zithulpen, hoe , wat en waar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

zithulpen, hoe , wat en waar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:50

hoi,

ik lees telkens weer verschillende dingen over zithulpen. Vooral hoe je ze moet geven is erg verschillend.
Zo zegt de een dat je je zwaar moet maken in het zadel bij een overgang terug, de ander zegt dat je dat juist niet moet doen. etc etc.

Welke zithulpen geven jullie en waarom juist zo ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:11

Ik geef liever zithulpen dan dat ik veel aan de teugel ga zitten sjorren.
Bij als ik bijvoorbeeld naar rechts wil, leg ik met linkerbeen aan en verzet mijn gewicht iets meer naar rechts, en ter ondersteuning eventueel ee kneepje in de teugel. En naar links weer andersom.
Om van bijvoorbeeld draf naar stap te gaan, ga ik zwaar zitten, dat werkt meestal het beste, soms met een kneepje in de teugels.
Een paardenmond is al erg gevoelig, daarom moet je voorzichtig met het bit omgaan. Ik zou liever zonder bit rijden, maar dat gaat niet op de manege.
Je moet niet alleen het bit gebruiken, maar ook alleen je zit en benen, dat maakt het meestal een stuk prettiger.

Yess

Re: zithulpen, hoe , wat en waar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:18

Pff, moeilijk vraag ;)
Ik doe heel veel met mijn zit, zowel vertrekken als terugrijden. Bij een gang naar voren doe k m'n bekken kantelen en dan met m'n been erachteraan, en terug of langzamer lichtrijden of een fractie zwaarder maken. Maar ik gebruik m'n zit ook voor t sturen (niet meehangen, maar meedraaien), en de zijgangen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:27

Met zit hulp worden natuurlijk ook je been hulpen bedoeld. Bij elke wending, overgang naar sneller of langzamer in een bepaald tempo, of de overgang naar b.v halt houden of stap, draf en galop geef je een combinatie van die 2 dus het aantrekken van het kruis met een been hulp en teugelhulp.
Simpel gezegd laat je je paard harder gaan met het gebruik van je onderbeen, en langzamer met je boven been.
Dat alles,zo als ik al zei in combinatie met! Je gewicht hulp is ook een zit hulp, alleen al door te kijken waar je heengaat in b.v de wending, word je wat zwaarder aan de binnen kant en zal het paard eerder en vaak netter afwenden.
De moeilijkheid is om al die hulpen op de juiste manier te geven, daar gaat een hele boel tijd in zitten.
Op een goed gereden paard wat fijn aan de hulpen staat is het soms heel verhelderend.
Op een manege paard zal het al een stuk moeilijker worden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:29

Precies, alle hulpen (hand, been) gaan in combi met je zit. Wel grappig, ik heb juist geleerd dat als je naar links wil je niet zwaarder op links moet worden, maar juist met je zit rechts moet begrenzen, en links moet 'openhouden'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:32

Alleen kijken he! Dus niet wat veel ruiters doen naar binnen gaan hangen! Dus jou schouders en heupen zeg maar gelijk houden aan de schouder van je paard. En natuurlijk niet al te veel gaan drijven met dat binnen been, alleen om je buiging aan te vragen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:36

Dan hebben we het over dezelfde hulp (doen alsof het derde oog op je borst ook wil zien waar je heengaat)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:47

EskeGirl schreef:
Ik geef liever zithulpen dan dat ik veel aan de teugel ga zitten sjorren.
Bij als ik bijvoorbeeld naar rechts wil, leg ik met linkerbeen aan en verzet mijn gewicht iets meer naar rechts, en ter ondersteuning eventueel ee kneepje in de teugel. En naar links weer andersom.
.

