Doel... Vroeger en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Doel... Vroeger en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:29

Ik vroeg mij af met welke doelen mensen hier op bokt met hun paarden bezig zijn.
Verder vraag ik mij af of dit doel per paard verschillend is en of je doelen door de jaren heen veranderd zijn en waarom?

Mijn vroegere doel was zo hoog mogelijk (voor mijn pony) niveau behalen met springen.
Later werd mijn doel jonge paarden opleiden tot springpaard, ze een netjes B parcours of L parcours kunnen laten lopen en dan verkopen.
Nu is mijn doel om op de juiste manier gecontroleerd met mijn jonge paard in het Z2 te komen. Hij is nu nog maar B, maar heeft potentie voor het Z.
Mijn merrie is Z1, maar daarmee heb ik meer als doel om winstpunten en eens een prijsje te pakken, maar het Z2 is niet mijn doel, omdat ik haar beperkingen ken.

Hoe is dat met jullie?

vibabu

Re: Doel... Vroeger en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:36

Mijn doel vroeger was om met mijn vorige paard de M te halen. Helaas nooit verder gekomen dan de L1. Dit paard had ik weer als doel om M te worden maar inmiddels maar opgeschroeft tot de Z. Inmiddels ben ik wel steeds kleinere doelen aan het stellen voor in de wedstrijdring zodat als m'n proef zelf niet goed ging ik toch positief kan terug kijken op een oefening of een reactie waar ik wel blij mee was.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:41

vibabu schreef:
Mijn doel vroeger was om met mijn vorige paard de M te halen. Helaas nooit verder gekomen dan de L1. Dit paard had ik weer als doel om M te worden maar inmiddels maar opgeschroeft tot de Z. Inmiddels ben ik wel steeds kleinere doelen aan het stellen voor in de wedstrijdring zodat als m'n proef zelf niet goed ging ik toch positief kan terug kijken op een oefening of een reactie waar ik wel blij mee was.

Daar heb ik het een tijdje heel moeilijk mee gehad. Ik wilde mijn grote doel niet loslaten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:45

Maar om die grote doelen te bereiken is het toch voor jezelf makkelijker om dit in te delen in kleinere doelen? Ik heb heel lang gehad dat ik diep teleurgesteld van een wedstrijd terug kwam omdat het weer niet goed genoeg was. Heb toen in Ermelo een clinic gehad over doelstellingen en dat heeft mijn ogen geopend.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:48

Met mijn vorige paardje wilde ik heel graag in het M komen. We zijn M2+7 geworden en toen heb ik hem verkocht.
Met het paardje dat ik nu heb zijn de doelen heel anders. Ik wil nu gewoon rustig de baan door kunnen en het doel is om volgend jaar een goed Bproef neer te kunnen zetten. Als dat eenmaal gaat, ga ik mn doelen weer bijstellen.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:50

Om een groot doel te bereiken moet je imo wel indelen in kleinere doelen, zegmaar opbouwen. :j
Met mijn huidige paard zou ik binnenkort graag een foutloos parcours springen en wat hoger in de dressuur geraken. Maar mijn basisdoel met hem is hem braaf maken in de omgang, want hij heeft echt nooit manieren geleerd.
Bij mij verschilt het van paard tot paard, want met mijn vorige pony was het doel om er een hele les op te kunnen blijven zitten. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:01

Mijn paarden zijn mijn vrienden en ik wil alles met ze kunnen doen. Ik wil dat ze sterk en gehard zijn en dat we dressuur, springen kunnen doen maar ook lekker struinen in het bos. TEvens dat ze voor de wagen kunnen gaan en dat kunnen ze. Ik wil dat ik met ze kan stappen een hele rit maar ook dat als ik wil in twee uur thuis kan zijn van een rit van 20 km. Dus dan galopperen en draven we alleen maar. Dat kan ook.
Met mijn jongste paardje wil ik dressuurmatig zo hoog mogelijk komen. Ze is jong dus ik mik op de ZZ licht. Ze heeft veel aanleg. Ik heb geen enkele ambitie om daadwerkelijk in de wedstrijd ring zo hoog te komen. Omdat we een huis in Frankrijk hebben gekocht stop ik volgend jaar en heb me dus afgemeld bij de KNHS. Dat was even slikken maar nu is het OK. Wellicht dat ik in Frankrijk ooit ga starten want we hebben veel grond bij het huis expres voor de paarden, dus ze gaan mee.
Ik heb show gereden met de oudste en rijd graag kür op muziek met de jongste.
De oudste werd zuur van al het dressuur dus jaren geleden toen hij M2 mocht starten zijn we gestopt met de wedstrijdsport. Ik hou van hem en ik vond het genoeg. Ik wilde dat hij weer gelukkig zou zijn. Hij mag nu lekker buiten rijden met ons en een vrouw heb ik voor hem gekocht. Daar zit ik niet mee. Nu is hij erg gelukkig. Belang van mijn paarden staat boven aan en ze worden zeker niet verkocht. Dan wordt doel bijgesteld. Wel moeten ze fijn in de hand zijn, kittig en voorwaarts en (zeer) gehoorzaam. Dat zijn ze dus ook.
De jongste merens heeft meer aanleg tot de dressuur en daar is ze ook op geselecteerd. Zij vindt de dressuur wel fijn om te doen als ik haar maar afwisseling geef met buiten rijden minstens een keer per week. Ik wist dat ze goed zou zijn maar dat ze zo goed zou zijn is een verrassing.
Ik geniet erg van mijn paarden. We houden van elkaar en ik ben hun leidster. Ze zijn zeer fijn en vriendelijk in de omgang en zo hoort het ook. Vreemden kunnen gewoon mee naar buiten en dat is Ok voor ze. Meer wensen heb ik niet, ik ben gelukkig met ze en zij met mij :+
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-07-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 18:02

