Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:16

........ is verwaarlozing?

Citaat:
Zelf heb ik medelijden met die paarden, die zo lekker 24 uur per dag in het land staan. Waar hoeveel mee gedaan wordt. Niets. Een uurtje hier, een ritje daar, een lesje zo. Dat vind ik zielig en erg paardenwelzijns onvriendelijk.

(afsplitsing van de discussie Arabesk @ [RT-D] Niveau is bedroevend...)

HeleneDas

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:18

Ik vind dat geen verwaarlozing, mits die met soort genootjes staat, en verder goed verzorgt word en ook niet te dik\veelte dik is!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:19

heerlijk toch als je paarden hebt die lekker buiten zijn, ze hoeven niet perse gereden worden.
In de natuur worden ze toch ook niet bereden?

als hij/zei niet alleen staat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:19

Oei...dan ben ik al ruim 6 jaar een enorme dierenmishandelaar :o

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:20

.. Is nog steeds een paard :+

Wat zijn wij toch arrogant om onszelf zo graag onmisbaar te willen laten zijn...

MightyJoe

Nou ja zeg.. Een paard heeft denk ik een heerlijk leventje 24/7 in de wei met soortgenoten! Een paard zal het rijden vast niet missen..

Nwktje

Wat Miesjex zegt.

Ruga

Hier wordt ook zwaar verwaarloosd! :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:22

hmmm, dan vrees ik dat ik hier ook erg aan verwaarlozing doe met 24/7 weidegang,een paddock paradise en hier en daar een uurtje 'training'.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:22

24/7 in de wei is geen verwaarlozing, niet rijden is ook geen verwaarlozing. Een paard dat 24/7 op de wei staat en waar niemand naar om kijkt, dat is verwaarlozing. Als 'niet rijden' in de telling wordt aangepast naar 'geen aandacht' ben ik het eens met de stelling. Rijden heeft voor een paard geen meerwaarde, beweging en aandacht wel.

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:23

dat is helemaal toch geen verwaarlozing?
mag een paard dan niet meer van zijn rustig leventje genieten?!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:25

enkel 24/7 in de wei KAN verwaarlozing zijn. Als de eigenaar niet naar de paarden omkijkt, dan kan het zijn dat bijvoorbeeld kreupelheden, wondjes, lange hoeven of niet werkende waterbakken over het hoofd gezien worden. Een paard dat "alleen maar staat te staan met vriendjes" maar waar wel naar omgekeken wordt, heeft waarschijnlijk eerder een gouden plekje. Al geloof ik wel dat veel paarden ook graag eens de wereld buiten hun wei zien, maar dat maakt het nog geen verwaarlozing als dat niet gebeurt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:26

Tja liever een paard wat 24/7 buiten staat en niks mee word gedaan dan een paard op stal die 24/7 binnen staat en er maar 1 uurtje per dag uit gaat....

Maar ik vind dat als hij 24/7 buiten staat hij wel genoeg gras ter beschikking moet hebben of hooi in de winter :) en natuurlijk goede beschutting

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:28

in okt 2008 heeft mijn paard een zwaar trailerongeluk gehad en was het nog maar de vraag of ze het zou halen.
Toen het zeker was dat ze het ging halen werd er gezegd dat er nooit meer op te rijden zou zijn en toen had ik al besloten dat mits ze zonder pijn kon lopen ze van mij haar leventje als grasmaaier mocht slijten in de wei dus.
Nee ik noem dat geen verwaarlozing.
( Ze is er gelukkig weer helemaal bovenop gekomen en kan alles weer met haar doen)
Maar haar weg doen of haarlaten inslapen was voor mij geen optie omdat ze pijnvrij kon leven dus dan had ik haar liever in de wei gehad voor de rest van haar leven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:29

:')

comische opmerking........verwaarlozing bij het in de kudde staan (zo natuurlijk mogelijk) _O-
Alsof ze in de natuur niet anders doen :')

Ik mishandel mijn paard ook met regelmaat.....puur voor mijn lol.........

Ik geef hem snoepjes (zijn helemaal ongezond voor hem)
Ik zet hem op de wei de hele dag met zijn maatjes (ja sorry, ik weet het is erg :+ )
Ik laat hem nu op een gezond gewicht komen ( ik ga me bijna schamen nu)

Maar wat vooals vreselijk is ( durf het bijna niet te zeggen)..........ik heb hem ook nog op 4 ijzers staan omdat hij anders zwaar kreupel is :=

Daarnaast heeft hij regelmatig een vrije dag of ik rijd hem of (nog erger) ga hem poetsen, laat hem op rustige manier zijn spieren weer ontwikkelen en moet hij soms mee op buitenrit..........dat zijn oren dan continu naar voren staan zal wel van ergenis zijn denk ik. :+

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:31

Oh verdorie, ik verwaarloos mijn paard.

