Waarom slaan paarden soms uit bij het maken van een wissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Waarom slaan paarden soms uit bij het maken van een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:45

Ik zie nog wel eens paarden die uitslaan bij het maken van een galopwissel.
Waarom zouden ze dit doen?
Soms lijkt het spanning, of een soort nijd of heetheid. Of zou het lichamelijke stijfheid of pijn zijn? Toch zie ik ook paarden die verder lekker in elkaar lijken te steken die het doen, die geen problemen ondervinden bij andere dressuuroefeningen bedoel ik. En ook wel eens van die heethoofden waar geen land meer mee te bezeilen is als ze weten dat er een wissel aan zit te komen, en waarmee de ruiter in de Z stopt omdat het niets wordt met de wissels.
Wat is jullie indruk? Is het psychisch of lichamelijk?

Dressage4U

Re: Waarom slaan paarden soms uit bij het maken van een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:48

Het kan zijn dat je een te grote hulp geeft en het kan te maken hebben dat je paard zijn spieren voelt.
Je ziet springpaarden na de hindernis ook wel eens een bok maken. Vaak is dat omdat ze de spieren voelen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:55

Moeilijk hoor!
Het kan inderdaad allerlei oorzaken hebben:
- of de ruiter neemt zo'n rare zit aan of geeft zulke extreme hulpen dat het paard bij voorbaat al chagarijnig wordt en een bok geeft
- of het paard vindt het echt moeilijk en heeft lichamelijk moeite met deze oefening, het ene paard is het ook veel makkelijker aan te leren dan de ander. Juist als het dan niet lukken wil, gaat de ruiter zich er zo op fixeren dat het van kwaad tot erger wordt.

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:23

Vaak is het inderdaad een verkeerde of juist extreme hulp van de ruiter, maar bij een paard die er veel moeite mee heeft kan het ook gauw gebeuren :j

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:14

Ja, ik denk dat het vaak door de grote gevraagde inspanning komt, veel oefenen denk ik ;)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:52

Volgens jullie kan het dus óf aan de ruiter, óf aan het paardenlichaam liggen?
En de mentale toestand van het paard, zou dat ook meespelen?

Andere vraag erbij dan, hoe komt het toch dat paarden soms zo heet worden van het rijden van wissels?
Als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met springen, daar worden ze soms ook heet van (dat ze met een gilletje op de hindernis afgaan) maar dat gaat vaak na een tijdje weer over. Bij wissels heb ik het idee dat ze steeds heter worden.
Ik "snuffel" zelf nog maar net aan de wissels dus ik spreek niet zozeer uit eigen (rij)ervaring. Maar ik denk er wel veel over na en kijk bij anderen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:57

Heb jij ook dat ze heter worden als je een krachtige, verruimde gallop heb gedaan?

Ze worden wakker, als jij een sprint moet trekken gaan de eerste pasjes moeilijk, daarna vlieg je.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:14

het blijft moelijk hoor om hier een eenduiding antwoord op te geven...
Het heter worden tijdens het springen of tijdens het maken van een wissel of zoals net genoemd
met het verruimen van de galop kan te maken hebben met het temperament van het paard, dan wordt ie toch een beetje opgefokt. Toch denk ik dat ook hier een groot deel veroorzaakt wordt door de ruiter.
Omdat hij/zij toch te krampachtig gaat rijden, hoe vaak zie je niet in een parcours dat de ruiter steeds harder gaat trekken aan de mond en dat het paard alsmaar harder gaat...
Ik blijf er bij dat een ontspannen ruiter met een ontspannen zit na verloop van tijd ook een ontspannen paard geeft.
Heel makkelijk gezegd, maar o zo moeilijk!!

