Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:55

De laatste weken kom ik veel op concours en wat we allemaal eigenlijk wel weten werd nog wel eens bevestigd. Wat is het paardenwelzijnsniveau toch slecht. Soms krijg ik bijna plaatsvervangende pijn. Waar ik me het meest over verbaas is dat ruiters geen idee hebben hoe ze op hun paard overkomen. Ruiters die zo onstabiel en scheef zitten dat het paard niet normaal recht in ontspanning onder ze kan lopen en daar nog op afgestraft worden ook. Ponyruiters die hun pony behandelen alsof het een fiets is(echt letterlijk, trappen en tegelijkertijd hard in de mond trekken en niemand die er wat van zegt) en Z ruiters die hun paard even 'longeren' van te voren maar daarbij hun paard zo strak bijzetten dat het paard bijna niet ziet waar hij loopt. Springruiters die hun paard helemaal lens slaan omdat het paard weigert waar ze zelf debet aan hebben. Te pas en te onpas ergens een zwaar bit in hangen. Paarden en ponies die maar jong mee op wedstrijd moeten ook al zijn ze er niet klaar voor puur 'voor de ervaring', maar wat feitelijk heel veel stress voor het paard met zich meebrengt...

Het komt er gewoon op neer dat paardenwelzijn steeds meer wordt weggedrukt. Paarden zijn gebruiksvoorwerpen, geen dieren meer. De ruiter moet presteren, het paard heeft maar mee te werken. En gaat het niet zoals het moet, laten ze er meteen allerlei hulpmiddelen op los.

Wat me nog het meest dwars zit is dat juryleden hier imo niet genoeg op inhaken. Vrijwel iedere idioot op een B-springwedstrijd krijgt een voldoende voor de rijstijl terwijl dat niet terecht is. Waarom haal je met springen zo gemakkelijk winstpunten? We willen toch betere sport, ga dan selectiever jureren. Als je nu voldoendes gaat geven spoort dat niet aan tot verbetering van het rijden door de ruiter.
In de dressuur wordt vaak wel strenger gejureerd maar ook daar wordt niet vaak genoeg ingegrepen. waarom iemand met een (teugel)kreupel paard uitbellen? Kom maar terug als je het wel voor elkaar hebt?

Is een goedgaand paard niet het allerbelangrijkst? De basis? Een rechtgericht paard wat zacht in de mond en fijn aan de hulpen is? Mensen zeggen dat niet iedereen dat kan maar ik ben van mening dat met de juiste hulp en instructie dit zeker wel mogelijk is. Niet ieder paard is geschikt voor wat wij willen, maar waarom niet aanpassen aan het paard? Nee het paard moet zich maar aanpassen aan ons, goedschiks of kwaadschiks.

Ik kan nog wel uren zo doorgaan, maar ik hoop dat ik mijn punt gemaakt heb en mensen aan het denken zet. Zit jouw zadel wel recht? Belemmer jij je paard niet teveel? Passen jullie wel bij elkaar? Heb jij respect voor je paard? Pas jij je aan aan je paard of moet je paard zich aan jou aanpassen?

Zo dit was mijn frustratie wat ik graag met jullie wil delen. Zelf ben ik ORUN-gediplomeerd en lijkt het me ontzettend interessant om met ruiters/instructeurs eens om de tafel te gaan zitten en de rijsport in zijn algemeen te bespreken en hierover te brainstormen, maar of dat mogelijk is...?

Ik ben niet heilig, ook ik heb fouten gemaakt waar ik spijt van heb en van heb geleerd. Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:08

Ik ben het helemaal met je eens. Volgens mij stond hier ook een stukje over in de nieuwe paard en sport. Door de ogen van Roelie Bril. Over dat juryleden zich meer zouden moeten bekwamen in het herkennen van het goedgaande paard en niet voor sinterklaas spelen.

