Sporen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TanteSabien

Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:00

Ik weet niet of hier al een topic over is of niet maar ik word er schijtziek van;

Recreatieruiters/B ruiters met sporen om!

Voorbeeldje; Ik loop lekker met mijn honden in het bos, kom ik 2 meiden tegen van amper 15/16 jaar.
Beiden hebben ze een heel leuk ponybeest onder hun kont.
Nou zou je denken; leuk toch? Yup, normaal gesproken wel ja.

Echter hadden deze meiden allebei sporen om.
Ik vraag dus aan 1 van de meiden in welke klasse ze haar pony heeft lopen.
De meid verklaarde nog nooit een wedstrijd te hebben gereden en de pony is ook alleen recreatief bereden.

Bij zo'n verklaring vraag ik me dus af waarom ze dan sporen om heeft.
De meiden verklaarden dat ze de pony's dan beter konden 'aantrappen' !!!

Nou is dit niet de eerste keer dat ik een rectreatieruiter met sporen zie rijden en ook een heleboel B ruitertjes knuppen er tegenwoordig te pas en te onpas sporen om.

Is de paardvriendelijke recreatieve paardensport dan weg?
Is het zo dat de nieuwe generatie ruiters/amazones geen respect meer voor de pony word bijgebracht?

Aargh!!! Ik kan me hier werkelijk waar zó pissig om maken!!!

Herkent iemand dit of ben ik met mijn 25 jaartjes jong "van de oude stempel" ?

En met de oude stempel bedoel ik dus dat je samenwerkt met je paard en dus niet de stoerdoenerij van tegenwoordig.

Dit zal wel een heftige discussie gaan worden maar schroom niet je mening te geven.
doe ik ook niet :o

eenitraM

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:01

Wat is het probleem?

Ik bedoel, is het leeftijdsgebonden om met sporen te rijden? Lijkt me niet :n

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:03

Nee dat zeg ik niet.

Het gaat om het feit dat er mensen zijn die enkel recreatief met hun paarden rijden of in de B rijden en sporen -doelend voor de verfijning van de hulpen in de hogere klasses- gebruiken omdat dat zo mooi en stoer staat of om hun paard/pony mee vooruit te trappen.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:04

denk niet dat je van de oude stempel bent heb het ook een keer gezien alleen dan in de bak moet je zeggen was gewoon verbijsterd eigenlijk toen ik zag hoe diegene op die pony aan het inhakken was :oo

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:04

eenitraM schreef:
Wat is het probleem?

nee lijkt me ook niet. als jij 20jr. paardrijd en nog nooit een wedstrijd heb gereden. dan weet je vast hoe je met sporen om moet gaan.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:05

anthea_naomi schreef:
denk niet dat je van de oude stempel bent heb het ook een keer gezien alleen dan in de bak moet je zeggen was gewoon verbijsterd eigenlijk toen ik zag hoe diegene op die pony aan het inhakken was :oo

Dat slaat toch werkelijk waar nergens op?!
een paard is verdorie geen voorwerp :(

Het meest verbijsterende vind ik nog dat dit word goedgekeurd.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:05

uhm sorry hoor :+ maar hier een B/recreatie ruiter van 20 die ook met sporen rijd en dan echt niet om mijn paard aan TE trappen :+

beetje over een kam geschoren?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:06

Ik rijd mijn paard nu ondertussen net l1 maar ook in de b met sporen, ben nu bezig hem leren lopen zonder sporen, maar mijn paard liep vroeger zz zwaar en weigert gewoon om te lopen zonder dat je sporen om hebt, net of er dan bij hem een knop om gaat, vanavond op wedstrijd neem ik mijn sporen mee maar alleen voor nood want wil het zonder gaan proberen wat nu sinds kort dus thuis goed gaat.

eenitraM

Sjors493 schreef:
eenitraM schreef:
Wat is het probleem?

nee lijkt me ook niet. als jij 20jr. paardrijd en nog nooit een wedstrijd heb gereden. dan weet je vast hoe je met sporen om moet gaan.

Ja, dat kun je best weten.

Ik bedoel, is het ook raar om op een dressuurzadel een buitenrit te gaan maken?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:06

Ik scheer niks over 1 kam.

Ik zeg niet dat ALLE B ruiters dat doen maar tegenwoordig wel meer dan nodig!!

ElineS

Het doet er niet zo toe of het nou recreatief is, welk niveau iemand rijd of wat de leeftijd is (als ik mijn mam van in de 60 sporen omdoe gaat ze er net zo mee om als een onervaren 12-jarige); ik vind dat je sporen alleen als hulpstuk moet gaan gebruiken als het op andere manieren niet lukt en ook alleen als je weet hoe je ermee moet rijden. Ongeacht welk niveau iemand heeft, veel mensen kunnen het niet en zitten met zo'n ding toch constant hun paard te porren. Je hebt ook van die hakken gravers. Dat lijkt me helemaal onprettig voor een paard.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 10-06-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonnaJarig

Ik heb nog nooit een officiele wedstrijd gestart, en reed mijn haf toch gewoon met sporen, want ondanks de wedstrijden had ik wel gewoon les. En tja, als ik dan naar buiten ging met mijn recreatie paard, had ik ook gewoon sporen om (nog wielen ooK!)