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:28

Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties. Al vraagt een wissel van paard en ruiter de nodige ervaring. Geeft de ruiter net een iets te grote hulp kan dit opeens al wat spanning opwekken dit is bij alles zo bij de wissel speelt dit alleen nog eens meer mee omdat dit ook nog eens een ontzettende balans oefening is en je je paard bij een wissel eigenlijk uit balans haalt wanneer je bijv. naar contra springt het is voor ruiter en paard dus zoeken en dit kan weleens ook bij de kip lekkere paarden voor wat hupsjes zorgen, net wat te vroeg, net wat te laat, net wat te groot waardoor hij een raar sprongetje maakt.

Maar inderdaad helaas zit er ook vaak genoeg wat andere redenen achter. Totaal geen ontspanning, lichamelijk klachten en vooral vaak zit de ruiter in de weg, hangt de ruiter, zit de ruiter krampachtig en ga zo maar door.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:21

Een paard moet goed los in zijn rug zijn om een wissel te kunnen maken. Vaak zie je dat paarden zo vastgereden zijn dat het fysiek ook erg moeilijk is een wissel te springen. Dat zie je vooral bij dressuurruiters.

Een goed gesprongen wissel heeft alles met een goed timing van de hulp te maken, dat vraat een stukje gevoel en handigheid van de ruiter. Niet iedereen heeft dat direct onder de knie, het is echter wel te leren.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:43

Mijn paard doet het soms ook: slaat zijn linkerbeen uit als ik de wissel van de rechter naar de linkergalop rij. Ik ken de hulpen van het changeren (mijn vorige paard liep ze om de 2 passen) en ik geloof dat het een lichamelijk probleem is. Mijn paard heeft doorgaans ook meer moeite met oefeningen op de linkerhand en dan wat betreft de buigzaamheid. Niks mis mee en ieder paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant. Met goede begeleiding en toeziend oog is er een hoop te verbeteren. Neem de tijd om de wissels te leren. Straf je paard niet als hij uitslaat, maar ga terug naar de stap en probeer het opnieuw. Het gaat er wel uit maar heb geduld.
Zorg er ook voor dat je paard goed los is, op het achterbeen galoppeert en acuut voorwaarts reageert op een beenhulp. Train daarop en ga af en toe een wissel niet uit de weg, ook al lukt het niet gelijk. Ookal wisselt een paard van nature, met een ruiter op de rug is het toch iets anders.

Dat heet worden van een paard heeft mi toch te maken met de ruiter: men wil vaak te graag dat het in een keer goed gaat, gaat te lang voorbereiden met de nodige spanning, geeft iets te veel druk of overdreven hulpen en je paard reageert daarop. Soms is het ook nog zo dat als een paard niet gelijk omspringt, de ruiter nog eens extra de sporen er in zet. Geen wonder dat ze over de zeik raken: het paard snapt het niet meer.
Door proberen je hulpen te verfijnen, niet overdreven naar een kant te gaan hangen in de wissel en veel belonen als het een keer goed gaat, dan komt het helemaal in orde.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:42

Ik sluit me erbij aan dat een paard goed los moet zijn om een goede wissel te maken.
Maar ik ben van mening dat de meeste "problemen" bij de ruiter zitten en niet bij het paard. Vaak slaan ze naar achter als de ruiter te impulsief is met de benen, maar misschien zou je het ook ongeduldigheid kunnen noemen (...zie goed los zijn) Mijn merrie slaat alleen naar achter als ik mijn been te ver naar achter leg.
En met "problemen" bij de ruiter bedoel ik niet dat de ruiter slecht is maar meer in de zin van onkunde, onwetendheid. We moeten allemaal leren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:57

Een los paard heeft geen enkele moeite met een wissel!
Je ziet het vaak ze als veulen ook al simpel doen
Als ze wat ouder zijn en de nodige val/uitglij partijen voor hun kiezen gehad hebben gaat een wissel ineens een stuk minder eenvoudig...
Zodra paarden problemen krijgen/hebben aan de rug/wervelkolom/bekken en de spieren blijkt een wissel dus ineens een probleem te zijn
Eerst de problemen op (laten) lossen pas dat kun je op basis van eerlijke training de wissels aanleren