Vind zowieso dat er veel te veel aan de teugels wordt getrokken, terwijl het paard eigenlijk helemaal nog niet goed voor het been en zit is. Als je dat goed voorelkaar hebt, komt de rest vanzelf zeg ik altijd tegen mijn lessers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:10

Ytjuuuh schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Volgens mij stond hier ook een stukje over in de nieuwe paard en sport. Door de ogen van Roelie Bril. Over dat juryleden zich meer zouden moeten bekwamen in het herkennen van het goedgaande paard en niet voor sinterklaas spelen.

Vind zowieso dat er veel te veel aan de teugels wordt getrokken, terwijl het paard eigenlijk helemaal nog niet goed voor het been en zit is. Als je dat goed voorelkaar hebt, komt de rest vanzelf zeg ik altijd tegen mijn lessers.

Gelukkig zeg jij het ook, dacht dat ik de enige was...

Ik heb het stuk van Roeli gelezen en ik kon me voor 100% erin vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:12

Amen. Ik kots van de hele wedstrijdsport, en ben er trots op mezelf een recreatieruiter te noemen. Lekker doen wat goed voor m'n knolles is, ik rijd mijn rondjes in de bak wel hoor, maar ik laat me niet gek maken door de winstpuntenjacht etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:17

Gypsy schreef:
Amen. Ik kots van de hele wedstrijdsport, en ben er trots op mezelf een recreatieruiter te noemen. Lekker doen wat goed voor m'n knolles is, ik rijd mijn rondjes in de bak wel hoor, maar ik laat me niet gek maken door de winstpuntenjacht etc.

Ik wilde vorig jaar de springsport in, heb 8 maanden als springruiter van jonge paarden gewerkt en vond het wereldtje altijd heel leuk, nu vind ik het verschrikkelijk. Ik walg van sommige ruiters en de manier waarom er met paarden wordt omgegaan en hoe dat door instanties en federaties wordt geaccepteerd. Laat mij maar lekker met 1 paardje aanklooien die aanleg heeft voor de sport en wat helemaal mijn type paard is, dan red ik me wel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:18

Het ergste is nog dat ik zeker weet dat hier mensen gaan reageren die in dat schuitje passen..... hebben ze het vaak niet door of weten ze dondersgoed dat het fout is en houden ze daarom de schijn op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:18

Air schreef:
Het ergste is nog dat ik zeker weet dat hier mensen gaan reageren die in dat schuitje passen..... hebben ze het vaak niet door of weten ze dondersgoed dat het fout is en houden ze daarom de schijn op?

Ja want ontkennen is de makkelijkste weg...

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:19

mijn instructie zegt dit ook (: heel de manege word nu gestuurt op rechtrichten en manege paarden worden uit de les gehaalt om door ervaren ruiters rechtgericht te worden. als ze minder spanning hebben en sneller ontspannen kunnen ze langzaam aan weer in de lessen waar ze verder rechtgericht worden. vind het een fijne en eerlijke manier van rijden!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:19

Gypsy schreef:

Ik rij zelf nog steeds met veel plezier wedstrijden. Jammer dat jij er genoeg van hebt gekregen. Denk dat je vooral voor jezelf moet gaan rijden en dan komen de punten ook wel. De ene jury houdt meer van dit en de andere weer meer van dat. Dat blijf je toch altijd houden en daar kun je denk ik ook niet anders om gaan rijden.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:20

OneFellSwoop schreef:
mijn instructie zegt dit ook (: heel de manege word nu gestuurt op rechtrichten en manege paarden worden uit de les gehaalt om door ervaren ruiters rechtgericht te worden. als ze minder spanning hebben en sneller ontspannen kunnen ze langzaam aan weer in de lessen waar ze verder rechtgericht worden. vind het een fijne en eerlijke manier van rijden!

