Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
We zijn nu zover dat hij niet meer protesteert in een wending (wegrennen, blokkeren in de hals) en het gewoon alleen erg moeilijk vindt. hestejente schreef:Heb je het tegen mij? Mijn paard is 3,5 week geleden uitvoerig nagekeken door de chiropractor, voordat ik hem had heeft hij zich jarenlang vastgemetseld in zijn rug, zijn rugspieren waren erg verzuurd en die ben ik nu aan het lospulkenWe zijn nu zover dat hij niet meer protesteert in een wending (wegrennen, blokkeren in de hals) en het gewoon alleen erg moeilijk vindt.
hestejente schreef:Bedankt voor je informatieMijn paard is ingereden, toen verkocht en vier jaar lang scheef gereden in het bos. Voor mij dus een heel project, ben al lang blij dat hij gewoon meewerkt met buigactiviteiten tegenwoordig.

BowieBonanza schreef:Mijn pony is hypermobiel en heeft slappe banden en kapsels dus heb ik op advies van de paardenfisio buigoefeningen op gekregen, achter de singel krabbel zodat hij z'n rug bol maakt en met zijn neus helemaal naar zijn achter been buigen (Dan tilt hij het been waar hij naar buigt op). Na de peesblessure was ik er even mee gestopt maar hij begon steeds vaker weer door zijn achterhand te zakken bij het rijden en nu ben ik er weer mee begonnen en is dat al weer minder.
liljebo schreef:>ou het werkelijk zo zijn dat alleen stappen aan een lange teugel het paard kapot maakt, voorop gesteld dat hij met een ontspannen rug loopt?
Dat vraag ik mij af.
Ik kan mij voorstellen dat het wel nodig is dat het paard zijn achterbenen goed genoeg gebruikt. Dwz, niet meesleept. Door gewoon beetje stevig door te stappen vanuit achteren en door wat heuveltjestraining en balkjes afgewisseld met buiging op een volte of om een boom, rots of wat dan ook, worden vanzelf de buikspieren getraind en de rug soepel, lijkt me.
Zou dat als basis niet voldoende zijn om de ruiter te dragen?
Lijkt me dan niet van belang dat hij aan de teugel loopt en verzamelt. Daar zie ik, voor de basis, de meerwaarde niet van in. (voorop gesteld dat het paard natuurlijk niet met de kop in de lucht loopt... maar dan is dus ook de rug niet ontspannen)
Dat verzameling nodig is voor tölt heb ik meer gehoord, maar daar kan ik verder niet over meepraten. Ik heb geen ervaring met gangenpaarden.
Ik ga dus alleen uit van puur de basis voor welk paard dan ook en wat nodig is om de ruiter te dragen. Dan zou ik dus zeggen dat het recht zijn (mbv figuren, in paddock of bos), soepele rug en buikspieren die niet uitgelubberd zijn, voldoende zou moeten zijn.
hestejente schreef:Ik bedoel: ik kan met mijn paard rondjes om bomen rijden tot ik een ons weeg maar als hij dan ook bij de rondjes linksom stug naar rechts blijft kijken heb ik daar volstrekt niets aan.
cherie78 schreef:[
De basis-gymnastisering voor paarden is veel wendingen, overgangen en rechte stukken.
Heel veel stapwerk in een langzaam tempo, afgewisseld met het tempo iets verruimen.
De overgangen bestonden uit stap/halt.
En een enkele keer stap/draf. Maar een paar passen draf.
Aan de hand ook een paar passen übertreten (al ruimschoots aan bod geweest in het eerste topic "klassiek")
Dit werk heeft hem enorm geholpen bij het versterken van zijn achterhand.
Aanvulling: heuveltjes stappen en balkjes zijn ook hele goede oefeningen voor de basis-gymnastisering.
liljebo schreef:cherie78 schreef:[
De basis-gymnastisering voor paarden is veel wendingen, overgangen en rechte stukken.
Heel veel stapwerk in een langzaam tempo, afgewisseld met het tempo iets verruimen.
De overgangen bestonden uit stap/halt.
En een enkele keer stap/draf. Maar een paar passen draf.
Aan de hand ook een paar passen übertreten (al ruimschoots aan bod geweest in het eerste topic "klassiek")
Dit werk heeft hem enorm geholpen bij het versterken van zijn achterhand.
Aanvulling: heuveltjes stappen en balkjes zijn ook hele goede oefeningen voor de basis-gymnastisering.
Ja hier zijn we het dan toch eens. Dat denk ik ook. En ik vraag me dus af of dat basiswerk niet voldoende is om een ruiter te kunnen dragen
Daar gaan dus zeker op bokt nogal wat discussies over...
Het rechtrichten is tegenwoordig erg populair als tak op zich en dat gaat dan vaak erg ver qua oefeningen.
Bij ieder paard met wat voor probleem dan ook, wordt geroepen dat rechtgericht moet worden en dan zou je bijna gaan geloven dat niets kan zonder stelling/verzameling etc.
Ik denk dat dat voor veel paarden te ver gaat.
Tuurlijk moet een paard niet knoerscheef zijn waardoor hij gewrichten gaat overbelasten en dan is dus het genoemde basiswerk goed, denk ik. Als het goed is, krijg je dan vanzelf een recht paard, na verloop van tijd. Maar ik denk persoonlijk dat, wanneer het puur gaat om het uitgangspunt dat het paard de ruiter zonder schade moet kunnen dragen, voldoende is,
Het wordt natuurlijk anders als je verder gaat (als je dat zou willen... afhankelijk van doelstelling) . Dan zul je het doel moeten bekijken en je training daarop moeten aanpassen.
liljebo schreef:hestejente schreef:Ik bedoel: ik kan met mijn paard rondjes om bomen rijden tot ik een ons weeg maar als hij dan ook bij de rondjes linksom stug naar rechts blijft kijken heb ik daar volstrekt niets aan.
Uiteraard. Ik meen dat ik eerder ook heb geschreven met de juiste stelling. Dat spreekt vanzelf. Rondje rijden waarbij het paard naar binnen hangt en naar buiten kijkt is niet bevorderlijk.
hestejente schreef:Ik denk alleen niet dat ik die juiste stelling met enkel wendingen om bomen oid ga bereiken.
Cherie, ik kan me wel vinden in wat jij schrijft