Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
daNiielle_ schreef:Grappig, ik had het er vandaag nog over met een stalgenoot.
Wij zeiden idd ook dat je het veel hoort, 'kijk, hij is aan de teugel'.
Wat zie je dan... Een pony die mooi rond getrokken staat, maar verder niet veel doet.
Je zou het inderdaad beter kunnen omschrijven als nageeflijk rijden.
Een paard dat netjes vanuit zijn achterhand naar voor gereden wordt, en vanaf zijn eerste rugwervel tot de laatste halswervel loslaat. En door de losgelatenheid netjes in 1 boog loopt, waarbij de ruiter zich op het hoogste punt van de rug bevind. En belangrijkste: Daarbij een lichte constante aanleuning behoudt.
Eerlijk gezegt ben ik er pas achter gekomen toen ik mijn paard zonder bit ging rijden.
Dat je zoiets vanuit je zit bereikt, en ook met je zit oplost. Je word dan echt even met je neus op de feiten gedrukt, zo ook mijn stalgenoot vandaag.
Z amazone, maar nageeflijk kreeg ze haar Z paard niet zonder bit.
Niets mis mee, zij heeft nu ook ondervonden hoe het helemaal in elkaar steekt.
Toch apart, na 30 jaar rijden, Z niveau, en dan nog erachter komen dat je het fout doet.
Ik ben van mening dat echt 80% hun paard aan de teugel rijdt, en slechts 20% hun paard nageeflijk rijdt.
En als ik zo kijk naar een andere stalgenoot, die heeft zelfs een slofteugel nodig. Jammer.
gabjj8 schreef:Dit is het beeld van totale concentratie en gefocussed op wat er van hem gevraagd wordt.
En hier zie je ook een lichte buiging in de hals, maar toch nog dat je paard voor zich uit kan kijken!
Ode aan dit topic, Hoezee, hoezee
gabjj8 schreef:Eindelijk iemand die een topic hierover durft te openen!!
Ik ben ook allergisch voor het 'aan de teugel' gezeik..
Ik kan er überhaupt al niet tegen dat veel mensen altijd aan de voorkant bezig zijn van een paard, om ze maar rond te krijgen, maar niet vanuit de achterkant werken...
En als een paard ontspannen zal lopen, zal die sowieso niet in een boogje lopen, want een paard kan niet om zich heen kijken als die zo loopt, een paard dat ontspannen loopt, heeft zijn koppie hoog en gebruikt zijn rug!
Dit is het beeld van totale concentratie en gefocussed op wat er van hem gevraagd wordt.
En hier zie je ook een lichte buiging in de hals, maar toch nog dat je paard voor zich uit kan kijken!
Chaos schreef:Maar paard hierboven heeft geen aanleuning of loopt aan de teugel. Die verbinding is er immers niet.
Dus persoonlijk vind ik die dan weer hier niet passen.
Plus dat ik de oorspeekselklier enorm bol vind staan, de hals zou meer naar voren uitgelegd mogen worden zodat de onderhalsspier loslaat en de bovenste halsspier meer aantrekt en gaat rijzen weer vanuit schoft. Dit is niet jouw ideaalbeeld gok ik Gabjj?![]()
Denk dat het verder een beetje algemeen is, de helft weet niet wat het in houd de andere helft wel. Ook mijn lesklanten riepen in het begin al snel verrukt: Kijk nu: ze gaan aan de teugel. Ehh nee ladies, dat is achter de loodlijn met een valse knik.
gabjj8 schreef:Dat je je paard bitloos rijd, wil niet zeggen dat je paard dan ontspannen loopt.
Wanneer jij je paard echt ontspannen wilt laten lopen, ga er dan opzitten met alleen een touwtje om zijn nek en probeer dan je paard nageeflijk te rijden
Dan loopt je paard ontspannen
Ik krijg mijn paard ook nog wel 'aan de teugel' met een bitloos hoofdstel, want de druk op de neus is ook pijnlijk voor een paard waardoor die zijn hoofd klem zet.
setteke schreef:gabjj8 schreef:Eindelijk iemand die een topic hierover durft te openen!!
Ik ben ook allergisch voor het 'aan de teugel' gezeik..
Ik kan er überhaupt al niet tegen dat veel mensen altijd aan de voorkant bezig zijn van een paard, om ze maar rond te krijgen, maar niet vanuit de achterkant werken...
