Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Want de dressuurlessen van nu
norski schreef:IK heb van de week ook bij mezelf ontdekt dat ik mijn bekken scheef heb en dat was voor mij wel een verklaring waarom mijn paard moeilijker is op de ene hand. Want de druk in het zadel is aan beide kanten verschillend.
) maar dat was dus ook het eerste dat mijn instructrice
ik heb ook eerst met te veel spanning en daarna met teveel ontspanning leren rijden voor ik een middenweg heb geleerd
dus ook de verkeerde manier, helaas wel ten koste van het paard
Kwam alleen maar omdat ik dus op 1 been
svdijk86 schreef:Dan is dus iedereen op bokt het met me eens?
Dus iedereen zit hier correct en zijn paard loopt op 4 benen? (als ik op HAW kijkt kan ik weinig
van zulke topics vinden namelijk terwijl ze wel vinden dat hun paard fijn loopt.
Waar blijven die mensen dan?
Jade schreef:dat mensen het met je eens zijn betekent toch niet per definitie dat ze het in de praktijk kunnen uitvoeren? met mijn zit is ook heel wat mis hoor, ik kijk te vaak naar beneden, mijn handen en beenligging zouden nog stiller moeten, ik moet mijn schouders netter naar achteren houden, paard moet beter aan mijn been zijn, ik moet meer op mijn zit rijden en na jaren een scheef paard te rijden ben ik zelf ook niet meer kaarsrecht in mijn handelingen. neemt niet weg dat ik van een hoop dingen wel weet/voel/zie waar het mis gaat
Jade schreef:tja, jij kan dat als groot verschil zien, maar ik ben ook verkeerd bezig geweest vind ik nu, terwijl ik indertijd in de volle overtuiging verkeerde dat ik goed bezig was en ook mijn aandacht verdeelde over de juiste dingen. In theorie was ik het toen waarschijnlijk ook al met je eens geweest, maar mijn praktijkuitvoering verschilt 10 jaar later behoorlijk met die van toen. Ik geloofde toen ook al dat de fout 99x bij mij lag, maar ik geloofde toen ook dat mijn paard lastig was waardoor hij het rijtechnisch moeilijker maakte voor mij.
Daarnaast kreeg ik ook informatie van wat ik toen als deskundigen beschouwde die ik nu als onjuist zie; maar juist omdat ik er indertijd minder vanaf wist en vertrouwde op mensen waarvan ik meende dat zij deskundig waren is dat wel informatie geweest die ik voor waar heb aangenomen en waar ik naar gehandeld heb.
In mijn ogen is het dus niet zo zwart wit als 'iedereen is het ermee eens, maar waarom zie ik dat niet terug'. De theorie zijn heel veel mensen het mee eens, maar hun interpretatie ervan en daarmee hun praktijkuitvoering verschilt behoorlijk, met als gevolg dat het eruit ziet alsof een groot deel van paardrijdend nederland het niet eens zou moeten zijn met de theorie zoals jij die interpreteert.
Japeloup schreef:Jade schreef:tja, jij kan dat als groot verschil zien, maar ik ben ook verkeerd bezig geweest vind ik nu, terwijl ik indertijd in de volle overtuiging verkeerde dat ik goed bezig was en ook mijn aandacht verdeelde over de juiste dingen. In theorie was ik het toen waarschijnlijk ook al met je eens geweest, maar mijn praktijkuitvoering verschilt 10 jaar later behoorlijk met die van toen. Ik geloofde toen ook al dat de fout 99x bij mij lag, maar ik geloofde toen ook dat mijn paard lastig was waardoor hij het rijtechnisch moeilijker maakte voor mij.
Daarnaast kreeg ik ook informatie van wat ik toen als deskundigen beschouwde die ik nu als onjuist zie; maar juist omdat ik er indertijd minder vanaf wist en vertrouwde op mensen waarvan ik meende dat zij deskundig waren is dat wel informatie geweest die ik voor waar heb aangenomen en waar ik naar gehandeld heb.
In mijn ogen is het dus niet zo zwart wit als 'iedereen is het ermee eens, maar waarom zie ik dat niet terug'. De theorie zijn heel veel mensen het mee eens, maar hun interpretatie ervan en daarmee hun praktijkuitvoering verschilt behoorlijk, met als gevolg dat het eruit ziet alsof een groot deel van paardrijdend nederland het niet eens zou moeten zijn met de theorie zoals jij die interpreteert.
Je hoort mij ook niet zeggen dat we bewust fouten maken. Je doet het met de informatie die je op dat moment hebt. Dat je door meer jaren ervaring anders tegen dingen aan gaat kijken is juist goed imo. Je denkt dus na over het gene je gedaan hebt wat je dus nu aan het nadenken zet en ook houdt, dat maakt het imo dat je steeds beter begrijpt wat hoe en waarom een paard doet wat hij doet.
Ik zeg dus niet dat je het ruiters kwalijk kan nemen dat ze luisteren naar hun instructeur en doen wat hun verteld wordt, maar denk wel dat het zaak is dat je als ruiter (ongeacht je niveau) kritisch bent en nadenkt over het gene wat je doet. Zit er een logica in en klopt de theorie met de praktijk die je moet uitvoeren van je instructie. Ik heb soms discussies met mijn instructrice, over hoe wat en waarom en over het gevoel wat ik er bij heb. Dit zet ons beide aan het nadenken. Let wel we vragen ons steeds af of het gene waar we mee bezig zijn logisch is en wat luisteren/kijken goed naar wat de paarden ons zeggen. Door fouten maken leer je, als je weet hoe iets niet moet ben je een stap dichter bij hoe het wel moet.
deze leerschool had niet ten koste van het paard hoeven te gaan.