Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik zou zeggen neem een proeflesje (Ik zou niet je paard weg gaan brengen zonder jezelf ook te trainen, dus beter gewoon samen les gaan nemen) en kijk wat je er van vind!
) geen afwijkende methode te zijn van de normale dressuurtraining. Als je goed (klassiek) les krijgt, horen oefeningen die bijdragen aan rechtrichten daar gewoon bij. Klassiek geschoolde ruiters rijden hun paarden als het goed is ook niet 'scheef'.... en de oefeningen kunnen prima onder het zadel.
demo_love schreef:Nou mijn gedachtegang:
Waarom is deze methode van het rechtrichten zo afwijkend van de 'normale' dresuurtraining? Bij mij op stal lopen toch zat wedstrijdpaarden rond, die nooit grondwerk doen, nooit longeren, enkel dressuur rijden. 1 hiervan rijdt zelfs Z2. Waarom zijn deze paarden in staat om toch 'recht' te worden, zonder er werkelijk voor te moeten werken door middel van deze manier van rechtrichten.
De basis van hun methode is grondwerk, met een kaptoom. De oefeningen die ze doen zijn algauw zijgangen. Pas later komt rijden erbij kijken, op een barebackpad in plaats van een zadel.
) en andere zitten het paard alleen maar in de weg. Deze manier van rijden en trainen moet echt bij je passen vind ik.
), je paard is van nature schever dan gemiddeld,demo_love schreef:Waarom is deze methode van het rechtrichten zo afwijkend van de 'normale' dresuurtraining

unicorn_kiss schreef:Ik vind dat er te lovend wordt gedaan over rechtrichten, lijkt zelfs een hype, terwijl dit volgens mij al gewoon in een correcte dressuurtraining inbegrepen zit. Zijgangen op de grond ben ik wel voorstander voor.
Valt het je ook niet op dat velen over rechtrichten roepen, maar dat je amper iemand tips ziet geven over wat het daadwerkelijk inhoudt? Dit komt omdat het niet één bepaalde methode is.
Kinke schreef:We kunnen wel roepen dat rechtrichten gewoon standaard in het Skala zit, maar ik vind het ontzettend raar (en zorgwekkend) dat het zo langzamerhand een uitzondering is dat je een instructeur hebt die daar aandacht aan besteed.
Kinke schreef:We kunnen wel roepen dat rechtrichten gewoon standaard in het Skala zit, maar ik vind het ontzettend raar (en zorgwekkend) dat het zo langzamerhand een uitzondering is dat je een instructeur hebt die daar aandacht aan besteed.
shirleyp schreef:Als je dressuurwedstrijden wilt rijden lijkt dit me niet zo handig. Je rijdt namelijk wel snel allerlei gymnastiserende zijgangen, maar de dressuurfiguren zoals een volte en een gebroken lijn zie ik niet snel terug. Ook kan het wel een jaar duren voor je aan de galop toe bent, niet zo handig als je wilt starten.