Zonder niveau geen oordeel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Zonder niveau geen oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:07

Ik zie dat nu weer terug in de discussie op VD en WN over de top western ruiter die kennelijk niet zo top traint. En ik heb het vaker gezien op bokt.
Wat me opvalt is dat er in de discussie een paar langs komen die van mening zijn dat als je zelf niet op dergelijk niveau rijdt, je er geen weet van hebt en niet mag oordelen.

Persoonlijk denk ik dat je best een mening mag hebben ook al ben je een eenvoudige amateur, maar dien je je wel open te stellen voor mensen met meer kennis dan jij (wat niet zegt dat je kennis voor gesneden koek moet nemen).
En je kan er ook prima een oordeel over hebben, maar wederom, mits je open staat waarom het dan wellicht wel goed zou zijn. (hier bedoel ik mee niet enkel roepen oh wat zielig)

Waarom zou je als amateur geen oordeel kunnen/mogen hebben over iets wat op top niveau gebeurt?

A: bewust niet op WN gezet omdat deze discussie enkel de aanleiding voor mijn vraag is. Dus ook verzoek om die specifieke discussie hier niet voort te zetten. Het is me om het even over welke discipline het gaat
B: Mods, wist niet goed waar te plaatsen, mochten jullie een beter plekje weten, wees vrij om het te verplaatsen.

_00_0

Re: Zonder niveau geen oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:15

ik vind het een waardeloos argument om mensen de mond te snoeren.
goed als amateur weet je het fijne er niet van, maar ben wel van mening dat iedereen ( voor zichzelf) kan zien wanneer het pijnlijk is voor een dier. Al gebeurt het op top niveau, tis nog niet ok :n

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:22

Ik denk wel dat als je iets niet begrijpt of er geen kennis van hebt, dat je dan moeilijk een oordeel kan vellen of er iets van kan vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:25

Ik vind dit inderdaad onzin zeg.
Kom dit trouwens vaker tegen hoor. Ruiters die L of bijna M rijden en dan bijvoorbeeld geen tip van me aan willen nemen.

Want ja, ik heb me al jaren niet meer voor een jury durven vertonen en zeg zelf altijd eerlijk dat ik recreatief rijd. Dus dan zal ze er wel geen verstand van hebben. Ik heb idd een hekel aan wedstrijden, maar dat weerhoud me er niet van om thuis wel vrolijk mijn wisseltjes te springen hoor. :+

Verschil is alleen dat ik het puur voor het paard en mezelf doe. Niet voor die jury, het hele wedstrijdgebeuren kan mijn rug op, ik vind het walgelijk. Maar dat ik er daardoor minder verstand van heb??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:25

Maar staat dat gelijk aan het niveau van iemand dan? Kan je als B ruiter totaal geen kennis van GP hebben? Of van de werking van een S&T?
Of als Amateurtje bij de WRAN niet weten hoe het rulebook in elkaar zit of hoe een correct gereden reining pattern eruit ziet?

*uit de lucht gegrepen voorbeelden*

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:29

Tja en zelfs mijn pa die niks van paarden moet weten, die ziet nog dat het zeer doet om zo met een bit om te gaan als in die filmpjes gebeurde...
't is ook daarmee dat ik mij niet met de wedstrijdsport bemoei. Als het zo moet, dan liever niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:29

Kundig of niet is niet alleen afhankelijk van je wedstrijdniveau. Zat goede, eerlijke ruiters die geen wedstrijden willen rijden.

Afgezien van de discussie onder paardeneigenaren/ruiters over of dit acceptabel is ja of nee komen filmpjes als dit ook terecht bij mensen die 0,0 van paarden weten. Deze mensen zullen hierdoor zeker een negatief beeld van paardrijden krijgen en die publieke opinie (richting paardrijden = dierenmishandeling) kan wel eens zorgen voor funeste wetgeving voor ruiters en daarmee voor de paarden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:31

geen 'niveau' is geen argument, zijn genoeg mensen die bv voor verkoop rijden etc, en dus niet de 'kans' hebben op 'niveau' te rijden ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:32

Ik ken meer B ruiters die netjes met hun paard omgaan dan Z ruiters die het uberhaupt interessant vinden hoe hun paard zich voelt, dus inderdaad, wedstrijdniveau zegt niets over wel of geen mening mogen hebben over dierenleed.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:34

