Niet goed genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Niet goed genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:07

Toen ik een jaar geleden mijn paardje kocht, vertelde de vorige eigenaar me dat hij ze wegdeed omdat hij niet genoeg plaats had en ze eigenlijk 'niet goed genoeg' voor hem was, ze zou nooit Z lopen, maar voor mij zou ze prima geschikt zijn om te leren.
Nu vraag ik me eigenlijk af, zijn sommige paarden 'niet goed genoeg' om hoog dressuur mee te lopen? want dressuur is toch eigenlijk de basis van het rijden?
of denk jij dat je met elk paard de 'top' in dressuur kan bereiken, mits genoeg ervaring etc.? ik spreek niet over wedstrijden, maar gewoon het rijden in het algemeen, dat je paard bijv. sterk, lenig etc. genoeg is om passage of piaffe aan te kunnen (zeg nu die oefeningen omdat die toch ongeveer de 'moeilijkste' oefeningen, hoeft niet per se die oef. als je begrijpt wat ik bedoel :P )

groetjes,

Qimm

Re: Niet goed genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:10

Het ene paard heeft een gunstigere bouw en een gunstiger karakter om het ver te kunnen schoppen. Of het onmogelijk is voor een paard die dat niet mee heeft weet ik niet, maar je moet je afvragen als je een niet werkwillig paard hebt of je dan wel naar de top wíl...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:10

Ieder paard kan dressuur lopen, in principe zouden ook veel paarden de top kunenn bereiken.
Als ze er talent/aanleg voor hebben en met een talentvolle ruiter die dorozettingsvermogen heeft en goede begeleiding heeft.
Maar een dressuurgefokt paard zal het beter afgaan dan een Fjord oid die alleen buitenritjes maakt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:12

ik geloof wel dat niet ieder paard de juiste lichaamsbouw heeft om het hoog te kunnen schoppen.
Spieren kunnen net iets te kort of te lang zijn, de bouw op zich kan een belemmering in topsport zijn.
Een stiekum groeiende en niet ontdekte artrose kan roet in het eten gooien.
En dan is er het karakter nog......sommige paarden hebben daar ook gewoon geen zin in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:20

ik ben van mening dat ieder paard dat 3 correcte gangen heeft tot in het z moet kunnen komen...en natuurlijk bouw en aanleg en karakter zullen eraan meewerken hoe lang dat kan duren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:23

Elk paard is geschikt tot Z te rijden (geen lichamelijke gebreken natuurlijk), maar niet bij alle gaat dat even makkelijk..
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 07-08-11 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:31

als het zo makkelijk was zou anky ed een echte goedmijn hebben. koop een goedkoop paard, rij m goed en hup daar is een z paard!
helaas werkt het zo niet...

je hebt natuurlijke aanleg, inteligentie, bouw, spieropbouw, karakter, mentale gesteldheid, wil, talent... al deze dingen samen maken het verschil tussen een gewoon leuk rijpaard en een absolute topper die het ver gaat schoppen.

als dat met alle paarden ging waarom doen we dan zo moeilijk over bloedlijnen ed? er zit meer achter dan alleen een goede ruiter en het juiste ras.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:56

Ik vind Z wat anders dan het niveau wat Anky rijd ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:01

Ik geloof dat elke paard de Z in kan komen, in het Dressuur maar ik geloof ook nog eens dat de mensen te snel opgeven.

Mensen willen tegenwoordig alleen maar snel resultaat zien en niks anders.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:14

EskeGirl schreef:
Ieder paard kan dressuur lopen, in principe zouden ook veel paarden de top kunenn bereiken.
Als ze er talent/aanleg voor hebben en met een talentvolle ruiter die dorozettingsvermogen heeft en goede begeleiding heeft.
Maar een dressuurgefokt paard zal het beter afgaan dan een Fjord oid die alleen buitenritjes maakt.

Zo is het maar net. Mijn dikke boshobbelijslander kan trouwens uitstekend piafferen, wanneer hij wil sjezen en ik gewoon rustig wil stappen :P

Het is een combinatie van bouw, fysieke training (dus de juiste spieren ontwikkelen), talent van de ruiter en talent en mentaliteit van het paard. Een paard met kromme benen dat er helemaal voor gaat zal verder komen dan het perfect gebouwde paard dat het geen fluit interesseert. En dat dikke paard van mij met z'n korte voorpootjes is gek op publiek, verzamelt makkelijk (vandaar ook de onbedoelde piaffe ;) ) maar heeft een ambitieloze ruiter. Dus helaas voor hem zal hij nooit ver komen.

