Balans.. vanuit het paard? Of.. vanuit de ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Balans.. vanuit het paard? Of.. vanuit de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 06:42

Ik hoor heel vaak.. "je zit komt later wel, eerst moet je paard op 4 benen lopen"

Nu wordt ik zelf dagelijks geconfronteerd met het feit.. dat als IK balans mis
(en dan zijn dat vrij simpele dingen.. IETSJES doorknikken aan 1 kant in de heup,
iets teveel mee"hangen" in een volte) dat mijn paard daar al heel snel op reageert
door tegen te hikken in lengtebuiging/aanleuning/onderzetten van het achterbeen.

Als ik bijv. mijn knieen aanklem is er geen land met mijn paard te bezeilen. Leg ik
mijn benen los aan mijn paard en maak ik me recht en lang kan ik haar met bijv.
helemaal geen verbinding alle kanten op rijden en sturen zonder dat zij uit balans
is.

Gisteren heb ik meerdere zadels gepast, bij 1 was het zweetblad te lang en moest ik
mijn benen teveel naar achteren leggen om goed in de kniewrong te passen.
Mijn paard liep gelijk rommelig. Bij praktisch alles.. Ik zit op een zadel met de rechte
kniewrongen (voor mijn benen) en ze wiebelen dan dus wat teveel en om steun te zoeken
ga ik mn benen "optrekken" dan is er weinig fijns aan het paard.

Toen zat ik op 2 zadels, 1 wat krap (beetje gedwongen, zat echt VAST aan het zadel met
doorzitten) waar ze super lekker onder bleef lopen. De ander was toch wat "groter" maar daar
kon ik fijn op doorzitten en mijn benen lagen mooier aan dat zadel vond ik (reed er zo mee weg
zeg maar) en toen liep het paard als een zonnetje.

Ik denk wel degelijk dat je eigen zit goed moet zijn (stabiel en onafhankelijk) voordat je
kunt verwachten dat het voor je paard ook MOGELIJK is om op eigen benen te blijven lopen.

Hoe denkt de rest van bokt hierover?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 06:50

Ik vind houding en zit het belangrijkste.
Hoe kan een paard recht en soepel onder ons gaan bewegen als wij niet recht en of krampachtig zitten.

Je hoort het inderdaad veel, eerst je paard laten lopen dan netjes gaan zitten. Maar veelal zie ik ruiters scheef zitten en het vreemd vinden dat het paard bepaalde oefeningen niet soepel doorloopt.
Natuurlijk is er sprake van een cirkel, loopt je paard lekker dan kan je makkelijker zitten, maar zit je beter dan kan je paard fijner lopen.

Het paard zal niet de eerste zijn de veranderd, dus zeg ik: eerst de ruiter dan het paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 06:55

Als jij niet in balans kan rijden, hoe kun je dan in hemelsnaam verwachten dat je paard dat wel gaat doen. Je verwacht dat je paard op minimale hulpen gaat reageren, dat kan alleen als je paard in balans loopt. Die balans is voor een groot deel afhankelijk van de ruiter. Met je eigen balans kun je zelfs de balans van je paard versterken, door bijvoorbeeld soms iets meer gewicht op de buitenkant te zetten. Jou balans zorgt voor de balans van het paard. Je bent immers je paard aan het trainen... en je paard niet jou..

(of je moet gaan voor bijvoorbeeld zitles, dan kan een goed in balans lopend paard van zichzelf goed laten voelen wanneer ook jij in balans bent, maar dan nog steeds: als jij niet in balans loopt, kun je van het paard niet verwachten dat hij het wel is)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 06:59

Men spreekt bij de ruiter van balans bij het paard van evenwicht.
Wanneer een ruiter uit balans komt moet het paard dit corrigeren omdat wij het dan storen in zijn of haar evenwicht.
Men noemt de zit een balanszit, Steinbrecht beschrijft dit al.