Dat vind ik echt super om te horen!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:21

Tja, het klinkt raar, maar sommige ruiters weten gewoon weg niet dat ze iets verkeerd doen. Domweg de onkunde van de ruiter. Een goede instructrice zou hier zeker bij helpen, maarja, niet iedereen heeft zo'n instructrice!
Zelf rij ik ook geen wedstrijden, alleen zo héél af en toe (lees 1 a 2x per jaar :') ) En ik weet voor de volle 100% dat ik ook nog fouten maak. Gelukkig heb ik les :D
Je moet alleen iemand hebben om je er op te wijzen, dus bijv. je instructrice maar ook de jury. Het moet ook veel meer naar voren komen op wedstrijd! Helaas wordt commentaar vaak weggeschreven als: strenge jury, mn paard deed t niet goed etc.

Eline_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:22

Geweldig artikel van Roelie Bril; ik ben het er helemaal mee eens. Het niveau in Nederland vind ik niet hoog en hier moet zeker verandering in komen.. Ik ben van mening: een jury moet strenger en selectiever gaan jureren.

Ik dacht dat de bedoeling van wedstrijden rijden was, om te kijken waar je staat. Niet om je paard naar een niveau toe te trekken...

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:24

Ik heb je topic met veel interesse gelezen: je neemt me de woorden uit de mond!
Paardrijden wordt langzaam maar zeker een sport als een ander... En dat moet vermeden worden!

Ik bekommer me al helemaal niet om wedstrijden, je zou al die ruiters eens wat moeten leren over vertrouwen tussen je paard en jezelf, dan zouden ze het échte paardrijden kunnen ontdekken! En dan mogen ze voor mijn part zoveel wedstrijden rijden als ze willen. Het vertrouwen tussen paard en ruiter is de basis van alles.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:28

Ik vind wel dat er verandering in het paardenhouden komt. 10 jaar geleden was het nog normaal om je paard 24/7 op stal te hebben, en eruit te halen wanneer je er zin in had. Hoefijzers deed je er standaard onder, of het nou nodig was of niet. En als het paard bokte, of 'niet luisterde', dan kreeg die een trap en een slag en dan diende die maar te luisteren.

Tegenwoordig is dat naar mijn idee wel omgeslagen. Veel minder paarden staan 24/7 binnen maar staan bijv overdag buiten in een paddock. Hoefijzers worden er niet meer te pas en on te pas onder gezet maar er word eerst gekeken of het paard niet eventueel zonder ijzers kan. En bokt of staakt een paard, dan word (of dat word tenminste eerst geadviseerd) het paard helemaal nagekeken, het zadel word nagekeken en er word naar mogelijke redenen gekeken waarom het paard doet wat ie doet. Veel minder dan vroeger krijgt het paard nog echt de schuld, of denken mensen dat het echt klieren en dominantie is.

Ik schrik nu als ik paarden overdag in een stal zie staan, helemaal midden in de zomer!! En paarden die nooit iets anders dan hun stal en de rijbak zien, zijn voornamelijk echte die-hard wedstrijd paarden....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:28

ik vind het altijd zeer bijzonder hoe iemand vanaf de zijlijn kan bepalen hoe en wat. als alles op jouw zo slecht overkomt, en de jury en de ruiters/instructeurs het niet goed doen waarom word je dan niet zelf jury? waarom stap je dan niet eens op dat sensibele dresuurpaard wat eerste een rondje gelongeerd moet worden? waarom stapt niemand op ruiters af die niet eerlijk zijn tegenover hun dier? waarom moet dit via een forum? waarom kruip je niet zelf eens op die zeer sensibele dieren. want met de kennis die jij in huis schijnt te hebben moet je toch wel erg fijn kunnen sturen.

ik heb een beetje het idee dat jij denkt of je het wiel hebt uitgevonden. ''Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan'' dat is waar men eeuwen geleden al mee bezig was. en dat is absoluut niets nieuws. overigens zie ik de dingen die jij hier benoemt haast nooit :n tuurlijk is iedereen wel eens oneerlijk t.o.v zijn paard. íedereen! maar hier in de regio zie ik dat niet stelsel matig gebeuren :n

ik krijg hier echt een beetje het ''de beste stuurlui staan aan wal'' idee bij. iedereen lijkt het minder goed en
onvriendelijker te doen dan jij. en dat steekt mij. vooral omdat ik jouw niet ken, en jij de meesten hier op bokt/concours ook niet kent. je kent de paarden en hun achtergrond niet. evenals de achtergrond van de ruiter. je kan dus onmogelijk oordelen over de paardvriendelijkheid van een ander. die ene keer dat het wat onvriendelijk er aan toe gaat, wie zegt dat het altijd zo gaat?

