'stappenplan' paard doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

'stappenplan' paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:40

Hallo,

Ik heb een fries van 5 jaar, die nu ruim anderhalf jaar onder het zadel is. Ik heb haar nu bijna een jaar. De eerste maanden hebben we heel wat gedoe gehad, onder andere dat ze niet voorwaarts wilde, en vervolgens dat ze uit haar dak ging. Ik heb al verschillende instructeurs gehad, maar steeds kreeg ik andere methodes te horen, van vriendelijk vragen tot met een zweep erover heen slaan totdat ze voorwaarts ging. Zelf heb ik te weinig kennis om zelfstandig een paard door te kunnen rijden, dus nu heb ik weer een andere instructrice. Het klikt goed en haar methode lijkt te werken, maar ik zou graag ook willen weten of ik wel echt goed bezig ben.

Bijvoorbeeld dat een instructeur mij mijn paard aan de teugel liet rijden, terwijl voorwaarts nog niet lekker ging. Daardoor ging ze op de rem en liep ze áchter de teugel. Dit viel mij op dat moment helemaal niet op, maar met een nieuwe instructeur klonk het heel logisch, en nu gaat dat wel goed.

Mijn vraag is nu of er een soort stappenplan bestaat om te zien waar je met een paard aan moet werken en in welke volgorde. Als voorbeeld met een jong paard dus: eerst voorwaarts op been, dan stelling, dan buiging, dan neerwaarts enzovoort...

Groetjes.

Yelly

Re: 'stappenplan' paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:37

Ik denk zelf dat een stappenplan moeilijk te geven is.. Goede les is het belangrijkst!

Wel altijd alles voorwaarts op te zien lossen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:46

Hier staan wel wat aardige tips; http://www.rechtrichten.nl/?page=trainingswijze
Misschien kan je daar wat mee. Een paard aan de teugel rijden wat nog niet voorwaarts is, is inderdaad niet goed. Paard moet eerst balans leren en krijgen, flexibel/ soepel worden in alle richtingen en daardoor recht worden voordat je verder gaat. De hoofdhouding is in 1e instantie niet belangrijk, die komt vanzelf goed als het paard zichzelf en de ruiter leert dragen.

Evt. meer info per pb.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:52

Ja hoor, zoek maar eens op 'skala der ausbildung'. Helderder dan dat wordt paardrijden niet wat mij betreft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:33

_Esther_87_ schreef:
Ja hoor, zoek maar eens op 'skala der ausbildung'. Helderder dan dat wordt paardrijden niet wat mij betreft.

Dat zocht ik dus ook, kon niet meer op de naam komen :o

demienmagic

Re: 'stappenplan' paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:39

Inderdaad, zoals hier al gezegd wordt: Alles altijd voorwaards oplossen.
Eerst maar op z'n eigen benen leren lopen, en dan neerwaarts enz...
Goeie beschrijving :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:28

http://de.wikipedia.org/wiki/Ausbildungsskala weliswaar in het Duits, maar vast ook wel ergens in het Nederlands te vinden.
ja, dus; http://www.humaanmetpaarden.nl/nederlan ... index.html ; hier wordt het dan weer aangeduid met de term "rechtrichten", i.m.o. is dat niets anders dan de juiste ( basis) opleiding zoals ieder paard die hoort te krijgen, met flexibel maken en beide kanten op buigen ( met beleid!!) ; dan wordt een paard nl. vanzelf recht! Goede instructie of eigen kennis is daarbij heel belangrijk. Het 1e is niet altijd even makkelijk te vinden, het 2e krijg je weer door die goede instructie en heel veel ervaring ;)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 01:04

beetje laat maar ik volg ook even als er nog iemand iets zegt want dat heb ik ook op dit moment xD

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:37

ik rijd nu ook een paard door, die eigenlijk verkeerd is beleerd. Dus als zij iets nieuws te leren krijgt raakt ze in de stress en wilt ze wegrennen. Bij een jong paard is het belangrijk om haar niet te strak tussen de teugels te houden, als je paard er vandoor gaat is het je reactie aan de teugels te trekken. Ik heb geleerd datj uist niet te doen, maar terug te rijden op je zit en je stem. Ook nooit boos worden, vooral niet bij merries want die pakken je alleen maar daarop, ze gaan expres tegen je wil in werken.
Alles wat ze goed doen belonen (bijv lange teugel, stem, snoepje) Rustig beginnen in stap, zorgen dat het hoofd recht blijft, dan met het hoofdje spelen dus sponzen met je handen dan wilt je paard vanzelf geven. Dan niet bang zijn om te geven, gaat je paard sneller weer terugrijden op je zit en stem. zorg dat je paard niet te diep loopt, in dat geval aandrijven. ook proberen te sturen met je benen, je zitknobbels, en stemcommando's aanleren is erg handig. Galop aanleren op de volte!! Aan hetb egin zullen ze altijd hard wegspuretn want galop betekent gevaar. uiteindelijk is het bedoeling een beheerste galop te laten zien. ook met rijden nie over ze tempo laten lopen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:03