vibabu schreef:
Maar om die grote doelen te bereiken is het toch voor jezelf makkelijker om dit in te delen in kleinere doelen? Ik heb heel lang gehad dat ik diep teleurgesteld van een wedstrijd terug kwam omdat het weer niet goed genoeg was. Heb toen in Ermelo een clinic gehad over doelstellingen en dat heeft mijn ogen geopend.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb zo veel vertrouwen in het kunnen van mijn ruin, dat ik kleine doelen stellen heel moeilijk vind. Ik vraag met rijden niet te veel hoor, maar en tegenwoordig al diep teleurgesteld als ik niet in de prijzen zit. Dat is toch erg?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 18:03

Ik vind het zo mooi, dat iedereen eigen doelen heeft!

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:10

Mijn doel was altijd in de dressuur sport te komen,
helaas ben ik met heel veel pijn in het hart daar van moeten afstappen,
ik ben nog jong beschik niet over een eigen auto en trailer.
Moet alles zelf betalen van mijn paard en kan het gewoon niet!
Daarbij als ik 1 rondje draaf voor 10 juryleden, 5 vinden het super en 5 op nix trekken.
In deze tijd is het enorm moeilijk aan het worden zeker voor mensen met een gewoon kapitaal, ik kan me geen paard veroorloven van 25000 euro en elke dag les en elke week wedstrijd ookal is dit men droom |(
zit met traantjes in men ogen droomde er zo van had een goed paard en toch kon ik het niet doen, raakte ook gewoon niet op wedstrijden :(

Nu heb ik een merrieke gekocht waar ik echt het plezier mee beleef bosritten enal maken echt zalig, toch kan ik het maar niet laten ze beetje dressuur te trainen :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:13

Ach Azora, ik heb twee merens paarden. Als je een merens naar het M of Z kunt rijden dan kun je heel erg veel als je ooit wel het geld hebt voor een duur paard. Trouwens haflingers en andere soorten zijn ook niet duur. Voor ieder paard is het belangrijk dat hij in evenwicht gaat door de baan. Wellicht dat dit met een goedkoper paard wat langer duurt. Dus ga gewoon maar lekker dressuren en les nemen met je merrieke.

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:17

Mijn doel vroeger: zo hoog mogelijk komen met springen (pony was M-springen geweest). Helaas had niemand mij verteld dat je daarvoor moest kunnen rijden. (ik was altijd steengoed op de manege :o ). Nooit in mijn wedstrijdcarriere van ca. 4 jaar een wp gereden (ondertussen wel ondervonden dat het toch écht niet aan het paard lag).
Mijn doel nu: een stuk gelukkiger en ontspannen zijn doordat ik geen wedstrijden rijd (ik rijd überhaupt niet meer). Het belangrijkste is nu zorgen dat ik plezier heb met mijn 2 shetlandertjes en goed aan te blijven voelen dat ze het naar hun zin hebben. Goh, wat een verschil met 25 jaar geleden.....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:18

Met mijn vorige paard wou ik min Z1 halen.. hij kon een parcoursje springen en was nooit
gestart op cc. Met veel dressuurles waren we binnen 2 jaar in het Z1 (ik was toen 16)

Omdat hij best wel wat beperkingen had trainden we vooral de dingen die hij makkelijk vond
en uiteindelijk zijn we alsnog in het Z2 beland (we reden in het Z1 wel winst maar het voelde
gewoon niet helemaal lekker) en zijn hier meermalig met winst beloond.