zoals je wel merkt roept dit topic veel vraagtekens bij mij op :)
ik ben een absoluute liefhebber van de sport. en ik zie ook wel eens walgelijke praktijken. maar imo word de sport niet kapot gemaakt door de ruiters, maar door de instructies en juryleden die er weinig kaas van hebben gegeten. ik vind het dan ook zeer makkelijk om altijd maar met het vingertje naar een ander te wijzen...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:29

Ytjuuuh schreef:
Gypsy schreef:

Ik rij zelf nog steeds met veel plezier wedstrijden. Jammer dat jij er genoeg van hebt gekregen. Denk dat je vooral voor jezelf moet gaan rijden en dan komen de punten ook wel. De ene jury houdt meer van dit en de andere weer meer van dat. Dat blijf je toch altijd houden en daar kun je denk ik ook niet anders om gaan rijden.. :)

Tja ik merk dat mensen te veel naar het gewenste plaatje gaan rijden. En dat is niet altijd wat goed is voor het paard. Of mensen zeggen zie je nou wel, de winstpunten stromen binnen dus het zal wel goed zijn. Niet dus...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:31

Gypsy schreef:
Of mensen zeggen zie je nou wel, de winstpunten stromen binnen dus het zal wel goed zijn. Niet dus...

maar ligt dat dan aan de ruiters, die er naar rijden wat de jury schijnbaar wil zien? of aan de jury's die alleen gaan voor een wapperend voorbeen?

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:33

Tsja.. De jury kan er wel meer op gaan letten tijdens de wedstrijden, maar dat wil niet zeggen dat er 'achter de schermen' wel eerlijk gereden wordt door ruiters.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:33

Ik ben het volledig met je eens. Wat mij nog het meeste zorgen baart is dat, als ik mensen op wedstrijd hun paard zie "aanpakken", ik bang ben voor wat er thuis allemaal gebeurt.. Daar is vaak namelijk veel minder 'controle' dan op concours. Ik kom het nog al eens tegen dat er erg oneerlijk gereden wordt.
Vind ook dat juryleden harder moeten worden. Er wordt ook nog al eens oneerlijk gehandeld in de proef of in het parcours. Ik vind dat juryleden in staat moeten zijn om de deelnemer die over de schreef gaan, van deelname uit te sluiten.

Daar is men vast terughoudend mee omdat de grens onduidelijk is, maar zo'n regel zal op zichzelf al voor minder agressie zorgen. En liever iemand een keer te snel naar huis sturen, dan echt verkeerde dingen tegen het paard...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:35

je hebt helemaal gelijk TS....dat is een van de redenen dat ik alleen met mijn eigen paarden bezig ben en vooral mijn berg niet afkom(op wat 'probleem' paarden van kennissen na)
Ik heb daarom ook al 30 jaar geleden de wedstrijdsport gedag gezegt,maar ik begrijp dat er niet veel is veranderd.

Ik pas mij aan,aan mijn paarden....niet andersom.
Als zij zich goed voelen ben ik gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:36

themuisje schreef:
ik vind het altijd zeer bijzonder hoe iemand vanaf de zijlijn kan bepalen hoe en wat. als alles op jouw zo slecht overkomt, en de jury en de ruiters/instructeurs het niet goed doen waarom word je dan niet zelf jury? waarom stap je dan niet eens op dat sensibele dresuurpaard wat eerste een rondje gelongeerd moet worden? waarom stapt niemand op ruiters af die niet eerlijk zijn tegenover hun dier? waarom moet dit via een forum? waarom kruip je niet zelf eens op die zeer sensibele dieren. want met de kennis die jij in huis schijnt te hebben moet je toch wel erg fijn kunnen sturen.