Apple

Re: Balans.. vanuit het paard? Of.. vanuit de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:27

Dat is precies zoals mijn instructeur het ook aanpakt. Eerst als ruiter goed in balans zitten, dan volgt het paard vanzelf wel. Je kunt niet van een paard verwachten dat deze lekker loopt als de ruiter niet in balans zit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 07:38

Gelukkig heb ik een instructrice die me ook écht duidelijk aangeeft hoe ik behoor te zitten en die me
direct corrigeert als ik niet op de juiste plekken zit. En gelukkig heb ik een paard die mijn spiegel is en
me heel fijn laat weten wanneer ik er niet onafhankelijk op zit ;)

Maar aangezien ik het zó vaak hoor bij andere mensen (en inderdaad ook zie tegen wat voor problemen
ze aanlopen) was ik toch wel benieuwd of er inderdaad ook mensen zijn die het net zo zien als ik.

De ene ruiter"opleiding" (instructrice) zegt dit.. de ander zegt weer dat. Tegenwoordig de "jonge garde"
(niet dat ik geen broekkie ben) wil het paard eerst in de krul en vanuit daaruit aan "de rest" gaan werken,
terwijl ik zelf vanuit de achterkant van het paard moet werken en het paard zelf van voren daar dan bij
moet komen en naar de ontspanning toe moet "dalen".

Ik krijg ook écht op mn kop als ik op mijn handhouding overgangen wil rijden. Moet alles op mijn zit doen,
reageert ze niet is een klein hulpje op de buitenhand toegestaan maar daar hebben we het ook mee gehad.

Gelukkig ben ik nog heel leergierig en leer ik ook zodanig snel dat ik binnen een paar weken altijd profijt heb
van mijn les en ik weet dat de manier waarop ik les krijg de juiste is en ook het beste werkt.. al duurt het
wat langer voor het "plaatje" klopt. Ik heb op de andere manier ook lang les gehad (ik wist niet beter, sorry)
en soms denk ik weleens "pff.. als ik haar van voren nu even dit en dat doe kan ik sneller starten" en dat is
nou net de mentaliteit die TEVEEL "moderne" ruiters beheersen. In mijn ogen is het een modeverschijnsel
waar veel mensen graag in meegaan.

Echter verlies ik zelf gelukkig mijn geduld NIET en blijf ik gewoon lekker trainen tot ik mijn "happy athlete"
goed heb lopen voor ik me waag aan wedstrijden. Ik heb geen zin in (examen)stress..

Ben benieuwd of er nog mensen bijkomen die het tóch anders zien dan ik ;) Want de dressuurlessen van nu
zijn toch heel anders dan het "klassieke" werk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:44

IK heb van de week ook bij mezelf ontdekt dat ik mijn bekken scheef heb en dat was voor mij wel een verklaring waarom mijn paard moeilijker is op de ene hand. Want de druk in het zadel is aan beide kanten verschillend.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:45

het is ook een combinatie vind ik, natuurlijk moet je goed in balans zitten, maar dat is wel een stuk moeilijker als je paard rot loopt. in mijn ervaring ontwikkelt het zich dus tegelijk. Ben het wel met je eens dat er (te) weinig aandacht aan besteed wordt; op het moment dat je zelf echt goed zit, loopt je paard automatisch al heel veel beter omdat je zit het hem makkelijker maakt en aangeeft wat hij moet doen.
je geeft aan dat jouw instructie er goed op let, dan hoop ik dat de foto van je avatar van voor die tijd is? daar lijk je niet erg rechtop te zitten en achter de beweging :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 07:57

norski schreef:
IK heb van de week ook bij mezelf ontdekt dat ik mijn bekken scheef heb en dat was voor mij wel een verklaring waarom mijn paard moeilijker is op de ene hand. Want de druk in het zadel is aan beide kanten verschillend.

Ik ben linksom geneigd mijn linkerschouder op te tillen in voltes, waardoor ik onbewust mijn rechterbeen dan langer maak en wat inknik in mijn linkerheup, waardoor
mijn paard vanuit de middenhand weinig lengtebuiging wil geven en met het hoofd wil kantelen. Dat komt dan weer omdat ik mijn binnenbeen iets optrek en dus niet
op de juiste manier het paard om mijn binnenbeen kan "buigen"

Voor ik met dit paard ging lessen had ik dat zelf al gezien (bekritiseer mezelf graag op grootbeeld tv na opnames ;) ) maar dat was dus ook het eerste dat mijn instructrice
zei toen ik voor het eerst met deze bij haar kwam lessen.

