Als L/M amazone een jong paard kopen, mbv prof. begeleding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Als L/M amazone een jong paard kopen, mbv prof. begeleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:43

Ten eerste, sorry voor de onduidelijke titel. :o

Ik zit eraan te denken om eind deze zomer een jong paard te kopen (3-4 jaar). Zelf rijd ik op L-niveau en kan ik gerust de oefeningetjes van het M meepakken. Ik heb weinig ervaring met jonge paarden (altijd paarden >8 gehad), dus ik zou hem graag eerst laten in- en doorrijden bij een professionele stal. Nou vroeg ik me af of het verstandig is? Of moet ik nog toch voor een ouder paard gaan? Ik ben dus niet, ik herhaal niet ( :') )van plan het paard zelf zadelmak te maken, maar eerst hem bij iemand anders die er meer ervaring mee heeft te laten beleren en doorrijden tot ongeveer B niveau. Mijn reden voor een jong paard is dat het mij erg leuk lijkt om te zien hoe het paard zo'n ontwikkeling doormaakt en ik zelf kan er ook veel van leren. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:48

De eerste keer dat ik een paard mocht inrijden/jonge dieren optrainen had ik praktisch geen wedstrijdrvaring, dat zegt imo ook niet zoveel. Je moet de goede feeling hebben, het geduld kunnen opbrengen en zelf en goede onafhankelijke zit hebben, dat is bji de jonkies meer waardevol dan winstpunten, hoewel dat wel een bewijs KAN zjin voor het bovenstaande.

Als het je eerste keer is is het zeker aan dte raden een goede begeleiding te vinden, maar iedereen die ervaren is met jonge paarden moet het toch een keer leren? Het meest ideale is een goede [!] africhtingsstal in de buurt te vinden. De meesten geven namelijk na het inrijden de eigenaar sowieso begeleiding om het zelf ook goed te doen. Wellicht is er ook een mogelijkheid om daar dan wat langer te blijven en lessen te volgen?

Ik hoop dat je er zo wat aan hebt.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 18-05-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:48

Dat ligt aan je eigen kwaliteiten, denk ik. Als best handig bent en niet bang dan zou het met begeleiding moeten kunnen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:51

Qua niveau zit het denk ik wel goed, ik denk dat je eerder moet kijken naar je karakter. Ben je zelf redelijk nuchter/bomproof? Ben je geduldig? Dat is belangrijker. Een jonkie moet nog van alles leren en zal heel veel dingen in het begin nog niet goed begrijpen. Als je daar goed mee om kan gaan en je hebt goede begeleiding, dan moet het volgens mij wel goed komen.

kleinvosje

Re: Als L/M amazone een jong paard kopen, mbv prof. begeleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:56

Ik heb dezelfde twijfels gehad toen ik een nieuw paard ging kopen. Mijn 1e paard was al ouder toen ik em kocht, en ervaren, samen zijn we in de M1 ge-eindigd. Zelf had ik 20+ jaren ervaring en heb erg getwijfeld of ik wel ervaren genoeg was voor een jonger dier. Toch ben ik uiteindelijk gevallen voor een net 4-jarige merrie met een pittig karakter. We hebben een boel meningsverschillen gehad, maar het resultaat nu 2 jaar later is dat het een goede keuze is geweest, omdat we vanaf het begin af aan een hele goede band hadden.
Het is belangrijk dat jij met je toekomstige paard ook zo'n klik hebt, al vanaf de eerste ontmoeting moet het goed voelen. Ga eens kijken bij paarden van verschillende leeftijdscategorieën, en kijk wat je aanspreekt, een dier dat al wat kan, of een dier dat zo groen is als gras. Als je voor jezelf al weet dat je een goede hulp achter de hand hebt voor zo'n jong ding, scheelt dat natuurlijk al, maar ga daar niet blind op sorteren!

Succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:59

Heel erg bedankt voor de reacties!

MLoeser: Niveau had ik erbij gezet om aan te geven dat ik géén compleet groene ruiter ben :) Heb al een stal in gedachte, waar ik over anderhalve week ga kijken :) zij kunnen mij helpen het paard zadelmak te maken, door te rijden en mij daarna les blijven geven.

