wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

Kianlover

wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:26

Vanaf wanneer gebruik je een hulpteugel of vind je dat er 1 gebruikt moet worden?
Ik zelf namelijk hou niet zo van hulpteugels!
ik heb zelf het gevoel/idee dat je zonder hulpteugel vraagt en met 1tje dwingt! (hiermee bedoel ik niet de martingaal die gebruik ik zelf wel voor springen)
dat kan toch niet goed zijn voor de spieren van je paarden? Daar verzuren ze toch juist van?
Zelf rij ik daarom trouwens ook nooit met een hulpteugel (op de martingaal na dan) en ben het ook zeker niet van plan!
wat is jullie mening hierover?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:28

Een hulpteugel is imo nooit nodig, maar ligt aan een gebrek aan kunde van de ruiter. Hulpteugels zijn imo syptoombestrijdend, maar niet probleembestrijdend.

Kianlover

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:30

@dorientjuh ik ben het helemaal met je eens! maar wat vind jij dan van een martingaal?
die vind ik namelijk niet erg

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:31

dorientjuh schreef:
Een hulpteugel is imo nooit nodig, maar ligt aan een gebrek aan kunde van de ruiter. Hulpteugels zijn imo syptoombestrijdend, maar niet probleembestrijdend.

Een hulpteugel kan wel degelijk nodig zijn, en heeft echt niet altijd met onkunde van de ruiter je maken.
Vooral bij het inrijden van jonge paarden, kan dit een stukje veiligheid zijn.
Ben trouwens wel benieuwd wat je onder syptoom-bestrijding verstaat. Wat doet een paard dan, waardoor jij vindt
dat een hulpteugel niet nodig is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:33

Ach..net zoals elk bit is ook de hulpteugel net zo slecht of goed als de ruiter hem gebruikt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:34

Ik rij bijna altijd zonder. Wat is bijna altijd bij mij?
Mijn paard begint op dit moment sterk te puberen. Knalt zijn hoofd er uit in draf en gaat racen en stuur is weg.
ik heb dit 2 weken geprobeerd zonder slof op te lossen (met actieve begeleiding uiteraard) maar na een bui dat mijn veiligheid in gevaar kwam heb ik hem om gedaan.
Heb er 2x mee gereden, 2x een half uurtje. Nu is hij weer af en hij heeft gesnapt dat dit niet de bedoeling is.
Dus ik rij er niet mee om hem nagefelijk te trekken maar om hem even duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is.
Martingaal rent hij door heen ;)

Kianlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:37

@aerdenhout1 ik denk dat veel mensen denken dat ze een hulpteugel juist gebruiken maar dat dus niet doen!

Kianlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:40

@_Jessie volgens mij ben je dan een van de weinige die een hulpteugel goed gebruikt!
maar wat voor hulpteugel heb jij gebruikt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:41

martingaal werkt als begrenser,zo zou een slof ook gebruikt moeten worden.
Zoals aerdenhout al zegt....het is niet zo zeer de hulpteugel maar degene die er aan hangt.
Net als met bitten.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:42

Ik rijd ook bijna altijd zonder.

Helaas was het laatst zo erg bij mijn paard die ik rijd die dan lekker loopt over de rug, lekker soepel etc. En dan in één keer haar hoofd in de lucht steekt. Les gever heeft me voor 3 dagen 20 min naar een slof verwezen omdat dit gewoon niet ophield en ze heeft nergens last van (komt net van tandarts etc.). Ik ben er wel voorzichtig mee en naja als het moet en voor de veiligheid dan gebruik ik wle eens een slof. Verder ben ik niet echt een hulpteugel fan.

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:44

Ik rij heel soms met een slofteugel meestal als ik een tijdje niet gereden heb, wat dus niet vaak voor komt :o Mijn voorkeur gaat uit naar het rijden zonder hulpteugel :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:46

Als ik dressuur of op buitenrit ga zelden of nooit, maar wanneer de veiligheid van mijn paard en mezelf in gedrang komt gebruik ik een hulpteugel en uitzonderlijk voor het psychologisch effect.
vb1: ik heb een volbloed en ga nog regelmatig op de "renbaan" ze rent met hart en ziel, maar als ze me het 2x op rij flikkert om haar bit tussen de kiezen te nemenen met haar neus in de lucht er in een rotvaart vandoor te gaan, dan hangt er de volgende keer een thiedemann aan om te voorkomen dat ze haar neus zodanig hoog krijgt dat ik de controle verlies. Ze mag hard gaan, op mijn voorwaarde, na mijn signaal.
vb2 op de renbaan gebruiken we altijd een martingaal, voor iets meer controle , maar vooral om een extra houvast te hebben aan de nekband bij een jump off
vb3 Wanneer een slof: als ik het gevoel heb dat mijn paard zich net niet genoeg geeft of te onrustig is in de aanleuning. Ik neem hem zelden op, maar op mij heeft een rustgevend effect omdat ik weet dat ik indien nodig meer kan begrenzen en mijn paard weet maar al te goed dat hij eraan hangt...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:47