Ik voel nu het verschil en ben me ervan bewust.. en dan ga je toch steeds wat fijner zitten en rijden vind ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 08:02

Jade ja die foto is van voor die tijd. Toen was ik te grof in de hand (het welbekende knikje trekken)
en daarbij porde ik mn paard om hem van achteren te laten dragen (tenensloffert was dat) i.c.m.
het vragen tot verzameling (door van voren tegen de houden tot hij "verzamelde" waarbij hij wel lekker
"zweefde" maar absoluut geen ontspanning in het lijf had. Daarbij stuwde ik ook veel te veel met mijn zit.

Op de grote foto zit ik daar ook heel erg met mijn knieen te klemmen(dat heb ik moeten doen bij andere
instructrice) en mijn hakken op te trekken en maak mijn rug verschrikkelijk hol (nu heb ik al een hele holle
rug maar daar was het wel heel erg) Ook had zij de voorkeur om me met 2 zwepen te laten rijden (terwijl
ik al een krachtige teugelhanger was en die rooie vriend van mij kon er ook wat van) waardoor ik het hem
alleen maar moeilijker maakte voorwaarts in de gangen te blijven. Toen ik dat doorkreeg ben ik ook heel gauw
een andere instructrice gaan zoeken.

Mijn avatar laat ik staan, dat was mijn grote liefde.. die ik afgelopen december in heb moeten laten slapen..
is 1 van de weinige rijfoto's die ik van hem heb. Dan maar niet rijtechnisch verantwoord..

Toen:
http://94.100.115.209/556350001-5564000 ... _8RoC.jpeg

Nu:
http://94.100.122.220/1266800001-126685 ... _c8FK.jpeg
(heb mijn teugels nu wat korter en mijn handen wat meer naar voren)

Hoe vaker ik les had hoe vaker er "te weinig impuls" en "te weinig lengtebuiging" er op mijn protocol kwam te
staan.. Daar heb ik me veel in verdiept.. en ben op dit paard op een hele andere manier en met een heel ander
gevoel gaan rijden..

Ik heb dus idd ook op de VERKEERDE manier les gehad. Maar van fouten maken kun je leren, als je dat zelf wil. :)
En daar ben ik iedere dag mee bezig.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-06-11 08:36, in het totaal 3 keer bewerkt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:05

Ik merk bij mijn paard ook heel duidelijk dat mijn balans heel belangrijk is. Als ik niet goed in balans zit krijg ik haar niet fijn aan het lopen. Ik ben daar dus samen met mijn instructrise heel hard aan gaan werken.
Ik denk dat als je als ruiter geen goede balans hebt je misschien niet goed instaat bent om een paard correct te beleren en hem zijn balans te leren vinden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:44

ziet er nu idd een stuk beter uit ts :j ik heb ook eerst met te veel spanning en daarna met teveel ontspanning leren rijden voor ik een middenweg heb geleerd :) dus ook de verkeerde manier, helaas wel ten koste van het paard :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:26

Helaas gaan al onze fouten ten koste van het paard.. groot of klein..

Heb sinds eergisteren een EIGEN zadel gekocht.. had nieuwe stijbeugelriemen..
bleek er bij 1 de gaten niet te kloppen.. zat ik met 1 been een half gat te lang..
heb geprobeerd er mee te rijden.. paard liep hele tijd niet lekker..

Ben afgestapt.. gaatjestang gezocht.. half gaatje bijgeknipt.. ben weer gaan rijden..
liep binnen 3 minuten als een ZONNETJE :P Kwam alleen maar omdat ik dus op 1 been
meer druk aanneem dat zij daar zo "overdreven" op reageert.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:51

een paard wat nog niet ohz is geweest loopt gewoon van nature in balans. (Dus wanneer hij los loopt.)
Wanneer een paard een zadel op zijn rug krijgt + een bewegende ruiter is het paard zijn balans
eerst een beetje 'kwijt'. Hij moet leren om op alle 4 de benen het gewicht van zichzelf + de ruiter te
verdelen en zo dus recht te leren lopen, zoals hij dat van nature ook doet. Dit kan natuurlijk niet wanneer
de ruiter onstabiel zit en de bewegingen van het dier continu verstoord, waardoor hij dus continu weer
opnieuw zijn evenwicht over de benen moet verdelen. dus paarden die al een tijdje ohz zijn en nogsteeds
niet echt in balans loopt, komt dus eigenlijk door een niet goed zittende ruiter. Wanneer je een stille ruiter
hebt in zowel bewegingen vanuit het zadel en de handen, kan een paard veel beter zijn evenwicht verdelen
dan een paard met een ruiter die zelf nog niet de balans heeft gevonden, opzich wel logisch toch? :)

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:11

Ruiter en paard moeten alles samen doen

gipsynijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:06

ruiter in balans=paard in balans

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 19:41

Dan is dus iedereen op bokt het met me eens?