Ik ken inderdaad ook niet van alle takken van sport het naadje van de kous, maar ik vind het zo'n onargument om dan te zeggen "jij bent geen expert (zoals ik), dus jouw beargumentatie is fout". Daarnaast vind ik de "zelfverklaarde experts" hier op bokt ook niet echt aan de maatstaven van een werkelijke "expert" tippen. Er zijn veel manieren van training, en elke training kent zijn consequenties. Deze consequenties zijn vaak ook met een beetje commensensce, de nodige paardenkennis, een goede basis in de discipline, en het inlezen in waar je een discussie over wilt voeren te bedenken, en naar mijn inziens niet slechter dan iemand die al jaren de discipline beoefent op zijn manier... En dat je dan niet serieus wordt genomen door de zogenoemde "experts" vind ik eerder afbreuk doen aan de "expert" met het drogargument: jij rijd niet op dit niveau, dus wat weet je er van, dan aan de wat de "niet expert" te zeggen heeft. Een echte "expert" staat namelijk altijd open voor kritiek en nieuwe visies, in plaats van een tunnelvisie op wat hij/zij vind.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:46

Ik denk ook niet dat niveau een maatstaf is. Wel is begrip van de materie een maatstaf. Zonder het begrijpen van de stof, kan je gewoon geen oordeel geven.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:47

Ok, voorbeeldje: Ik begrijp echt niet waarom een 'trainer' zijn paard zo moet behandelen, maar ik keur het wel volledig af. Al zou hij een verklaring geven voor zijn gedrag tegen zijn paard, dan nog keur ik het volledig af.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:49

Ben er niet mee eens zo ken ik een dame die zelf nog nooit had gestart maar wel ZZ-Zwaar mensen trainden ze had feeling voor de paarden maar zelf niet de mogelijkheden om te starten en ook niet de zin.

Ook al ben je een amateur mag je best een mening hebben en hoef je niet je mond dicht te laten snoeren als het wel een nuttig antwoord is

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:52

Zonder niveau geen oordeel vind ik heel terecht. Alleen hangt niveau niet per se van wedstrijden af, wel van kennis ervaring en bereidheid om je zonder vooroordelen ergens in te verdiepen . En dat laatste is vaak het grootste probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:53

tjoppie schreef:
Ik denk ook niet dat niveau een maatstaf is. Wel is begrip van de materie een maatstaf. Zonder het begrijpen van de stof, kan je gewoon geen oordeel geven.

Hier sluit ik me bij aan, mits 'niveau' bedoeld is als 'wedstrijdniveau'.
Je kunt van het bedoelde trainingsfilmpje vinden dat de trainer te hard is tov zijn paard, maar als je vervolgens gaat blaten over het 'verband' om een paard z'n knie dan sta je gewoon voor l*l.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:53

Gypsy schreef:
Ik vind dit inderdaad onzin zeg.
Kom dit trouwens vaker tegen hoor. Ruiters die L of bijna M rijden en dan bijvoorbeeld geen tip van me aan willen nemen.

Want ja, ik heb me al jaren niet meer voor een jury durven vertonen en zeg zelf altijd eerlijk dat ik recreatief rijd. Dus dan zal ze er wel geen verstand van hebben. Ik heb idd een hekel aan wedstrijden, maar dat weerhoud me er niet van om thuis wel vrolijk mijn wisseltjes te springen hoor. :+

Verschil is alleen dat ik het puur voor het paard en mezelf doe. Niet voor die jury, het hele wedstrijdgebeuren kan mijn rug op, ik vind het walgelijk. Maar dat ik er daardoor minder verstand van heb??

Ik rijd wedstrijden niet voor de jury hoor, die rij ik ook voor mezelf, maar in die keuze is iedereen vrij.

Ik ben het eens en oneens met TS.
Ik vind dat je wel gedegen kennis moet hebben voor je iets zegt, wat niet wil betekenen, dat je op een bepaald niveau gestart moet hebben.
Ik lees vaak berichten, die nergens op slaan en niet onderbouwd zijn met gedegen kennis.

Wel vind ik het verschrikkelijk om iedere keer te lezen: DAT IS ZOOOOO ZIELIG, terwijl er in wezen niets aan de hand is. Dan denk ik: Hou je mond gewoon als je er geen verstand van hebt.
Als het daadwerkelijk zielig is, dan geef ik ze groot gelijk, maar dat is vaker niet dan wel het geval.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:55

Op home staat een een rel over westernruiters ik heb helemaal geen intentie van western maar ik zie met mijn eigen ogen dat dit niet goed is :r daar mag ik dan best wat van zeggen

Anoeska

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben. Maar als ik bv foto's van mijn dressuurwedstrijd zou laten zien, dan hecht ik meer waarde aan de tips van mensen die op een hoger niveau rijden dan ik, dan mensen die alleen maar een beetje buiten rondhobbelen.

Ieder z'n eigen ding, maar soms moet je dingen ervaren hebben om te weten waar je over praat. En van mij hoeft dat niet perse te betekenen dat je ZZ start, maar wel dat je in principe gewoon een betere, meer ervaren ruiter bent dan ik, om commentaar op me te hebben.

