De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 00:47

Ik heb een hele tijd lopen denken of ik dit topic zou starten, maar na het lezen van het zoveelste topic over een paard dat niet “aan de teugel” wil lopen, waag ik het erop.

Ik ben namelijk enorm allergisch voor de term “aan de teugel”. Ik zie deze term bij zowel jong als oud voorbij komen. Hulpteugels worden ter versterking uit de kast getrokken en onjuist toegepast ivm gebrek aan ervaring en achtergrondinformatie. Mensen hebben het over een gevecht dat ze maar niet kunnen winnen. Bij anderen zie je foto’s waar je de tranen van in de ogen springen. In advertenties staat vermeld dat het paard “aan de teugel” kan lopen (geen gelul, trek hem in de krul) alsof het voorgeprogrammeerd is.

Is “aan de teugel” een soort van hype? Weten we wel wat er echt mee bedoeld wordt? Nageeflijk rijden. Dat is wat er bedoeld wordt. En dat komt vanuit een heel ander deel van het paard dan de mond.

En tja, wat wil ik bereiken met dit topic? Ik ga me laten verrassen door de reacties. Ben gewoon benieuwd hoe andere Bokkers hierover denken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:54

Grappig, ik had het er vandaag nog over met een stalgenoot.
Wij zeiden idd ook dat je het veel hoort, 'kijk, hij is aan de teugel'.
Wat zie je dan... Een pony die mooi rond getrokken staat, maar verder niet veel doet.

Je zou het inderdaad beter kunnen omschrijven als nageeflijk rijden.
Een paard dat netjes vanuit zijn achterhand naar voor gereden wordt, en vanaf zijn eerste rugwervel tot de laatste halswervel loslaat. En door de losgelatenheid netjes in 1 boog loopt, waarbij de ruiter zich op het hoogste punt van de rug bevind. En belangrijkste: Daarbij een lichte constante aanleuning behoudt.

Eerlijk gezegt ben ik er pas achter gekomen toen ik mijn paard zonder bit ging rijden.
Dat je zoiets vanuit je zit bereikt, en ook met je zit oplost. Je word dan echt even met je neus op de feiten gedrukt, zo ook mijn stalgenoot vandaag.
Z amazone, maar nageeflijk kreeg ze haar Z paard niet zonder bit.
Niets mis mee, zij heeft nu ook ondervonden hoe het helemaal in elkaar steekt.
Toch apart, na 30 jaar rijden, Z niveau, en dan nog erachter komen dat je het fout doet.

Ik ben van mening dat echt 80% hun paard aan de teugel rijdt, en slechts 20% hun paard nageeflijk rijdt.
En als ik zo kijk naar een andere stalgenoot, die heeft zelfs een slofteugel nodig. Jammer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:55

ik ben van mening dat als een paard aan de teugel gaat ,dat het paard de teugel aanneemt,een verende verbinding maakt met de ruiterhand. dat kan alleen als de voorwaarden daarvoor in orde zijn:een actieve achterhand en een ruiter die voldoende ruitergevoel heeft om contact te houden zonder het paard in het voorwaarts zijn te hinderen.
daarnaast vind ik dat het aan de teugel rijden een goede manier is om het paard de rug op een correcte manier te gebruiken zodat het de ruiter dragen kan.
en een goed afgericht paard geeft niet alleen na in de nek en kaak maar is door het hele lijf nageeflijk.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 14-08-11 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:55

Eindelijk iemand die een topic hierover durft te openen!!
Ik ben ook allergisch voor het 'aan de teugel' gezeik..

Ik kan er überhaupt al niet tegen dat veel mensen altijd aan de voorkant bezig zijn van een paard, om ze maar rond te krijgen, maar niet vanuit de achterkant werken...
En als een paard ontspannen zal lopen, zal die sowieso niet in een boogje lopen, want een paard kan niet om zich heen kijken als die zo loopt, een paard dat ontspannen loopt, heeft zijn koppie hoog en gebruikt zijn rug!

Dit is het beeld van totale concentratie en gefocussed op wat er van hem gevraagd wordt.
En hier zie je ook een lichte buiging in de hals, maar toch nog dat je paard voor zich uit kan kijken!