Daarna heeft hij genoten van zijn "pensioen" (niet meer starten)

Inmiddels is hij er niet meer.

Heb nu een nieuw paard, met meer mogelijkheden. Met haar wil ik minimaal Z2+1 halen
(zodat ik haar opnieuw aan kan bieden bij het KWPN voor evt. ster+sport pred.) en daarna zien we wel :)

Maar ik neem wel de tijd en geef haar de kans zich te ontwikkelen, heb geen haast dus ze
wordt niet overtraind en we zijn veel bezig met werken naar ontspanning etc.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:18

ja alleen kan ik op het moment zo maar 2 a 3 lesse per maand nemen en dat maakt ook niet bepaald vorderingen :(
toch zegge ze op stal dat ik op 3 weken al veel bereikt heb met haar dus is wel een aanzet om verder te gaan.
Vind het enkel spijtig dat niemand in heel men famillie achter mij staat waar ik die paardenmicroob vandaan heb weet ik ook niet kom volges mij van de melkboer hihi :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:26

Ik heb ook om de week maar 1x les hoor..

Maar goed.. nu moet ik zeggen dat huiswerk trainen ook echt vanaf jongs af aan er in geperst is.

Toen ik begon (11) had ik 2x per week dressuurles (een half uur) en `1x per week springles (uur)

Op mn 14e mn paard gekregen en daar had ik in het begin 2x per week een uur les mee en later 1x per
week een uur..

Na een aantal jaren had ik 1x in de maand les omdat ik merkte dat alles toch langzamer ging, en wat
hij moeilijk vond wou ik niet week na week na week op pushen, vond ik onnodig.

Met deze nieuwe heb ik om de week 45 min les. Nu scheelt dat ik veel ken en kan.. bij mij moeten er
voornamelijk hoekjes afgeschaafd worden van sommige dingen zodat de puntjes op de i komen. En sommige
dingen heb ik mezelf opnieuw moeten aanleren..

Ook dit paard geef ik de tijd om te leren begrijpen hoe het werkt.. nu scheelt het dat ik heel goed op kan
slaan wat ik hoor en door mijn zelfkritiek heel snel iets af kan leren (kende ook altijd binnen een half uur
mn proeven helemaal uit mn hoofd) en dat werkt goed.

En heb ik weinig centen om op les te gaan dan heb ik pech, dan werken we gewoon nog wat langer op ons
huiswerk.

Vind t n btj stom om te zeggen "ik kom niet vooruit omdat ik weinig les heb"

schrijf dan ALLE punten die je in je les hebt gehoord op en herhaal deze tegen jezelf. Lees ze dagelijks en
leg de oefeningen die je uit moest voeren en waar je commentaar op kreeg langs de bakrand neer.

Zo kun je jezelf omscholen :j (en je leert het vanzelf beter onthouden, dat schrijven heb ik destijds ook
een tijd lang gedaan, heb het nu niet meer nodig)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:27

svdijjk dat doe ik ook. Na elke les maak ik een les verslag. Dat lees ik terug. Tevens ga ik ook graag kijken naar ruiters die beter zijn dan ik. Erg leerzaam!

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:32

Ja alle begrip maar als je dan alles kan en je kunt niet op wedstrijd is het ook verloren geld he?
En daarbij krijg ik altijd het gezaag te horen van HEE WEER LES STEEK U GELD IS IN IET DA NUTTIG IS !!!
Dusja als iedereen er tegen is in je nabije omgeving maak het dan nog maar eens he? Niet om dikke nekkerig te klinken maar vin het al een hele prestatie dat ik een paard heb bij mij thuis was het simpel gij wilt een paard goe doe maar trek u plan en aan ons gene cent vragen zo gezegt zo gedaan :)

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:33

Mijn doel vroeger was om met mijn tweede paard te gaan springen en wedstrijden te doen.
Inmiddels ben ik western gaan rijden en is mijn doel nu om veel plezier te maken, veel wandelingen te maken en hopelijk is aan zee te kunnen gaan rijden. :)

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:35

oo an zee rije dat wil ik doodgraag doen
maar daar raak ik ook weer niet he :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:46

azaro ik heb mijn vorige paard alle kosten betaald vanaf mijn 18e. Incl. alle
dierenartskosten die ik de laatste 4 jaar gehad heb.

Ik kon bijna nooit rijden en geen wedstrijden starten maar betaalde wel een
heleboel geld om hem op pension te hebben :')

Ook dit paard heb ik helemaal alleen en zelf betaald, heb geen geld om op
vakantie te gaan maar ik ben heel gelukkig met waar ik mn centen aan uitgeef.