Over mijn eigen karakter: ik heb vaak complimenten gekregen over mijn zit, dus dat zit hopelijk wel goed. Geduldig ben ik ook, en als er een goed klik met het paard is ben ik absoluut niet bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:00

@kleinvosje: leuk om te horen dat het zo goed gaat nu :)! Goede tip, kijken bij verschillende leeftijdscategorieen. Bedankt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:04

Ik denk dat je eerlijk naar jezelf moet kijken. Is mijn zit onafhankelijk genoeg? Heb ik een stille en vriendelijke hand? Niveau hoeft niet altijd iets te zeggen, er zijn mensen zonder wedstrijdervaring die ontzettend goed met de jonge beestjes om kunnen gaan en er zijn mensen die M2 rijden terwijl ze echt niet onafhankelijk zitten.

Als je denkt dat je er rijtechnisch aan toe bent en je krijgt goede begeleiding dan moet dit echt geen probleem zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:09

Het ene paard is het andere niet.
Ik heb zelf 2 keer een jong paard gehad, de eerste was bijna 4 toen ik hem kocht, diertje was aardig aangereden (kon stappen, draven, galopperen en beetje aan de teugel) en vond werkelijk alles goed, je kon zelfs achtstevoor op hem gaan zitten. Alles ging goed en dat terwijl ik toen nog niet zo gek veel ervaring had. Ik heb dat paard binnen 1,5 jaar naar het Z gereden zonder enige problemen.
Daarna kocht ik weer een jong paard, dier was net 3. Ik had inmiddels Z2 met het vorige paard gereden en dacht dat ik dus voldoende ervaring had. Maar dit paard was héél anders! Dier had enorm veel vermogen en kon dat flink tegen mij gebruiken. Heb echt mijn handen vol gehad aan dat paard.

Het ligt dus niet alleen jou en je ervaring, maar ook grotendeels aan het karakter van je jonge paard.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:13

Als je zelf denkt het aan te kunnen, kan het denk ik wel. Is natuurlijk wel afhankelijk van wat je met het paard wil bereiken! Als jij op Z niveau met het diertje wil komen, zou ik een paard zoeken dat al 'af' is. Wil je alleen vooral recreatief gaan rijden met misschien af en toe een wedstrijd en je hebt er zelf wel vertrouwen in, dan verwacht ik weinig problemen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:19

jorretje schreef:
Als je zelf denkt het aan te kunnen, kan het denk ik wel. Is natuurlijk wel afhankelijk van wat je met het paard wil bereiken! Als jij op Z niveau met het diertje wil komen, zou ik een paard zoeken dat al 'af' is. Wil je alleen vooral recreatief gaan rijden met misschien af en toe een wedstrijd en je hebt er zelf wel vertrouwen in, dan verwacht ik weinig problemen.

Mag ik heel eerlijk zeggen da tik het hier helemaal niet mee eens ben, en het eigenlijk ook wel onzin vind? Het paard dat ik gekocht heb, waar ik het hierboven over heb, was helemaal groen,, kon ook een beetje stap, draf en galop. Ik ben haar helemaal zelf aan het opleiden naar de Z, en wie weet over 1-2 jaar zijn we zover. Dan ben ik heel trots op haar, maar ook op mezelf dat ik dit allemaal zelf voor elkaar gekregen heb!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:23

Inprincipe moet het makkelijk kunnen wat jij wil. Nu weet ik niet wat voor paard je zoekt kwa kwaliteit en karakter. Je schrijft dat je weinig ervaring hebt met jonge paarden. Nu hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, maar zoek dan wel een paard dat jou je fouten vergeeft. Anders wordt groen en groen erg last en gaat de lol er in 9 van de 10 gevallen snel vanaf.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:26

kleinvosje schreef:
jorretje schreef:

Mag ik heel eerlijk zeggen da tik het hier helemaal niet mee eens ben, en het eigenlijk ook wel onzin vind? Het paard dat ik gekocht heb, waar ik het hierboven over heb, was helemaal groen,, kon ook een beetje stap, draf en galop. Ik ben haar helemaal zelf aan het opleiden naar de Z, en wie weet over 1-2 jaar zijn we zover. Dan ben ik heel trots op haar, maar ook op mezelf dat ik dit allemaal zelf voor elkaar gekregen heb!