Afbeelding

Ode aan dit topic, Hoezee, hoezee :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:58

Maar paard hierboven heeft geen aanleuning of loopt aan de teugel. Die verbinding is er immers niet.
Dus persoonlijk vind ik die dan weer hier niet passen. :)

Plus dat ik de oorspeekselklier enorm bol vind staan, de hals zou meer naar voren uitgelegd mogen worden zodat de onderhalsspier loslaat en de bovenste halsspier meer aantrekt en gaat rijzen weer vanuit schoft. Dit is niet jouw ideaalbeeld gok ik Gabjj? :)

Denk dat het verder een beetje algemeen is, de helft weet niet wat het in houd de andere helft wel. Ook mijn lesklanten riepen in het begin al snel verrukt: Kijk nu: ze gaan aan de teugel. Ehh nee ladies, dat is achter de loodlijn met een valse knik (friesse merries die zich heerlijk vertrouwd voelen wanneer ze zich opkrullen).
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-08-11 01:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:58

Voor een goede start van dit topic, hier de officiele betekenis van "aan de teugel zijn":

Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op de rechte lijnen recht, in de wendingen licht gebogen volgens het beloop van de wending. Kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter. Rekening houdend met de graad van africhting en met de aard en snelheid van de gang:
- is de achterhand meer of minder ondergebracht
- is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
- is de nek, welke onder alle omstandigheden het hoogste punt van samenstel hoofd en hals blijft, beide oren even hoog, meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder voor de loodlijn komt maar nooit erachter!
- zijn de teugels in mindere of meerdere mate gelijkmatig aangespannen waarbij het paard het bit recht aanneemt , aan beide kanten gelijk, zonder daarbij geluid te maken of de mond overmatig te openen.
- geeft het paard meer of minder gevolg aan de druk van de kuit of een aanwijzing van de teugel.
- zijn de bewegingen meer of minder licht verheven.
Laatst bijgewerkt door Motje11 op 14-08-11 01:01, in het totaal 3 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:59

daNiielle_ schreef:
Grappig, ik had het er vandaag nog over met een stalgenoot.
Wij zeiden idd ook dat je het veel hoort, 'kijk, hij is aan de teugel'.
Wat zie je dan... Een pony die mooi rond getrokken staat, maar verder niet veel doet.

Je zou het inderdaad beter kunnen omschrijven als nageeflijk rijden.
Een paard dat netjes vanuit zijn achterhand naar voor gereden wordt, en vanaf zijn eerste rugwervel tot de laatste halswervel loslaat. En door de losgelatenheid netjes in 1 boog loopt, waarbij de ruiter zich op het hoogste punt van de rug bevind. En belangrijkste: Daarbij een lichte constante aanleuning behoudt.

Eerlijk gezegt ben ik er pas achter gekomen toen ik mijn paard zonder bit ging rijden.
Dat je zoiets vanuit je zit bereikt, en ook met je zit oplost. Je word dan echt even met je neus op de feiten gedrukt, zo ook mijn stalgenoot vandaag.
Z amazone, maar nageeflijk kreeg ze haar Z paard niet zonder bit.
Niets mis mee, zij heeft nu ook ondervonden hoe het helemaal in elkaar steekt.
Toch apart, na 30 jaar rijden, Z niveau, en dan nog erachter komen dat je het fout doet.

Ik ben van mening dat echt 80% hun paard aan de teugel rijdt, en slechts 20% hun paard nageeflijk rijdt.
En als ik zo kijk naar een andere stalgenoot, die heeft zelfs een slofteugel nodig. Jammer.

Dat je je paard bitloos rijd, wil niet zeggen dat je paard dan ontspannen loopt.
Wanneer jij je paard echt ontspannen wilt laten lopen, ga er dan opzitten met alleen een touwtje om zijn nek en probeer dan je paard nageeflijk te rijden :)
Dan loopt je paard ontspannen :D
Ik krijg mijn paard ook nog wel 'aan de teugel' met een bitloos hoofdstel, want de druk op de neus is ook pijnlijk voor een paard waardoor die zijn hoofd klem zet.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:00

gabjj8 schreef:
Dit is het beeld van totale concentratie en gefocussed op wat er van hem gevraagd wordt.
En hier zie je ook een lichte buiging in de hals, maar toch nog dat je paard voor zich uit kan kijken!

Afbeelding

Ehm.. paardje kijkt er niet zo vrolijk bij.. en met de staart zo zwiepen is ook zeker geen teken van vrolijkheid.. geen fijn plaatje.
Laat hem eerst in de bovenlijn onspannen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:01

gabjj8 schreef:

Ik kan er überhaupt al niet tegen dat veel mensen altijd aan de voorkant bezig zijn van een paard, om ze maar rond te krijgen, maar niet vanuit de achterkant werken...
En als een paard ontspannen zal lopen, zal die sowieso niet in een boogje lopen, want een paard kan niet om zich heen kijken als die zo loopt, een paard dat ontspannen loopt, heeft zijn koppie hoog en gebruikt zijn rug!