Die van mij staat lekker stuk te staan op de wei/paddock. Gaat enkel in de winter 's nachts op stal. Ik ga er wel altijd heen en dan gaan we inderdaad een uurtje wandelen of onder het zadel stappen. (helaas heeft de mijne een blessure waardoor ze niet meer kan dan afentoe een stapritje.)

Het hangt compleet af van de situatie of het verwaarlozing is of niet en ik denk dat mensen van buitenaf dat nooit kunnen beoordelen. :)

Vind het wel een heerlijke opmerking! _O-

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:35

Ik denk dat mijn paard eerder van mening is dat het rijden dierenmishandeling is... die staat liever 24/7 met haar snufferd in het gras :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:35

Komische opmerking. Dat vinden paarden prima.
Maar toch merk ik dat ze aandacht ook erg leuk vinden, een borstelbeurtje, wat knuffelen en dan weer de wei op.

delerium

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:36

RT-D -> OPG

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:38

Als dat dierenmishandeling is, dan snap ik niet waarom mijn pony d'r zo blij van word. Nee, ik ben blij dat mijn pony 24/7 buiten staat, met een leeftijds genootje en een schuilstal en ik rijd er niet op, daar is ze nog te jong voor.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:41

Angela schreef:
enkel 24/7 in de wei KAN verwaarlozing zijn. Als de eigenaar niet naar de paarden omkijkt, dan kan het zijn dat bijvoorbeeld kreupelheden, wondjes, lange hoeven of niet werkende waterbakken over het hoofd gezien worden. Een paard dat "alleen maar staat te staan met vriendjes" maar waar wel naar omgekeken wordt, heeft waarschijnlijk eerder een gouden plekje. Al geloof ik wel dat veel paarden ook graag eens de wereld buiten hun wei zien, maar dat maakt het nog geen verwaarlozing als dat niet gebeurt.

Maarja op die manier 24/7 op stal is ook verwaarlozing dat ligt niet aan de wei maar aan de verzorging die de eigenaar geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:43

Chubby schreef:

.. Is nog steeds een paard :+

Wat zijn wij toch arrogant om onszelf zo graag onmisbaar te willen laten zijn...

Nou precies... als een paard hapje, drankje en soortgenoten heeft issie allang heppie, uitzonderingen daargelaten. Mijn paard vindt het leuk om dingen met mij te doen, vooral over het strand van Ameland rijden, maar nu ze een paar maanden niet gereden wordt oogt ze echt niet ongelukkig hoor... Ben minimaal een uur per dag in het land en ze luistert nog steeds als ik roep en ziet me van verre als ik aan kom met de kruiwagen. Dan is ze blij, want baasje = voer :-).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:44

Mijn paard is echt zwaar depressief, ze is al vier jaar en nog niet ingereden. Zo zielig. Ze zou haar leven in een paddock paradise zo in willen ruilen met een stalpaard als dat betekent dat ze dan in godsnaam maar gewoon gereden wordt!

:')

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:45

Cowgirl schreef:
Oei...dan ben ik al ruim 6 jaar een enorme dierenmishandelaar :o

mijn gedachte dus ook.

mijn merrie staat ook 24/7 in het land met haar vriendjes. door mijn ziekte kom ik niet genoeg aan rijden toe, maar paard ziet er niet slecht uit..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:49

Moontje1991 schreef:
Angela schreef:

Maarja op die manier 24/7 op stal is ook verwaarlozing dat ligt niet aan de wei maar aan de verzorging die de eigenaar geeft.

Dat is waar :j Al denk ik dat het op de wei wel eerder voorkomt dan op stal. (bijna) Iedereen weet wel dat een paard zich niet alleen op stal kan redden en enige verzorging nodig heeft. Helaas zijn er personen die hun paard op de wei verwaarlozen doordat ze denken dat het paard zich daar wel kan redden, net als in de natuur... alleen vergeten die personen dat er in de natuur geen omheining is. De meeste gevallen van verwaarlozing die ik hier op bokt voorbij zie komen, zijn paarden die 24/7 buiten staan (vaak is het dan geen wei meer te noemen..).

Daarmee wil ik 24/7 in stal alles behalve goed praten.. naar mijn mening is 24/7 op stal zonder medische noodzakelijkheid niet goed te praten..