ik heb een beetje het idee dat jij denkt of je het wiel hebt uitgevonden. ''Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan'' dat is waar men eeuwen geleden al mee bezig was. en dat is absoluut niets nieuws. overigens zie ik de dingen die jij hier benoemt haast nooit :n tuurlijk is iedereen wel eens oneerlijk t.o.v zijn paard. íedereen! maar hier in de regio zie ik dat niet stelsel matig gebeuren :n

ik krijg hier echt een beetje het ''de beste stuurlui staan aan wal'' idee bij. iedereen lijkt het minder goed en
onvriendelijker te doen dan jij. en dat steekt mij. vooral omdat ik jouw niet ken, en jij de meesten hier op bokt/concours ook niet kent. je kent de paarden en hun achtergrond niet. evenals de achtergrond van de ruiter. je kan dus onmogelijk oordelen over de paardvriendelijkheid van een ander. die ene keer dat het wat onvriendelijk er aan toe gaat, wie zegt dat het altijd zo gaat?

zoals je wel merkt roept dit topic veel vraagtekens bij mij op :)
ik ben een absoluute liefhebber van de sport. en ik zie ook wel eens walgelijke praktijken. maar imo word de sport niet kapot gemaakt door de ruiters, maar door de instructies en juryleden die er weinig kaas van hebben gegeten. ik vind het dan ook zeer makkelijk om altijd maar met het vingertje naar een ander te wijzen...

Ik kom blijkbaar op andere concoursen dan jij, om het even specifiek te vermelden, ik ben de afgelopen week op de Almelose ruiterdagen geweest. Daar heb ik en anderen ons soms verbaasd over bepaalde rijerij. En mijn handen kriebelen om jury te worden en ik ben ook zeker van plan om een juryopleiding te gaan doen. Overigens heb ik al een paar keer onderlinge wedstrijden gejureerd.

Maar als ik paarden zie die teugelkreupel zijn, paarden die onregelmatig in de aanleuning zijn + een scheef zadel met scheve ruiter (1+1=2) dan zijn dat nog simpele dingen. Een paard die zo zwaar op de hand loopt dat hij zijn mond constant open heeft. Dat zijn kleine dingen die ik echt wel zie hoor.
En vorige week stond ik op het punt om een ruiter aan te spreken op haar rijerij maar goed daar ben ik dan nog net te schijterig om dat te doen, maar ik ben al eens op een wedstrijd geweest waar ik een kreupel paard zag lopen en daar de jury op aangesproken die toen ook kwam kijken. En ja, ik stap ook op paarden die moeilijk zijn, dat is mij niet vreemd en voor mij een uitdaging.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:38

themuisje schreef:
Gypsy schreef:
Of mensen zeggen zie je nou wel, de winstpunten stromen binnen dus het zal wel goed zijn. Niet dus...

maar ligt dat dan aan de ruiters, die er naar rijden wat de jury schijnbaar wil zien? of aan de jury's die alleen gaan voor een wapperend voorbeen?

Aan ruiters, aan instructeurs, aan juryleden...
Ik snap ergens wel dat zonder de sport de fokkerij stilvalt en alles ophoud, maar op deze manier, nee danku... Dan nog liever geen paarden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:38

er is een verschil tussen longeren en longeren themuisje :)

ik ga nooit kijken bij wedstrijden en ga ze zelf ook niet rijden, hoogstwaarschijnlijk misschien trec.
dus daar kan ik weinig over zeggen.
maar het te kort bijzetten, trappen en trekken voor gevorderen en het steeds scherpere materiaal erbij gebruiken staat mij ook tegen.

maar gelukkig zie ik ook blije kindjes (ik heb gelogen, af en toe sta ik bij de kinderen te kijken) die trots zijn dat ze met hun meest geweldige haarbal een wedstrijdje doen.
en dan zie je soms ook ruiters die wel lekker aan het werk zijn en de tijd nemen om het paard voor te bereiden op de proef.
op een simpel trensbitje....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:46