Afbeelding

Maar het paardje heeft de oren in de nek, zwiept met zijn staart, dus het logo "happy athlete" kunnen we hier niet opplakken.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:01

Chaos schreef:
Maar paard hierboven heeft geen aanleuning of loopt aan de teugel. Die verbinding is er immers niet.
Dus persoonlijk vind ik die dan weer hier niet passen. :)

Plus dat ik de oorspeekselklier enorm bol vind staan, de hals zou meer naar voren uitgelegd mogen worden zodat de onderhalsspier loslaat en de bovenste halsspier meer aantrekt en gaat rijzen weer vanuit schoft. Dit is niet jouw ideaalbeeld gok ik Gabjj? :)

Denk dat het verder een beetje algemeen is, de helft weet niet wat het in houd de andere helft wel. Ook mijn lesklanten riepen in het begin al snel verrukt: Kijk nu: ze gaan aan de teugel. Ehh nee ladies, dat is achter de loodlijn met een valse knik.

Daar heb je gelijk in, er is geen verbinding met de mond, maar toch is dit het beeld wat ik graag zie bij een paard.
Ook als je er een teugeltje aan hebt zitten :))
De verbinding is er via zo'n weg met je houding en niet met het hoofdstel :P

Chaos

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:02

Nee daarom juist. Je kunt dus bijv. géén aanleuning verkrijgen nu. Is gewoonweg onmogelijk.
Het paard kan wel nageven. Maar vind dat hier niet zichtbaar.

Spieren gaan niet vanuit ontspanning in aanspanning maar vanuit aanspanning naar verkeerde aanspanning.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:05

gabjj8 schreef:
Dat je je paard bitloos rijd, wil niet zeggen dat je paard dan ontspannen loopt.
Wanneer jij je paard echt ontspannen wilt laten lopen, ga er dan opzitten met alleen een touwtje om zijn nek en probeer dan je paard nageeflijk te rijden :)
Dan loopt je paard ontspannen :D
Ik krijg mijn paard ook nog wel 'aan de teugel' met een bitloos hoofdstel, want de druk op de neus is ook pijnlijk voor een paard waardoor die zijn hoofd klem zet.

Dat wil ik best met je eens zijn, maar...
Ik voelde zo'n wereld van verschil, en ik denk een beetje ruiter echt wel aanvoelt of zijn paard ontspannen loopt.
Bij mijn merrie is dat helemaal makkelijk, die laat alles duidelijk merken.
Een paar weken later werd dit overigens bevestigd door de ostheopaat, haar spanning in de lendenen en atlas was verdwenen.
Het laatste wat je zegt heb ik ook eens geprobeerd, omdat iemand het eerder al zei. Dat lukt goed.

Maar laten we er nou vooral geen wel/niet bit discussie van maken.
Vond het gewoon grappig hoe zelfs een Z combinatie zich eigenlijk van geen kwaad bewust was. :)
Of hoe mensen reageren met 'wauw' op een bovenstaande foto, terwijl iederen het kan als jij je paard bewust nageeflijk rijdt vanuit je zit.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:05

setteke schreef:
gabjj8 schreef:

Afbeelding

Maar het paardje heeft de oren in de nek, zwiept met zijn staart, dus het logo "happy athlete" kunnen we hier niet opplakken.

Op dit moment vroeg ik hem net iets meer, om juist zijn achterhand eronder te zetten, en daar is die het niet altijd mee eens..
Daarom het zwiepen van zijn staat..

En de oorhouding van hem is vrijwel altijd zo, dit is de uiterst geconcentreerde oorhouding van hem ;)

http://94.100.122.154/1377600001-137765 ... _REmE.jpeg

http://94.100.124.162/1377600001-137765 ... _6PYP.jpeg

http://94.100.123.178/1368250001-136830 ... _oD9e.jpeg

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:07

Dat bewijst maar weer dat foto's moment opnames zijn.
Niets ten nadele van jou, maar ik zie geen nageeflijk paard op de andere foto's.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 01:08

Kleine aanvulling mijnerzijds: Waar ik op doel is dat Jan en Alleman praat over "aan de teugel". Daarmee wordt enkel het "correcte" plaatje bedoeld (In vele gevallen is dit plaatje niet correct). Hoe een paard in die krul is gekomen is voor velen helemaal niet bekend. De één trekt hard aan de teugels, de ander hangt er hulpteugels aan. Wat bij mij de allergische reactie veroorzaakt, heeft er puur mee te maken dat Jan en Alleman ergens de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:09

knollentuin schreef:
ik ben van mening dat als een paard aan de teugel gaat ,dat het paard de teugel aanneemt,een verende verbinding maakt met de ruiterhand. dat kan alleen als de voorwaarden daarvoor in orde zijn:een actieve achterhand en een ruiter die voldoende ruitergevoel heeft om contact te houden zonder het paard in het voorwaarts zijn te hinderen.
daarnaast vind ik dat het aan de teugel rijden een goede manier is om het paard de rug op een correcte manier te gebruiken zodat het de ruiter dragen kan.
en een goed afgericht paard geeft niet alleen na in de nek en kaak maar is door het hele lijf nageeflijk.