Dus iedereen zit hier correct en zijn paard loopt op 4 benen? (als ik op HAW kijkt kan ik weinig
van zulke topics vinden namelijk terwijl ze wel vinden dat hun paard fijn loopt.

Waar blijven die mensen dan?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:27

dat mensen het met je eens zijn betekent toch niet per definitie dat ze het in de praktijk kunnen uitvoeren? met mijn zit is ook heel wat mis hoor, ik kijk te vaak naar beneden, mijn handen en beenligging zouden nog stiller moeten, ik moet mijn schouders netter naar achteren houden, paard moet beter aan mijn been zijn, ik moet meer op mijn zit rijden en na jaren een scheef paard te rijden ben ik zelf ook niet meer kaarsrecht in mijn handelingen. neemt niet weg dat ik van een hoop dingen wel weet/voel/zie waar het mis gaat :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:25

svdijk86 schreef:
Dan is dus iedereen op bokt het met me eens?

Dus iedereen zit hier correct en zijn paard loopt op 4 benen? (als ik op HAW kijkt kan ik weinig
van zulke topics vinden namelijk terwijl ze wel vinden dat hun paard fijn loopt.

Waar blijven die mensen dan?

Jade schreef:
dat mensen het met je eens zijn betekent toch niet per definitie dat ze het in de praktijk kunnen uitvoeren? met mijn zit is ook heel wat mis hoor, ik kijk te vaak naar beneden, mijn handen en beenligging zouden nog stiller moeten, ik moet mijn schouders netter naar achteren houden, paard moet beter aan mijn been zijn, ik moet meer op mijn zit rijden en na jaren een scheef paard te rijden ben ik zelf ook niet meer kaarsrecht in mijn handelingen. neemt niet weg dat ik van een hoop dingen wel weet/voel/zie waar het mis gaat :)

Maar voor mij is er dan nog een groot verschil tussen het niet kunnen uitvoeren, en er niet mee bezig zijn. Denk dat er een hoop mensen denken dat ze er mee bezig zijn maar in praktijk (helaas) niet. Ik zet niet dat dat onwil is maar meer gebrek aan kennis en inzicht hoe een paard hoort te lopen en hoe een ruiter hoort te zitten. Kritisch naar je zelf en andere kijken is niet altijd makkelijk. Iedereen maakt fouten daar zijn we mensen voor en daar is opzich niets mis mee, voor mij altijd belangrijk hoe je met je fouten/onvolkomenheden omgaat.
Weet je dat je scheef zit, en dus daarmee je paard eigenlijk hindert dan zal je het hem ook niet kwalijk nemen dat hij niet recht onder je beweegt. Je bent er dus bewust van dat het anders moet. Maar hoeveel ruiters worden boos op hun paard omdat hij het niet doet, terwijl we allemaal weten dat als we paardrijden de fout in 99 van de 100 keer bij ons ligt.
Ook ik heb mijn fouten gemaakt en maak ze nog steeds, maar boos worden op mijn paarden doe ik niet meer.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:17

tja, jij kan dat als groot verschil zien, maar ik ben ook verkeerd bezig geweest vind ik nu, terwijl ik indertijd in de volle overtuiging verkeerde dat ik goed bezig was en ook mijn aandacht verdeelde over de juiste dingen. In theorie was ik het toen waarschijnlijk ook al met je eens geweest, maar mijn praktijkuitvoering verschilt 10 jaar later behoorlijk met die van toen. Ik geloofde toen ook al dat de fout 99x bij mij lag, maar ik geloofde toen ook dat mijn paard lastig was waardoor hij het rijtechnisch moeilijker maakte voor mij.
Daarnaast kreeg ik ook informatie van wat ik toen als deskundigen beschouwde die ik nu als onjuist zie; maar juist omdat ik er indertijd minder vanaf wist en vertrouwde op mensen waarvan ik meende dat zij deskundig waren is dat wel informatie geweest die ik voor waar heb aangenomen en waar ik naar gehandeld heb.
In mijn ogen is het dus niet zo zwart wit als 'iedereen is het ermee eens, maar waarom zie ik dat niet terug'. De theorie zijn heel veel mensen het mee eens, maar hun interpretatie ervan en daarmee hun praktijkuitvoering verschilt behoorlijk, met als gevolg dat het eruit ziet alsof een groot deel van paardrijdend nederland het niet eens zou moeten zijn met de theorie zoals jij die interpreteert.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:00