Tendance

Sonja schreef:
tjoppie schreef:

Hier sluit ik me bij aan, mits 'niveau' bedoeld is als 'wedstrijdniveau'.
Je kunt van het bedoelde trainingsfilmpje vinden dat de trainer te hard is tov zijn paard, maar als je vervolgens gaat blaten over het 'verband' om een paard z'n knie dan sta je gewoon voor l*l.

Dat verband zou er natuurlijk kunnen zitten ter ondersteuning van het paard, om blessure te voorkomen, dat doen mensen toch ook wel. Die bijvoorbeeld een blessure hebben gehad en een nieuwe willen voorkomen.
Weet nu ook gelijk uit welk topic dit kwam hahaha
Als ik het waarom niet weet, dan ga ik er niet over oordelen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 27-05-11 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Mindfields schreef:
Ok, voorbeeldje: Ik begrijp echt niet waarom een 'trainer' zijn paard zo moet behandelen, maar ik keur het wel volledig af. Al zou hij een verklaring geven voor zijn gedrag tegen zijn paard, dan nog keur ik het volledig af.

Ik weet niet wat de logica achter die manier van rijden is, daar ben ik nog niet achter. Pas als ik dat weet dan vorm ik mij een oordeel. Het enige wat ik nu kan vinden is dat ik vind dat het er heel dieronterend uit ziet, maar meer dan dat kan ik niet vinden omdat ik niet weet waarom zo een ruiter juist dit op dat moment zo doet, en of het paard er misschien ook voordeel bij heeft. Dat stukje begrijp ik niet en weet ik niet, dus daar kan ik geen oordeel over hebben

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:00

Dat zou hetzelfde zijn als wanneer ik nog nooit sex heb gehad en ik zou dan geen oordeel mogen hebben over een pedofiel die sex met een kind van zes heeft....
Kortom...kul dus. Waar het ethische kwesties betreft is iedereen vrij om zijn mening te vormen.
Als het echter gaat over het gebruik van bepaalde hulpen (zonder geweld) en daar ontstaat een discussie over, dan moet je wel weten waar je over praat, want als je dan niet begrijpt hoe en waar de hulp voor is, kun je er ook geen oordeel over vormen.

Maar een dier stelselmatig slaan, in de mond trekken, rukken, schoppen met als doel je eigen prestatie te verbeteren....daar kan iedereen met enig idee over ethiek iets van vinden.

Stelselmatig is namelijk iets anders dan een corrigerende tik of schop, die just in time komt.
Stelselmatig is je methode geworden....en toont daarmee de onmacht van de gebruiker aan...terwijl het juist voor de gebruiker een manier is om macht te verwerven...(en/of roem, geld, eer)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:00

Mindfields schreef:
Ik ken meer B ruiters die netjes met hun paard omgaan dan Z ruiters die het uberhaupt interessant vinden hoe hun paard zich voelt, dus inderdaad, wedstrijdniveau zegt niets over wel of geen mening mogen hebben over dierenleed.

Het gaat er niet om of je een mening hebt, want ieder weldenkend persoon heeft een mening, maar het gaat er meer om hoe en of en met welke achtergrondinfo je die mening ventileert.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:01

@Tendance: Het idee dat een jury in 7 min wel even zal beoordelen hoe goed ik kan rijden staat me niet aan. Wat ik doe kan ik niet in dat ene moment laten zien. Als ik bv travers rijd gaat het me er vooral om dat ik de achterhand verbeter. Natuurlijk moet ik 'm dan correct rijden, maar het gaat vooral op gevoel en het zal mij worst wezen of het is wat de jury graag ziet, als het paard maar beter gaat lopen ervan. En stel ik voel dat het net het perfect moment niet is, dan ga ik niet alsnog die oefening vragen precies op de B, maar liever een meter erna. Maargoed da's idd iets persoonlijks. :o Heeft ook met faalangst te maken bij mij.

Yonker

Ik vind het de grote onzin... Omdat je toevallig niet in Z rijd mag je geen mening hebben? Iedereen ziet dat het dienonterend is, zelfs mijn moeder zou dit zeggen terwijl ze geen verstand heeft van paarden. Omdat hun toevallig op "hoog" niveau wedstrijden rijden zou het allemaal maar mogen?? Ik vind het ronduit ook arrogant dat mensen gaan zeggen, jij mag er niks over zeggen want ik ben de expert hier. Maar ja zo zit de paardenwereld nu eenmaal in elkaar... helaas..

daffodil

Ik kan er geen begrip voor opbrengen zelfs. Ik geloof ook heilig dat iemand geen enkele wedstrijd gereden hoeft te hebben om toch goed te kunnen zien of een paard op bijvoorbeeld Z niveau correct gereden wordt danwel goed beweegt. Daar heeft het zelf wedstrijd rijden niets mee te maken. Dus dat houdt in mijn beleving automatisch in dat het echt niet uitmaakt wat voor niveau iemand zelf heeft.