Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ytjuuuh schreef:Ik ben het helemaal met je eens. Volgens mij stond hier ook een stukje over in de nieuwe paard en sport. Door de ogen van Roelie Bril. Over dat juryleden zich meer zouden moeten bekwamen in het herkennen van het goedgaande paard en niet voor sinterklaas spelen.
Vind zowieso dat er veel te veel aan de teugels wordt getrokken, terwijl het paard eigenlijk helemaal nog niet goed voor het been en zit is. Als je dat goed voorelkaar hebt, komt de rest vanzelf zeg ik altijd tegen mijn lessers.
Gypsy schreef:Amen. Ik kots van de hele wedstrijdsport, en ben er trots op mezelf een recreatieruiter te noemen. Lekker doen wat goed voor m'n knolles is, ik rijd mijn rondjes in de bak wel hoor, maar ik laat me niet gek maken door de winstpuntenjacht etc.
Gypsy schreef:Amen. Ik kots van de hele wedstrijdsport, en ben er trots op mezelf een recreatieruiter te noemen. Lekker doen wat goed voor m'n knolles is, ik rijd mijn rondjes in de bak wel hoor, maar ik laat me niet gek maken door de winstpuntenjacht etc.
OneFellSwoop schreef:mijn instructie zegt dit ook (: heel de manege word nu gestuurt op rechtrichten en manege paarden worden uit de les gehaalt om door ervaren ruiters rechtgericht te worden. als ze minder spanning hebben en sneller ontspannen kunnen ze langzaam aan weer in de lessen waar ze verder rechtgericht worden. vind het een fijne en eerlijke manier van rijden!
Ytjuuuh schreef:Gypsy schreef:Amen. Ik kots van de hele wedstrijdsport, en ben er trots op mezelf een recreatieruiter te noemen. Lekker doen wat goed voor m'n knolles is, ik rijd mijn rondjes in de bak wel hoor, maar ik laat me niet gek maken door de winstpuntenjacht etc.
Ik rij zelf nog steeds met veel plezier wedstrijden. Jammer dat jij er genoeg van hebt gekregen. Denk dat je vooral voor jezelf moet gaan rijden en dan komen de punten ook wel. De ene jury houdt meer van dit en de andere weer meer van dat. Dat blijf je toch altijd houden en daar kun je denk ik ook niet anders om gaan rijden..
themuisje schreef:ik vind het altijd zeer bijzonder hoe iemand vanaf de zijlijn kan bepalen hoe en wat. als alles op jouw zo slecht overkomt, en de jury en de ruiters/instructeurs het niet goed doen waarom word je dan niet zelf jury? waarom stap je dan niet eens op dat sensibele dresuurpaard wat eerste een rondje gelongeerd moet worden? waarom stapt niemand op ruiters af die niet eerlijk zijn tegenover hun dier? waarom moet dit via een forum? waarom kruip je niet zelf eens op die zeer sensibele dieren. want met de kennis die jij in huis schijnt te hebben moet je toch wel erg fijn kunnen sturen.
ik heb een beetje het idee dat jij denkt of je het wiel hebt uitgevonden. ''Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan'' dat is waar men eeuwen geleden al mee bezig was. en dat is absoluut niets nieuws. overigens zie ik de dingen die jij hier benoemt haast nooittuurlijk is iedereen wel eens oneerlijk t.o.v zijn paard. íedereen! maar hier in de regio zie ik dat niet stelsel matig gebeuren
![]()
ik krijg hier echt een beetje het ''de beste stuurlui staan aan wal'' idee bij. iedereen lijkt het minder goed en
onvriendelijker te doen dan jij. en dat steekt mij. vooral omdat ik jouw niet ken, en jij de meesten hier op bokt/concours ook niet kent. je kent de paarden en hun achtergrond niet. evenals de achtergrond van de ruiter. je kan dus onmogelijk oordelen over de paardvriendelijkheid van een ander. die ene keer dat het wat onvriendelijk er aan toe gaat, wie zegt dat het altijd zo gaat?
zoals je wel merkt roept dit topic veel vraagtekens bij mij op
ik ben een absoluute liefhebber van de sport. en ik zie ook wel eens walgelijke praktijken. maar imo word de sport niet kapot gemaakt door de ruiters, maar door de instructies en juryleden die er weinig kaas van hebben gegeten. ik vind het dan ook zeer makkelijk om altijd maar met het vingertje naar een ander te wijzen...
themuisje schreef:Gypsy schreef:Of mensen zeggen zie je nou wel, de winstpunten stromen binnen dus het zal wel goed zijn. Niet dus...
maar ligt dat dan aan de ruiters, die er naar rijden wat de jury schijnbaar wil zien? of aan de jury's die alleen gaan voor een wapperend voorbeen?
Joolien schreef:Ik kom blijkbaar op andere concoursen dan jij, om het even specifiek te vermelden, ik ben de afgelopen week op de Almelose ruiterdagen geweest. Daar heb ik en anderen ons soms verbaasd over bepaalde rijerij. En mijn handen kriebelen om jury te worden en ik ben ook zeker van plan om een juryopleiding te gaan doen. Overigens heb ik al een paar keer onderlinge wedstrijden gejureerd.
Maar als ik paarden zie die teugelkreupel zijn, paarden die onregelmatig in de aanleuning zijn + een scheef zadel met scheve ruiter (1+1=2) dan zijn dat nog simpele dingen. Een paard die zo zwaar op de hand loopt dat hij zijn mond constant open heeft. Dat zijn kleine dingen die ik echt wel zie hoor.
En vorige week stond ik op het punt om een ruiter aan te spreken op haar rijerij maar goed daar ben ik dan nog net te schijterig om dat te doen, maar ik ben al eens op een wedstrijd geweest waar ik een kreupel paard zag lopen en daar de jury op aangesproken die toen ook kwam kijken. En ja, ik stap ook op paarden die moeilijk zijn, dat is mij niet vreemd en voor mij een uitdaging.
minikatje schreef:er is een verschil tussen longeren en longeren themuisje
ik ga nooit kijken bij wedstrijden en ga ze zelf ook niet rijden, hoogstwaarschijnlijk misschien trec.
dus daar kan ik weinig over zeggen.
maar het te kort bijzetten, trappen en trekken voor gevorderen en het steeds scherpere materiaal erbij gebruiken staat mij ook tegen.
maar gelukkig zie ik ook blije kindjes (ik heb gelogen, af en toe sta ik bij de kinderen te kijken) die trots zijn dat ze met hun meest geweldige haarbal een wedstrijdje doen.
en dan zie je soms ook ruiters die wel lekker aan het werk zijn en de tijd nemen om het paard voor te bereiden op de proef.
op een simpel trensbitje....