Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Silence schreef:Ik denk dat het er ook aan ligt wat het uiteindelijke doel gaat zijn met het paard.
Is het de bedoeling dat deze opgeleid wordt tot sportpaard op zeer hoog niveau, of wordt een recreatie paardje waar enkel mee buiten gereden gaat worden.
HaffieIngrid schreef:voor het inrijden moet je gewoon een goede ruiter hebben, ook een dressuurruiter zal altijd eerst met de basis beginnen, dus rem en stuur en van daaruit pas verder gaan.
de basis van het beleren is gewoon het belangrijkste, ben zelf ook dressuurruiter en beleer mijn eigen pony's maar die beleer ik voor de dressuur en ook voor recreatie (onze ponykampen).
het maakt dus niet uit wat het doel is na het beleren, als de basis er maar goed in zit.
) maar vind mezelf niet zo geschikt om een paardje in te rijden, omdat er toch wel wat aan mijn dressuurkennis schort! 
Lusitana schreef:Precies, het "goede" van een ruiter die in moet rijden ligt veel meer naast het vermogen tot rijden.
Hij moet vaardigheden beschikken die zorgen dat hij dingen kan aanvoelen en corrigeren. Dat hij weet hoe dingen aangeleerd moeten worden, hij moet eerlijk naar het paard zijn en consequent, en het paard niet vermoeien of in de weg zitten.
Doorrijden is het aanleren van specifiekere hulpen, de knopjes die er op gezet zijn bij het inrijden, afstellen en verfijnen.
Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan werken in een gunstig frame (welving in de hals oa), rechtrichten, stelling en buiging, soepelheid, lenigheid, regelmaat en tact van de gangen etc.
De conditie wordt tegelijkertijd opgeschroeft, liefst door interval training en buitenrijden.
Ik kan me vinden in je onderscheid tussen inrijden en doorrijden, dat is ook mijn mening. Maar volgens mij kan dat dan door verschillende ruiters? Dus iemand geschikt voor inrijden, en iemand geschikt voor doorrijden, niet noodzakelijk dezelfde persoon. Citaat:Dat hij weet hoe dingen aangeleerd moeten worden
Lusitana schreef:Precies, het "goede" van een ruiter die in moet rijden ligt veel meer naast het vermogen tot rijden.
Hij moet vaardigheden beschikken die zorgen dat hij dingen kan aanvoelen en corrigeren. Dat hij weet hoe dingen aangeleerd moeten worden, hij moet eerlijk naar het paard zijn en consequent, en het paard niet vermoeien of in de weg zitten.
Doorrijden is het aanleren van specifiekere hulpen, de knopjes die er op gezet zijn bij het inrijden, afstellen en verfijnen.
Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan werken in een gunstig frame (welving in de hals oa), rechtrichten, stelling en buiging, soepelheid, lenigheid, regelmaat en tact van de gangen etc.
De conditie wordt tegelijkertijd opgeschroeft, liefst door interval training en buitenrijden.
Citaat:Kan je beter een rustige, relaxte ruiter hebben die geen 'zware' dressuur doet, maar gewoon de bak rond rijdt en enkel het stuur en de rem op punt zet,
of toch maar een ruiter die een goede dressuurkennis heeft en al gelijk de dressuurbasis legt?