gegymnasticeerd zijn anders lopen de trucjes niet soepel, dus ook dan wordt het gymnastische wel meegenomen.

Mijn paard is als 3 jarige bij Gert vd Hof geweest, omdat hij singeldwang had. Ik heb na die tijd nog nooit zo'n band met een paard gehad als met dat paard, terwijl ik hem voordat hij heen ging verschrikkelijk vond.
Dus mensen kunnen alles zeggen over Gerts manier van zadelmak maken, maar bij die van mij gaf het een geweldig resultaat.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:23

lennylenny schreef:
Ik schrik ook altijd als ik naar de Pavo cup kijk, die 3,4 en 5 jarigen lopen hoog opgericht, kan toch niet goed zijn?

Wat denk je dat slechter is, al die beesten die op de voorhand lopen of een paard wat kundig gereden wordt met wat meer oprichting en OP de achterhand. En natuurijk voor een wedstrijd net even wat meer. Ik heb er echt niets op tegen zo lang het rijden met gevoel wordt gedaan.

Iedereen roept maar diep/rond, Ja is ook goed voor de warming up. Maar daarna moet je echt wel wat gaan oprichten anders is het hartsikke slecht voor je paard. Dat zien zoveel mensen niet. Ik ben ook bezig mijn 4 jarige meer en meer op te richten. Je wil toch dat ze sterk worden van achter? Dat gaat niet met alleen diep en rond rijden.
Laatst bijgewerkt door muc op 15-08-11 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:24

Tendance schreef:
Waarom 1: Ik gebruik al vanaf het begin sporen. Niet uit onmacht, maar om ze direct te gebruiken als verfijning van mijn hulp en dat ik het paard niet uit balans breng als ik een keer wat meer been moet geven. Sowieso leer ik mijn paarden dat ze zonder dat ik aandruk in het zelfde tempo door moeten lopen. Dit werkt super en fijn voor zowel paard als mezelf.

Dat snap ik niet. Waarom moet de hulp verfijnt worden met een spoor? Als het dier al reageerd op een vliegje, waarom zou je het met je kuit niet afkunnen? Het is puur een kwestie van trainen, dus ook dat je paard op een normaal trensje loopt zonder sporen en dan nog alle oefeningen kan uitvoeren.

Ik ben het eens met Topic schrijfster; waarom hebben zo veel mensen zo veel haast met hun paard? Ik zie het ook veel te vaak, helaas. En ja, er zijn ook mensen die hun edele viervoeter meer tijd geven, maar dan nog komt er vaak zinloos gedoe bij kijken (bijv. hulpteugels). Jammer....

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:25

muc schreef:
lennylenny schreef:

Wat denk je dat slechter is, al die beesten die op de voorhand lopen of een paard wat kundig gereden wordt met wat meer oprichting en OP de achterhand. En natuurijk voor een wedstrijd net even wat meer. Ik heb er echt niets op tegen zo lang het rijden met gevoel wordt gedaan.

Iedereen roept maar diep/rond, Ja is ook goed voor de warming up. Maar daarna moet je echt wel wat gaan oprichten anders is het hartsikke slecht voor je paard. Dat zien zoveel mensen niet. Ik ben ook bezig mijn 4 jarige meer en meer op te richten. Je wil toch dat ze sterk worden van achter? Dat gaat niet met alleen diep en rond rijden.

Eens, maar laag, diep en rond is een gevolg van je oefeningen en tempo, net als vervolgens de oprichting. Dat is niet iets wat je bereikt door de teugels korter te pakken. Dat is een gevolg van je training.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:26

_/-\o_ Ik heb mijn ogen ook geopend maar sloot ze al gauw... Wat ik allemaal zie vind ik Schaamwekkend tegen over de paarden. Ik rijd nu nog maar nouwelijks omdat ik naar mijn mening nog niet goed genoeg ben voor mijn merrie. Volgende week begin ik helemaal op niew met lessen, maar nu op de 'natuurlijke' manier. Ik walgde soms gewoon van mezelf na het rijden, wanneer het even niet goed ging en ik het probeerde op te lossen met harde hand. Bah ik kon dan zo boos op mezelf worden om hoe ik mij gedroeg tegen mijn merrie!
Ik ga nu helemaal opnieuw beginnen, en als het even niet gaat, dan maar even niet ;) ik hoop nu echt een goede band te krijgen. Ik heb 3 jaar rond gereden op een merrie die ik eigenlijk helemaal niet kende!