ruby12 schreef:
ik rijd nu ook een paard door, die eigenlijk verkeerd is beleerd. Dus als zij iets nieuws te leren krijgt raakt ze in de stress en wilt ze wegrennen. Bij een jong paard is het belangrijk om haar niet te strak tussen de teugels te houden, als je paard er vandoor gaat is het je reactie aan de teugels te trekken. Ik heb geleerd datj uist niet te doen, maar terug te rijden op je zit en je stem. Ook nooit boos worden, vooral niet bij merries want die pakken je alleen maar daarop, ze gaan expres tegen je wil in werken.
Alles wat ze goed doen belonen (bijv lange teugel, stem, snoepje) Rustig beginnen in stap, zorgen dat het hoofd recht blijft, dan met het hoofdje spelen dus sponzen met je handen dan wilt je paard vanzelf geven. Dan niet bang zijn om te geven, gaat je paard sneller weer terugrijden op je zit en stem. zorg dat je paard niet te diep loopt, in dat geval aandrijven. ook proberen te sturen met je benen, je zitknobbels, en stemcommando's aanleren is erg handig. Galop aanleren op de volte!! Aan hetb egin zullen ze altijd hard wegspuretn want galop betekent gevaar. uiteindelijk is het bedoeling een beheerste galop te laten zien. ook met rijden nie over ze tempo laten lopen.

Wauw. Allereerst, wat een oud topic.

Maar vooral, wat een onzin vertel je nu!

Sponzen!? Echt niet, daar snappen paarden heelemaal niets van. Gaan ze wel van met het hoofd omlaag, omdat het een hartstikke onprettig gevoel is. Nageeflijk of los in het lijf worden ze er echter zeker niet van.
Enne, galop = gevaar? Dat is ook een nieuwe voor mij...Jonge paarden gaan hard in galop, simpelweg omdat zij geen balans hebben. Gewoon de ruimte geven en de tijd geven om in balans te komen en dan gaan ze vanzelf langzamer. Aanleren op een volte is ontzettend gemeen, je maakt het daarmee namelijk nog tien keer moeilijker dan het moet zijn. Krijg je vervelende paarden van, die uit de volte gaan scheuren, heel scheef gaan galopperen of helemaal niet willen galopperen. Niet echt een aanrader.

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:58

_Esther_87_ schreef:
Wauw. Allereerst, wat een oud topic.

Maar vooral, wat een onzin vertel je nu!

Sponzen!? Echt niet, daar snappen paarden heelemaal niets van. Gaan ze wel van met het hoofd omlaag, omdat het een hartstikke onprettig gevoel is. Nageeflijk of los in het lijf worden ze er echter zeker niet van.
Enne, galop = gevaar? Dat is ook een nieuwe voor mij...Jonge paarden gaan hard in galop, simpelweg omdat zij geen balans hebben. Gewoon de ruimte geven en de tijd geven om in balans te komen en dan gaan ze vanzelf langzamer. Aanleren op een volte is ontzettend gemeen, je maakt het daarmee namelijk nog tien keer moeilijker dan het moet zijn. Krijg je vervelende paarden van, die uit de volte gaan scheuren, heel scheef gaan galopperen of helemaal niet willen galopperen. Niet echt een aanrader.

hmm, die vrouw waarvan ik les krijg, ( de eigenares van een paar friezen) heeft al meerdere friezen beleerd op deze manier, die galoperen nu anders heel rustig en beheerst. het zijn rustige hele lieve paarden, die niks kwaad doen. Denk dat zij het echt wel weet na al die friezen juist te beleren.

wie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:49

Nou ik doe nu een haflinger en moeten we ook op de volte en gaat ook super goed. en idd als je rechtdoor gaat worden ze sterk en gaan ze echt niet leren om langzamer te galoperen. dus ik geef ruby12 helemaal gelijk.

ieder op zn eigen manier!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 20:24

wie7 schreef:
Nou ik doe nu een haflinger en moeten we ook op de volte en gaat ook super goed. en idd als je rechtdoor gaat worden ze sterk en gaan ze echt niet leren om langzamer te galoperen. dus ik geef ruby12 helemaal gelijk.

ieder op zn eigen manier!

Dat ligt niet aan het paard, maar aan je eigen vaardigheid. ;)