En als een paard ontspannen zal lopen, zal die sowieso niet in een boogje lopen, want een paard kan niet om zich heen kijken als die zo loopt, een paard dat ontspannen loopt, heeft zijn koppie hoog en gebruikt zijn rug!
Dit is het beeld van totale concentratie en gefocussed op wat er van hem gevraagd wordt.
Maar het paardje heeft de oren in de nek, zwiept met zijn staart, dus het logo "happy athlete" kunnen we hier niet opplakken.
knollentuin schreef:ik ben van mening dat als een paard aan de teugel gaat ,dat het paard de teugel aanneemt,een verende verbinding maakt met de ruiterhand. dat kan alleen als de voorwaarden daarvoor in orde zijn:een actieve achterhand en een ruiter die voldoende ruitergevoel heeft om contact te houden zonder het paard in het voorwaarts zijn te hinderen.
daarnaast vind ik dat het aan de teugel rijden een goede manier is om het paard de rug op een correcte manier te gebruiken zodat het de ruiter dragen kan.
en een goed afgericht paard geeft niet alleen na in de nek en kaak maar is door het hele lijf nageeflijk.
Citaat:Dat je je paard bitloos rijd, wil niet zeggen dat je paard dan ontspannen loopt.
Wanneer jij je paard echt ontspannen wilt laten lopen, ga er dan opzitten met alleen een touwtje om zijn nek en probeer dan je paard nageeflijk te rijden
Ik krijg mijn paard ook nog wel 'aan de teugel' met een bitloos hoofdstel, want de druk op de neus is ook pijnlijk voor een paard waardoor die zijn hoofd klem zet.
Illusion1990 schreef:Kleine aanvulling mijnerzijds: Waar ik op doel is dat Jan en Alleman praat over "aan de teugel". Daarmee wordt enkel het "correcte" plaatje bedoeld (In vele gevallen is dit plaatje niet correct). Hoe een paard in die krul is gekomen is voor velen helemaal niet bekend. De één trekt hard aan de teugels, de ander hangt er hulpteugels aan. Wat bij mij de allergische reactie veroorzaakt, heeft er puur mee te maken dat Jan en Alleman ergens de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
papagroom schreef:knollentuin schreef:ik ben van mening dat als een paard aan de teugel gaat ,dat het paard de teugel aanneemt,een verende verbinding maakt met de ruiterhand. dat kan alleen als de voorwaarden daarvoor in orde zijn:een actieve achterhand en een ruiter die voldoende ruitergevoel heeft om contact te houden zonder het paard in het voorwaarts zijn te hinderen.
daarnaast vind ik dat het aan de teugel rijden een goede manier is om het paard de rug op een correcte manier te gebruiken zodat het de ruiter dragen kan.
en een goed afgericht paard geeft niet alleen na in de nek en kaak maar is door het hele lijf nageeflijk.
hier ga ik geheel in mee........Citaat:Dat je je paard bitloos rijd, wil niet zeggen dat je paard dan ontspannen loopt.
1:een echt ontspannen paard kan geen ruiter dragen.....dit vergt kracht.....en geen ontspanning.
2:een bitloos hoofdstel is vaak een stuk pijnlijker als een bit....dus over ontspanning hoeven we het hier niet te hebben...
papagroom schreef:1:een echt ontspannen paard kan geen ruiter dragen.....dit vergt kracht.....en geen ontspanning.
2:een bitloos hoofdstel is vaak een stuk pijnlijker als een bit....dus over ontspanning hoeven we het hier niet te hebben...
knollentuin schreef:ja,maar is dat niet met veel? wat vind de een m-waardig en wat vindt jij? zoalng ik nog steeds op wedstrijden op hoger nivo paarden zonder ruggebruik winstpuntwaardige scores zie lopen blijft dit een punt waar werk aan is.
knollentuin schreef:ja dat is dus precies wat ik bedoel...ik mis dus een heleboel expertise in het jurycorps...(en nu ga ik een stil hoekje zoeken om de bui af te wachten)
gabjj8 schreef:Hij is op deze foto's ook niet nageeflijk hoor
Maar deze foto's waren voor zijn oorhouding..
De eerste foto die ik openbaar liet zien was het serieuze werk laat ik maar zeggen, en die andere waren gewoon lollig eropzitten en rondjes rennen door de bak