Op wedstrijden durf ik al helemaal niet meer te komen, daar kan ik echt niet tegen. Ook hoe jonge ruiters worden aangemoedigd en opgefokt om zo snel mogelijk in het Z te komen, ik zie rustige en geduldige ruiters verandere in strenge en bijna gemene ruiters... Sinds dit jaar ben ik gestopt daarbij te horen... Gelukkig maar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:28

MarjanB schreef:
Kom ze vanzelf een keer tegen op concours en dat zij op een punt blijven hangen omdat hun paard niet meer wil en ik fluitend door de ring ga!

Dit is natuurlijk een kwestie van speculeren. Jij verwacht dat je straks fluitend door gaat, maar wie zegt, dat dit zo is. Als je zo denkt, dan heb je net als velen te hoge verwachtingen van jullie als combinatie en zou ik meer kijken naar het hier en nu, om problemen te voorkomen.
Ikzelf ben bijvoorbeeld wel al na 3 maanden zodra het mocht gestart, maar omdat het paard eraan toe was. Niet vanuit te hoge verwachtingen, maar vanuit wat toen het hier en nu was. Dat is voor iedereen verschillend, maar ik zal nooit zeggen, dat ik overal fluitend door ga, want het is en blijft een combinatie met een levend wezen, een paard, eem dier.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:31

Eens, maar laag, diep en rond is een gevolg van je oefeningen en tempo, net als vervolgens de oprichting. Dat is niet iets wat je bereikt door de teugels korter te pakken. Dat is een gevolg van je training.

@amadeo, Inderdaad kan je dat niet bereiken door alleen je teugels korter te maken. Maar dat hoort er wel bij teugels korter maken, tempo overgangen,aan het been het paard sterk maken van achter. Als je daar met een jong paard mee begint nadat ze de aanleuning begrijpen (dit kan een 3 of 4 jarige zijn afhankelijk van hoeveel tijd het paard nodig heeft om de aanleuning te begrijpen) gaat dit leerproces sneller dan als je er met een 8 jarige mee begint. Ik zie hier ook echt geen probleem, ik vindt het veel erger om van die mensen op paarden te zien die alleen maar tegenwerken.
Laatst bijgewerkt door muc op 15-08-11 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:31

Amadeo schreef:
Tendance schreef:

Dat snap ik niet. Waarom moet de hulp verfijnt worden met een spoor? Als het dier al reageerd op een vliegje, waarom zou je het met je kuit niet afkunnen? Het is puur een kwestie van trainen, dus ook dat je paard op een normaal trensje loopt zonder sporen en dan nog alle oefeningen kan uitvoeren.

Ik ben het eens met Topic schrijfster; waarom hebben zo veel mensen zo veel haast met hun paard? Ik zie het ook veel te vaak, helaas. En ja, er zijn ook mensen die hun edele viervoeter meer tijd geven, maar dan nog komt er vaak zinloos gedoe bij kijken (bijv. hulpteugels). Jammer....

Mijn kuit heeft een groot oppervlakte, mijn hele kleine minispoor maar een hele kleine. Ik leer mijn paarden, dat als zij de aanraking van de spoor op een bepaalde plek voelen, ze een specifieke oefening uitvoeren. Mijn sporen prikken dus ook niey. Ze raken aan.

Amadeo

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:33

En dat weet je zeker? Sporen die aanraken? In beweging terwijl je spoor onderaan je been zit, verstopt achter een schoen/laars hiel?
Die fijne hulp kun je toch ook geven zonder überhaupt een spoor te gebruiken?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:39

lennylenny schreef:

Met sommige gevallen ben ik het er met je mee eens! Het gebeurd ook allemaal wel snel!
Maar toch zie ik liever de paarden op de Pavo-cup dan op een thuis wedstrijd van deze leeftijd!
Plaatje ziet er fijn uit!