hier ga ik geheel in mee........
Citaat:
Wanneer jij je paard echt ontspannen wilt laten lopen, ga er dan opzitten met alleen een touwtje om zijn nek en probeer dan je paard nageeflijk te rijden
Dan loopt je paard ontspannen

1:een echt ontspannen paard kan geen ruiter dragen.....dit vergt kracht.....en geen ontspanning.
2:een bitloos hoofdstel is vaak een stuk pijnlijker als een bit....dus over ontspanning hoeven we het hier niet te hebben...

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:10

Hij is op deze foto's ook niet nageeflijk hoor :P
Maar deze foto's waren voor zijn oorhouding..

De eerste foto die ik openbaar liet zien was het serieuze werk laat ik maar zeggen, en die andere waren gewoon lollig eropzitten en rondjes rennen door de bak :')

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:10

Illusion1990 schreef:
Kleine aanvulling mijnerzijds: Waar ik op doel is dat Jan en Alleman praat over "aan de teugel". Daarmee wordt enkel het "correcte" plaatje bedoeld (In vele gevallen is dit plaatje niet correct). Hoe een paard in die krul is gekomen is voor velen helemaal niet bekend. De één trekt hard aan de teugels, de ander hangt er hulpteugels aan. Wat bij mij de allergische reactie veroorzaakt, heeft er puur mee te maken dat Jan en Alleman ergens de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

Jij bent mijn held. _/-\o_ :))

Deze mensen worden vroeg of laat toch wel op de feiten gedrukt. Die staan vooraan in de rij bij de sportmassages, krakers, ostheopaten en dergelijke.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:11

papagroom schreef:
knollentuin schreef:

hier ga ik geheel in mee........
Citaat:
Wanneer jij je paard echt ontspannen wilt laten lopen, ga er dan opzitten met alleen een touwtje om zijn nek en probeer dan je paard nageeflijk te rijden
Dan loopt je paard ontspannen

1:een echt ontspannen paard kan geen ruiter dragen.....dit vergt kracht.....en geen ontspanning.
2:een bitloos hoofdstel is vaak een stuk pijnlijker als een bit....dus over ontspanning hoeven we het hier niet te hebben...

Ligt eraan hoe je met je bitloze hoofdstel rijd natuurlijk :))
En met je 1e punt ben ik het totaal eens!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:11

ja,maar is dat niet met veel? wat vind de een m-waardig en wat vindt jij? zoalng ik nog steeds op wedstrijden op hoger nivo paarden zonder ruggebruik winstpuntwaardige scores zie lopen blijft dit een punt waar werk aan is.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:12

papagroom schreef:

Pijnlijker vind ik een groot woord, krachtiger zou ik het noemen.
Oefent druk uit op het gehele hoofd -afhankelijk van welk type-, bit enkel op de mondhoeken.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:13

knollentuin schreef:
ja,maar is dat niet met veel? wat vind de een m-waardig en wat vindt jij? zoalng ik nog steeds op wedstrijden op hoger nivo paarden zonder ruggebruik winstpuntwaardige scores zie lopen blijft dit een punt waar werk aan is.

Vele jury's kijken alleen maar naar de knik die een paard in zijn hals heeft...
Daarvoor krijg je je punten..
En mocht je er een keer een kritische jury tussen hebben die wel naar de ontspanning kijkt en er een aantekening van maakt als het paard niet ontspannen loopt, moet je dan is kijken hoeveel boze gezichten je hebt bij de mensen die dat papiertje overhandigd krijgen ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:15

ja dat is dus precies wat ik bedoel...ik mis dus een heleboel expertise in het jurycorps...(en nu ga ik een stil hoekje zoeken om de bui af te wachten)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:17

knollentuin schreef:
ja dat is dus precies wat ik bedoel...ik mis dus een heleboel expertise in het jurycorps...(en nu ga ik een stil hoekje zoeken om de bui af te wachten)

Haha ik kom bij je zitten, want iedereen begint al te zeuren over mijn foto's :P
Al weet ik dat dit niet het 'perfecte' ontspannen beeld is, maar de 1e foto die ik vond van de houding die de ontspanning mee kan geven..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:19

gabjj8 schreef:
Hij is op deze foto's ook niet nageeflijk hoor :P
Maar deze foto's waren voor zijn oorhouding..

De eerste foto die ik openbaar liet zien was het serieuze werk laat ik maar zeggen, en die andere waren gewoon lollig eropzitten en rondjes rennen door de bak :')

De oorhouding duidt ook niet op "happy athlete".