Joolien schreef:
Ik kom blijkbaar op andere concoursen dan jij, om het even specifiek te vermelden, ik ben de afgelopen week op de Almelose ruiterdagen geweest. Daar heb ik en anderen ons soms verbaasd over bepaalde rijerij. En mijn handen kriebelen om jury te worden en ik ben ook zeker van plan om een juryopleiding te gaan doen. Overigens heb ik al een paar keer onderlinge wedstrijden gejureerd.

Maar als ik paarden zie die teugelkreupel zijn, paarden die onregelmatig in de aanleuning zijn + een scheef zadel met scheve ruiter (1+1=2) dan zijn dat nog simpele dingen. Een paard die zo zwaar op de hand loopt dat hij zijn mond constant open heeft. Dat zijn kleine dingen die ik echt wel zie hoor.
En vorige week stond ik op het punt om een ruiter aan te spreken op haar rijerij maar goed daar ben ik dan nog net te schijterig om dat te doen, maar ik ben al eens op een wedstrijd geweest waar ik een kreupel paard zag lopen en daar de jury op aangesproken die toen ook kwam kijken. En ja, ik stap ook op paarden die moeilijk zijn, dat is mij niet vreemd en voor mij een uitdaging.

schijnbaar ja :j tuurlijk zie ik hier ook walgelijke praktijken die niet door de beugel kunnen. maar dat is in elke sport zo. ik snap niet waarom dan stopt met de sport onder het mom van het niveau is belabberd. waarom dan niet zelf fijn rijden en een voorbeeld proberen te zijn voor andere ruiters. om te laten zien hoe het óók kan en het niveau naar een hoger plan te tillen. in plaats van alleen maar af te geven op alles en iedereen die er een ander fisie op na houd dan jouw. imo maak dat de sport kapot. laat ruimte voor elkaars fisie. een ander is namelijk niet per definitie slecht omdat hij sommige dingen anders aanpakt dan jouw. van sommige dingen kun je leren, als je teminste verder kijkt dan je neus lang is en je luisterd naar de argumenten en meningen van een ander :)

ik ben nog steeds van mening dat het slechte niveau niet vanuit de ruiters komt. maar vanuit de instructies die over weinig kunde beschikken en de jury's die niet zien hoe een goedgaand paard toont. je ziet nu de sporen van wat vroeger al fout ging.

net als dat het bijvoorbeeld makkelijk is om te zeggen dat de kinderen van tegenwoordig niet meer opgevoed worden. is dat de fout van de ouders? of gaat de mischien al verder terug naar de ouders die de huidige ouders hebben opgevoed :)*

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:47

minikatje schreef:
er is een verschil tussen longeren en longeren themuisje :)

ik ga nooit kijken bij wedstrijden en ga ze zelf ook niet rijden, hoogstwaarschijnlijk misschien trec.
dus daar kan ik weinig over zeggen.
maar het te kort bijzetten, trappen en trekken voor gevorderen en het steeds scherpere materiaal erbij gebruiken staat mij ook tegen.

maar gelukkig zie ik ook blije kindjes (ik heb gelogen, af en toe sta ik bij de kinderen te kijken) die trots zijn dat ze met hun meest geweldige haarbal een wedstrijdje doen.
en dan zie je soms ook ruiters die wel lekker aan het werk zijn en de tijd nemen om het paard voor te bereiden op de proef.
op een simpel trensbitje....

Absoluut. Het is natuurlijk een absolute minderheid die oneerlijke streken uithalen richting paard, maar
ik snap ook dat die beelden je beeld van het wedstrijdrijden beïnvloeden.
Gelukkig zijn er inderdaad gewoon nog heel veel mensen die samen met hun paard genieten van het rijden
en het beter worden als combinatie. Op een simpel dubbelgebroken bitje :D