Tuurlijk is dat zo. Daar mag je ook trots op zijn! Inprincipe is het gewoon zo dat als je paard gezond is en jij heel graag wil je vanzelf wel een keer in het Z uitkomt. Tenzij je een paard hebt met een erg lastig karakter. JE kan nog zoveel oefenen als je paard elke keer de ring uit gallopeerd ben je snel klaar :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:28

Denk dat het wedstrijd niveau weinig uitmaakt, het gaat erom heb je rijtechnisch gevoel, een proefje op M niveau in Nederland stelt niet veel voor.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:31

Professor schreef:
Denk dat het wedstrijd niveau weinig uitmaakt, het gaat erom heb je rijtechnisch gevoel, een proefje op M niveau in Nederland stelt niet veel voor.

Wat een fantastische inhoudelijke reactie. Echt iets waar TS iets aan heeft }:0

_Marte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:31

Ik heb vorig jaar ook ons paard (6 jaar) íngereden', dat wil zeggen er had al een paar keer iemand op gezetten voordat ik erop ging maar verder niks. Ik had ook geen ervaring met jonge paarden en ben opzich niet echt een held op het paard. Onder begeleiding heb ik hem wel alles geleerd, ondanks dat hij erg nerveus en heet was. Binnenkort gaat hij B starten en ook crossen.Het ligt er echt aan of je rustig, niet (te) bang, geduldig en altijd op je hoeden bent.
Ik heb zoveel geleerd van hem in te rijden dat ik het zo weer zou doen, echt geweldig om die ontwikkelingen te zien! (veel filmpjes maken ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:32

Ik denk dat je dit soort vragen beter met je instructeur kunt bespreken. Zij/hij kan beoordelen of je het niveau, karakter, geduld en inzet heb om een jong paard op te leiden.
Dat kan niemand hier vanaf de computer inschatten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:33

Mijn allereerste eigen pony was 4,5, kende niets en ik kwam van de manege. Ben met die pony ook Z springen en M dressuur geworden. Dus het zegt echt helemaal niets of je wel of geen wedstrijdervaring hebt of ervaring met jonge paarden. Je moet zelf niet bang aan gelegd zijn en als ze een keer vervelend zijn durven door te pakken. Verder ligt het aan je eigen rijderij, geduld en de klik die er is etc etc of het je gaat lukken of niet.

Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Zo kom je er snel genoeg achter.

@ Jorretje: sorry, maar wat jij zegt vind ik persoonlijk dikke onzin :o Kijk naar mijn voorbeeld. Met de goede begeleiding, beetje rijderij, goede training en een fijn beestje (en nee dat hoeft geen topper te zijn) kan iedereen zo'n beetje het Z wel halen. Ook met een jong onervaren dier wel.
Uiteraard is het makkelijk als de knopjes erop zitten, maar zelfs dat geen geen garantie :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:43

Nogmaals bedankt voor de reacties. :)
Ik ben niet op zoek naar een hysterische, net 3 jarige onopgevoede hengst :') maar gewoon een leuk beestje waar ik wel wedstrijden mee wil rijden, zowel dressuur als (afentoe) springen.
@jorretje: Z niveau zou ik wel graag willen halen ja, al heb ik er geen haast bij. Maar waarom zou het alleen voor recreatief kunnen?

@Professor: nogmaals, niveau heb ik erbij gezet om aan te geven dat ikzelf niet groen ben.

@janoek: helaas heb ik sinds kort geen paard meer te rijden en dus ook geen instructeur... maar bedankt voor de reactie! :D

Ik heb altijd te horen gekregen dat ik erg stille handen had en een mooie zit. Dat is in ieder geval al een begin. Ik zie dat het dus best mogelijk kan zijn, met voldoende goede begeleiding. :) Fijn om te horen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:46

Dat je nu geen les hebt vind ik persoonlijk van ondergeschikt belang. Het lijkt me des te verstandiger wel begeleiding te nemen zo gauw je begint met het jonkie. Het beste is je de eerste tijd iig met regelmaat te laten helpen door iemand die er verstand van heeft en waar jij je goed bij voelt.
Ik heb helaas te vaak gezien dat mensen niet/amper hulp nemen en zichzelf tegen komen of zelfs uit eindelijk het paard moeten verkopen. Zonde!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:50