Nou, het merendeel waar ik op doel.. zijn de mensen (zo ook verscheidene instructrices) die ik
in het verleden en tot op heden altijd hoor zeggen "Eerst moet je paard op eigen benen leren lopen,
en daarna komt de rest vanzelf wel. Je zit is nu nog niet belangrijk."

Als de theorie klopt.. waarom beweren hun dan het tegendeel?

Het is een beetje hetzelfde als doorzitten.. je kunt zitten en je kunt stuiteren. De ene zegt
"gewoon veel oefenen op doorzitten, het lukt vanzelf" en de ander zegt: "Als je paard je niet laat
zitten komt dat omdat hij niet los door zijn lijf is. Dat komt omdat jij hem belemmert in de gang."

Best logisch.. want als ik aan mn linkerteen trek en aan mn rechter niet zit ik ook scheef en kan ik
ook niet rechtop zitten zonder mn voet op te tillen. Beetje gek gezegd misschien.. maar het is wel zo.

Ik ga dan ook pas doorzitten als mijn paard fijn loopt en ik stabiel (als in onafhankelijk) zit. Want mijn
paard gaat pas fijn lopen als ik consequent ben met mijn EIGEN lichaam.

Ook voor rechtrichten.. de ene zegt. Als jij recht bent wordt je paard ook makkelijker recht, de ander
zegt je gaat eerst rechtrichten en daarna ga je pas jezelf recht maken. (heb het hier ook vaker gelezen)

Als balans (onder het zadel) altijd vanuit de ruiter komt.. waarom beweren deze "geleerden" dan anders..
en.. boven alles.. waarom reageren ze hier dan niet WAAROM ze hun theorie/praktijk zo doen en die mening
hebben gevormd.

(dat het moeilijk is dat begrijp ik ook wel, ik ben dagelijks ook meer op mezelf aan het letten dan op mn paard.)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:07

ahzo.. daar heb ik geen antwoord op voor je, ben zelf ook niet van mening dat het paard eerst in balans moet zijn, naar mijn idee is het een wisselwerking, dus kan ook niet verklaren waar het standpunt vandaan komt :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:23

Jade schreef:
tja, jij kan dat als groot verschil zien, maar ik ben ook verkeerd bezig geweest vind ik nu, terwijl ik indertijd in de volle overtuiging verkeerde dat ik goed bezig was en ook mijn aandacht verdeelde over de juiste dingen. In theorie was ik het toen waarschijnlijk ook al met je eens geweest, maar mijn praktijkuitvoering verschilt 10 jaar later behoorlijk met die van toen. Ik geloofde toen ook al dat de fout 99x bij mij lag, maar ik geloofde toen ook dat mijn paard lastig was waardoor hij het rijtechnisch moeilijker maakte voor mij.
Daarnaast kreeg ik ook informatie van wat ik toen als deskundigen beschouwde die ik nu als onjuist zie; maar juist omdat ik er indertijd minder vanaf wist en vertrouwde op mensen waarvan ik meende dat zij deskundig waren is dat wel informatie geweest die ik voor waar heb aangenomen en waar ik naar gehandeld heb.
In mijn ogen is het dus niet zo zwart wit als 'iedereen is het ermee eens, maar waarom zie ik dat niet terug'. De theorie zijn heel veel mensen het mee eens, maar hun interpretatie ervan en daarmee hun praktijkuitvoering verschilt behoorlijk, met als gevolg dat het eruit ziet alsof een groot deel van paardrijdend nederland het niet eens zou moeten zijn met de theorie zoals jij die interpreteert.