Ik rij enkel op 2 momenten met slof.
Als ik een jong paard leer hoe doorzitten aanvoelt, dus dan is het puur voor mijn eigen zit en balans.
Ik zou hem dus nooit gebruiken om aan de teugel te rijden, want dat doe je imo niet met een slof, maar met je zit been en lichte hulp van de hand.
En ik gebruik een slof als ik op buitenrit ga met mijn jonge paard.
Hij draait zich soms zo ineens om en gaat er vandoor. Voor ieders veiligheid heb ik dan de slof erbij, want dan kan hij het bit niet beetpakken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:53

Bij alle jonge paarden die we inrijden, doen we een slof aan. Veiligheid voor alles.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:56

Op dit moment rijd ik helemaal zonder hulpteugels en wil deze ook niet gaan gebruiken. Vroeger toen ik nog veel sprong met een pony die soms veel te heet kon worden vanuit het niets sprong ik met een vrij losse martingaal. Deze werkte dus alleen in wanneer ze het hoofd veel te hoog hielt.
Ook ben ik weleens met een slofteugel op buitenrit geweest bij een paard wat nog niet zoveel ervaring had en voor het eerst alleen mee ging. Dit was als noodoplossing wanneer ik in een lastige situatie zou komen. Wanneer het mogelijk was geweest met nog een paard te gaan had ik deze oplossing zeker verkozen boven de slofteugel. Omdat het goed ging heeft deze ook de volledige rit los gehangen. Ook heb ik bij mijn oude pony weleens een slof gebruikt, onder toezicht om even het gevoel te krijgen, dit is een of twee keer geweest en daarna ook nooit meer gebruikt.

Ik ben niet tegen het af en toe gebruiken van hulpteugels, zolang ze maar niets als 'oplossing' voor elk probleem worden gebruikt. Wat ik zelf minder vind is als mensen niet meer zonder slof kunnen rijden omdat ze zonder inrijden met slof hem niet rond kunnen krijgen, en het dus als symptoombestrijding gaan gebruiken om de eigen onkunde te verbloemen.

edit: zinnetje vergeten xD
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 04-07-11 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:56

Ik rij mijn paard zonder hulpteugel. Is niet nodig, paard luistert goed genoeg en zou ik daar wel een elastiek of slof aan hangen, gaat ze voor 100% in de staak. Ze houdt er niet van om voor vast gehouden te worden. Martingaal heeft ze 2x omgehad op buitenrit, maar niet nodig geweest dus ook die gebruiken we niet meer :) Wellicht bij springen, maar daar komen we vanzelf achter.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:00

Geen, nooit. Naar mijn mening moet je er dan niet op gaan als je je paard niet zonder hulpteugels kunt rijden. Dan ga je net zo lang op de grond aan het werk tot het wel kan en vanuit daar bouw je verder, en anders blijf je met je kont uit het zadel en heb je pech.
Ben het er mee eens dat hulpteugels symptoombestrijding is, probleembestrijding zal het nooit zijn of worden.
Ook als mijn paard eens een actie heeft waar ik niet blij mee ben, die los ik dan lekker op de grond op zodat we elkaar weer haarfijn begrijpen en we van elkaar weten wat we verwachten :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:01

Ik zou het liever ook niet gebruiken, maar die van mij heeft zoveel stress op buitenrit als ik alleen ben, dat ik niet anders kan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:03

Ik heb op martingaal gestemt omdat ik mijn ruin een tijdje met heb gereden. Maar ik rij al een paar jaar zonder hulpteugel. wel zet ik bij het longeren bij met elastiek.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:05

Slofje schreef:
Geen, nooit. Naar mijn mening moet je er dan niet op gaan als je je paard niet zonder hulpteugels kunt rijden. Dan ga je net zo lang op de grond aan het werk tot het wel kan en vanuit daar bouw je verder, en anders blijf je met je kont uit het zadel en heb je pech.
Ben het er mee eens dat hulpteugels symptoombestrijding is, probleembestrijding zal het nooit zijn of worden.
Ook als mijn paard eens een actie heeft waar ik niet blij mee ben, die los ik dan lekker op de grond op zodat we elkaar weer haarfijn begrijpen en we van elkaar weten wat we verwachten :)