Ik heb net bij centered riding les geleerd dat je je gewicht NIET moet verplaatsen - naar in dit geval rechts. Maar dat je je zitbeenknobbels in een wending gewoon gelijk moet belasten. Wel open je 1 knie en sluit je de linker knie meer aan.
Volgens instructrice duw je het paard zelfs de andere kant op als je op rechts gaat zitten. oefenen op de zitbal wees idd uit dat de bal dan naar links uitwijkt.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:51

maar wat doe je met je bekken in een wending ? Binnenheup ruiter naar voren of juist de buitenheup ?
Branderup/ Marijke de Jong hebben het over de rechts en linkszit. als je rechtsom rijd en een wending wil rijden, moet de binnenheup van de ruiter naar voren. Want ,aldus Marijke, een paard hoort een wending ook te lopen met de binnenheup wat naar voren. Buitenschouder wel naar voren dan.

wat zeggen jullie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:25

Imo moet je nooit bewust gewicht gaan verplaatsen en ook niet bewust je heupen naar binnen of buiten draaien.
Je rijdt vanuit je centrum; vanuit daar doe je alles. En dan gaat de rest (je heupen, je zitbeenknobbels, je benen en je schouders) vanzelf mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 18:35

als je rijd vanuit je centrum draait je buitenheup ( heeeel licht ) naar voren in een wending. precies tegenovergesteld wat marijke/ bent vertellen dus.

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:57

JoviBan schreef:
Imo moet je nooit bewust gewicht gaan verplaatsen en ook niet bewust je heupen naar binnen of buiten draaien.
Je rijdt vanuit je centrum; vanuit daar doe je alles. En dan gaat de rest (je heupen, je zitbeenknobbels, je benen en je schouders) vanzelf mee.

Hier sluit ik me volledig bij aan :j Als je bewust je gewicht gaat verplaatsen verstoor je alleen de balans van je pony of paard maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:19

Maris schreef:
als je rijd vanuit je centrum draait je buitenheup ( heeeel licht ) naar voren in een wending. precies tegenovergesteld wat marijke/ bent vertellen dus.

Ja, lijkt mij wel.
Binnenheup naar voren èn buitenschouder naar voren, lijkt me helemaal onlogisch, zo niet èrg krampachtig. :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:56

Binnenheup naar binnen en buiten schouder naar voren lijkt mij helemaal dat je zowat slangenmens moet zijn. Ik heb daar nog nooit van gehoord in elk geval, ben het dus niet eens met Marijke de Jong.
JoviBan...je hebt inderdaad helemaal gelijk als je zegt... zo min mogelijk "verplaatsen" op je paard.
En heb je een paard dat juist aan de hulpen is, zal dat ook lukken, maar de meeste paarden op een manege b.v hebben vaak wat meer nodig dan een lichte zit hulp....jammer genoeg!
Hoe vaak zie je niet dat als het niet gaat de zweep erbij word gepakt en de teugels veels te veel worden gebruikt?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:17

Om halt te houden vanuit stap, kantel ik mijn schaambeen iets naar voor. Dan kan ik halthouden zonder teugels te gebruiken. Draf naar stap doe ik door langzamer te gaan lichtrijden.
In de bochten schouders gelijk en recht aan de schouders van het paard houden en kijken waar je heen gaat. Dan heb je automatisch zelf ook de juiste "buiging".
Je hebt ook nog halve ophoudingen met je zit, om je paard even attent te maken en beter van achter door te laten komen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:49

klopt hoor, binnenheup naar voren en buitenschouder naar voren zit erg vreemd. MAAR op zich , als je paard in de juiste buiging loopt op een volte, dan loopt een paard WEL met zijn binnenheup meer naar voren.... Toch ?!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:46

welke zithulpen geven jullie om b.v. van draf terug te gaan naar stap ? maak je je zwaarder in het zadel of juist niet ? Inademen of juist uitademen ? bovenkant bekken naar achteren ? Rug recht ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:20

Maris schreef:
welke zithulpen geven jullie om b.v. van draf terug te gaan naar stap ? maak je je zwaarder in het zadel of juist niet ? Inademen of juist uitademen ? bovenkant bekken naar achteren ? Rug recht ?

In feite hoef ik helemaal niets te doen, behalve aan de stap te denken. :)
Maar als je een werkelijke zithulp wilt weten: een lichte kanteling van het bekken, jezelf 'licht' maken (ipv zwaar) en de ademhaling naar beneden (naar de buik).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 15:15

En welke zithulp voor het aanspringen in galop ( en welke hulpen nog meer ).
Halve ophouding- binnenhand toestaan en dan met de binnenheup/been de galophulp ?