Je hoort mij ook niet zeggen dat we bewust fouten maken. Je doet het met de informatie die je op dat moment hebt. Dat je door meer jaren ervaring anders tegen dingen aan gaat kijken is juist goed imo. Je denkt dus na over het gene je gedaan hebt wat je dus nu aan het nadenken zet en ook houdt, dat maakt het imo dat je steeds beter begrijpt wat hoe en waarom een paard doet wat hij doet.

Ik zeg dus niet dat je het ruiters kwalijk kan nemen dat ze luisteren naar hun instructeur en doen wat hun verteld wordt, maar denk wel dat het zaak is dat je als ruiter (ongeacht je niveau) kritisch bent en nadenkt over het gene wat je doet. Zit er een logica in en klopt de theorie met de praktijk die je moet uitvoeren van je instructie. Ik heb soms discussies met mijn instructrice, over hoe wat en waarom en over het gevoel wat ik er bij heb. Dit zet ons beide aan het nadenken. Let wel we vragen ons steeds af of het gene waar we mee bezig zijn logisch is en wat luisteren/kijken goed naar wat de paarden ons zeggen. Door fouten maken leer je, als je weet hoe iets niet moet ben je een stap dichter bij hoe het wel moet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:28

Japeloup schreef:
Jade schreef:

Je hoort mij ook niet zeggen dat we bewust fouten maken. Je doet het met de informatie die je op dat moment hebt. Dat je door meer jaren ervaring anders tegen dingen aan gaat kijken is juist goed imo. Je denkt dus na over het gene je gedaan hebt wat je dus nu aan het nadenken zet en ook houdt, dat maakt het imo dat je steeds beter begrijpt wat hoe en waarom een paard doet wat hij doet.

Ik zeg dus niet dat je het ruiters kwalijk kan nemen dat ze luisteren naar hun instructeur en doen wat hun verteld wordt, maar denk wel dat het zaak is dat je als ruiter (ongeacht je niveau) kritisch bent en nadenkt over het gene wat je doet. Zit er een logica in en klopt de theorie met de praktijk die je moet uitvoeren van je instructie. Ik heb soms discussies met mijn instructrice, over hoe wat en waarom en over het gevoel wat ik er bij heb. Dit zet ons beide aan het nadenken. Let wel we vragen ons steeds af of het gene waar we mee bezig zijn logisch is en wat luisteren/kijken goed naar wat de paarden ons zeggen. Door fouten maken leer je, als je weet hoe iets niet moet ben je een stap dichter bij hoe het wel moet.

ik neem het mezelf zeker wel kwalijk dat ik geluisterd heb naar mijn instructeur en DA en indertijd niet kritischer heb gekeken naar wat me verteld werd :+ deze leerschool had niet ten koste van het paard hoeven te gaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:42

We hebben het nu wel over nadenken en logica.. maar voor veel basisruiter is rijden
helemaal niet zo logisch.

Krijg je les op een bepaalde manier en vraag je "waarom?" ben je of een kwartier
les-tijd kwijt... of je krijgt de opmerking "daar wordt je paard beter van" of
"zo hoort het gewoon"

Merk ook wel als ik iets zie en ik probeer heel bewust en eerlijk maar toch ook
stimulerend iemand een schouderklopje te geven maar denk ik dat iets beter kan
omdat ik het anders ken en dat logischer is krijg ik vaak de snauw:
"van mijn instructrice moet het zo en zo" dan zeg ik direct "je instructrice weet het
vast beter dan ik" met een glimlach en bemoei ik me er helemaal niet meer mee hoe
verschrikkelijk het paard dan ook staakt.. En hoe harder ze trappen en slaan hoe meer
ik hoop dat het paard ineens uit zijn bol gaat en de mens eraf werpt.

Ik vind zelfs dat er veeeel te veel brave paarden zijn. Die alles maar toelaten.. mijn paard
reageert op een kleine aanwijzing op haar bil met het zweepje al, ik hoef haar nieteens een
tik te geven. Heb haar nooit geslagen. Toen ik haar ging kopen werd ze zelfs met sporen EN
zweep gereden en reageerde ze amper.

Het is gewoon zo zonde.. en gelukkig heeft bokt een schat aan informatie (dan al niet allemaal
even correct hoor) maar met goed nadenken kun je hier best veel leren.