Als jij een leuk groen paardje koopt,die laat beleren en dat gaat verder allemaal goed en zonder als te veel idiote (gemene) bokkesprongen.
Daarna iedere week(?) les neemt en zo van elkaar verder leren denk ik dat je een hele leuke combi gaat worden. (ff van uit gaand dat je een paardje koopt waar jij wat bij voelt en goed mee klikt)

Dat je hem door iemand laat beleren die er verstand van heeft en daarna verder gaat MET een goeie instructeur vind ik een heel goed plan. (zouden meer moeten doen ipv te denken dat ze alles zelf wel kunnen)
Laatst bijgewerkt door Dav op 18-05-11 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:50

Trouwens, ik denk dat het voor jou wel aan te raden is met het uitproberen een verzoek in te dienen om wat grondwerk, loswerken en evt. longeren te doen met het paard dat je overweegt te kopen. Veel verkopers zullen je even vreemd aankijken, maar dan kan je wel kijken of jullie karakters elkaar aanvullen. Sommige paarden hebben namelijk zelf al veel "positieve" energie (vrolijke opgewekte paarden, lekker voorwaarts) maar als je zelf dan ook vrij druk bent aangelegd, en misschien ook wat onzeker kan het paard bij jou heel anders zijn dan bij iemand die dat aanvult met een gestructureede rust en enthousiasme. Ze geld ook voor sommige paarden dat ze de motivatie gewoon niet hebben voor de sport, en als jij dan wel heel serieus wilt werken kan dat ook botsen, begrijp je wat ik bedoel? Het is voor mij een gevoelskwestie dus lastig uit te leggen. Maar het idee is dat je dus wel je energie aan moet passen aan je paard, en dat die energie dus wel moet kunnen matchen.

Het is dus heel fijn om even wat werk aan de hand te doen, om zo te zien of jullie ook op het vlak "werken" lekker met elkaar klikken :) Het is ook aan te raden meerdere malen te komen, zodat jullie aan elkaar kunnen wennen. Vaak zijn paarden bijvoorbeeld de eerste keer wat "overdonderd" waardoor ze niet helemaal hun ware karakter tonen.

Ik hoop dat je er wat van kan maken O:) ik vind het moeilijk om zo'n pure gevoelskwestie goed uit te schrijven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:00

Ik denk dat jij prima aan een jong paard kan beginnen, je hebt genoeg ervaring. weliswaar met oudere paarden, maar wezenlijk is een jong paard niet anders. Als jij weet wat je vraagt en daar consequent in bent zal een paard van elke leeftijd zich ontwikkelen.
Een jong paard zal natuurlijk minder ervaren zijn op vreemd terrein of wat meer last hebben van het weer.

Ga gewoon rondkijken en doe eens een proefrondje als het paard je aanspreekt en al zadelmak is. Dan zal je merken of je er makkelijk mee weg kan rijden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:03

Ik denk dat het wel kan, de een is braver dan de ander! (een ouder paard is niet perse braver hoor)
Ik vind dat je met een jong paard eerder een band op kan bouwen dan met een wat ouder paard,
bovendien is het ook leuk om je paard zelf alles te leren!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:13

Aangezien jij zelf aangeeft geen 3 jarige robuuste hengst wil kopen, moet het best mogelijk zijn om een jonkie door te rijden.

Je moet opzoek gaan naar een leuke 3 jarige met karakter.

Ik heb de mijne zelf gefokt en er alleen de eerste 2 x een ander op laten zitten.
En we zijn absoluut een sport koppel en echt geen recreatie koppel geworden hoor.
Mijn paard is heel vriendelijk en aanhankelijk, geen bang typje.
Ik had wel wat ervaring met jonge dieren, maar dat was toen ik werkte op een africhtingsstal.
Toen had ik hulp!
Lastige dieren werden dan door een ander bijgereden.

Nu moest ik het helemaal alleen doen.

Als jij hem of haar eerst door laat rijden en zelf begleiding krijgt zie ik niet in waarom het niet mogelijk moet zijn hoor.