Hoe zou je het met mijn paard dan willen oplossen?
Lekker onder een auto laten lopen of op het asfalt laten kletteren met z'n tweeen?
De slofteugel is bij hem de meest safe oplossing, dus daarom gebruik ik die.
Niet op buitenrit gaan is geen oplossing, want hij moet dingen ervaren en zien, anders wordt hij nog gespannener, dan hij nu soms bij nieuwe dingen kan zijn.
Samen kan ook niet, want we staan maar met 3 dieren op stal.
1 shet, die geen ruiter heeft. En mijn 2 paarden en kan er niet 2 tegelijk rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:05

suuzepuus schreef:
Ik heb op martingaal gestemt omdat ik mijn ruin een tijdje met heb gereden. Maar ik rij al een paar jaar zonder hulpteugel. wel zet ik bij het longeren bij met elastiek.

Dit bijzetten met elastiek doe ik ook.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:07

Maar, aan de mensen die met een hulpteugel rijden als voorzorg, waarom? Als je je paard kent en vertrouwd, waarom zou je dan een hulpteugel gebruiken? Waarom een paard bijzetten met elastiek tijdens het longeren, of standaard een martingaal om?
En, als je weet dat je eens stresskip hebt op buitenrit, wáárom dan op buitenrit? Waarom alleen aan je eigen plezier denken als je paard het toch geen reet aan vind en zich alleen maar loopt op te winden?

@tendance op je quotevraag: Daar zou ik dan alsnog niet mee naar buiten gaan, punt uit. Of eerst alleen jaren wandelingen aan de hand, daarna stapritjes etc etc. En als hij dáár helemaal aan gewend is, ga ik dr op. Of een bijrijder zoeken die zo nu en dan voor het wennen aan komt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:08

Tendance ik denk dat er genoeg andere opties zijn.

Hulpteugels zijn er alleen om de fouten van de ruiter te verdoezelen. Is daarom ook nooit nodig.

Veel ruiters zijn alleen zo doof als een kwartel als het gaat om signalen die hun paard afgeeft.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:13

Ik gebruik enkel een martingaal als ik de bossen/duinen in ga. Gewoon voor de veiligheid.
Met training gebruik ik geen hulpteugels.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:17

Slofje schreef:
Maar, aan de mensen die met een hulpteugel rijden als voorzorg, waarom? Als je je paard kent en vertrouwd, waarom zou je dan een hulpteugel gebruiken? Waarom een paard bijzetten met elastiek tijdens het longeren, of standaard een martingaal om?
En, als je weet dat je eens stresskip hebt op buitenrit, wáárom dan op buitenrit? Waarom alleen aan je eigen plezier denken als je paard het toch geen reet aan vind en zich alleen maar loopt op te winden?

@tendance op je quotevraag: Daar zou ik dan alsnog niet mee naar buiten gaan, punt uit. Of eerst alleen jaren wandelingen aan de hand, daarna stapritjes etc etc. En als hij dáár helemaal aan gewend is, ga ik dr op. Of een bijrijder zoeken die zo nu en dan voor het wennen aan komt.

Aan de hand is hij een stuk lastiger, dan onder het zadel, dus dat is geen optie.
Ik ga op buitenrit, omdat ik vind dat hij dingen moet zien, omdat ik met hem wil presteren in de proef en dus liever de dingen al een keer tegengekomen ben, dan dat hij ze op concours voor het eerst ziet. Ik weet dat ik hem niet volledig kan vertrouwen op buitenrit, dus daarom tref ik een voorzorgsmaatregel, die voor mij, voor het paard en de overige weggebruikers humaan is.
Hij geeft me het gevoel het buitenrijden wel heel leuk te vinden, alleen sommige dingen heel eng.
Als ik met een ander ga, dan vindt hij niets eng, maar op concours is zijn maatje er ook niet bij en moet hij het ook met mij alleen doen.
Jaren ga ik hem, sorry maar zo zit ik niet in elkaar, niet geven.
Hij laat heel duidelijk zien, dat hij een leider nodig heeft en anders precies doet waar hij zin in heeft. Dat laat ik dus niet toe.
Ik wil met een paar jaar net als met zijn moeder in het Z dressuur zitten, dus wil niet eerst een aantal jaren met hem aanlummelen.
Ik merk, dat deze methode die ik gebruik werkt, want het wordt steeds beter en op concours kijkt hij tijdens de proef nergens meer naar. En hebben we in 10 proeven nu 18 winstpunten.
Op het moment, dat hij braaf is en doorloopt gebruik ik de slof niet en hangt hij in een waslijntje, dus ik heb hem niet de hele weg strak hoor.