Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
? Train je alleen voor jezelf, heb je priveles en/of ga je ook met het paard op concours?cherie78 schreef:Goed rijden is inderdaad, het rijden afstemmen op je paard.
Bij mij is dat rijden afgestemd op het Scala, omdat ik dat het meest eerlijk vind voor het paard
Het referentiekader is belangrijk, dat bepaalt waarom en waarvoor iemand rijdt.
Bij mijzelf is het belangrijkste; het verbeteren van mijzelf en mijn paarden.
clarence schreef:Wat betreft het referentiekader: is het nou zo dat je zelf echt onafhankelijk genoeg kan zijn om als eigen refkader te functioneren? Aan de andere kant kan je je afvragen hoe betrouwbaar een jury is. Natuurlijk helpt het als je vaak dezelfde kritiek krijgt.
setteke schreef:Als je instructeur bedrijfsblind is geworden, haha, dan is dat ook geen goed referentiekader meer.
Maar als meerdere jury's meerdere malen hetzelfde op je protocol schrijven, dan is er meestal toch wel iets wat anders moet in de training.
colette_007 schreef:Een goede ruiter kan:
- zich aan ieder paard aanpassen (daarom vind ik het missen van een 'klik' geen reden om een paard te verkopen) een karakter ligt je beter dan het andere maar je 'moet' elk paard kunnen trainen
- onafhankelijk zitten, dit is niet perse kaarsrecht wat men vaak denkt maar een hele andere manier van zitten die helaas te weinig ruiters beheersen
- het beste uit een paard halen, naar ruiters niveau. Een m-ruiter die geen ambities heeft voor groter werk zal een paard naar mijn mening niet gp kunnen opleiden. Wel kan de ruiter het paard zeer goed m africhten zodat een 'hogere' ruiter het zo kan overpakken en 'doorwerken'
- weet wanneer het genoeg is en wanneer je nog net even door moet
Er zijn immers 100 goede manieren om paard te rijden, toch?
(mijn lontje kan soms erg kort zijn, ahum, en ik rij vaak jonge paarden).clarence schreef:En hoe weet je nou precies wanneer een instructeur bedrijfsblindheid heeft? Dat lijkt me niet altijd zo makkelijk vast te stellen.
Zou Sjef wel eens bedrijfsblindheid hebben?
setteke schreef:Teigetje008, filmen van jezelf kan ook wel eens erg verhelderend werken
), maar juist de kleine dingen die er dan in sluipen...
.