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:25

quarterH schreef:
als het zo makkelijk was zou anky ed een echte goedmijn hebben. koop een goedkoop paard, rij m goed en hup daar is een z paard!
helaas werkt het zo niet...

je hebt natuurlijke aanleg, inteligentie, bouw, spieropbouw, karakter, mentale gesteldheid, wil, talent... al deze dingen samen maken het verschil tussen een gewoon leuk rijpaard en een absolute topper die het ver gaat schoppen.

als dat met alle paarden ging waarom doen we dan zo moeilijk over bloedlijnen ed? er zit meer achter dan alleen een goede ruiter en het juiste ras.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Anders zouden er geen paarden zijn waar soms vermogens voor worden neergelegd. Met name de anatomie is iets wat een paard kan tegenwerken. Bijvoorbeeld een fries of een fjord (uitzonderingen daargelaten) die kunnen al niet eens hun afdruk van het achterbeen over het voorbeen plaatsen. Zo'n paard zal zo goed als onmogelijk een hoge mate van verzameling kunnen bereiken. Vanzelfsprekend kun je door training wel zaken verbeteren, maar dat ieder paard de Z kan halen is in mijn ogen onzin.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:47

ik blijf er bij dat ieder gewoon paad met 3 correkte gngen de z moet kunnen halen.natuurlijk zijn er dure paarden,er wordt toch nergens beweerd dat dat niet zo is? de paarden waar quarter h het over heeft zijn de uitzonderingen die als ze geluk hebben bij een echt getalenteerde ruiter terecht komen die het paard eer aan doen, het gros wordt echter niet ontdekt en blijft bij zn mindere ruiter.hoeveel mensen kennen niet de mensen die een duurder,verder opgeleid paard kopen en het dan wel even gaan doen in de sport?en hoeveel komt daarvan echt uit? ik vind nl ook dat er meer goede paarden dan goede ruiters zijn..
degene die ts het paard verkocht heeft ,heeft in dit paard gewoon niet de mogelijkheid gezien om binnen een korte tijd tot in het z te komen. dat kan er ook aan liggen dat de klik er tussen die twee er niet was.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:04

Ik denk dat het een beetje is zoals bij mensen die bijvoorbeeld willen turnen. Als je je best doet, goed oefent en een goeie trainer heb, kan best iedereen een mooie radslag/spagaat maken. Het verschil ga je zien als je op een hoger niveau gaat kijken, dan gaan lichaamsbouw en prestatiedrang echt meespelen. Net als bij mensen zijn sommige paarden gunstiger gebouwd dan anderen en net als bij mensen zijn sommige paarden meer bereid alles te geven voor een goede prestatie dan anderen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:17

Je moet er vooral veel tijd, geld en moeite in willen steken als het paard mindere aanleg
voor de dressuur heeft. Dan kan in principe elk paard het Z1 behalen denk ik :j

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:58

Inderdaad ben ik het er mee eens dat je tijd geld en moeite erin moet steken, maar het paard moet het ook in zich hebben.. Een paard wat geen goede bouw heeft kan bijvoorbeeld heel vele moeite hebben met verzamelen, dan zal een piaffe of passage moeilijker haalbaar zijn.. Ik denk niet dat elk paard in de top kan lopen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:04

Ik zie mezelf met mijn paard geen Z bereiken. En mensen hebben mij ook al vaker gezegd dat ik redelijk ver zou kunnen komen als ik maar een ander paard koop. Mijn paard is 'een ribje te lang', en een piaffe of passage is dan bijna niet haalbaar.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:06

Als een paard de juiste instelling hebt kan je erg ver komen met je paard, mits het paard natuurlijk optimaal getraind wordt.
Natuurlijk speelt de exterieur mee, maar in principe kan ''elk'' paard de basissport aan, dit wil niet zeggen dat het er allemaal even geweldig uitziet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:08

Ik denk dat elk paard dat gezond is en plezier in zijn werk heeft de oefeningen van het z zou moeten kunnen halen, echter is de wedstrijdsport (en dus de jurysport) wat anders als thuis de oefeningen gebruiken als basis van je rijden. Niet elk paard die je plezier met wedstrijden en sommige hebben hun bouw en beweging niet mee waardoor het moeilijker wordt als een die er meer aanleg voor heeft, maar het belangrijkste blijft karakter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:13