Nee, ik zie het probleem niet van een recreatiepaard met sporen rijden :n
Het gaat erom hoe je ermee rijdt, niet wat voor een paard er tussen je benen zit

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:07

stef schreef:
Ik heb nog nooit een officiele wedstrijd gestart, en reed mijn haf toch gewoon met sporen, want ondanks de wedstrijden had ik wel gewoon les. En tja, als ik dan naar buiten ging met mijn recreatie paard, had ik ook gewoon sporen om (nog wielen ooK!)

Nee, ik zie het probleem niet van een recreatiepaard met sporen rijden :n
Het gaat erom hoe je ermee rijdt, niet wat voor een paard er tussen je benen zit

Stef, het gaat erom om welke reden die sporen erom zitten en hoe er mee omgegaan word.
En het tegenwoordige overmatige misbruik van sporen is hetgeen mij zo stoort.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:08

Ik rijd ook recreatief (heb L2 met winst gereden) buiten, met sporen (westernsporen, erg hè). Waarom? Omdat ze daar 1000x beter op reageert in 'gevaarlijke situaties', denk aan ineens niet meer vooruit willen en om willen draaien, bijna tegen boom aanknallen omdat ze echt niet door de plassen wilt, etc. etc. Zweep wordt ze alleen maar heel boos van en heeft absoluut niet het resultaat wat ik op dat moment nodig heb. Gewone sporen wordt ze ook heel pissig van, dus vandaar deze oplossing.

Nu weet ik wel dat ik de sporen alleen maar gebruik op het moment dat ik ze nodig heb, en dat is eigenlijk bijna nooit. Ik raak haar niet op het moment dat ik niet wil, gewoonweg omdat ik te lang ben om haar zomaar te raken.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:09

Dat blijkt niet uit je OP, en dan met name dit stukje

TanteSabien schreef:
Nou is dit niet de eerste keer dat ik een rectreatieruiter met sporen zie rijden en ook een heleboel B ruitertjes knuppen er tegenwoordig te pas en te onpas sporen om.

Is het zo dat de nieuwe generatie ruiters/amazones geen respect meer voor de pony word bijgebracht?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:09

eenitraM schreef:

Waar slaat deze vergelijking nou weer op?!

Het maakt toch niet uit in wat voor zadel je rijdt? Het gaat hier om spoorgebruik!!!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:10

TanteSabien schreef:
anthea_naomi schreef:

Dat slaat toch werkelijk waar nergens op?!
een paard is verdorie geen voorwerp :(

Het meest verbijsterende vind ik nog dat dit word goedgekeurd.

Heb nog steeds ontzettend spijt dat ik er niks van heb gezegd was gewoon echt verbijsterd en helemaal omdat diegene ook nog ouder als mij was

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:10

HindaFree schreef:
uhm sorry hoor :+ maar hier een B/recreatie ruiter van 20 die ook met sporen rijd en dan echt niet om mijn paard aan TE trappen :+

beetje over een kam geschoren?

En waarom rij je dan met sporen ? Trouwens gewoond benieuwd en niet omdat ik vind dat je er niet mee moet rijden hoor ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:11

stef schreef:
Dat blijkt niet uit je OP, en dan met name dit stukje

TanteSabien schreef:

Tsja, dit zijn wel vragen die je je dan gaat afvragen ja omdat je het zoveel ziet. En nee daarmee scheer ik niet iedereen over 1 kam maar frustreerd het mij gewoon enorm te zien hoe er misbruik gemaakt word van een spoortje.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:11

Sjors493 schreef:
eenitraM schreef:
Wat is het probleem?

Ja, dat kun je best weten.

waarom mag je niet met een dressuurzadel een buitenrit maken?

LadyMadonnaJarig

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:13

Het frustreert je dat deze meiden misbruik maken van een spoortje, dat heeft toch niks met recreatie ruiters te maken?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:13

Tja, mij valt het de laatste tijd ook erg op. Maar ik ga me hier niet druk om maken. Dan denk ik, ik rijd lekker op mijn paardje zonder sporen (en hulpteugels) :)
Ik schenk er geen aandacht meer aan.
Misbruik is er toch wel.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:14

Wat is er mis met sporen dan? Ik zie liever iemand rijden die met 1 spoorhulp effect heeft dan iemand die met 2 benen tegelijk meerdere keren moet trappen voor reactie. Wel/geen niveau staat helaas niet gelijk aan wel/geen kunde om met sporen om te gaan.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:17

stef schreef:
Het frustreert je dat deze meiden misbruik maken van een spoortje, dat heeft toch niks met recreatie ruiters te maken?

Ja dat heeft het zeker wel. Als je lekker buiten rijdt met je paard en dus geen moeilijke rijtechnische oefeningen van hem vraagt en die verfijning dus niet nodig bent....waarom is die spoor dan nodig?!

En hetzelfde geldt voor de B ruiter met sporen om.

@ Gabyfedde; Je paard vooruit rijden met sporen is een beetje not done imo.
1x beenhulp, geen reactie; tikje met de zweep. Resultaat; paard voor het been en geen spoor nodig.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:18

Ik rijd soms ook met sporen, maar niet omdat het paard zonder niet voorwaarts is. Puur om de hulpen te verduidelijken, bijvoorbeeld bij het wijken of het SB en dus niet om het paard 'aan te trappen'.
Het valt me inderdaad wel op hoeveel (vooral jonge) meisjes er meteen al met sporen rijden.... en vooral omdat de beenligging nog helemaal niet rustig en beheerst is. Erg jammer. Toch heb ik er met buitenritten minder moeite mee, omdat je dan toch net iets meer aan kan geven in soms 'spannende' situaties.