Ik ben ook bezig met het doorrijden van een 3-Jarige en doe dat ook niet perfect dat weet ik zeker, maar probeer het wel met rust te doen! en met genoeg begeleiding natuurlijk, want ik ben geen sterruiter :) !

Ik snap je punt Joolien, ben het er zeker mee eens!
Maar als alles met rust en tijd word gedaan met een jong paard en op een correcte manier dan heb ik er geen problemen mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:39

Jasmijn78, ik snap je vragen aan TS wel, maar in algemeenheid ben ik wel met TS eens dat er in de opleiding van paarden maar wat al te vaak stappen worden overgeslagen. Het lijkt nu vaker dan vroeger voor te komen dat paarden op hoog niveau niet voor elkaar zijn en ruiters op rug eigenlijk niet echt kaas gegeten hebben van africhten. Het africhtingsproces is voor mij iets waarbij het paard lichamelijk en mentaal in het werk groeit van een B paard naar waar de capaciteiten reiken maar waarbij je de tussenliggende stadia niet over kan slaan. Het is bijvoorbeeld niet voor niks dat een paard eerst zus moet leren voor het zo kan doen. Enfin, om een lang verhaal kort te maken kruipt het bij mij koud over mijn rug als ik een Internationale Young Rider hoor klagen dat 'een beest' zo vast zit, terwijl een halve blinde zoals mijzelf al van ver kan zien dat dat gewoon in de basisdingetjes zit en 'dat beest' dus niet gewoon goed gegymnasticeerd is. Ik bedoel dan gewoon recht gerichtheid volgens de normale manier en niet de moderne goeroe bladiebla. Even als voorbeeld.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:40

salome_maybe schreef:
_/-\o_ Ik heb mijn ogen ook geopend maar sloot ze al gauw... Wat ik allemaal zie vind ik Schaamwekkend tegen over de paarden. Ik rijd nu nog maar nouwelijks omdat ik naar mijn mening nog niet goed genoeg ben voor mijn merrie. Volgende week begin ik helemaal op niew met lessen, maar nu op de 'natuurlijke' manier. Ik walgde soms gewoon van mezelf na het rijden, wanneer het even niet goed ging en ik het probeerde op te lossen met harde hand. Bah ik kon dan zo boos op mezelf worden om hoe ik mij gedroeg tegen mijn merrie!
Ik ga nu helemaal opnieuw beginnen, en als het even niet gaat, dan maar even niet ;) ik hoop nu echt een goede band te krijgen. Ik heb 3 jaar rond gereden op een merrie die ik eigenlijk helemaal niet kende!

Op wedstrijden durf ik al helemaal niet meer te komen, daar kan ik echt niet tegen. Ook hoe jonge ruiters worden aangemoedigd en opgefokt om zo snel mogelijk in het Z te komen, ik zie rustige en geduldige ruiters verandere in strenge en bijna gemene ruiters... Sinds dit jaar ben ik gestopt daarbij te horen... Gelukkig maar.

En ik vind het dus zo jammer, dat zo veel mensen iedereen over 1 kam scheren terwijl er zo veel mensen zijn, die wel de rust en het beleid hebben.
Plus, waarom is het altijd zo belangrijk wat een ander doet? Ik ben blij, dat ik alleen met mijn eigen handelen en dat van de mensen die mijn hulp vragen bezig ben! Ik heb helemaal geen tijd om continu maar te kijken wat een ander fout doet.
Naar mijn eigen fouten of goede dingen kijken en hiermee bezig gaan of onderhouden kost zo veel tijd, als ik het goed wil doen, waarom me dan met een ander bemoeien?
Mijn sporen vinden sommigen maar onzin, maar ga ik dat veranderen? Nee, dus waarom zou je je daar dan druk over blijven maken?

Salome, dit is geen verwijt naar Jou hoor, maar sloot wel mooi aan op jouw post.