Z- niveau dan praten we over de basis en je hoeft echt geen wereld talent te zijn als paard om die oefeningen te kunnen rijden. Ik heb het dan niet over wedstrijd sport met winst rijden maar gewoon de dressuur africhting tot en met Z.
Afhankelijk van de bouw van het paard is voor de een de zijgangen bijvoorbeeld heel gemakkelijk en kan het andere paard meer verzamelen.
Piaff en passage dan praat je over grand prix niveau of hoge school. Ook veel eenvoudige paarden kunnen deze oefeningen goed uitvoeren ook al zullen ze daar nooit winst voor krijgen tijdens wedstrijden omdat natuurlijk op dat niveau de kwaliteit van het gefokte paard meer en meer mee gaat spelen.
Maar ik sluit me aan bij knollentuin dat een goede ruiter ook een minder goed paard naar Z niveau zou moeten kunnen krijgen. Veel ruiters hebben vaak niet het geduld of de rij kwaliteit om dat te kunnen. Het moet allemaal snel gaan tegenwoordig en als je zo in elkaar steekt is het eerlijker tegenover het paard om goed te kijken naar de bouw en dus een goed en wellicht duurder paard te kopen.
Als je een rib teveel hebt als het ware dan is het veel moeilijker om het paard de verzameling in te rijden. Dat kost het paard veel meer moeite en dat duurt langer om het paard sterker te krijgen, maar het kan natuurlijk wel ook al zal hij dan van achteren niet helemaal zakken zoals een paard doet die wel goed gebouwd is. Het hangt vaak ook van karakter af van het paard. Vaak komt een minder goed gebouwd paard verder dan een paard dat alles mee heeft omdat het eerste super ijverig is en de tweede er gewoon geen fluit zin in heeft.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:58

Ik denk dat de klik tussen paard en ruiter heel belangrijk is voor het halen van een niveau.
Mijn gepensioeneerde paard bv:
Heb ik bij een simpele handelaar vandaan, hij had 7 jaar in een 2span gelopen en was al 11.
Helemaal niet wat ik zocht eigenlijk. Maar het was zo'n chemie tussen ons dat ik zonder enige verwachtingen het dier heb gekocht als gezellig rijpaard. Nou echt een toppertje met de juiste instelling en veel drive. Als hij niet geblesseerd was geraakt door een trap van een ander paard was Z hem gemakkelijk gelukt. Dat paard vond werken gewoon heel leuk. En zijgangen vond hij ook helemaal fantastisch. Hij kon zelfs wissels in serie.
Een paard moeten het ook willen doen voor zijn ruiter. Als er geen klik is lijkt het me allemaal een stuk lastiger worden.

En ik geloof ook dat ieder gezond paard met 3 redelijke basisgangen Z kan halen. Grand prix is een ander verhaal.
Dat is niet voor ieder paard haalbaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:37

Laatst stond er een column op horses.nl waarin gemeld werd dat het bij sommige paarden al in de M1 ophoudt.
En hier beweert men ineens dat bij elk paard de Z mogelijk is. Is dat Z startgerechtigd of Z2+1 (sportpredikaat)?
Zit wel een groot verschil in. Maar goed, met mijn paard waarvan toch een aantal instructeurs gezegd hebben dat het in de L2 al op zou houden zit ik wel mooi in de M2 met winst (en Z oefeningen kent ze al). Momenteel rij ik geen wedstrijden, maar ik train wel gewoon door.
Ik geef eerlijk toe dat m'n andere paard een stuk makkelijker is, die heeft z'n lijf gewoon mee.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:01

Ieder paard kan Z dressuur lopen dit is immers gewoon basis scholings, niet ieder paard kan hoger dan het Z niveau lopen omdat ze lichamelijk dit niet aan kunnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:07

Maar hebben we het hier over Z2 met winst officieel of Z1 niveau thuis?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:14

Een paard dat niet wil werken, haalt in mijn ogen zoiezo nooit de Z.
Een paard dat het lichamelijk niet aan kan (bijv. bekken niet voldoende kunnen kantelen), haalt in mijn ogen ook de Z niet, of niet makkelijk.

Bij het springen vind ik het duidelijker: Simpelweg niet genoeg vermogen, slechte techniek, onvoorzichtig. Nee, met zo'n paard kan je toch niets?
Zo is mijn pony ook verkocht, die had echt te weinig vermogen.

Dat wil echter niet zeggen dat het paard voor een ander ook niet goed functioneert. :)
Je kan een hoop bereiken door training, massages, en veel andere dingen...'maar het moet er nou eenmaal wel inzitten'.
Dan ben ik misschien heel kort door de bocht, maar wil je een goed paard, koop er dan ook 1 die zowel geestelijk als lichamelijk geschikt is voor de sport.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:30

Net zoals mensen zijn somige paarden beter in bepaalde dingen dan andere. Dit heeft gewoon te maken met het feit dat ze natuurlijk niet allemaal precies hetzelfde zijn. Wat wel zo is, is dat alle paarden trainbaar zijn. Dus, of je zo weet of een paard niet goed voor iets is weet ik niet. Mijn vader kocht elf jaar geleden een 1 1/2 jarig Friesch merrietje, Ziana. Ze was het 'lelijkste paard', en zou nooit goede veulens kunnen voortbrengen. Alle twee veulens zijn Ster merrie en hengst geworden, en zij is zelf de laatste en een van de uniekste bloed lijnen die er zijn. Jammer voor die verkoper - die wou haar ook ineens gauw terug - maar dat gebeurt natuurlijk niet. Zo zie je maar, je weet maar nooit. :)