Dit paard is voor de sport. Ik betaal alles zelf en je verliest ALTIJD geld.
Het geld dat je uitgeeft aan een/je paard verdien je NOOIT terug, tenzij je
een hele goede naam hebt en een paard hebt dat kan vliegen op een fluitje ;)

Ik heb een vaste baan maar ben in midden NL 2/3e kwijt aan salaris om mijn
paard te onderhouden incl. een spaarpotje voor DA kosten opbouwen. Die
andere 1/3e worden mn rekeningetjes van betaald en benzine van getankt
om naar t paard te kunnen.

En niet om dikke nekkerig te klinken, maar ik heb ook geen geldboompje hoor ;)

Les nemen doe je voor jezelf en om een doel voor ogen te hebben, niet om
iets in de sport te bereiken maar iets om SAMEN met je paard te bereiken.

De sport is er alleen maar voor om te bevestigen of je iets goed kan of niet.

azaro verder ga ik niet met het gezever in discussie want of iemand iets wel
of geen geldverspilling vind is niet de vraag in dit topic.

We gaan dus offtopic, en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Sorry, maar
ik heb geen medelijden met je.

Wen lekker joh.. :j wil ik ook wel *D

Ontopic: Wij trainen toch met als doel te sporten :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 25-07-11 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:48

ja idd maar daar zeg je het JIJ HEBT EEN JOB
ik nog niet ik studeer nog en dat maakt het allemaal een pakje moeilijker
en hou men hart al vast als mevrouw iet serieus heeft want dan is men spaarpotje er vandoor

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:52

Vroeger was ik alleen bezig met zo snel mogelijk de wedstrijden in en als het even kon prijzen mee naar huis nemen want dan waren ze goedkoper in onderhoud en beter te verkopen.
En knallen op de grote wedstrijden en vooral de kampioenschappen, hoe de paarden dit vonden, die hadden niets te vinden en alleen maar te luisteren,ach ja de jeugd.
Nu geniet ik, ga heel soms op wedstrijd om te toetsen en te kijken of mijn gevoel van hoe het paard loopt, overeen komt met wat mensen zien. Plezier staat voorop, prijzen en kampioenschappen doen er niet meer toe, winstpunten ook niet, mag hoog genoeg starten.
Ik wilde dat ik dit besef met 18 had gehad, dan had ik al veel langer nog veel meer plezier in de paarden gehad.

vibabu

Tendance schreef:
vibabu schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb zo veel vertrouwen in het kunnen van mijn ruin, dat ik kleine doelen stellen heel moeilijk vind. Ik vraag met rijden niet te veel hoor, maar en tegenwoordig al diep teleurgesteld als ik niet in de prijzen zit. Dat is toch erg?

Nee hoor. Het feit dat je het zelf al weet scheelt al een hoop. Moet zeggen dat ik dat ook wel gehad heb en nadat ik na een ongelukje er een aantal maanden uit lag ben ik zelf rustiger geworden en veel realistischer gaan kijken en gaan trainen. Zo kon ik ook zo boos worden als ik niet eens een knappe grote volte kon rijden in galop. Als ik er later op terug kijk moet ik er om lachen........ Kijk eens wat je bereikt heb, is dat niet al meer dan dat je voordat je op stapte ooit had kunnen bedenken? ik weet nog goed dat ik tegen m'n moeder zei ik zie hier geen potentieel in, dit wordt niks. 3 jaar later zit ik in de M2.

Marchador

Mijn doel 10 jaar geleden was om met mijn paardje te gaan springen of liever nog SGW. Met mijn pony wilde ik gaan springen.
Mijn paardje bleek een rugprobleem te hebben dus heb ik haar op pensioen gezet. Mijn pony bleek het springen achteraf helemaal niet leuk te vinden en in de bak vond ze het al helemaal doodsaai. Ik ben toen lekker recreatief gaan rijden en hoopte nog eens op een wedstrijdje dressuur met haar, puur voor de leuk en afwisseling. Maar dit is er nooit van gekomen. Uiteindelijk heb ik een aantal jaar terug een endurancerit gereden en dat was geweldig, ik vond het leuk en nog belangrijker, mijn pony vind het leuk!
Ik zal hier niet verder in doorgaan denk ik, zelf ben ik meer recreatief en vind het super om lekker buiten te rijden en samen te genieten van de natuur.

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:56

Mijn doel was altijd wedstrijden rijden met een eigen pony :)

Dit wordt echter steeds bijgesteld, nu ik eenmaal wedstrijden rijd wil je toch wel meer haha! Een prijsje pakken zou leuk zijn, maar mijn doel is vooral elke wedstrijd proberen een winstpunt pakken maar vooral gewoon proberen zoveel mogelijk uit je pony te halen op dat moment.